Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ombouw keukenkastje kweekruimte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ombouw keukenkastje kweekruimte

    Korting op 420shop
    Maten (binnenkant): 56 hoog * 50 breed * 30 diep (centimeters).
    Beide ventilatoren zijn van Cooler master (Ultra silent serie) en produceren slechts 13 dB, Mn kastje is dus echt extreem stil . Als voeding gebruik ik een gewone adapter 240v - 12v.

    Eenmaal in het bezit van een tweede keukenkastje kwam ik met een, al zeg ik het zelf, geniaal idee: Ik heb de achterwand uit het goede kastje gesloopt, en deze vervangen voor het deurtje van het andere kastje.
    Nu heb ik aan beide kanten een deurtje, en hoef ik dus niet eerst plant 1 uit de kast te halen om plant 2 te kunnen verzorgen.
    Voor verder gemak heb ik 4 zwenkwielen onder het kastje gemonteerd.
    Nu kan ik het kastje makkelijk naar een verstop-plek rollen of naar de berging brengen als we bezoek krijgen die het niet mag ruiken.Mochten jullie dit ook willen proberen, let dan wel op het maximale amperage/wattage van de transformator en lamp!!
    Met de 2 TL-buisjes erbij heb ik nou een stuk meer licht, ik hoop dan ook dat het de moeite waard is geweest.
    Toch was ik ook niet echt tevreden over de kleurtemperatuur. Na weer lang zoeken op het internet heb ik er een aantal lampen bij besteld.
    Op deze manier kan ik een beetje spelen en wisselen tussen de lampen gedurende de groei/bloei-periode.
    Voor de groei heb ik nou de volgende lampen:
    - 2 Megaman Liliput nature color 23W, 6500K, 1300 Lumen
    - 2 Philips Master TL-D Super 80 15W, 4000K, 1000 Lumen
    En voor de bloei:
    - 2 Philips Tornado 23W, 2700K, 1550 Lumen
    - 2 Philips Master TL-D Super 80 15W, 2700K, 1000 Lumen
    Als reserve heb ik nog:
    - 2 Philips Standard TL-D 15W, 4100K, 950 Lumen

    17052010125.jpg17052010126.jpg14052010123.jpg
    Op de foto's gaat het om de Tornado spaarlampen en reserve Standard TL-D's.

    Voor de bloembakken ben ik gewoon naar tuinland gegaan.
    Hier hadden ze van die balkonbakken, 50cm breed met een inhoud van 10 liter.
    Op zich ideaal aangezien er ook bijbehorende lekbakken voor zijn te krijgen.
    In de breedte pasten 2 bakken zonder problemen, echter zat de diepte niet mee.
    Oplossing, bakken inkorten zodat er in de diepte ook 2 achter elkaar kunnen staan.
    Zo gezegd zo gedaan, er is aardig wat af gegaan voordat de bakken paste, maar een bijkomend voordeel is weer dat mn plantjes een paar cm hoger kunnen groeien.
    Ik heb er ongeveer 4-6 cm van af moeten halen, de inhoud van de potten na deze ingreep bedraagt 4,7 liter (nagemeten).

    Nadien heb ik de gaten en kieren met een acrylaat dichtgesmeerd, en het kastje aan de binnenkant heb ik overgeverfd met (mat) witte primer.
    Om de temperatuur en luchtvochtigheid in de gaten te houden heb ik natuurlijk ook nog even een thermometer en hygrometer in het kastje opgehangen.
    17052010124.jpg17052010128.jpg

    Inmiddels zijn de zaadjes besteld. In de ene bak zal white widow komen, en in de andere bak l.s.d. van Barneys farm, vind deze laatste heel interessant met zijn 24% thc en "trip effect" .

    Nog te doen:
    - Stroomkabel wegwerken/ophangen.
    - Deurtjes afstellen.
    - Afsluiting deurtjes (deurtjes blijven door de tochtstrip niet dicht zitten).
    - Schoonmaken.
    Last edited by kroket; 11 June 2010, 22:17. Reden: Titel aangepast
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    #2
    Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

    Inmiddels weer even productief bezig geweest.
    Ik heb alles op het lijstje afgewerkt en momenteel ondergaat het kastje een testrun voor temperatuur/lv.
    De uiteindelijke lv is natuurlijk anders als er potten vochtige aarde in staat, maar zo heb ik in ieder geval een indicatie van hoeveel lv de lampen weghalen.
    Na een half uur draaien lijkt het positief. De temperatuur ligt op 26 graden en de lv is 5% gedaald naar 55%.
    Ik laat het kastje nou een paar uur dicht met alles aan en daarna kijk ik nogmaals of de temperatuur en lv goed blijft.

    //Edit 18-5-2010:
    Alles in het kastje heeft de hele nacht aangestaan. De temperatuur is opgelopen naar 27 graden, en de lv is in totaal 15% gedaald naar 45%. Lijkt mij dus dat het wel goed moet komen tijdens het kweekje.
    Wel ga ik vandaag nog even op pad om een paar kleine ventilatoren te vinden zodat ik wat meer air-flow bij de lampen en transformatoren heb, deze worden nog aardig warm.
    //


    Sluitingen die ik heb gebruikt voor de deurtjes:
    17052010133.jpg
    Alles draaiende (ik heb ook strepen op de camera van 't licht ):
    17052010131.jpg
    En nog even een totaal plaatje van het kastje:
    17052010132.jpgNog te doen:
    - Potten en lekbakken goed schoonmaken.
    - Potten vullen met hydro-korrels en aarde.
    - Wachten op de zaadjes.

    Ben wel heel benieuwd hoe het mij afgaat met deze beperkte ruimte.
    50x30 cm kweekoppervlak, en de plantjes mogen niet hoger als een centimeter of 40 worden.
    Natuurlijk nog wel goed om te weten dat ik de scrog-methode ga toepassen.
    Last edited by kroket; 18 May 2010, 09:07.
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


      #3
      Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

      Ziet er goed uit, ga zelf binnekort ook aan een micro kweek beginnen en ik zal dit verslag zeker in de gaten houden

      Comment


        #4
        Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

        ik heb bijna het zelfde

        Comment


          #5
          Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

          Leuk hoor grappig gedaan man .

          Greetzz GG

          Comment


            #6
            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

            Comment


              #7
              Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

              Goed, zoals dus beloofd hier wat foto's van de gedane werkzaamheden.
              Allereerst het voedingstonnetje maar even, zoals ik al zei 25 liter met alles erop en eraan.
              19052010135.jpg19052010136.jpg
              Hij staat inmiddels compleet afgewerkt in de kledingkast 15 liter water te verwarmen.
              (15 liter voor de waterdruk, ik zal eens in de week het water verschonen.)
              Als het water morgen dan warm is, kan ik de pH-waarde gaan regelen en wortelstimulator toevoegen

              Hier ook nog even een foto-tje van de 3 extra ventilatoren.
              20052010141.jpg20052010139.jpg
              Als je heel goed kijkt zie je zelfs al een heel erg klein stengeltje van het plantje zelf.
              (En een kattenhaar )
              Wat is dat super snel gegaan zeg !

              Bij deze zit het lsd zaadje dus officieel in de zaai/stek-grond sinds 17:00 vanmiddag.
              Onderin de bakken heb ik een klein laagje hydrokorrels liggen (een cm of 2),
              de rest van de bakken heb ik afgevuld met de standaard growshop aarde.
              In deze bakken heb ik 1 of 2 turfpotje(s) staan gevuld met zaai/stek-grond.
              Hier ook nog even een foto-tje van hoe madam lsd eruit moet komen te zien.
              20052010140.jpg19052010137.jpgBarneys farm; lsd.jpg
              De bak waar nu het zaadje inzit heb ik afgedekt met geperforeerd vershoudfolie voor de lv.
              De eerste keer heb ik de aarde bevochtigd met water welke een pH-waarde had van 6,25
              en waaraan ik wortelstimulater heb toegevoegd.

              Verder heb ik ook alvast de 2 spaarlampen aangezet,
              wel op 20-25 cm afstand zodat ze zich niet rot schrikt als ze haar kopje boven de grond steekt.
              Deze lampen geven dus een kleurtemperatuur af van 6500K, voor zo ver ik heb begrepen is dit ook het licht
              dat de plantjes in de lente ontvangen.

              Tips, adviezen en commentaar is van harte welkom!
              Last edited by kroket; 12 June 2010, 16:26.
              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

              Comment


                #8
                Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

                Mooi gedaan Kroket.Als je plantjes zo mooi worden als je Ciao's , zal het zeker goedkomen.

                Comment


                  #9
                  Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

                  Haha bedankt, zal er minstens net zo veel liefde in steken..
                  Jouw plantjes beginnen ook mooi te groeien..
                  - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                  - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                  Comment


                    #10
                    Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

                    Zo, weer even tijd voor een kleine update.
                    Toen ik op 22-5 om 9:00 keek zag ik dat het plantje haar kopje net boven de aarde steekt:
                    22052010143.jpg22052010144.jpg
                    Het zand wat nog op het tere plantje lag heb ik er af gehaald met een pincet.
                    Verder heb ik het strakke folie verwijderd, en vervangen voor een “tentje”.
                    De tent heb ik van binnen nog even extra bevochtigd met hetzelfde voedingswater waarmee ik de aarde heb bevochtigd.
                    Afstand van de lampen heb ik 1 schakel (ongeveer 2 cm) naar beneden gedaan.


                    Toen ik 23-5 om 22:30 weer thuis kwam kon ik het plantje eindelijk weer bekijken:
                    23052010146.jpg23052010147.jpg
                    Het plantje is inmiddels gegroeid tot een hoogte van ongeveer 3 cm. Het plantje heeft inmiddels ook zijn zaadje afgeworpen.
                    Zelf vond ik het stengeltje wat aan de dunne kant, dit is dan ook de reden dat ik de extra lampen nu al heb ingeschakeld.
                    Verder heb ik de lampen ook weer lager gehangen, dit keer op de maximale stand.
                    De afstand tussen de lampen en de “top” is ongeveer 8 cm.



                    Het “tentje” heb ik verwijderd, ik had niet het idee dat dit de LV plaatselijk hoger heeft gehouden. De aarde is wel vochtiger geleven in vergelijking met de andere pot.
                    Toch leek het mij wel nodig de aarde licht te bewateren. In het turfpotje heb ik ongeveer 40ml voedingswater gegoten
                    (pH 6,25 + wortelstimulator).
                    Verder heb ik de lekbak ook gevuld met dit voedingswater.
                    Zo hoop ik dat de aarde langer vochtig blijft, maar niet te vochtig word. Ook zal dit de LV iets hoger houden.


                    De temperatuur vind ik wel een beetje aan de hoge kant, deze ligt als de lampen aanstaan, constant rond de 28 graden.
                    Ik zal dit de komende dagen goed in de gaten houden en eventueel extra ventilatoren moeten plaatsen.

                    Toch twijfel ik nog steeds een beetje wat nou echt de temperatuur is in de kast.
                    Zet ik de thermometer bijvoorbeeld op de grond van de kast (kast zweeft wel boven de vloer) is de temperatuur constant 25-26 graden. De lampen zorgen er natuurlijk voor dat de temperatuur hoger is, maar wat de temperatuur is bij het plantje zelf weet ik dus niet. Zelf denk ik ook niet dat ik dit goed kan meten omdat de thermometer dan horizontaal op de aarde moet komen te liggen.
                    Af deze dan nog een goede temperatuur aan geeft durf ik niet te zeggen?
                    Heeft iemand hier ervaring mee en wat is de temperatuur wat het plantje bij de top maximaal kan verdragen?
                    Ik weet dat de temperatuur in de ruimte max. 28 graden mag zijn, maar tijdens het kweken zal het altijd hoger liggen bij de toppen, deze staan namelijk dichter onder de "warmtebron", de lamp.
                    Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen..
                    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                    Comment


                      #11
                      Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

                      Mooi kastje! Volgens mij gaat dat helemaal goed komen!

                      Je kan de temperatuur bij de top ook een beetje manupuleren door er een fannetje op (richting de lampen) te laten blazen. Echter zou ik dat alleen doen als het plantje er echt onder leid.
                      [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                      Comment


                        #12
                        Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

                        Bedankt
                        Ik hou voorlopig even in de gaten of het plantje het moeilijk heeft met de temperatuur.
                        Als het allemaal goed gaat laat ik het ook lekker zo..

                        Wanneer denken jullie dat ik mn white widow zaadjes kan gaan kiemen?
                        Het lsd zaadje is inmiddels bijna 5 dagen onderweg.
                        Wil er eigenlijk ook niet al te lang mee wachten, anders kom ik met de afstand van de lampen en voedingswater te zitten.
                        Hoeveel dagen duurt het eigenlijk gemiddeld voor een plantje om 1 internode aan te maken?
                        (Als zij gewoon goed gedijd.)
                        Last edited by kroket; 24 May 2010, 19:13.
                        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                        Comment


                          #13
                          Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

                          ziet er strak uit man

                          Comment


                            #14
                            Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

                            Bedankt boeman,

                            Hier weer even een kleine update, eigenlijk is er weinig veranderd, maar dit is hoe ze er nou bij staat.
                            Volgens mij staat ze er wel goed bij, hoe vinden jullie dat ze het doet?
                            27052010156.jpg27052010154.jpg
                            Ben van plan vanavond het plantje wat gezelschap te geven en de 2 ww zaadjes te ontkiemen.
                            Zal hier ook wel weer eventjes foto's van schieten en vanavond/morgen plaatsen.

                            En de beloofde update:
                            Ik wou eerst de 2 WW zaadjes in de avond ontkiemen, maar uiteindelijk ben ik er al vanmiddag om 13:30 mee begonnen.
                            Hier dus even wat foto's van hoe ik ze ontkiem:
                            27052010157.jpg27052010158.jpg
                            Heb ook nog even een foto ter vergelijking gemaakt.
                            23-5 om 22:30: en 27-5 om 13:30:
                            23052010147.jpg27052010159.jpg
                            Op de achtergrond van de 2e foto kan je nogmaals mijn ontkiem methode zien.
                            Volgens mij krijgt het plantje genoeg licht, ze blijft zelfs nu mooi klein, of gaat het mis?

                            Zit nog wel met de volgende vraag:
                            Vanaf wanneer ik kan gaan beginnen met het LST principe toe te passen?
                            Kan ik dit nou al doen, of moet ik wachten tot er een duidelijke 2e internode is en vanaf deze internode pas bezig gaan?

                            Om het plantje laag te houden wil ik namelijk eerst LST toepassen totdat zij bij haar 3e/4e internode is
                            en getopt/gefimt kan worden. Vanaf dat moment wil ik overgaan op de SCROG methode.
                            Elke centimeter die ik hiermee win hoop ik terugkrijgen in langere buds/toppen.
                            Last edited by kroket; 27 May 2010, 16:40. Reden: Nieuwe foto's en tekst
                            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                            Comment


                              #15
                              WW1 aansterken.jpgWW2 aansterken.jpg

                              Het LSD plantje behoeft verder weinig tekst en uitleg, ze ontwikkeld zich de afgelopen dagen steeds sneller, maar blijft toch heel erg klein waar ik erg blij mee ben. De internodes volgen elkaar in rap tempo op en zou graag van jullie horen of dit dan ook het moment is dat ik kan gaan toppen/fimmen?
                              Omdat het soms wat lastig is te fotograferen/te zien op de foto heb ik even wat lijntjes en streepjes gezet op de volgende foto:
                              Internodes.jpg
                              Dus wat denken jullie; kan ik al toppen/fimmen??
                              Wordt mn eerste keer toppen dus hoor graag jullie mening of het wel/niet kan,
                              ondanks dat ik er veel over heb gelezen, twijfel ik toch wat, wil het plantje niet kapot maken.

                              Hier voor de rest nog even een paar foto's van mevrouw LSD:
                              30052010173.jpg30052010175.jpg30052010190.jpg31052010205.jpg31052010206.jpg03062010221.jpg03062010224.jpg02062010213.jpg03062010222.jpg03062010223.jpg03062010226.jpg02062010214.jpg
                              Attached Files
                              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                              Comment

                              Bezig...
                              X