Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ombouw keukenkastje kweekruimte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #76
    Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

    Was niet helemaal de eerste keer, heb samen met een maat al eens een eerder kweekje gehad onder een 400W.
    Maar dit is inderdaad het eerste kweekje sinds een jaar of 4, de eerste keer micro, onder TL/SL, en scroggen..
    Dus.. Achteraf:
    - Beide WW's had ik aan het begin al weg moeten mieteren, daar is veel moeite in gestoken wat ik niet heb teruggekregen
    - Het scroggen heeft me veel te lang geduurd en ga nu dus andere manieren van kweken proberen.
    - Had verwacht dat de toppen wel dikker zouden worden, voor de volgende ronde monteer ik dus meer licht.
    - Voor de volgende ronde wil ik cocopeat aan de aarde toevoegen om deze luchtiger te houden tijdens het water geven.
    - ... Vast nog wel wat..

    Ben dus tegen wat punten aangelopen die de volgende ronde beter kunnen..
    Als ik dit continu blijf verbeteren hoop ik dat de resultaten ook steeds beter worden..
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


      #77

      Comment


        #78
        Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

        Zoo.. Vandaag weer eens in het kastje gekeken en wat aan de takjes gevoeld..
        En jawel, ze knapten heel mooi, alles was droog..
        Tijd om het schaartje en de weegschaal erbij te pakken, en dat heeft me aangenaam verrast!

        De LSD heeft me ruim 35 gram opgeleverd, samen met de teleurstellende WW's kom ik dan toch op dik 40 gram onder 76W TL/SL.
        Voor de eerste micro ronde ben ik dus al met al best tevreden
        Zie hier de LSD, 17 zakjes van dik 2 gram plus nog een zakje van een kleine gram.
        25092010124.jpg
        Heb het maar in zakjes gestopt want met een zakje rook ik zuiniger als met een takje.
        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

        Comment


          #79
          Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

          Inmiddels is het wel weer tijd voor een update.
          Voor de nieuwe ronde ben ik bezig met een nieuw lichtplankje. Tot nu toe heb ik het volgende gedaan:
          - Nieuw plankje om mee te beginnen.
          - 2 extra TL-buizen.
          - De kleine ventilatoren blazen nu direct op de spaarlampen.
          - Voor elke lamp een reflectie-kapje gemaakt.
          - Alle elektra op het plankje aangesloten.
          - Spaarlampen in het plankje "verzonken".
          - TL-buizen hangen lager.
          De laatste twee puntjes heb ik gedaan zodat de lampen nu nagenoeg op dezelfde hoogte hangen.
          Hier een lading foto's van de bouw van het nieuwe plankje:
          Het plankje bestaat uit 2 delen, de gaten zijn voor de TL-fittingen, bedrading en spaarlampen.
          28092010133.jpg28092010134.jpg28092010132.jpg
          Voor de reflectie-kapjes heb ik een stuk regenpijp gebruikt, door deze over de lengte te zagen heb ik best mooie reflectie-kapjes gekregen (al zeg ik het zelf).
          28092010131.jpg27092010128.jpg29092010138.jpg27092010129.jpg29092010135.jpg29092010136.jpg
          In deze kapjes heb ik de uitsparingen gemaakt voor de fittingen en vervolgens heb ik ze bekleed met reflectie-tape. De fittingen heb ik vastgezet met popnagels.
          09102010139.jpg09102010140.jpg09102010142.jpg09102010143.jpg09102010144.jpg
          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

          Comment


            #80
            Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

            Even een dubbelpost aangezien ik maar 15 foto's per post mag toevoegen.
            Na alles te hebben bekleed en het plankje te hebben geverfd heb ik alle elektra aangesloten en de boel vastgeschroefd.
            17102010148.jpg17102010150.jpg17102010151.jpg
            Hier nog wat foto's waarop duidelijk is te zien hoe ik de spaarlampen heb verzonken.
            17102010149.jpg17102010155.jpg17102010154.jpg17102010153.jpg
            En nog een plaatje met alle lampen erin, lijkt me dat ie nou wel vol zit!
            17102010152.jpg

            Zoals wel te zien is zitten op het plankje alleen de starters van de TL-buizen.
            De smoorspoelen zullen buiten de kast geplaatst worden. De afgegeven warmte van de smoorspoelen kan ik zomers niet gebruiken en wil het dus uit de kast hebben. 's Winters daarentegen kan ik de warmte wel gebruiken.
            Middels van een rooster bij het inlaat-kanaal welke open en dicht kan, zal ik er voor zorgen dat ik zelf kan bepalen of de warmte de kast ingaat of buiten de kast blijft.
            Ik heb dus nog eventjes wat te bouwen, meer nieuws volgt!
            Last edited by kroket; 17 October 2010, 18:28. Reden: Nog een foto toegevoegd
            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

            Comment


              #81
              Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

              Jeetje Kroket...
              Ik ben natuurlijk nog een noob maar dit vink echt vakwerk!!
              Super goed gemaakt echt tijd en moeite zitten daarin....
              Dat moet wel gaan werken dacht ik zo!!

              Greetz
              Peel me i'm fat free!

              Comment


                #82
                Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

                Kijk aan hier is goed over nagedacht , super mooi gemaakt chapeau. Netjes alles afgewerkt en optimaal gebruik gemaakt van de ruimte. Heel slim om de SL te verzinken zodat je lampen nu mooi op een lijn liggen. Ook het buiten de kast plaatsen van de vsa's is een prima idee en zeker als je de warmte indien nodig toch naar binnen kunt halen. Ik moet zeggen echt een heel goed doordacht lampenplankje. Dikke pluim verdient en een respect voor je post omdat je het zo mooi en uitgebreid in beeld brengt. Hier kan menigeen een voorbeeld aan nemen.

                Grtz

                Comment


                  #83
                  Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

                  Bedankt jongens! leuk te horen dat dergelijke posts worden gewaardeerd .
                  Ook gisteren ben ik weer eventjes druk bezig geweest tot het vrouwtje thuiskwam.
                  Zoals ik al zei wil ik de warmte van de vsa's wel kunnen gebruiken, dit is mijn oplossing:
                  Ter hoogte van de inlaat moest ik een gat maken, omdat het rooster ook een bepaalde dikte heeft, heb ik deze aan de binnen geplaatst.
                  18102010159.jpg18102010160.jpg18102010165.jpg18102010166.jpg
                  Het rooster wordt echter bedient met touwtjes (open-dicht), dus dit levert een probleem op, mijn oplossing is een paar extra gaten en 2 busjes zodat het touwtje niet zo snel zal slijten.
                  18102010161.jpg18102010163.jpg18102010164.jpg18102010167.jpg
                  Daarna kon het inlaat-traject weer dicht (of open ).
                  18102010168.jpg18102010169.jpg
                  Zoals jullie weten worden die vsa's warm, in de vorige versie had ik deze rechtstreeks op een plaatje hardhout geschroefd. Om dit ook bij mdf te doen zat me niet echt lekker. Daarom heb ik voor elke vsa apart een plaatje gemaakt. Deze zal ik vervolgens vastzetten met een paar afstandhouders.
                  18102010156.jpg18102010157.jpg18102010158.jpg
                  En meer nieuws volgt
                  - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                  - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                  Comment


                    #84
                    Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

                    Hi Kroket,

                    Alweer leuk geklust zie ik. /Ik zie dat je er veel plezier in hebt en goed over zaken nadenk vooral je aan de slag gaat.

                    Ik had ook nog eens zitten nadenken over je lampenplank en het rechtstreeks op je sl blazen. Misschien is dit toch niet zoon goed idee. Een SL heeft een bepaalde bedrijfstemperatuur nodig om optimaal te functioneren. Door je luchtstroom rechtstreeks op je lamp te gaan zetten zal deze bedrijfstemperatuur gaan zakken en je lamp zal minder lumen geven en ook in een ander spectrum het licht uitzenden. Beter blaas je dus niet rechtstreeks op je SL maar blaas je onder je SL zodat je wel de warmte afvoert maar de lamp zelf niet koelt.

                    Grtz

                    Comment


                      #85

                      Comment


                        #86
                        Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

                        Bedankt voor de tips! Leuk dat jullie meedenken

                        @ Monty
                        Het is inderdaad iets om rekening mee te houden dus ben ik gaan zoeken, en...
                        Zoeken, zoeken, zoeken.. Uiteindelijk de juiste datasheet bij de lamp kunnen vinden.
                        Volgens de datasheet door philips zelf uitgegeven moet de lamp normaal functioneren bij een temperatuur van -4 tot +50 graden Celcius.
                        De ventilator er rechtstreeks op laten blazen lijkt vooralsnog dus niet voor problemen te zorgen.
                        Maar ik hou je opmerking in m'n achterhoofd, mocht het toch niet helemaal lekker werken.
                        Correctie; datasheet van een soortgelijke lamp, ter confirmatie heb ik contact opgenomen met philips. Zij zullen mij later meer vertellen over de invloeden van luchtstroom en temperatuur op de lamp.
                        Last edited by kroket; 19 October 2010, 16:08. Reden: Kleine correctie
                        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                        Comment


                          #87
                          Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

                          Proporties leken niet helemaal te kloppen, zijn ook maar 12V fan's lol

                          Ga zeker je volgen ronden volgen.

                          Grtz.

                          Comment


                            #88
                            Re: Ombouw keukenkastje kweekruimte

                            Klopt, t'is ook erg nauw, en zonder de 12V fans aan begint mn kast ook lawaai te maken.
                            Met de computerfans aan gaat het allemaal wel heel goed en is 't mooi stil

                            Vandaag ook weer even bezig geweest met de vsa's.
                            De roosters met smoorspoel heb ik op de bestaande inlaat vastgeschroefd.
                            Als afstandhouders heb ik kleine stukjes benzineslang gebruikt
                            19102010172.jpg19102010174.jpg

                            Ook heb ik een begin gemaakt aan de bedrading van de smoorspoelen.
                            21102010176.jpg

                            Verder heb ik voor de kast(/2e inlaattraject) die om de smoorspoelen komt alle plankjes op maat gezaagd, de binnenkant en de randen in de primer gezet en de binnenkant zwart gespoten.
                            Ik kon hier helaas geen mooie foto meer van maken, die komt later wel als ik weer verder ga.

                            Edit:
                            Vandaag ook alvast even wat nieuwe lampen besteld. Ik ga de volgende lampen gebruiken voor de groei:
                            2 maal - Philips tornado 23W E27/865 (jawel, de 6500K uitvoering ).
                            4 maal - Philips master tl-D 15W/840 (oftewel 4000K).
                            Voor de bloei ga ik gebruiken:
                            2 maal - Philips tornado 23W E27/827 (2700K).
                            2 maal - Philips master tl-D 15W/827 (2700K).
                            2 maal - Philips master tl-D 15W/830 (3000K).

                            Oftewel, mede mogelijk gemaakt door Philips.
                            Last edited by kroket; 22 October 2010, 14:35. Reden: Kleine update
                            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                            Comment


                              #89

                              Comment


                                #90
                                22102010179.jpg22102010181.jpg23102010184.jpg

                                Daarna ben ik verder gegaan met het aansluiten van de bedrading, het was weer een hele klus!
                                Ondertussen werd ik verrast door een pakketje, welke niet op een mooier tijdstip kon komen!
                                26102010186.jpg26102010187.jpg26102010191.jpg26102010195.jpg

                                Nadat ik voor het pakketje had getekend ging ik weer snel verder en zat de bedrading er al snel op.
                                Lampjes erin draaien, stekker erin en jawel.. Alle lampen deden het gelijk!
                                26102010193.jpg26102010188.jpg26102010190.jpg26102010197.jpg

                                Later had ik nog even een klein probleempje met TL2, een los contact.
                                Dit was dus al snel opgelost en heb de bedrading beter vastgezet zodat dit niet nogmaals kan gebeuren.
                                (Wegens het aantal foto's is de update in 2 delen.)
                                Last edited by kroket; 26 October 2010, 19:34. Reden: Spellingsfoutje
                                - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                                - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                                Comment

                                Bezig...
                                X