Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

TUTORIAL: Scroggen van A-Z

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kweektip: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

    Korting op 420shop
    Irie, omdat ik op geen enkel Nederlandstalig forum een stap voor stap tutorial voor het scroggen kon vinden heb ik deze even vertaald.
    Hopelijk staat ie hier op z'n plek.

    SCROGGEN VANUIT ZAAD


    In deze post gaat het over de 4-Way LST, maar dit kun je doortrekken zodat het perfect aangepast is aan jou ruimte.
    In de originele post vind je ook V&A en links naar andere tutorials, zeker de moeite!
    Introdutie tot SCROG (Sea of Green)
    Het doel van scroggen is door manipulatie van de plant ervoor te zorgen dat alle toppen op een gelijke hoogte komen, en hierbij de lagere delen naar boven te laten komen en de hoofdtoppen laag te houden. Zo komt alles op een gelijke hoogte.

    Deze diagram toont de structuur van een degelijke scrog.

    Deze planten werden gescrogged.


    Groep B- Deze zijn geen scrog!
    Deze diagram toont de structuur van planten onder een screen die niet degelijk zijn gescrogged.


    Het volgende plaatje heeft een mooie structuur, maar is geen scrog. De plant wordt goed ondersteund, maar wederom, geen voorbeeld van een echte scrog.


    Nu, om de hoofdtoppen lager te houden en horizontaal te laten groeien raad ik de 4-way LST en SCROG methode aan.
    Overzicht van het scrog proces.
    Scroggen, ook wel SOG genaamd, is een vorm van plantmanipulatie waar het doel is om je licht optimaal te benutten. Met standaard, kerstboom vormige planten, kun je de hoogte van de lamp enkel aanpassen naargelang de hoogte van je hoofdtop. Elke top die lager groeit krijgt dus minder licht dan dan hoofdtop. Met een standaard plantje geldt des te lager het topje, des te minder licht deze krijgt.
    Het scrog proces gebeurd door het toppen of knakken van de hoofdtop, en tegelijk de lagere toppen omhoog te laten komen.
    We laten de planten horizontaal groeien tot we enkele weken in de bloei periode zijn.
    Dit is een belangerijk iets, aangezien veel scrog pogingen uiteindelijk gewoon een steun voor standaard planten wordt, en geen echte scrog.


    Je krijgt pas een scrog als je deze scheuten omhoog krijgt om ze hierna onder het screen vast te maken. Zo worden al deze topjes die normaal fluffy zouden worden dikke harde toppen omdat ze mee aan de oppervlakte komen, en dus even veel licht krijgen.
    De lagere topjes worden naar het screen gebracht of het screen naar beneden, waardoor ze deel gaan uitmaken van het veldje.

    Dit is slechts enkele weken laten met nog meer dan een maand te gaan.

    Nu heb je gezien hoe scroggen werkt, klaar om een netje te bouwen?
    Screen materialen
    Ik heb geprobeerd om de meest standaard materialen te gebruiken. Hieronder vindt je de 4 bekendste.
    Touw: Beste keuze. Is snel in elkaar gestoken en als je gaat oogsten knip je deze gewoon door. Weggooien en nieuw touwtje spannen. (Eigen toevoeging: bouwkoord werkt goed. Dit is goedkoop, komen geen haartjes vanaf, sterk en vind je in elke DHZ zaak.)
    Natuur/Henneptouw: Feitelijk hetzelfde, maar je krijgt wel haartjes in je toppen.
    Plastieke afspanning: Werkt wel, maar ziet er niet uit.
    Kippendraad/vislijnen: De 2 slechtste
    Kippendraad is zeer slecht omdat de toppen letterlijk in en rond het gaas groeien en je rond de draad moet gaan knippen om te oogsten. Als je het gaas gaat kapot knippen ga je je overal prikken en is gewoon een heel gedoe tegenover touw. Werkt het? Redelijk, maar het oogsten is zonder het gepruts al een lang werkje.
    De visdraad is ook een slecht idee aangezien het in de stam kan snijden, en gaat toppen in jouw plaats.
    Dit is mijn versie van het screen dat enerzijds eenvoudig is en eeuwig herbruikbaar. Ik heb simpelweg wat oogvijsjes in het frame gevezen, met een maasgrootte van 5x10 cm.

    Hoe maken we het frame?
    Het frame bouwen is eenvoudig, neem gewoon een meter bij de hand en meet het op. Maak een vierkant frame met balkjes van 5x2,5 of 5x7,5 en vijs er oogvijzen op met een afstand van 6 cm (plusminus).
    De draad heb ik er niet te strak doorgetrokken omdat je de groei niet wilt belemmeren. Dus niet te strak, niet te slap.
    Installeren
    Velen bouwen voetjes voor hun screen, maar dit beperkt je wat.
    Ik hou ervan als screens verstelbaar zijn in de hoogte. Hierbij ben je dus vrij in je hoogte aangezien elke plant anders groeit, en geeft je meet ruimte om onder het scherm te werken en schoon te maken.

    Moet het scherm exact de grootte hebben van de ruimte?Groeiperiode
    Nu dat we alles klaar hebben om te beginnen komt het belangerijkste stuk, de groei!
    Toppen4-Way LST- De plant perfect voorbereiden voor SCROGniet voor autoflowers of stekkenGebaseerd op de grootte van je scrog stop je met toppen een goede week voordat je ze op 12/12 zet.ee LST, 18-19 toppen.

    Na de 2e LST, 29-31 toppen.

    Hierbij volgt een V&A in de originele link, beetje teveel om hier te plaatsen maar zeer interessant!

    Bloeiperiode
    We laten de planten horizontaal groeien tot we enkele weken in de bloeiperiode zijn, dit is zeer belangrijk!
    Tot enkele weken in de bloei blijf je de planten plooien zodat ze horizontaal onder het scherm groeien

    Dit is belangrijk, aangezien vele scrog pogingen eigenlijk meer een steun zijn voor standaard plantjes, geen echte scrog.
    PlooienIn de originele post komt hierna ook nog een V&A en deze zelfde topic maar dan voor stekken. Dus mensen die interesse hebben hierin en met stekken willen werken verwijs ik graag door naar de originele post.
    Link.
    http://www.growweedeasy.com/scrog-tutorial


    Grtz,
    Modest.
    Stap voor stap geraken we er wel.

    #2
    Re: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

    Een zeer duidelijk verslag en terecht een dikke sticky Bedankt voor de genomen moeite.

    Heb er weinig ervaring mee en heb een vraag.

    Welk soort is het meest geschikt? Want dat ontbreekt nog, vind ik.

    Ik zou denken aan een lang bloeiende sativa, maar is dat te doen?
    Veel gestelde vragen over het forum
    JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
    420Shop.NL
    "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

    Comment


      #3
      Re: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

      Klasse gedaan Modest, daar hebben veel mensen wat aan!
      Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!


      Comment


        #4
        Re: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

        Mooi geschreven en duidelijke, perfect voor diegene die willen scroggen maar nog nooit gedaan hebben of willen verbeteren.

        Comment


          #5
          Re: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

          Nog een extra tip: ipv oogvijzen boor je in het frame om de zoveel cm een gaatje, waardoor het touw gaat. Bespaart je een zakje oogvijzen en een hoop gedraai.

          Silas, ik heb momenteel 10 planten onder scrog waaronder 90% indica's, tot 70% sativa's. Maakt niet zoveel uit. Enkel het moment van omschakelen naar 12/12 zal daar belangrijk zijn. De planten die bij mij het meeste ruimte innemen zijn de snowfruits en dat zijn de 90% indica's... Zolang ze het buigen en toppen maar aankunnen is het ok. Je wil geen herma's in een scrog want controleren op ballen is onmogelijk.

          Comment


            #6
            Re: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

            Oorspronkelijk geplaatst door Silas View Post
            Een zeer duidelijk verslag en terecht een dikke sticky Bedankt voor de genomen moeite.

            Heb er weinig ervaring mee en heb een vraag.

            Welk soort is het meest geschikt? Want dat ontbreekt nog, vind ik.

            Ik zou denken aan een lang bloeiende sativa, maar is dat te doen?
            Wat beo zegt klopt, je moet gewoon wat aanvoelen hoe lang elk plantje nog doorgroeit en zo op tijd omschakelen.
            Daarmee dat het handig is om het te doen met een soortje dat je kent.

            Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
            Nog een extra tip: ipv oogvijzen boor je in het frame om de zoveel cm een gaatje, waardoor het touw gaat. Bespaart je een zakje oogvijzen en een hoop gedraai.
            Ikzelf heb het met U-nageltjes gedaan, maar het was idd wel even sukkelen (aangezien m'n duim dikker is dan die nageltjes groot zijn).
            Ik had ook gedacht aan gewoon gaatjes te boren, maar vreesde dat met de draad die ik gebruikte het hout eventueel zou kunnen snijden. Moest ik dikker touw hebben zou ik het ook zo doen.

            Nu, nog even een toevoeging. Ik heb daarnet zelf m'n frame in elkaar gestoken en ik had de draad gespannen met 1 begin en 1 eind.
            Hierna dacht ik dat moest er toch een draadje kapot gaan dan heel het net kapot is. Vergeet daarom niet om de draad stukje voor stukje vast te knopen.
            Door ze onder-boven te weven krijg je 1 mooi vlak dat stevig genoeg is, maar toch genoeg veer in zit om de groei niet te belemmeren.
            Even wat foto's, wel mijn excuses voor de slechte achtergrond.
            IMG_20160101_185344.jpgIMG_20160101_185353.jpg
            Last edited by Modest; 1 January 2016, 20:14.
            Stap voor stap geraken we er wel.

            Comment


              #7
              Re: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

              Heel interesant stuk!! ben me scrog bezig,na dit gelezen hebben weet dat ik een hoop niet gedaan heb en het als nog redelijk voor elkaar heb!! Ga zeker dingen uit je stukje gebruiken thanx voor de info!

              Comment


                #8
                Re: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

                Info waar we een hoop mee kunnen.

                Dankjewel!

                Comment


                  #9
                  Re: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

                  leuk kan je ook buiten scroggen ?

                  Comment


                    #10
                    Re: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

                    Super informatie! Duidelijk en to the point.

                    Alleen snap ik nog niet hoe je zo'n 4 punten krijgt. Als je de eerste keer topt, dan heb je 2 toppen. Maar de volgende toppen gebeuren toch op deze 2?
                    Hoe krijg je dan netjes een kruis?
                    Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                    Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                    Comment


                      #11
                      Re: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

                      Super stuk Modest !
                      Dikke sticky ...ga mij toch ook eens verdiepen meer in SCROG en SOG ,LST is mij bekend en heb ik al meermaals gedaan maar zo een netje ,das toch wel iets ook ,mooi gedaan Modest !!!


                      Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk uit Groenland.

                      Comment


                        #12
                        Re: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

                        Oorspronkelijk geplaatst door HenkieHossel View Post
                        leuk kan je ook buiten scroggen ?
                        Alles kan. Maar aangezien de zon in een elips van oost naar west gaat heb je buiten meer voordeel aan de natuurlijke kerstboomstructuur, zonder te toppen. Binnen blijft de lamp centraal op dezelfde hoogte hangen, dan rendeert een scrog optimaal omdat alle toppen evenveel licht opvangen op de perfecte hoogte. Byebye fluff.

                        Comment


                          #13
                          Re: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

                          Om fluf te vermijden doe je ook best alle kleine grut onder het net eraf. Zodat alles naar de toppen gaat.

                          Ik heb dat met 1 plant niet gedaan en zo'n groot verschil zie ik eerlijk gezegd niet.
                          Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                          Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                          Comment


                            #14
                            Re: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

                            Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                            Alles kan. Maar aangezien de zon in een elips van oost naar west gaat heb je buiten meer voordeel aan de natuurlijke kerstboomstructuur, zonder te toppen. Binnen blijft de lamp centraal op dezelfde hoogte hangen, dan rendeert een scrog optimaal omdat alle toppen evenveel licht opvangen op de perfecte hoogte. Byebye fluff.
                            Niet als je je scrognet onder n hoek richting t zuiden bouwt..
                            Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
                            Het systeem betreurt dit ten zeerste.

                            Comment


                              #15
                              Re: TUTORIAL: Scroggen van A-Z

                              Oorspronkelijk geplaatst door I love it View Post
                              Niet als je je scrognet onder n hoek richting t zuiden bouwt..
                              Uhu, maar buiten weet je niet wanneer het 12/12 is (ergens midden augustus ja, maar wanneer net...). En je hebt geen idee hoe groot je net moet zijn.
                              Mits een megagroot net moet dit lukken ja, maar er is een reden voor dat ze in de natuur gewoon een kerstboom structuur hebben hoor .

                              Oorspronkelijk geplaatst door vaperke View Post
                              Super informatie! Duidelijk en to the point.

                              Alleen snap ik nog niet hoe je zo'n 4 punten krijgt. Als je de eerste keer topt, dan heb je 2 toppen. Maar de volgende toppen gebeuren toch op deze 2?
                              Hoe krijg je dan netjes een kruis?
                              4 Punten omdat terwijl je 2 nieuwe scheuten groeien je zijscheuten de rest inhalen. Dus zit je met 2 toppen van de hoofdtop, en 2 zijscheuten die op gelijke hoogte staan en dus samen 4 grote toppen vormen.
                              Deze brengen even veel op, enkel zien we dit normaal niet omdat deze in de schaduw blijven.
                              Stap voor stap geraken we er wel.

                              Comment

                              Bezig...
                              X