Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ha fijn dat die gaten toch goed zitten en de heatsink voldoet

    Nu twijfel ik toch weer, ik kwam net deze post tegen van een vent die zijn constant current driver ging belasten met een paar Volt boven de maximum output voltage en daaruit bleek dat de current dan echt drastisch naar beneden gaat. Toen hij 5 Volt boven de maximum zat verloor hij 25% van zijn stroomsterkte en dat is niet de bedoeling...

    Is er iemand die met zekerheid durft te zeggen of de setup met 5 citizen 1212 cobs zou werken op die driver en dan misschien ook kan vertellen hoe werkt? Want mijn redenatie uit het bericht hierboven lijkt voor mij te kloppen, maar dat is weer niet in overeenstemming met het artikel van ledgardener :/
    This is a subject I touched on in an earlier video  where I tried to run about 175 volts worth of LED (5 COBs) off of a driver only rated for 143 volts max. The result in that test was that the driver maintained its full voltage (~143v), but put out next to nothing for current. What …

    Comment


      Ik zie zojuist ook dat Rubol nu ook in Nederland aanwezig is.
      De prijzen zijn nog wel wat aan de hoge kant, maar voor sommige mensen kan dit misschien handig zijn, let wel op: de prijzen zijn ex btw

      Comment


        Misschien ben je wel beter af met 9 cobs ?
        Dat ligt aan de oppervlakte die je wil verlichten.
        9 cobs met een dimmer erop dan hoef je niet altijd voluit te draaien maar je hebt wel de spreiding.
        Wordt wel wat duurder dan



        !(◎_◎)
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          Hee QnQ, ja met 9 cobs zou ik wel beter af zijn denk ik.
          Maar dit is voor mijn eerste kweek en het budget wordt met een led armatuur van 5 cobs al flink overschreden, dus 9 zit er helaas niet in ;p
          O en na wat vergelijken zie ik op websites waar kant en klare sets worden aangeboden ook steeds de HLG-240H-C1400B icm met 5 CLU048-1212 cobs voorbijkomen, dus dat moet wel goed zitten lijkt me.

          Nu de cobs + holders bestellen bij Jerry
          Deze heatsinks van elpro https://www.elpro.org/gb/led-heat-si...a-13450-b.html
          En dan de driver via mouser waarschijnlijk, nog even vergelijken waar het het voordeligst is.

          Bijna beginnen met de bouw! kan niet wachten

          Comment


          • zegmaarwilly
            zegmaarwilly commented
            Editing a comment
            Hey BackYardPlant, ik weet nog niet hoeveel ik precies kwijt ga zijn. Wel kom ik er net achter dat de heatsinks via elpro naast de 7 euro verzendkosten ook nog 17 euro tax eroverheen krijgen, ik ga nog even kijken of ik niets voordeligers kan vinden. Als ik alles besteld heb zal ik je laten weten hoeveel het nou in totaal was

          • zegmaarwilly
            zegmaarwilly commented
            Editing a comment
            Nou het heeft even geduurd, maar uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om de gehele bestelling bij Jerry te plaatsen.
            Ik heb de volgende componenten via hem besteld:

            - 5 pcs CLU048-1212 cob
            - 5 pcs Thermal tape
            - 5 pcs Ideal 50-2204CT LED holder
            - 5 pcs Ideal 50-2100AN Reflector holder (weet nog niet zeker of ik ze ga gebruiken, maar wou ze voor de zekerheid wel graag hebben)
            - 5 pcs Reflector
            - 5 pcs Pre-drilled heatsink
            - 5 pcs Wago 222-412
            - 1 pc MeanWell HLG-240H-C1400B
            - 1 pc TOCOS (soldered) 100K linear potentiometer
            - 6 pcs Cable
            - 5 sets Screws

            Echter heb ik niet de standaard heatsinks genomen die als ik het goed heb 120 mm zijn en grofweg 50W kunnen afvoeren, maar een 160 mm variant die 75W a 85W kan afvoeren. Dit kan raar lijken omdat ik eerst de heatsinks zo goedkoop mogelijk wou krijgen... Ik heb voor grotere heatsinks gekozen omdat ik dan later altijd nog krachtigere COB's hierop aan kan sluiten zonder dat ik gelijk nieuwe heatsinks hoef te kopen. Ook vind ik het prettig om simpelweg een overkill te hebben aan koeling, zodat de temperatuur van de COB's ook redelijk laag blijft.

            Dan kan natuurlijk ook gezegd worden van... waarom koop je dan niet bijvoorbeeld 8 cobs en 8 heatsinks en draai je deze op een lagere stroomsterkte, maar de optie waarvoor ik heb gekozen trok mij gewoon meer

            Anyway, het ging natuurlijk om hoeveel ik in totaal kwijt was...

            *tromgeroffel*

            De totale kosten inclusief $80 aan verzendkosten via DHL kwamen uit op $300 = €253

            De prijs van de componenten zonder verzendkosten kwam dus uit op $220 = €186

            Hiermee hoop ik een leuk beginnerlampje in elkaar te kunnen zetten
            Last edited by zegmaarwilly; 12 October 2017, 11:27. Reden: (had wel de reflector holders in het lijstje, maar niet de reflectors zelf ^^'')

          • BackYardPlant
            BackYardPlant commented
            Editing a comment
            netjes geregeld!
            Hoeveel True Watt verbruik haal je daar mee?

          Oorspronkelijk geplaatst door zegmaarwilly View Post
          Hee QnQ, ja met 9 cobs zou ik wel beter af zijn denk ik.
          Maar dit is voor mijn eerste kweek en het budget wordt met een led armatuur van 5 cobs al flink overschreden, dus 9 zit er helaas niet in ;p
          O en na wat vergelijken zie ik op websites waar kant en klare sets worden aangeboden ook steeds de HLG-240H-C1400B icm met 5 CLU048-1212 cobs voorbijkomen, dus dat moet wel goed zitten lijkt me.

          Nu de cobs + holders bestellen bij Jerry
          Deze heatsinks van elpro https://www.elpro.org/gb/led-heat-si...a-13450-b.html
          En dan de driver via mouser waarschijnlijk, nog even vergelijken waar het het voordeligst is.

          Bijna beginnen met de bouw! kan niet wachten
          Je kan de Citizen 1216 proberen, die gebruiken net iets minder stroom, zit je rond de 35v op 1400mA per cob, 175V totaal, mooi binnen de range.

          Comment


          • zegmaarwilly
            zegmaarwilly commented
            Editing a comment
            Ja wat jij hier noemt was ik van plan te doen uit zekerheid, maar toen ik op verschillende sites die 5 x 1212 icm met de HLG-240H-C1400B zag overwon het verlangen naar de 250W ipv 200W het toch.

          • Bringdown
            Bringdown commented
            Editing a comment
            Ik bedoelde meer de 1216 chips, in de 5x50 opstelling.

          • zegmaarwilly
            zegmaarwilly commented
            Editing a comment
            O zo
            Dat is een goed idee, alleen heb ik vanochtend al 5x1212 besteld, en mezelf daarmee dus geCOBblockt

          Zouden die Alpine 11 passive koelblokken krachtig genoeg zijn voor die CLU048-1212 chips als ze op 50 watt draaien?
          Veel mensen in de reacties op die tweakers pagina zijn niet erg te spreken over de prestaties, maar ik heb waarschijnlijk maar iets van 30 watt koelvermogen nodig. Het zou wel schelen in de kosten als deze heatsinks voldoen
          Last edited by zegmaarwilly; 30 September 2017, 21:14.

          Comment




            lijkt me van niet.

            Comment


              Comment


                'May reduce the clock' slaat op thermal throttling, de pc die zichzelf langzamer zet omdat ie te heet wordt, dit gebeurt zo ongeveer rond de 80 graden celsius, niet de temp die je je lampjes wil laten hebben.

                Comment


                  Ik koel passief zonder problemen. Zorg dat je clipfan af en toe de cob's mee neemt.

                  Ik zit ook boven de 30W warmte.
                  Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                  Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                  Comment


                    Oorspronkelijk geplaatst door vaperke View Post
                    Ik koel passief zonder problemen. Zorg dat je clipfan af en toe de cob's mee neemt.

                    Ik zit ook boven de 30W warmte.
                    Passief is niet zozeer een probleem, tis meer of die specifieke heatsink genoeg is voor die cob, tenzij jij ook Arctic Alpine 11 Passives gebruikt...

                    Comment


                      ah sorry, nee ik heb die van bij Jerry. Had niet goed gelezen dus
                      Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                      Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                      Comment


                        Ik heb lang gezocht, er is hier geen alternatief buiten een massief stuk metaal waar je de cobs in verwerkt. De enige goeie passieve heatsinks komen van bij kingbrite of zijn niet te betalen. Die van todorgowled waren toen bv 35 euro plus verzendkosten. Dan betaal je beter de importkosten van kingbrite. Voor het hele pakketje was dat voor mij 26 euro, 4 heatsinks en een driver.

                        Comment


                          https://www.kabeldirect.nl/startech-...of-athlon.html

                          Dit kan toch ook? Een 12volt voeding kost niks en heb je actief koeling.
                          gl hf lol wp gg no re!

                          Comment


                            Tuurlijk Ik heb passief gekoelde en actief gekoelde. Passief is wel een stukje makkelijker. Fans zijn wel gemaakt om lang mee te gaan, maar zo'n pin fin kan niet kapot he.

                            Comment

                            Bezig...
                            X