Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Voor mijn nieuwe kweekruimte ben ik van plan om met 4x zelfbouw COB CBX3590 te gaan werken.
    Het valt mij soms op hoeveel raakvlakken onze hobby heeft met het hebben van een zee-aquarium.
    Met die hobby ben ik gestopt, maar ik heb er nog wel een mooi onderdeel van bewaard ...
    Namelijk een Flora-Mate dimmer.
    De precieze specs heb ik niet bij de hand, maar wel de volgende omschrijving.

    "De door de heer Liefting ontwikkelde Flora-mate dimmer voor TL5 buizen. Dit kan alleen gebruikt worden met dimbare elektronische Voorschakelapparaten met een 1-10 Volt dim ingang. Met de dimmer kan een natuurlijk verlopende zonsopkomst en zonsondergang gerealiseerd worden. Het verloop van de lichtsterkte kan op de computer geprogrammeerd worden en daarna in de dimmer worden ingelezen. Hierbij kunnen 4 lampen (of 4 sets van 2 lampen) individueel en onafhankelijk van elkaar geprogrammeerd worden."

    Zal deze dimmer werken op een Meanwell driver, en belangrijker, heeft het nut ?
    Is het voor onze plantjes nuttig om ze een soort van zonsopkomst en zonsondergang te geven ?
    De dimmer kan niet uitschakelen, dus timers blijven nodig.

    IMG_2944_zpscsuny7pm.jpg
    Gorilla Zkittlez ( Barneys Farm )

    Comment


      Ben zelf ook lekker aan een ledstrip armatuur aan het knutselen

      10x van die 3000k TCI Led strips van export estonia met voeding op een mooi aluminium framepje, hoop dat de temperaturen op deze manier nog te handelen zijn, maar er zit bovenin de tent ook nog een zwenkventilator.

      Comment


      • ganjagast
        ganjagast commented
        Editing a comment
        Trommelgeroffel.. We gaan het zien.
        Is dit soort van quantum led ofso?

      • Wietefras
        Wietefras commented
        Editing a comment
        Je kan kan die strips wel dimmen. Als je de huls van de driver opschuift dan zie je een dipswitch zitten waarmee je ze kan dimmen

      • Bringdown
        Bringdown commented
        Editing a comment
        Ja inderdaad, maar niet iets wat je on the fly zou doen

      Quantum leds bestaan niet, quantum boards hebben maar gewone leds
      Volgens mij zijn dit Samsung lm561c diodes, veel gebruikt in led grow setups.



      Lekker sterk spul dit heatsink dubbelzijdige tape!



      Draait nu lekker in tentje om de temperaturen te checken.

      Comment


      • ganjagast
        ganjagast commented
        Editing a comment
        Valt nog mee met de kosten. En volgens mij is het net zo goed als cob niet?
        Een topic vd bouw ervan zou ik, en andere wel waarderen!

      • Bringdown
        Bringdown commented
        Editing a comment
        Zodra ik tevreden ben met de temperaturen na 18 uur draaien komt de build log eraan.

      • ganjagast
        ganjagast commented
        Editing a comment

      De drivers worden best warm, het metaal waarop ze zitten ook, maar de tent met ventilator bovenin de hoek, afzuiging aan zit nu rond de 25.3 graden, met een kamertemperatuur van 23.5

      Comment


      • ganjagast
        ganjagast commented
        Editing a comment
        Dus in principe kan je er tegen aan gaan nu
        Alle van export-estonia toch en Is de verkoper via ebay aan te raden ?

      • Bringdown
        Bringdown commented
        Editing a comment
        ik heb er nog geen slechte dingen over gehoord, maar die 80w led strip die ze nu hebben is helemaal niet efficient, 95 lm/W. Mijn strips doen 154lm/W

      • ganjagast
        ganjagast commented
        Editing a comment
        Out of stock
        Ik ga voor de clu048 die hij ook verkoopt. Ik heb zitten rekenen en bespaar mezelf dik 50 euro als ik zelf een setje samenstel en in elkaar hasseflas.

      Pffffft , ben erdoor geraakt .
      prachtig topic dit en leuke info .
      Spijtig dat ik nog geen echt DIY subforum heb gezien hier ( mss zoek ik verkeerd ) . Maar dit soort dingen is dus enorm leuk om te lezen en te leren .
      Ik had zelfs nooit led overwogen tot ik dit las .
      zulke topics doen het toch kriebelen om ipv van plug en play van de shop , zelf wat te gaan experimenteren .

      Comment


        Stemma doet het forum, stout 2017

        Stemma doet stout (2016)
        Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

        Comment


          Stemma Wat denk je van een zelfbouwpakketje?

          https://www.todogrowled.com/gb/hlg-q...board-kit.html

          Comment


            GPleds is verhuisd naar: https://www.gpleds.com/nl/

            Je zou ook Rubol kunnen overwegen: http://www.rubol.nl/shop/

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


            • Stemma
              Stemma commented
              Editing a comment
              Ik heb de specificaties van de bridge-avanced per mail opgevraagd, want deze kon ik niet op de website vinden op het wattage en de afmetingen na.

            • ganjagast
              ganjagast commented
              Editing a comment
              En Stemma? Al een reactie gehad van GPleds?
              Ik denk persoonlijk dat je beter af bent met die van Rubol..

            • Wietefras
              Wietefras commented
              Editing a comment
              Stemma, Ja ze zouden op die GPleds site wel iets meer specs kunnen geven qua hoeveelheid licht.

              Wat ik ervan begreep is dat het Citizen COBs zijn en die zijn wel iets efficienter dan de Cree CXB3590. Die Bridge advanced is een net nieuw ontwikkeld armatuur terwijl de Rubol gebaseerd is op de oude top bin van Cree van een jaar of twee geleden.

              Of dat dan 100 euro prijsverschil waard is is wel lastig te zeggen als ze geen specs geven.

            Ik heb gewoon een 180w hanspanel , ik hoef geen kilo's te oogsten dus ook geen hoge wattages nodig

            Comment


            Er zijn 2 standen met en zonder paars licht.. Dus zo nodig ff het knopje omzetten en hop! Wit licht (met wat blauw )

            Comment


              Justgrower , ok bedankt voor de toelichting, zal ze meenemen in mijn vergelijking.

              Nog even een vraag, is orcafolie een overkill bij Led?
              Stemma doet het forum, stout 2017

              Stemma doet stout (2016)
              Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

              Comment


              • Wietefras
                Wietefras commented
                Editing a comment
                Hier een youtube clip met een vergelijking van wat reflectie materialen:
                https://www.youtube.com/watch?v=JF6sfB5ecJY

              • Stemma
                Stemma commented
                Editing a comment
                Leuke filmpjes heeft die gast. Zo te zien is diamond reflectie zoals o. a. In de Gorilla tenten een van de meest reflecterende materialen. Zag dat De Orca tenten ook niet meer bij de producent op de website staan, ze bieden nu de folie apart aan. De witgekalkte muur reflecteert bijna net zo veel als de orcafolie, mooi om te zien.

              Bestaat overkill, meer reflectie meer licht .
              Overigens is de 180w niet erg paars.
              Zie onder de verschillende kleuren ..... Helaas nog geen plantjes er onder..... Net gezaaid
              Attached Files

              Comment


                Comment


                • Stonerr
                  Stonerr commented
                  Editing a comment
                  Heb dezelfde setup, ik twijfel tussen 9x cxb3590 (450w) of 12x clu1212 048 (600w).. beide aangestuurd op 1400ma met 36v cobs
                  Kan iemand mij een set aanraden? Ik denk dat de spreiding beter is met de clu, maar het licht van cxb beter is? Prijs komt op hetzelfde neer..

                Je koopt niet bij aliexpres, je koopt ze in een winkel die zen spullen aanbiedt via ali en in dit geval is dat kingbrite leds. Verder staan er echt een hoop adressen in het topic. Mouser, TME, todogrowled heeft ook componenten (en haalde ze wsl ook gewoon bij kingbrite) etc. En dan betaal je op mouser soms het dubbele van de prijs, tis wat je zelf wilt natuurlijk.

                Comment


                  Vandaag wegens uitblijven van een reactie van GPLeds, maar opnieuw een mail gestuurd .Ditmaal met de opmerking dat ik serieuze interesse heb, nu had ik binnen 2 uur de volgende reactie:


                  De bridge advanced werkt met de CREE 3590 en wordt aangestuurd door een inventronic driver op 240 watt. Deze driver is beter dan de veel gebruikte meanwell versie die maximaal 220 watt levert en is ons topmodel.
                  Met vriendelijke groet,
                  Klantenservice
                  1ste Lijn
                  Dit zegt mij nog weinig, behalve dat het een Cree Cob is en geen Citizen. Verder geen informatie over de koeling. Daar zal ik nog naar vragen

                  Verder staat op hun website nog het volgende

                  240 Watt - 40.560 Lumen Met een Footprint van 120 x 60 cm is het slimme ontwerp van de Bridge - Advanced de beste keuze voor de indoor tuinbouw. De Bridge - Advanced gebruikt slechts 240 watt en heeft 4 Full Spectrum LED COBs.



                  Zodra ik antwoord heb over de koeling, maak ik overzichtje van soortgelijke modellen.

                  PS mijn reactie aan GPLeds (ben ik nog iets vergeten?)

                  Geachte heer,


                  Dank voor uw reactie.
                  Graag zou ik nog willen weten hoeveel K de Cree lamp is, waarom de inventronic driver beter zou zijn dan de populaire meanwell driver, welke koeling er op de bridge advanced geplaatst is en of de lamp dimbaar is en op welke wijze het dimmen dient te gebeuren.

                  Met vriendelijke groet,
                  Last edited by Stemma; 1 May 2018, 22:32.
                  Stemma doet het forum, stout 2017

                  Stemma doet stout (2016)
                  Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                  Comment

                  Bezig...
                  X