Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Echt heel erg bedankt

    Comment


      Ik vond het allemaal een beetje moeilijk maar door die video

      Comment


        Weet er iemand wat het verschil is tussen de verschillende bins van de lm301b? Ergens een datasheet? Ik kan niets vinden.

        Comment


        Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

        Comment


        • Wietefras
          Wietefras commented
          Editing a comment
          Ja het kan vast wel wat goedkoper allemaal, maar inderdaad, wie gaat het proberen

        • Ketelhuis
          Ketelhuis commented
          Editing a comment
          Tja voor die paar eurie heb ik gewoon ene besteld , zal m ff doormeten wat er precies uitkomt dc ...
          Volt=volt en amp=amp dusja wat vermogen betreft zal t niet uitmaken.. warmte kan ik wat aan doen kga het eerst proberen met gewone cpu coolers €5 per stuk...
          Als alles binnen is zal ik wel een draadje maken

        Vraagje ,
        Ik heb een Mean well driver HLG-120H-c700B. Kan ik hier dan 2 Cree cobs 3950 op draaien .

        Comment


        • Ketelhuis
          Ketelhuis commented
          Editing a comment
          Denk t niet , de output is 107-215v dus je zou dan 3 cobs in serie moeten aansluiten..
          Op 700mA zou je met cxb3070 aan een 4325 lumens komen. Met cxb3590 wellicht iets meer.
          Dus met 3 cobs zon 13000 lumen...

        • Wietefras
          Wietefras commented
          Editing a comment
          Guppie, Het punt is juist dat de som van de voltages van de aangesloten leds niet te laag mag zijn. Dus je moet er eerder meer aansluiten.

          Maar goed, zoals QNQ al zei met de 72V versie van de CXB3590 gaat het wel. Als je de 36V variant hebt dan kun je maximaal 6 CXB3590 kunnen aansluiten en 3 stuks is dan wel het minimum.

          Al heb ik van andere mensen gehoord dat ze geen last hadden van die ondergrens op het voltage, maar ik zou het zelf niet proberen.

        • Guppie768
          Guppie768 commented
          Editing a comment
          Ik heb Growmaus zn filmpjes bekeken en ben nu wel mee met de materie . Stroom is te laag van de driver zit met 700mA op nog geen vierde van wat de led kan leveren . Dus heeft geen zin . Ik kijk wel voor een 1400mA driver zodat ik op de helft zit , wat ook aangeraden is .

        Ben ook sterk aan het twijfelen van een nieuwe lamp te proberen maken, de tent waar deze in zou moeten komen is 120x90.
        Zou toch graag een 500watt aan licht hebben, heb er atm ook 440 watt in hangen maar vind de verdeling niet optimaal (heb 2 van deze https://www.todogrowled.com/gb/tgl-l...t-tgl-220.html ) maar heb gemerkt dat de zijkanten niet voldoende licht krijgen, vandaar dat ik toch besloten heb een nieuwe te kopen en ze deze keer zelf proberen te maken.

        Ben al 2 dagen research aan het doen en wou mijn boodschappenlijstje hier even posten voor ik effectief alles ga bestellen, misschien dat jullie nog betere plekken weten voor iets te bestellen of me op iets kunnen wijzen wat ik waarschijnlijk vergeten ben.


        Dit zijn de drivers, hier neem ik dezelfde als de lampen die ik nu heb; 2 stuks incl verzending komt op ongeveer 110-115 euro.
        https://www.elpro.org/gb/200-w-ip65-...5h-c1400a.html

        10 led's kosten 90 pond, ik schat max 115 euro
        (ik weet dat ik er maar 4 per voeding mag aansluiten maar aangezien het setjes van 5 zijn ga ik er dus 2 over hebben)
        https://www.ebay.co.uk/itm/5x-CITIZE...6/222462989764




        Dan heb ik nog de holders nodig, hierbij heb ik geen idee wat het verschil is tussen deze 2 maar ik vermoed dat ik de duurste nodig heb
        https://www.ebay.co.uk/itm/10x-Holde....c100005.m1851

        en deze

        https://www.ebay.co.uk/itm/10x-IDEAL....c100005.m1851



        En dan voor de passieve heatsinks kom ik hier ook eens vragen waar ik het best af zou zijn? Heb gezien dat er heel veel verschil op zit en ik best de pre-drilled versie koop maar geen idee waar ik nu het best/goedkoopst af ben. Heb op elpro gekeken (site van de drivers) maar snap het niet zo goed welke ik juist nodig heb.

        Een frame zal ik zelf kunnen maken en dan heb ik enkel nog kabel, vijzen & koelpasta nodig?







        Comment


        • Wietefras
          Wietefras commented
          Editing a comment
          bij tme.eu zal het ook zoiets zijn.

        • DerpiE
          DerpiE commented
          Editing a comment
          hey wietefras mn held, zonder jouw uitleg zou ik er nog niet aan gedacht hebben van zelf mn lamp te DIY'n lol

          Wat denk jij dat beste setup is voor een tentje van 120x90? Had zelf aan dit gedacht: https://i.gyazo.com/thumb/1200/da0ae...0b74d7-png.jpg

          9 cobs waarvan er 5 op 1 voeding worden aangesloten en dan 4 op de 2de die mee aangaan zodra de planten groot genoeg zijn.

        • Wietefras
          Wietefras commented
          Editing a comment
          Ha, bedankt

          Ja dat lijkt me een prima oplossing.

          Wil het je niet nog moeilijker maken, maar ik ben zelf eerlijk gezegd overgestapt op led strips Die heb je in 56cm of 112cm lengte en dat past dan prima op een 60cm of 120cm breedte. Een aluminium U-profiel is voldoende voor de koeling. Extra stripje aan beide uiteinden erop om de profielen onderling met elkaar te verbinden en je frame is klaar.

        Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

        Comment


        Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

        Comment


        • EasyW
          EasyW commented
          Editing a comment
          Tja, dan bespaar je 92,- euro als je die vergelijkt met een DIY setje bij Greensell maar dan heb je passieve heatsinks en een Meanwell driver...... 92,- is best een bedrag natuurlijk en bij die Greencell set zit nog geen frame........ dat maakt 'm ruim 100,- duurder...... dat dan weer wel

        • Ketelhuis
          Ketelhuis commented
          Editing a comment

        Ik kwam net op deze heatsinks, zien er mij hetzelfde uit als die van todogrowled.

        http://www.acdcshop.gr/heatsinkextru...-20103_en.html

        https://www.tme.eu/nl/details/sk630_...0aAsZSEALw_wcB


        Heb enkel geen idee of het aan te raden is van er 5 led's op aan te sluiten van die 1212's of 4 stuks van die 1818 van citizen
        Zou er sws wel 3/4 fans opzetten.
        Last edited by DerpiE; 22 May 2019, 18:04.

        Comment


          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


          • Nonsense
            Nonsense commented
            Editing a comment
            Bigclive is idd wel en leuk kanaal hij trekt alles uit elkaar en legt het simpel uit .

          • Guppie768
            Guppie768 commented
            Editing a comment
            Zou deze led te vertrouwen zijn , wil geen uitslaande brand meemaken lol

          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Dat vertelt hij in dat filmpje

          screenshot voltage 1212.png

          Comment


          Ik ben niet zo'n cob-precisionist, maar 9 cobs op die driver moet kunnen volgens mij.
          33.8 zit mooi tussen de min en max in. "Typical" zal de optimale spanning zijn.
          Ook de onderlinge afstanden lijken me wel te doen.

          Ik weet niet of die 2e optie kan. Die driver is 1400mA en de specsheet van de cob zegt 1050mA.
          Met het voltage kom je ook te hoog uit. Je zou er minstens 5 op moeten aansluiten om dat te laten kloppen.
          40cm onderlinge afstand lijkt me iets te enthousiast, mja, ik heb die 1212's niet dus da's meer een gevoel ofzo

          Beter wacht je even op iemand die er echt wat vanaf weet, Wietefras bijvoorbeeld en zo zijn er nog een paar.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            Bedankt voor je reactie,

            De 2e optie driver draait op max 143v spanning, 4x 35v cob is 140v dus dat past perfect.

            40cm hart tot hart is dus vrij veel voor cobs?

            Ik zit ook even te kijken naar de samsung ledstrips van 112cm, dat is ook wel ideaal dat je geen dure heatsinks hoeft te hebben...

            Ik wacht verdere tips/reacties af, zit geen haast bij wil het gewoon in 1x goed doen

            Comment


              Neem aan dat je inmiddels wel verder bent gegaan?

              Je hebt wel wat extra ruimte op zo'n driver. 9 stuks 1212 COB op een 320W 1050mA driver moet prima werken.

              Denk eerlijk gezegd wel dat 1050mA wat teveel is voor een Citizen 1212. Dat zijn vrij kleine COBs en voor optimale efficientie zou ik zelf niet over de 25W per COB gaan

              Ben zelf ook overgestapt op led strips inderdaad. Daarme is het zoveel makkelijker om een armatuur te maken en het licht wordt nog eens een stuk beter verdeeld dan met COBs.

              Overigens heb je met COBs ook geen dure heatsinks nodig. Zeker niet als je met kleintjes zoals die 1212 aan de slag gaat. Ik heb zelf wat COBs op wat dikkere alu platstaf gemonteerd. Dan krijg je een soort zelfbouw led strips. 6 COBs op een alu strip. Al had ik daar wel de PC heat sinks op gezet van het led armatuur waar de COBs voorheen op zaten, maar dat kan ook met U profielen.

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 1 photos.
                Last edited by Hypnotized; 13 October 2019, 23:42.

                Comment


                • Wietefras
                  Wietefras commented
                  Editing a comment
                  4000K geeft mij teveel blad en te fluffy toppen.Ik ben zelf meer van de 3000K en dan wellicht met wat extra rood er nog bij.

                  Als je een wat gangbaardere strip kiest dan zijn ze gewoon op voorraad en dan kun je exact het aantal bestellen wat je wilt hebben.

                  Nadeel van die bridgelux vind ik dat je er zoveel van nodig hebt. Daarom ben ik ook voor de Samsung Gen 3 met dubbele rij leds gegaan indertijd. Dan heb je aan 6 strips genoeg in plaats van 11. Dat maakt het toch een stuk minder werk om er een armatuur van te maken.

                  Voor de lichtverdeling heeft het ook geen zin om er zoveel te gebruiken. Als je er 6 hebt op 80 cm dan kunnen ze 13cm van elkaar. Daarmee kun je de lamp al op 7 cm boven het gewas hangen. Dat is zeker tijdens de bloei al erg laag om nog echt handig te werken (qua hoogteverschillen in het gewas).
              Bezig...
              X