Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Iemand een idee welke voeding ik nodig heb voor 6 van deze leds? CXB3590-0000-000N0HCB35G https://nl.mouser.com/ProductDetail/...B35900N0HCB35G

    Ik wil de lampen graag draaien op 60W per stuk (max 66W) zodat ik totaal op 360W zit (max 400W). Mijn voorkeur is een dimbare variant. Maakt me niet uit of het uit 2, 3 of 6 drivers moet bestaan, de voordeligste oplossing heeft mijn voorkeur (tenzij er argumenten zijn om niet voor de voordeligste oplossing te gaan). Qua reflector denk ik aan 90˚. De keuze voor zes komt i.v.m. de afmeting van mijn kast (120x90). koeling zoek ik ook nog een oplossing voor maar vind dit de minst belangrijke factor omdat daar veel mogelijkheden zijn. Gewicht is GEEN factor (betonnen plafond).

    (verplaatst naar led-topic)
    Last edited by QnQ; 15 January 2020, 09:26.
    Lopend Verslag

    Comment


      HLG-320H-36B https://nl.mouser.com/ProductDetail/...nVh8fL5QbP4%3D Lijkt mij geschikt. Klopt dat of zie ik iets heel belangrijks over het hoofd. Ik ga er bij deze driver vanuit dat ik ze dus alle 6 parallel aan moet sluiten.
      Of deze maar die zou ik dan iets terug moeten dimmen: HLG-480H-36B https://nl.mouser.com/ProductDetail/...DJMJlG8Q%3D%3D
      Lopend Verslag

      Comment


        Ik had zo'n meanwell hlg waarschijnlijk vanuit China besteld, scheelt ook een paar centen

        Welke weet ik zo niet, maar ik heb wel een argument om met meerdere drivers te werken (wat waarschijnlijk niet goedkoper is). Dan kan je, als je bij de start met kleinere potten werkt, bijvoorbeeld de helft van je cobs gebruiken.
        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

        Comment


          Staat uitgelegd in dit topic. Ik zou die drivers niet nemen aangezien je daar het aantal ampere moet gaan verdelen onder cobs ipv dat je het voltage moet gaan verdelen.

          Comment


            Ik zou niet meer voor COBs gaan. Dat is zo 2015. Led strips zijn een stuk makkelijker in het gebruik, ze verdelen het licht veel beter en zijn een stuk goedkoper dan die Cree COBs. Buiten dat zijn ze ook efficienter (2,3umol/J voor die Cree COBs tegen 2,6umol/J voor een Samsung led strip) dus je hebt dan uit 320W meer licht dan uit 360W met die Cree COBs.

            Bijvoorbeeld 4 stuks van de 112cm lange Samsung 100W strips met dubbel rij ledjes (F-series gen3) of 4 keer 2 56cm of H Influx strips. Alu u-profiel erop. Onderling aan elkaar vastmaken en klaar is je frame. Alleen nog bedraden en gaan.

            Ik zou ook geen 3500K doen persoonlijk, maar goed. Hoe blauwer het licht hoe kleiner de toppen. Niet per se minder, maar wel kleiner. Dan doen ze er tegenwoordig weer rode ledjes bij om wat extra rood terug te krijgen in het spectrum om de toppen weer aan te dikken. Koop dan meteen een led met wat al standaard meer rood in het spectrum denk ik dan. Al is het voordeel natuurlijk wel dat ze het kunnen schakelen als het twee aparte lussen zijn (voor groei en bloei apart).

            https://www.digikey.nl/products/en?FV=-5|63656 H Influx
            https://www.digikey.nl/products/en?FV=-5|59823 Gen 3 (bijvoorbeeld deze voor 3000K https://www.digikey.nl/products/en?k...SI-B8VZ91B20WW )

            Als je toch per se voor COBs wilt gaan, dan zou je ook nog 1750mA constant current drivers kunnen overwegen om ze op 60W te draaien. Die hebben dan C1750 in de typenaam.

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


            • beowulf
              beowulf commented
              Editing a comment
              Heb je een link naar een driver voor zo 1 gen 3 strip?

            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Dat staat er vaak onder bij digikey als : You May Also Be Interested In :

            Is daar ook ne tutorial voor dummies voor? Al ben ik nog ni direct van plan om nog te wisselen denk ik. Maar als het betaalbaar is kan ik nog wel wat licht gebruiken voor een tent pepers.

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Weske heeft ook ledstrips, uit China, gaat hartstikke mooi daaro.

            Tis mij nog ni echt duidelijk welke driver der op moet. Vind wel een hoop verslagen terug op andere fora, maar altijd 2,3 of meer bars per driver. Kroop teveel tijd in en dan geen zin meer om er nog achter te zoeken.

            Comment


              Het ligt er ook aan welke je precies gaat gebruiken en hoe je ze aansluit.
              Deze bijvoorbeeld is 60cm lang, heeft een driver nodig van 46Volt, 1.12A bijvoorbeeld een HLG-60H-48A of HLG-60H-48B als je de dimbare wil.
              De langere is 1.12m ook 46Volt en trekt 2.24A. Voor zoiets is bijvoorbeeld de HLG-120H-48A geschikt. (of de 48B met dimmogelijkheid)

              Als je er meerdere parallel wil aansluiten blijf je bij het voltage van 46V en vermenigvuldig je het Amperage met het aantal ledbars.
              Ga je er meerdere in serie zetten dan hou je het Amperage en vermenigvuldig je de Voltage output met het aantal ledbars.

              Deze driver, de HLG-240H-48B (of de 48A zonder dim) heeft een output spanning van 24-48V en een output stroom van 5A
              Daar kun je dus 4 bars van 60cm parallel op aansluiten of 2 bars van 1.12m

              --als ik er naast zit hoor ik het graag, ik ben ook maar hobbyist--
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


              • Italbri
                Italbri commented
                Editing a comment
                Op dit moment heb ik ook een hele dringende behoefte naar bevestiging Q, hoop dat je me kan helpen want het lijkt nog heel veel op abracadabra. De situatie is een tent van 1,2 bij 1,2 die ik wil verlichten met influx leds. Ik heb leds gevonden die op 1 amp 11,14 volt nodig hebben, de leds zijn 28 cm dus heb ik er minstens 12 nodig 4 rijen van 3 of 6 rijen van 2. ik wil/moet deze 12 draaien met een 200w 1.05amp driver (al besteld) deze heeft een output tussen 95 en 190 volt.. 12 x 11,6 volt is totaal +-140 volt dus dat is dan gewoon mogelijk voor zover ik het kan behappen toch?

              • QnQ
                QnQ commented
                Editing a comment
                Lijkt me wel, als je ze in serie aansluit.
                En zo niet dan heb je heel even een felle flits

              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                lol.

              Drivers voor led strips zijn hetzelfde als voor COBs.

              Je kan dan kiezen of je de driver op voltage kiest zodat je de boel parallel aansluit. Of je kan kiezen om uitgangsstroom en dan de boel serieel aansluiten.

              Al zitten de strips wat hoger in het voltage en dan heb je wat minder speelruimte qua serieel aansluiten.

              Voor voltage volg je het advies van QnQ. Als je wilt gaan voor aansturen op stroomsterkte dan kies je een 1050mA of 2100mA driver. Bijvoorbeeld een HLG-240-C1050 of een goedkopere ELG-200-C2100 (wel het 3Y model nemen voor randaarde in de aansluiting).

              Drivers zijn goedkoper bij tme.eu dacht ik. Bijvoorbeeld deze:
              https://www.tme.eu/nl/details/hlg-24...led/mean-well/
              https://www.tme.eu/nl/details/elg-20...led/mean-well/


              Zoals QnQ ook al zegt, het is nogal afhankelijk van wat je wilt gebruiken. Als je aangeef welke led strips wil je gebruiken, dan kan ik wel kijken welke drivers daarbij passen.

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                Ah thanks. Ik was niet zeker. Zag voornamelijk verslagen waar ze ze parallel aansluiten dan denk ik. En dan was ik wat in de war want dan zou ik er 4-5 ampere door eentje door jagen als ik dezelfde driver nam als in het voorbeeld. Wsl wordt er dan gewoon meer voor constant voltage gekozen omdat dat hoger is als bij de cobs? Dan kan ik gewoon dezelfde kiezen als voor men cobs. Wil het verschil wel is zien.

                Comment


                  Ja het voltage van die strips is wat hoger en dan ga je sneller over het maximum voltage heen als je ze in serie zet. Zeker als je ze wat zuiniger wilt draaien. Dan heb je wat meer strips nodig en dan moet je weer met meerdere drivers werken.

                  Als je ze gewoon op de test waardes draait dan is het prima te doen. Als je het een beetje uit kient dan kan het ook prima serieel aangesloten worden met een constant current driver.

                  Het heeft ook wel wat makkelijks om het parallel aan te sluiten. Je hoeft dan niet te rekenen. Alleen het voltage moet kloppen en dan kun je zoveel strips aansluiten als je wilt.

                  Met de strips is het vooral veel makkelijker om er een armatuur mee te fabrieken. Het licht wordt ook iets beter verdeelt waardoor het dichter op de planten kan en je dus minder wandverliezen hebt. Maar goed, ik heb ook nog een COB armatuur (24 CXB3070 COBs samen gepropt om de efficientie nog wat omhoog te krijgen van mij oude COB zooi)

                  Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                  Comment


                    Die oude COB zooi doet het hier ook altijd nog prima

                    Comment


                    • beowulf
                      beowulf commented
                      Editing a comment
                      Hier ook en ben blij dat ik van hps vanaf ben. Draai vrij consequent zonder veel moeite en zelfs met de nodige problemen boven de 1 gram per watt. Dus hier komt niks nieuw meer in huis de komende 10 jaar. Steek er geen geld meer in.

                    • mafferd
                      mafferd commented
                      Editing a comment

                    Wietefras zou zo een dubbele led strip als jij hierboven aanhaalt die van 100 w 58 cm voldoende zijn voor 1 plant ruimte 60 diep en 30 cm breed ?

                    ik wil een lange smalle kweekkast maken 2,4 m lang en 60 cm breed
                    scrog net erboven en 8 planten naast elkaar en worstel nu een beetje met hoeveel strips nodig Zijn heb al begrepen dat meer lichtbronnen beter zijn met leds
                    dus
                    meschien beter strips van 50 w en dan 16 inplaats van 8 stuks ?
                    voor een betere spreiding
                    van het licht

                    Comment


                      Weer even dit geniale onderwerp bumpen vandaag. Deze kwam ik tegen op het web: https://www.ledpaneelgroothandel.nl/...SABEgKOGPD_BwE Maakt dat niet het hele diy gebeuren overbodig of zie ik iets over het hoofd?
                      De Bloemen Van Bri

                      Comment


                      • Italbri
                        Italbri commented
                        Editing a comment
                        50 meter moet wel kunnen toch?

                      • OmeKorpo
                        OmeKorpo commented
                        Editing a comment
                        Zou het 200lm per led of per meter zijn?

                      • Italbri
                        Italbri commented
                        Editing a comment
                        Per meter volgens mij, ik denk dat het zonde van het geld is.

                      Heeft dit anno 2021 nog wel nut als je het vergelijkt met de prijs voor goedkope complete LED-kweeklampen zoals bijvoorbeeld de Mars ts1000? Of zijn er ook nog andere voordelen te behalen naast de prijs?

                      Comment


                      • Rreppellsteeltjam
                        Rreppellsteeltjam commented
                        Editing a comment
                        Ehm, rondom verlichting ghehe, ik noem het White Hole kweken, een wit gat als je er recht in kijkt.

                      • Slome Joop
                        Slome Joop commented
                        Editing a comment
                        White Hole lol, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
                        Gelukkig is dit topic ....voor noobs, dus ik kan me ook als zodanig gedragen.... en hier de noob vraag: is het dan een voordeel (of juist nadeel), rondom verlichting?
                    Bezig...
                    X