Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweek ever (AF in Batmix) - 1x Fat Banana 1x Northern Light - TS1000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED: Eerste kweek ever (AF in Batmix) - 1x Fat Banana 1x Northern Light - TS1000

    Korting op 420shop
    Hallo iedereen! Ik verveelde me de afgelopen tijd een beetje en dacht ineens 'joh weet je, ik ga wiet kweken'. Meer kan ik er niet van maken haha. Ik heb me redelijk verdiept in het hele hoe en wat, maar door alle meningen en manieren van kweken zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Ik wil eigenlijk een (goed en dagelijks bijgehouden) kweekverslag met foto's maken, zodat ik met hulp van jullie een in elk geval redelijk tot goed plantje kan laten groeien. Ik hoop dat dit is toegestaan op het forum en anders hoor ik het graag.

    Wat ik heb aangeschaft:
    - Spectrabox 6 90w
    - Fat Banana's Auto (RQS indien van toepassing)
    - Kweetpot 11L
    - Kweekpot 18L (beide van Raja)
    - Plagron batmix
    - Intratuin stekgrond
    - Biobizz Grow, Bloom, Fish-mix, Heaven, Topmax, Alg-A-Mic, Root-Juice en Calmag

    Een tent overweeg ik nog. Is die echt nodig? Vond het een vrij grote uitgave voor een test hobbykweekje, vandaar dat ik die Euro's nog even in de zak heb gehouden.

    Het plan:
    Last edited by TheBigDudeski; 10 December 2020, 20:30.

    #2
    Cheers, mate. Ik zeg, gewoon doen. Ik zou voor een ander merk zaad kiezen, maar aldoende leert men. Succes met de kweek.

    Comment


      #3
      Leuk project !
      Ben ook maar nieuw in het binnen kweken .
      Ik heb de spectrabox pro 6 360watt en blijkbaar zijn er wel betere merken op de markt dan spectrabox.

      Als je deze kan terugsturen nu het nog kan zou ik dat persoonlijk doen . Er zijn mij andere merken aangeraden in mijn kweekverslag en vallen mee in prijs in vergelijking met spectrabox.

      De lamp zal zeker zijn werk doen en resultaat geven en er is natuurlijk altijd iets beter op de markt ! HET dilemma waar ik dus mee zit .

      Het is een zeer leuke hobby maar kostelijk om op te starten ..

      Veel plezier en succes !
      Groet Nirvana

      Comment


        #4
        De zaden zijn inmiddels al bezorgd Brandnetel, dus ik moet ze eigenlijk wel gaan gebruiken. Was toch iets van €30, beetje zonde om weg te gooien. Wat raad je aan ipv Royal voor in de toekomst? Ik heb de zaden bij hun gekocht omdat ze zoveel hits gaven op Google vandaar.

        En Nirvana; welke merken zijn dat? Ik heb de Spectrabox vandaag besteld, dus die zou ik nog kunnen annuleren. Vond het wel een leuk prijsje voor 'maar' €127. Ik heb ook gekeken naar COB's, die vond ik dan weer zo goedkoop dat ik daar niet echt vertrouwen in heb, maar kan ook op de verkeerde sites gezocht hebben. Zelfbouw ook overwogen, maar geef me een paar schroeven en een schroevendraaier en ik steek m'n eigen ogen uit, dus dat is niet echt een optie.

        Ben wel benieuwd naar mensen aanraden voor een klein lampje voor een eerste amateurkweek voor max 3 plantjes?

        Comment


        • Nederhigh
          Nederhigh commented
          Editing a comment
          Welke cobs heb je gezien? Kan mij moeilijk voorstellen dat die slechter zijn dat de spectrabox. Ik heb nog niemand hier echt donders positief gezien over die spectraboxen.
          En dan zeg ik het nog lief.. De laatste generatie spectaboxen schijnt wel oke te zijn. Maar die heb jij niet. Om het hard te zeggen. Voor 126 euro een lamp die 58w trekt. Is gewoon een slechte deal. En dan heb je het nog niet eens over efficiency.
          Zijn wel zat mensen hier die hele mooie kweekjes hebben met cobs! Voor 130 euro heb je zeker een betere lamp met cobs of bvb mars hydro ts1000.

        • Corleone1933
          Corleone1933 commented
          Editing a comment
          Heb ook een mars hydro ts1000 150 watt, fijn lampje en genoeg licht voor twee plantjes, heb compleet setje gekocht bij mars hydro met 70x70x160 tentje voor een goede 200 euro

        • kapsalon
          kapsalon commented
          Editing a comment
          https://www.viparspectra.com/products/pro-series-p1000 Deze lamp kost 63 euro voor 100 watt. Aardig efficient.

        #5
        Leuk dat je ook begonnen bent met binnen kweek

        Kan je die Spectrabox nog retour zenden?
        Zijn inmiddels veel betere lampen.
        Voor maar een klein beetje meer heb je een 100 watt Quantum Board Spider farmer SF1000
        Die heeft een veel beter spectrum dan de Spectrabox.

        Waar ga je de plant nu neerzetten?
        Spectrabox is net een discolamp, valt behoorlijk op.
        Quantum board is mooi wit licht.
        ronde 1 - ronde 2 - ronde 3 - ronde 4 - ronde 5 - ronde 6 - ronde 7 - ronde 8 - ronde 9 - buiten 2022

        Comment


          #6
          Oorspronkelijk geplaatst door Canaboid View Post
          Leuk dat je ook begonnen bent met binnen kweek

          Kan je die Spectrabox nog retour zenden?
          Zijn inmiddels veel betere lampen.
          Voor maar een klein beetje meer heb je een 100 watt Quantum Board Spider farmer SF1000
          Die heeft een veel beter spectrum dan de Spectrabox.

          Waar ga je de plant nu neerzetten?
          Spectrabox is net een discolamp, valt behoorlijk op.
          Quantum board is mooi wit licht.
          Dat kan wel. Of ik het ga doen weet ik nog niet. Opzich is er nog wat bedenktijd, want ik moet nog ontkiemen. Mijn probleem hier is dat ik niet veel ruimte heb, aangezien overal wel wat staat. Plant in de woonkamer is niet echt een optie want 7 ramen en een balkondeur die niet goed sluit (evenals 2 ramen). Ik heb een relatief groot washok zonder ramen etc en met een goede temperatuur, dus dat is denk ik de beste optie. Deur kan ook goed dicht en dan is het ook pikdonker. Verder geen openingen zodat iemand die wietdisco ook maar kan zien. Ik denk dat ik die Spectrabox gewoon ga gebruiken. Blijkt het niks te zijn kan ik 'm altijd na de kweek nog verpatsen voor een paar tientjes en kan ik een ander aanschaffen. Ik ga me wel zeker verdiepen in de SF! Ziet er goed uit. Heb me een beetje gek laten maken door al die websites, alles wat je bij wie dan ook koopt is natuurlijk de allerbeste keuze en voor je het weet klik je op die Ideal knop.

          Even een hele random vraag; hoe sterk ruik je die bananen als ze gaan bloeien? Mijn buurvrouw blowt gelukkig voor 10, dus die maskeert vrijwel alles. Gaat me er meer om of m'n hele huis er keihard naar gaat ruiken of dat ik tzt op zoek moet gaan naar een manier voor afzuiging.

          Comment


          #7
          Brandnetel; ga ik ook doen hoor. Je moet toch ergens beginnen. Misschien niet de beste keuze, maar wie weet wat eruit komt!

          Nederhigh; Dat was voornamelijk op Ali. Kostte iets van €3 p.s. maar de omschrijving was zo summier dat ik me er niet aan waag. Denk dat je het best een degelijke lamp kunt kopen (geen crap, geen top) om te beginnen, maar geen goedkoop is duurkoop lamp. Vond het al duur genoeg met die lamp, substraat en allerlei voeding. Zit nu in totaal op zo'n €250 incl. zaden en dat vind ik eerst wel even prima. Misschien vind ik het wel helemaal niks, dus vandaar dat ik het qua aanschaffen nu zo heb gedaan en dan kan ik na deze kweek verder kijken. Mocht ik het echt fantastisch vinden ga ik het de 2e keer professioneler aanpakken met een tent en alles wat daarbij hoort.

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment

          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Helemaal gelijk hoor. Hobby is duur zat. Voor 250 euro ben je gemiddeld heel goedkoop uit. Ik zit zelf al tegen de 800.
            Maar mocht je toch de lamp nog annuleren. Kijk dan ff naar de mars hydro ts600, of mars hydro ts1000. Beide lampjes in dezelfde prijscategorie die echt beter presteren dan de spectrabox.
            If bijvoorbeeld rubol.nl. Die hebben kant en klare diy kits. Kind kan de was doen met die setjes. Erg simpel. Alles wat je daar vind is voor dezelfde prijs mogelijk wel 40% beter. Deze bijvoorbeeld. Gaat tot 135W, ipv 58w. Is waarschijnlijk efficienter. En kost nog geen 10 euro meer. https://www.rubol.nl/product/rubol-s...rd-v2-diy-kit/
            Last edited by Nederhigh; 13 October 2020, 10:40.

          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            https://www.mars-hydro.com/mars-tsw-...led-grow-light mars hydro ts600.

          #8

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Op batmix krijg je waarschijnlijk overvoedingsverschijnselen, hooguit als onderste laag gebruiken, bovenop de kleikorrels die onderin moeten, paar centimeter tegen natte voeten.

            Ja, maar die moet binnen hebben gelegen, anders heb je kans op ongedierte.

            Nederhigh heeft binnenkort een kweekje, en heeft al verslagen over de diy lampen en zijn tent spulletjes.

            Er zijn ook g bars kwekers, die lampen zijn van gtools.nl!

          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            @Rreppellsteeltjam Jup, de aadjes zitten inde grond. Maar ik zal jullie de eerste 2 weekjes besparen. Die zijn niet zo heel boeiend meestal.

          #9
          Ik zou zeggen start er gewoon mee dan zie je wel hoe het komt zou alleen wel voor filter en afzuiger zorgen die het naar buiten blaast en een gat maken voor verse lucht die het van uit je kammer haald met een tent kan je het gewoon op het raam aansluiten de uit laat en inlaat doe je gewoon een stukje slang door het onderste gat en leg je op de grond en het is gelijk licht dicht en guur vrij uiteindelijk is tent goedkoper kijk maar is bij 123tuintechniek daar heb je een kliemaattent €36.70
          een fan €62.25 filter €48.02 slang €14.36
          en je word dan niet gepakt dan lopen de kosten nog veel joger op
          Last edited by Bas Haze; 13 October 2020, 02:24.

          Comment


            #10
            Maarre....buiten dat iedereen alles anders zou doen........zit dat zaad nou al in de grond ?

            Een autoflower onder een spectrabox kan best.
            Leuke kleine setup om de hobby te verkennen.
            Tegen de tijd dat ze gaat bloeien zul je misschien wel iets aan de geur willen doen ja.
            Succes!
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #11
              Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
              Maarre....buiten dat iedereen alles anders zou doen........zit dat zaad nou al in de grond ?
              Nog niet. Ik moet alles via een omweg bestellen. Ik woon in Duitsland, dus ik moet alles bij een maatje in NL laten bezorgen en het dan zelf naar huis zien te krijgen. De potten en substraat is al binnen en de lamp ligt momenteel bij DPD in Veenendaal. Heb ook nog allerlei flesjes Biobizz besteld, maar die had ik denk ik beter achterwege kunnen laten gezien de substraat en het auto's zijn.

              Kan ook gewoon niet wachten om te beginnen. Zwaar de drang om die zaden al te ontkiemen, maar ik zie al weer gebeuren dat het met de lamp te lang duurt voordat ik 'm heb en de zaadjes dan zo ver ontkiemd zijn dat ze hun kracht hebben verloren.

              Achteraf had ik beter alles hier ergens kunnen kopen, door de aanschafwaanzin niet aan gedacht.

              Comment


              • QnQ
                QnQ commented
                Editing a comment
                Rrreally ?
                Maar je hebt in Duitsland juist hele goeie online growshops, als ik daar woonde zou ik daar bestellen.
                Ik zit hier regelmatig sites uit Duitsland te bekijken als ik iets nodig heb.
                Voila, je bent in ieder geval enthousiast.

                check wat kweekverslagen van andere kwekers als je tijd hebt.
                Dat kan je heel wat gedoe en minder goeie beslissingen schelen.

              • TheBigDudeski
                TheBigDudeski commented
                Editing a comment

              • Takketoelli
                Takketoelli commented
                Editing a comment
                Deutsch ist eine Schone Sprache!

              #12
              Ik zit al de hele middag te Googlen, omdat ik besloten heb om toch voor een low budget kweektentje te gaan. Maar ik kom er echt niet uit. De tip van CanaboidBas Haze zei om een tentje bij 123tuintechniek aan te schaffen ga ik ook doen. Ik zie daar de Mammoth Classic van 40x40x120 en eentje van 60x60x140.

              Een 11L pot is al 24cm hoog, maar aangezien het een autoflower is, heb ik dan alsnog genoeg aan de kleinste variant van 120cm hoog? Ik vraag dit omdat je de lamp natuurlijk ook moet verstellen. Als ik de pothoogte en bv 30cm ruimte tussen lamp en plant van die 120cm afhaal, hou ik nog maar 66cm over. De auto mag dan dus niet hoger worden dan 66cm? Zouden jullie voor een kleinere pot gaan of voor de iets grotere tent van 160cm hoog? Of misschien wel 180cm en bijvoorbeeld 80x80 zodat ik bij een 2e keer een grotere lamp er in kan zetten. Of bereken ik alles gewoon verkeerd, want daar ben ik geen ster in.

              Comment


              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Greensell.

              • kapsalon
                kapsalon commented
                Editing a comment
                Online Top Garden is heel betrouwbaar.

              • Remco
                Remco commented
                Editing a comment
                OTG dik in orde , waarschijnlijk wel de goedkoopste !!

              #13
              Zojuist een tentje gekocht. De Jardin HS60, samen met een thermo- en luchtvochtigheidsmeter. Heb 'm besteld bij Online Top Garden (verder overal uitverkocht), dus hoop dat die een beetje snel verzenden. Ook goed formaat voor in de toekomst, denk ik. Want dan kan ik er 4x11L potten in kwijt (lijkt me) en dat is ook wel de max van wat ik eerst wil. In alle stress een ventilatortje vergeten, maar die plaats ik wel bij een volgende bestelling met wat ander spul wat ik niet direct nodig ben. Aaaaahhh kan niet wachten! Komt wel dichtbij zo...

              Morgen beginnen met ontkiemen!

              Spectrabox inmiddels ook binnen. Ookal is het een ruklamp, ik hou 'm wel. Gewoon voor dit eerste kweekje. Bij de 2e koop ik een lamp die iemand hierboven linkde, want ik snap nu wat jullie bedoelen met dat die Spectrabox overprized is. Maar geen zin meer om te wachten haha.
              Last edited by TheBigDudeski; 14 October 2020, 18:46.

              Comment


              • Bas Haze
                Bas Haze commented
                Editing a comment
                Ik heb ook wel is wat bij top garden besteld
                En ze doen vaak heel moeilijk als je iets terug wil sturen dan moet je ze blijfen bellen tot je zin hebt en heb ook meegemaakt dat de bezorger het retour had gedaan toen hebben ze me niet een uit hun zelf een nieuwe gestuurd dus je moet er boven opzitten als er iets mis gaat. Er is wel is iemand geweest die het flop garden noemde

              • Kunichika
                Kunichika commented
                Editing a comment
                Jammer van die spectrabox als doe echt zo ruk is als kom zegt, dan had je misschien voor dat geld beter iets van mars moesten bestellen, de ts 1000 is geloof ik 2tientjes duurder.

              • Kweekfreak
                Kweekfreak commented
                Editing a comment

              #14
              Zitten inmiddels in het ontkiemproces met twee zaden. Twee dagen onderweg nu met een koffiefilter aan de binnenkant van een keukenkastje. Gebeurd nog niet echt wat, maar we wachten geduldig af. Vandaag de verwarming maar wat hoger gezet, want het was vrij koud in huis (18.5c). Zojuist de andere zaden in een ander filter ernaast gehangen. Ik heb namelijk een andere lamp gekocht! Dus de Spectrabox gaat retour (gelukkig niet uit de doos gehaald) en daarvoor in plaats komt de Mars Hydro TS1000!

              Ding is gewoon even duur als die Spectra en bestrijkt m'n hele oppvervlakte. Het wordt nog wel een keer wat.

              Comment


              • Nederhigh
                Nederhigh commented
                Editing a comment
                Hoop het ook voor je ja. Die lampen liggen opgeslagen in een magazijn in Duitsland ergens. Als ik via amazon wat bestel uit Duistland is het eigenlijk altijd binnen 3 werkdagen binnen. Als Mars de orders er een beetje snel doorknalt moet die 5 dagen dus haalbaar zijn. Ben benieuwd.

              • Canaboid
                Canaboid commented
                Editing a comment

              • kapsalon
                kapsalon commented
                Editing a comment
                Ik had buiten een heleboel afjes die heel vroeg in de bloei schoten. Kwam maar een paar gram vanaf.

              #15

              Comment


              • QnQ
                QnQ commented
                Editing a comment
                Blijkbaar is het de paplepel
                mja, ben meer van de soep dan de pap denk ik

              • Brandnetel
                Brandnetel commented
                Editing a comment
                Met balletjes...hmmm, lekker.

              • TheBigDudeski
                TheBigDudeski commented
                Editing a comment
                Thnx voor de tip Corleone1933! In beide potten zat ongeveer een liter, maar heb ze ff bijgewaterd. Dicht tegen de potrand aan.
            Bezig...
            X