Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De boerderij van Norseman

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Sinds een tijdje heb ik op de boerderij ook een woestijn. Voor een beetje aankleding en extra woestijnvibes heb ik Pedro er neergezet.

20250118_120644.jpg

Comment

• norseman
      norseman commented
      Editing a comment
      Maaree.. zo'n plant heb je niet dan?

• norseman
      norseman commented
      Editing a comment
      Oh Umarex.. die maken toch ook buksen..?

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Zoals walther ppk?

Als de dames niks te klagen hebben, heb ik dat ook niet.
    20250119_172418.jpg

2025-01-19_17-27-16.jpg

20250119_172519.jpg

Comment

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Je zit nu in week 3-4 bloei, das bijna de helft

• norseman
      norseman commented
      Editing a comment
      Ik reken met het aantal weken dat de zaadboer aangeeft. Zij gaan niet uit van daadwerkelijke bloei maar het moment van 12/12. Dat is voor deze soort 10 tot 11 weken, dus ga ik uit van 12. Dan zijn we dus op de helft. En we gaan niet allemaal voor 100% amber Takketoelli ik wil ook nog wat kunnen doen als ik gerookt heb 😜

• giinnoo
      giinnoo commented
      Editing a comment
      Gewoon wat de zaadboer opgeeft beginnen te tellen als er topvorming in zit. Dan zit je altijd goed

De woestijnpret was voor Pedro van korte duur. Hij staat maar weer even aan de andere kant van het glas šŸ˜ž

20250122_160529.jpg

Comment

• norseman
      norseman commented
      Editing a comment
      Vloer komt er tegenaan inderdaad.

• norseman
      norseman commented
      Editing a comment
      kelderkastje jawel hoor vorst tot -10 kan hij prima hebben

En zeker deze Pedro, die is eigenlijk verkaast. Want hij is sinds generaties in Nederland opgekweekt.

• Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Sneeuw is slechter rond de 0 graden en laagje sneeuw of ijs en gegarandeerd eraan...had r paar van n meter en in dag was het gepasseerd ermee..

Ik heb wel een speeltje dat lichtelijk op ene Walther geĆÆnspireerd is.

20250122_202123.jpg

Comment

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Cyaankalipil erbij voor de zekerheid. Evt tjekken op je herdershond of het werkt

• Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Wat rattengift anaal inbrengen met een ppk dan bij dolfke?

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Plaat beton opt hoofd is ook effectief.

Weer een paar fotos. Ik zie hier en daar iets opduiken dat op een calciumtekortje lijkt dus ik ga maar weer eens wat calmag toevoegen aan het reservoir.

20250123_183349.jpg

2025-01-23_18-43-14.jpg

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Kan tot 4 weken voor de oogst, dacht ik.

• norseman
      norseman commented
      Editing a comment
      Mooi, daar zijn we nog niet!

Het bakje is weer vol, zo mooi zo fijn en zo wit. Het lijkt wel sneeuw. Maar op ƩƩn dag zullen er klonten zijn en die zullen er mogen zijn.

20250123_190434.jpg

Comment

Omdat rechts als enige een calcium probleempje had besloot ik haar eens een lekkere flush met mestoplossing en extra calmag op zo'n 2.0 EC te geven.

20250125_195928.jpg

Na zo'n 3 kleine gietertjes (+/- 6L) van boven gegeven te hebben en dat af laten lopen, was de EC van het reservoir van 2,2 EC naar 2,7 gestegen..

Misschien maar eens tijd om de overige potten ook van boven een spoelingkje te geven. Het reservoir zelf is ook lekker aangekoekt. Ik heb nog wel een half flesje van deze meuk, speciaal gemaakt om aangekoekte zouten op te lossen.

20250125_200532.jpg
      Last edited by norseman; 25 January 2025, 20:20.

Comment

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Een wat hogere lekbak werkt wel makkelijker vind ik. Slabs direct op de grond leggen kan nog wel eens resulteren in droge plekken zeker als het een glad oppervlakte is. Zelf leg ik slabs liefst in kratten zodat ik ze ook kan verplaatsen indien nodig. Palm Urban Store in Drachten verkoopt lekbakken.

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Hork ik zal nog eens denken over de vloedbak of lekbak zoals jij het noemt. Zelf iets maken met hout en vijverfolie sluit ik ook niet uit. Dan kan ik het oppervlak optimaal benutten.

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Dat kan ook prima.

Vandaag heb ik het volgende gedaan.

1. 50L afgezuurd water met FlashClean maken. 0.4EC en 5.6PH.
      2. 20L verdeeld over alle 4 de potten van boven gegeven.
      3. Het reservoir zoveel mogelijk leeggemaakt.
      4. de wanden van het reservoir en vloedbak schoongemaakt. Ook de zijkanten van de potten een beetje.
      5. Het reservoir gevuld met FlashClean oplossing.
      7. De circulatiepomp een uurtje laten lopen, de EC steeg naar 0.6.
      8. De vloedpomp een kwartiertje aangehad. De EC steeg naar 1,2 EC.
      9. Morgenavond zien we verder, de EC zal misschien nog wat stijgen. Gaat er wat afgepompt worden en weer verse mestoplossing bij. Een schone lei.

20250126_180907.jpg

20250126_132105.jpg

20250126_181110.jpg

Last edited by norseman; 26 January 2025, 18:21.

Comment

• Babz
        Babz commented
        Editing a comment
        Pedro nog steeds naar buiten verbannen...? šŸŒµšŸ‘€

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        De EC was trouwens gestegen naar 1,5 zonder extra toevoegingen.

Inmiddels mag hij wel weer naarbinnen.

20250126_182808.jpg

Comment

• Rreppellsteeltjam
        Editing a comment
        Hmmmm, uitkijken voor stokers die hem wijzer maken dan maar.

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Ja daar zeg je wat. Ik heb de tandenstokers maar goed opgeborgen.

• Rreppellsteeltjam
        Editing a comment

Zojuist het reservoir weer afgevuld met mestoplossing na de snelle flush van 24u. De dames hebben niks doorgehad 🤫

20250127_175531.jpg

Comment

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Hork goeie. Van de week maar even naar de ... voor een nieuwe pleeborstel voor naast de tent 🤣

Maar serieus, denk dat dat het beste gereedschap ervoor is..

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Absoluut, de ... growshop. Binnenkort ook weer de kokos in de gaten houden.

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Ik heb vandaag de EC een punt zien dalen van 1.9 gister naar 1.8 nu. Dat betekent dat de planten meer voeding hebben opgenomen dan water, verhoudingsgewijs.

Maar in plaats van meteen in te grijpen ga ik even afwachten, want mijn ervaring is ook dat de EC vooral stijgt naarmate het reservoir nog iets leger wordt dan het nu is.

Morgen weer ff meten. En ik heb altijd een klein voorraadje osmosewater staan. Door dat bij te mengen gaat de EC het snelste naar beneden Ʃn hoef ik de PH niet nog weer extra bij te stellen.
        Last edited by norseman; 28 January 2025, 20:58.

Iedere 3 dagen kan er 20L bij. Ik houd de EC wat erin gaat laag, rond de 1,6. Want het was in drie dagen alweer gestegen van 1.8 naar 2.1. Dat is verder ook alleen maar gunstiger voor de portemonnee..

20250130_175040.jpg

Nog even van schuin linksvoor en schuin rechtsvoor..

Vooral aan de linkerkant zitten er flinke toppen aan te komen..

20250130_175221.jpg

20250130_175233.jpg

Comment

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Wanneer de Ec stijgt gewoon nog lager gaan! Gaat mooi!

Is het bijna tijd voor Bud Pr0n?

2025-02-01_16-04-24.jpg

2025-02-01_16-03-48.jpg

2025-02-01_16-03-26.jpg

2025-02-01_16-03-32.jpg

Comment

• Wesley pipes
        Wesley pipes commented
        Editing a comment
        Ja, what they said, and more.... ganz geil . Dus tot nu toe nog geen booster gebruikt?

• kelderkastje
        kelderkastje commented
        Editing a comment
        Erg netjes ja.

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Thanks allemaal.. En ietsje teveel voeding inderdaad.. weer een les voor de volgende ronde.

En Wesley pipes nee geen boosters, lijkt me niet nodig ook!

Ik zit toch te denken of ik niet op een of andere manier kan doorkweken in de zomer. De huidige setup wordt nu al soms te warm, laat staan als het buiten 35 graden is. Maar misschien op een kleinere schaal is er wel wat te doen, met minder watts ook minder warmte.

De jaarlijkse klapper van mijn huidige tentje wil ik blijven maken, maar die is net niet genoeg om het jaar rond te komen. Grotere tent is momenteel niet mogelijk, misschien in de toekomst wel. Buitenplantjes zijn leuk, maar het weer is te onvoorspelbaar om daar op te rekenen.

Ik heb wel een soort van keldertje, daar blijft het koelste van het hele gebouw. Toevallig zit dat keldertje precies onder de tent, die in de (voormalige) bedstee staat. Je kunt er niet staan en vrij lastig bij. Maar met de nodige automatiseringen hoeft dat niet zo vaak...

Als jullie willen meedenken, graag en bedankt alvast!

Comment

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Hork een kas wordt ook inderdaad veel te warm en te vochtig, tenzij je er een professioneel ventilatiesysteem enzo inbouwt. Maar in een tunnelkasje wordt het bovenin 50+ graden. Dat overleefden mijn tomaatjes ook niet. Een storm later lag de tunnel ook in het weiland hiernaast, dus daar heb ik het maar bij gelaten voorlopig.

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        50 graden heb ik het nog nooit gehad in mijn tent zelfs niet met tropische temperaturen buiten. Wel 40 + graden maar nooit nadelige gevolgen van ondervonden. Sterker nog, ik heb wel eens een kachel erbij gezet om te compenseren voor de koudere nachten en zo dauwpunt te voorkomen.

• norseman
        norseman commented
        Editing a comment
        Nou ja, misschien moet ik het gewoon eens proberen. Ik kan ook eerst een keer 1 of 2 plantjes doen onder 1 lamp van de 3. Zoveel extra heb ik ook niet nodig.

Buiten kweken gaat goed als je kan verduisteren, van begin mei tot begin juli groeien,1,5 maand verduisteren, eind augustus begin september de bijl erin.
      buiten-2020, 2021, 2022, 2023
      Hydro-met afjes-2022

Comment

Ziet er super uit! Wat bevalt je nou beter, eb en vloed of druppelaars?
        Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ik vang de run off gewoon weer op in de metselkuip, zou niet weten waarom een topdrip systeem dat zou verbeteren.

• norseman
          norseman commented
          Editing a comment
          Ik hoef jou niet te overtuigen (gaat me niet lukken en is niet nodig ) maar zoals ik al aangaf is de toegangkelijheid van het vat beter naar mijn mening. Naast de tent in plaats van erin, wat hoger geplaatst en ook groter.

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Nee ik verander toch niks meer aan mijn set up maar een groter vat buiten de tent kan ook met een eb- en vloedsysteem. Langs onder bewateren is gewoon efficiƫnter.
      Bezig...
      X