Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Monstercrop stek geschikt als moederplantje?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Monstercrop stek geschikt als moederplantje?

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal. Vorig jaar heb ik pas laat een buitenkweek geplant. Op 1 augustus gingen 3 NL buiten de grond in. Van 1 van deze planten heb ik stekken genomen in de bloeifase. Ze ging zo mooi en ik wilde haar genen bewaren. Later las ik dat dit lastig is maar dat de stekken veel toppen kunnen leveren als volwassen plant.
    Half november heb ik de buitenplant geoogst en het bleek geen tegenvaller. De topjes waren wat kleiner en onderontwikkeld door de kou, maar dampen prima weg. De plant was half paars geworden. 2 van de 5 stekken zijn uiteindelijk aangeslagen en staan in mijn kastje binnen. Ik heb ze groter gekregen onder een kruidenlampje van de aldi en staan nu onder een hans panel led. Ondertussen hebben ze een aanval van rouwvarenmuggen overleefd en worden ze weer wat groener. Mooi is de plant van de foto nooit geweest. Het is eigenlijk een foeilelijke mislukte bonsai met gekke bladvingers. Ook blijft de plant half in de bloeifase. Ze blijft stug bloeiharen aanmaken. Ook al staat ze nu al 4 maanden op 18/6. Mijn vragen over deze plant: Kan ik hier bruikbare stekken van maken voor een snelle SOG kweek en haar houden als bonsai moeder? Dit zou mijn voorkeur hebben. Of kan ik haar beter in de groei houden en buiten planten in mei? Of binnen afbloeien?

    Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite, groet!
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Inderdaad geen plantje om de nobelprijs te winnen dat klopt.
    Kleur verschil komt inderdaad vaak door kou dat klopt!
    Dat het nog steeds goed in werking lees ik in je verhaal terug..

    Heb hier weinig ervaring mee op jou vraag maar als er
    beweging inzit zie ik dat niet als een slecht voorteken....

    Er komen zeker mensen voorbij die daar meer kijk op hebben
    Hoop doet leven!

    Last edited by Ipie; 27 January 2020, 15:28.

    Comment


      #3
      Ik heb dit jarenlang gedaan. Het werkt op zich prima.
      Op dit moment is de groei weer in gang, dus in feite zou je stekken kunnen nemen. Nog beter zou zijn om die stekken een eigen pot te geven en wat groter te laten worden. Op die manier krijgen ze hun jeugd weer wat makkelijker terug; er vindt nu signaalverstoring plaats door de oude onderstam.
      Vanaf daar zullen ze ook wat harder gaan groeien, en kun je ze verder behandelen als nieuwe moederplant.

      'n tip die ik je wel wil meegeven: houd de moeder binnen, laat die niet opnieuw in bloei komen. Hoe vaker je gaat reveggen, hoe meer er van het origineel verloren zal gaan. Ik had dit jaar de pech dat mijn beste wiet ooit - waarvan ik geen zaadjes had - niet wilde aanslaan als stek en de moederplant is door insecten te grazen genomen. Nu moet ik opnieuw beginnen.
      De herma kans wordt wel elk jaar groter, dat heeft simpelweg met de leeftijd te maken. Maar ook hier houd je die kans klein door de moederplant in groei te houden.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #4
        Als je buiten gaat kweken heb je nog tijd genoeg. Waarom niet een zaadje planten en daaruit een mooie en gezonde moederplant kweken? (Of alles vanuit zaad.)

        Voor een moederplant kies je over het algemeen de mooiste en sterkste plant uit. Als ik naar je foto kijk, zou ik het geen mooie en sterke plant noemen

        Aan de andere kant zou je het ook een leuk experiment kunnen noemen
        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

        Comment


          #5
          Hallo allemaal,
          Bedankt voor de reacties. Ik ben vergeten te vermelden dat ik een kleine ruimte heb van 60x60. Een groot project binnen gaat dan ook niet lukken. Misschien dat ik die 2 bonsai monstertjes verplaats onder mijn aldi led lampje, nadat stekjes zijn aangeslagen van hen.
          LR2 op dit moment zijn de takjes inderdaad nogal houterig en stekt dat bij elke plant lastiger. Ik begrijp van jou dat overpotten helpt om weer wat extra groene takjes aan te laten maken.
          kroket een leuk experiment is het zeker! Van die buitenplant zijn er 2 stekjes aangeslagen. Het zusje van de plant op de foto is niet heel veel beter door die mugjes. Nu zijn die beesten weg en trekken ze wat bij.
          Ipie Merci! beweging is idd goed


          Graag zou ik willen weten of het feit dat de planten nog steeds bloeiharen aanmaken een probleem is. Wellicht dat het wortelen van stekjes ook lastiger is door die hormonen? Ik weet dat bij meerdere soorten schepsels (niet alleen van het vrouwelijke geslacht) hormonen nogal wat roet in het eten kunnen gooien... Ik ga in ieder geval de monstertjes overpotten en wat liefde geven. Daarna, als er wat groene takjes komen, stekken nemen en het gewoon proberen Als dat stekken niet lukt kan ik de monsters altijd nog ergens buiten zetten of afbloeien. Ik hou jullie op de hoogte. Nu hopen dat alle beesten wegblijven.

          groet!

          Comment


          • LR2
            LR2 commented
            Editing a comment
            Dat heb je dan verkeerd begrepen. Ik zou nu stekken nemen, zodat die hun eigen pot hebben en zo door kunnen groeien. De nieuwe groei gaat dan sneller en minder houterig.
            De bloeiharen blijven omdat de plant in een volwassen stadium is, die gaan ook niet meer weg. Je wilt eigenlijk zo snel mogelijk weer vijf-vingerig blad terugzien, dan helpt het om nu stekken te nemen en die op te kweken. De oude plant houd je dan als backup, dus maak niet van elke tak een stek, maar die oude plant zal aanzienlijk trager blijven.

          • Gruffalo
            Gruffalo commented
            Editing a comment
            Ok Merci LR2, ik hoop dat ook jij weer je perfecte soort vindt en kan bewaren! greetz
            Last edited by Gruffalo; 1 February 2020, 13:36.
        Bezig...
        X