Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste keer Hydro - Eb en vloed

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED: Eerste keer Hydro - Eb en vloed

    Korting op 420shop
    Goedemiddag,

    Waarom Eb en vloed?

    Na een drietal kweekjes op aarde, eens wat anders proberen.

    Het lijkt me een mooie manier van kweken, en er zijn een aantal mooie voorbeelden te vinden op dit forum.

    Eb en vloed info :
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-vloed-systeem


    Vorige resultaat en persoonlijk record met dezelfde lamp was 0,75 gr/watt, en de eerste kweek was ai 0.13 gr/watt

    Mijn doel deze ronde is om mijn pr te verbreken, en de inmiddels al even weer lege weckpotten goed te vullen


    setup :

    Eb en vloed systeem met een watertank van 200 L en een 400L/u circulatiepomp en 800L/u vloedpomp en een reservere pomp 800L/u

    2x Mars-Hydro Pro II epistar 120
    -verbruik per lamp : groei 83 watt bloei 250 watt
    -optimaal groei oppervlakte 75 x 105 cm en bloei 60 x 75 cm en afstand tot lamp bij groei 40-60 cm en bloei 30-40 cm

    2x LUMii Heavy Duty Plug-in Timer
    1x digitale schakelklok voor het vloeden(kan per minuut geschakeld worden, en heeft een accu mocht de stroom uitvallen)
    1x 350m3 afzuiger en koolstoffilter
    vijvermanden 25x25x15 met hydrokorrels
    afzuiging 350m3 (wil deze vervangen, maar kan nog niet kiezen tussen softbox of een buisventilator PK125 EC-TC 680 m3)
    actieve inlaat 290m3 (met panty)

    voeding/etc hydro A+B, PK13-14, Ph- en Powerroots
    meten is weten : Ph en ec pen, schoonmaakset(met kcl) en ijkvloeistoffen van Bluelabs.
    temperatuur/hygrometer

    20190901_094348.jpg
    voorgroei/droogtent (60x60x160cm)
    afzuiging buisventilator 190m3
    ventilator die op het armatuur blaast van de voorgroeilamp (die wordt anders heeeet)
    TCL 2x55w groei lamp
    propegator
    root riot stekblokjes

    Ontkiemen :

    13-8 0:00 15 zaden met koffiefilter methode ontkiemen

    lemon zkittle - dutchpassion
    super lemon haze - greenhouse x3
    lemon skunk - greenhouse
    white widow - greenhouse
    amnesia lemon - barneysfarm
    morning glory - barneysfarm
    vanillakush - barneysfarm
    gorilla zkittle - barneysfarm
    lemon haze - huismerk wietzaadjes.nl x3
    zkittlz - huismerk wietzaadjes.nl x2

    IMG-20190830-WA0008.jpg

    13-8 23:00
    De meeste zaadjes hebben een wortel(tje), voorzichtig in de blokjes gestoken en in de propegator
    geplaatst onder de TCL groeilamp 24/0.

    20190813_225643.jpg

    14-8 13:38 De Amnesia Lemon steekt al een beetje uit

    20190814_133800.jpg

    16-8 10:00
    9 zaailingen boven, 8 mooie en 1 mini in manden onder LED 24/0 geplaatst, rest nog niks boven
    Helaas geen Lemon skunk, Morning glory, Lemon zkittles (plus drie andere zaailingen die het niet gered hebben)

    Snel mijn laatste vier zaadjes die ik nog had liggen ontkiemen deze direct in een blokje geplaatst ipv de koffiefilter methode
    Lemon haze - huismerk
    zkittlz - huismerk
    super lemon haze - greenhouse x2

    IMG-20190830-WA0006-2.jpg

    18-8 18:00
    4 van 4 boven van de laatste zaadjes (3 mooie en 1(plant 12) met helm nog op)
    De mini(lemon haze) van de eerste ronde ontkiemen heeft niet gered.

    Aardig wat strek, de TCL lamp lag zowat op de propegator, op aarde zou ik de zaailingen tot het lobblad ingraven,
    maar nu maar even kijken hoe het uitpakt zonder ingraven.

    Nu dus 11 planten onder de twee LED lampen op 24/0, hopelijk gaat de mini van de 2e ronde ontkiemen het redden.
    I : Lemon haze - hm
    II : Lemon haze - hm
    III : Super lemon haze - greenhouse
    IV : Zkittles - hm
    V : Amnesia Lemon - barneys
    VI : White widow - greenhouse
    VII : Vanilla kush - barneys
    VIII : Gorilla skittlez - barney
    IX : Super lemon haze - greenhouse
    X : Super lemon haze - greenhouse
    XI : Lemon haze - hm
    XII : Zkittles ( mini, nog in propegator)

    Ik geef ze met de hand water omdat ze nog maar weinig nodig hebben en de stekblokjes blijven lang nat.
    Kraanwater met 1 ml powerroots en dan afgezuurd naar pH 5.7 deze is 24 uur houdbaar dus maak ik
    maar een liter aan dan 50ml per plant (niet op het stekblokje maar op de korrels ernaast)
    test vloed met afgezuurd water pH 5.7 ec 0.1 (dag 6)

    20190818_231400.jpg

    20-8 dag 8: watertank gevuld met kraanwater pH 7.9, 0.1 ec

    21-8 dag 9: 150ml A + 150ml B + 35ml pH- komt op ec 0.8 met pH 5.6

    22-8 dag 10 groeidag 1 vanaf vandaag ga ik tellen voor het voedingsschema.
    vloedschema gestart, ik kies voor 6x vloeden bij 18/6, waterwaarde ec 0.8 pH 5.7

    28-8 dag 16 groeidag 6
    afgelopen dagen heet, waterwaardes redelijk stabiel 5.9 hoogste waarde voordat ik wat ph- erbij deed.
    watertemperatuur is alleen erg hoog kan er weinig aan doen(grote ice packs en meerdere 1.5liter flessen water
    ingevroren op -18 maar t koelt maar even. De lucht temperatuur was ook 31 graden gister.

    Heb de watertank zelf gemaakt, deze is simpel in elkaar gezet met wat hout(niet geisoloeerd, niet handig) en vijverfolie
    wat ik had liggen, en wordt de 2e tank voor het aanmaken voor voedingswater.

    29-8 dag 17 groei 7 : pH 5.7 ec 0.8 temp water 28c

    30-8 dag 18 groei 8 : watervat gereinigd na laatste vloed, en gevuld 200ml A+B 25ml pH- ec 1.0 pH 5.5

    31-8 dag 19 groei 9 : ph 5.7 ec 1.0 - wortel gespot onder mandje V.

    de opstelling
    1 2 4 6
    3 5 7 8
    9 10 11 12

    20190831_001307.jpg


    1-9 dag 20, groei dag 10 lamphoogte 57cm - ec 1.0 pH 5.7

    20190901_093503.jpg

    Heb nog een paar foto's van plant V, maar deze moet ik opnieuw van me mobiel halen.
    De bestandsnamen waren veranderd waardoor ik de datum en tijd niet kon herleiden van de genomen foto.

    mvg

    edit : er zouden 8 foto's moeten zijn
    Attached Files
    Last edited by Mark de Boer; 1 September 2019, 13:09. Reden: Foto's

    #2
    Gaat lekker zo en aan de setup zat het niet liggen
    succes
    Haze kweek #1,Haze kweek #2,Indica/sativa, weske's indoor garden

    Comment


      #3
      Ik hoop dat ze allemaal dezelfde bloeitijd hebben en dat ze niet weken doorgroeien na 12/12.

      watertemperatuur is inderdaad te hoog, 20 zou perfect zijn, maar een groot vat is moeilijker te koelen, misschien de inlaat op de tank richten, zodat de koelere lucht hem wat koelt.

      Comment


      • Weske
        Weske commented
        Editing a comment
        De buitentempraturen zijn vanaf vandaag ook al minder dat kan volgens mij ook wel invloed gaan krijgen op de temp van het water omdat het algemeen al stuk koeler is?

      • Mark de Boer
        Mark de Boer commented
        Editing a comment
        De meeste hebben 8-9 weken bloei, alleen de Lemon haze 10-11 en Amnesia lemon 9-10, dit gaat wel een uitdaging worden.

        Denk dat de dames per stuk geSCROGd gaan worden zodat de dames niet aan elkaar vast zitten.

        De luchttemperatuur is weer redelijk normaal, rond de 23 graden wat ik inblaas en 27 graden uit.

        De 'reserve' waterbak(lichtdicht) die ik nu gebruik is niet geisoleerd, op de bodem na dan, en warmt in 24uur op naar omgevingstemperatuur in de kweekruimte (25-26).

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment

      #4
      Ik neem een abonnement op je kweekverslag, ben zelf net ook voor het eerst een (micro) Eb&Vloed kweekje gestart maar moet daarvan nog een verslag starten.....

      Veel succes
      2e
      3e

      Comment


      • Mark de Boer
        Mark de Boer commented
        Editing a comment
        Succes met je kweek!

      #5
      ziet er goed uit, volgende keer kan je de eerste stap gewoon overslaan, direct zaaien in de hydrokorrels.
      1x per uur vloeden, tot ze uitkomen, op die manier heb je minder werk, en geen manipulatie van de jonge kiemen, wat dus beter is
      100% succes gegarandeerd. Waarvoor ga je die PK13 -14 gebruiken? Wordt niet echt aangeraden in het kweekschema van plagron

      Comment


      • Mark de Boer
        Mark de Boer commented
        Editing a comment
        Bedankt voor de tip,

        Ben ook van plan om het ontkiemen anders aan te pakken. Gelijk tussen de hydrokorrels en dan met een vernevelaar of een mist-maker (ook een soort venevelaar) of een mini eb en vloed systeem in de propegator.

        PK13-14 wil ik in de bloei gebruiken, het voedingsschema van Plagron geeft 'Green sensation(ka-tjing)' aan in de laatste paar weken van de bloei, daar zal ik dan PK13-14 voor in de plaats toevoegen. Zover ik kan zien is het wel geschikt voor hydro.

      #6
      Goedemorgen,

      gemeten : ec 1.0 pH 5.8 temp 26c


      ec naar 1.1 pH 5.7, ik had 20ml A + B en 1ml pH- toegevoegd(200ml premix).

      Van de pH- maak ik een premix, 1 liter water met 5ml pH- is wat makkelijker doseren, schudden voor gebruik.

      Ook pH pen geijkt, wou de pen uitschakelen maar drukte een knopje te laag en dat is calibreren.
      Natuurlijk wel even de juiste vloeistoffen gebruikt

      plant V - de Amnesia Lemon

      19-8 dag 7 sinds ontkiemen, vanaf dag 10 begin ik met aantal dagen groei tellen.

      20190819_225253.jpg

      20-8 dag 8

      20190820_152845.jpg

      24-8 totaal 12 groeidag 2

      20190824_123457.jpg

      26-8 totaal 14 groeidag 4
      20190826_154121.jpg

      28-8 dag 16 groeidag 6

      20190828_093330.jpg

      29-8 totaal 17 groeidag 7

      20190829_231731.jpg
      30-8 :totaal 18 groeidag 8
      20190830_205253.jpg

      31-8 totaal 19 groeidag 9
      20190831_214119.jpg

      1-9 totaal 20 groeidag 10

      20190901_230858.jpg

      20190901_231314.jpg

      Nog een paar dagen dan kan er getopt worden.
      mvg

      Comment


        #7
        Ze gaan super lekker!! Leuk ook om eens een hydro verslag te zien van begin tot hopelijk het einde! Hydro zou ik zelf namelijk ook nog wel
        eens willen proberen..!

        Keep them green !!

        Comment


          #8
          Ziet er toppie uit
          verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

          Comment


            #9
            Hey!

            Onze PK1314 is prima geschikt voor hydrocultuur, geen zorgen! Het is echter niet hetzelfde als onze Green Sensation. Green Sensation is echt een stuk meer, vandaar dat het ook wat duurder is. Als je geen Green Sensation gebruikt kan je zorgeloos PK1314 toevoegen aan je basis voeding.

            Comment


            • Mark de Boer
              Mark de Boer commented
              Editing a comment
              Bedankt voor je reactie!

              Als het zover is zal ik 1ml PK1314 per liter water toevoegen en dan Hydro A+B tot de gewenste EC.

            #10
            Inderdaad, dat dacht ik ook. zelf gebruik ik enkel green sensation (in de bloeifase he, icm A+B)
            Wat ontkiemen betreft, ik heb verschillende methodes geprobeerd.
            Ook met die netpotjes en vernevelaars enz, maar voor je het weet hangt er dan een lange penwortel uit het potje, soms al na 4a 5 dagen. (op hydro gaat het snel hoor)
            Dan moet je super voorzichtig zijn bij het overpotten naar de vijvermand met hydrokorrels. dus door rechtstreeks te zaaien vermijd je al die kansen om je plantjes te verprutse/beschadigen. Ik hou zelf nogal van de gemakkelijkste manier van werken, met een goed resultaat. Da's trouwens ook de reden dat ik Hydro kweek. Alles gaat automatisch.
            Je bent wel goed bezig mark, de plantjes zien er blij uit!

            Die PH- verdunnen kan wel, maar doe het zelf niet. Gewoon een injectiespuitje doet de job

            Probeer wel iets te doen aan de temp van je water, 28 is idd te hoog zoals je zelf aangeeft.
            Mss een groter vat steken/ of buiten de tent plaatsen? Ik kan m'n water het hele jaar door op 19-23 graden houden..

            verder, waarom is je ec 1? je mag al op 1.6 zitten in deze fase hoor (ec van je water erbij geteld uiteraard)

            Benieuwd naar de progressie van je kweek! Veel succes ik blijf je volgen.

            hoeveel keer vloed je op een dag (enkel tijdens licht aan? )

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Ja, Mark de Boer, wat is de EC van jouw kraanwater eigenlijk, ik vind dat ook niet terug in je verslag.

              O, en haal even een druppelaar bij de apotheek voor de finetuning van je pH waarde, wanneer de maatbeker of de spuit te grof zijn daarvoor

            • Mark de Boer
              Mark de Boer commented
              Editing a comment
              Bedankt voor de tips!

              De EC van het kraanwater hier is 0.1 en de schommelt tussen pH 7.5 - 8.0,

              Ik verdun pH- omdat pH- zo zuur is, kweet niet of mijn 10ml spuit dat aankan,
              had namelijk eerder een plastic drinkfles gevuld met een beetje verdunde pH- en die ging lekken.

              Temperatuur in watervat is inderdaad te hoog, er komt binnenkort een geisoleerde watertank.
              De huidige tank heeft geen wanden alleen houten geraamte en piepschuim bodem en vijverfolie.

              Heb gekozen om iets lager te beginnen met de EC waardes, maar zal dat de komende dagen verhogen.

              Ik vloed 30 minuten na licht aan en dan elke drie uur als het licht aan is. Laatste keer is 2.5 uur voordat het licht uitgaat.
              komt op zes maal per dag bij 18/6.

            #11
            Update

            totaal aantal dagen vanaf ontkiemen : 22
            dagen groei : 12
            afstand tot lamp : 56 cm
            waterwaardes: temp : 26 c EC 1.1 pH 5.7
            luchttemp in 23,2 c, uit 27.7 c (Lampen aan)
            luchtvochtigheid 44%

            zal mijn temp/hygrometers eens resetten dan kan ik de max min waardes ook posten

            water/voedings log ( aantal keer ververst vanaf dag 1 groei)
            1 : 20-8 gevuld - 9 dagen (had misschien wel langer gekund maar er was een hitte golf en t water was 29 graden geweest)
            2 : 28-8 gevuld - dag 5 - EC 1.1 pH 5.7


            foto's van gisteravond gelijk nadat het licht uit gaat.

            plant V

            20190903_000539.jpg

            overzicht
            20190903_000551.jpg

            de dame(plant IX) linksvoor op de overzichtsfoto, heeft iets wat lichtere 'vlekken'

            20190903_000531.jpg

            De laatste dame(XII) doet gelukkig ook mee, die was erg klein en had probleempje met het afwerpen van het zaadhulsje.

            XII.png
            mvg

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Zaadhulsje kan je nat maken of voorzichtig verwijderen met nagels of pincet.

              Mijn spuit kan fosforzuur wel aan, maar misschien heb jij salpeterzuur, dat kan anders reageren natuurlijk.

              En ik zou de laatste watergift naar een uur voor licht uit doen.

            #12
            ik verwijder de plantjes die van in het begin moeilijk ontkiemen, of trager groeien, Die blijven toch de hele kweek achterlopen, en nemen plaats in van planten die wel goed groeien.

            Ik denk dat je toch wat veel plantjes hebt gezet... Maar daar kom je zelf wel achter Heel veel kleine takjes en fluff topjes als je het niet goed onder controle houdt...

            Ik verkies zelf max 2 soorten in de tent, anders wordt het ook weer zo'n soep met afbloeien en spoelen enz.
            je kan nl niet zoals op aarde de ene plant al flushen en de andere niet. dusjah, de kans dat je een plant moet oogsten terwijl de andere nog een paar weken moet, is reeel. Dan moet je gaan kiezen tussen, ofwel al beginnen spoelen, maar dan hebben de anderen geen voeding meer, ofwel voeding blijven geven en tegelijk ook oogsten...
            Ik moet toegeven ik heb het zelf ook al gedaan, en vond de wiet niet bepaald slecht smaken ofzo, maar het wordt algemeen afgeraden...

            Comment


            • Mark de Boer
              Mark de Boer commented
              Editing a comment
              Als ik de dames per plant scrog zou het nog wel kunnen, maakt het zeker niet makkelijker

            #13
            Miss ook een kleine tip... doe wat met die stopcontacten...! Je hebt zon mooie strakke kweek staan!

            Comment


            • newhobby
              newhobby commented
              Editing a comment
              Jaa het liefst afdekken met iets! Het wordt toch vochtig in zon ruimte

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Ducktape werkt prima op plastic, en staat ook heel proffessioneel, eventueel kan je het gaffertape noemen.

            • Mark de Boer
              Mark de Boer commented
              Editing a comment
              Heb nog geen spetters op het stopcontact gezien aan de muur.

              Daar in tegen gister wel ongelukje ik gooide mijn pH pen om die in een 100 ml maatbeker stond te meten...
              Water uiteraard over stekkerblok dat op een verhoging op de grond ligt....

              Verrassend gebeurde er niks, totdat ik de digitale timer uit dat stekkerblok trok...

              Pats groep eruit..

              Stekkerblok wordt binnenkort onder de vloedtafel gehangen.

            #14
            Vraagje Mark de Boer : het eb & vloed systeem dat je gebruikt, heb je dat zelf gebouwd of heb je dat gekocht?
            > Back to the future Haze run <

            < Kweek Down Memory Lane >

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Kijk nou even op cultureindoor, en vaperke heeft hier ook een kweekverslag, die heeft zijn bak ook gekocht, 15 cm hoog.

            • Mark de Boer
              Mark de Boer commented
              Editing a comment
              vloedtafel is zelf gebouwd, voornamelijk 69x44 balken en betonplexplaat als bodem en vijverfolie.

            #15
            Mooie setup en lekker veel verschillende soortjes. Nou inderdaad maar hopen dat ze mooi gelijk op gaan!
            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

            Comment

            Bezig...
            X