Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste keer Hydro onder Chinese LED-panelen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED: Eerste keer Hydro onder Chinese LED-panelen

    Korting op 420shop
    Tsja... wordt dit een kweekverslag, een bouwverslag of zoals de planning is beide?? We gaan het zien.

    Als eerste leg ik graag even uit wat mijn doelstelling is... Ik wil een poging wagen om met 2 weken voorgroei, 4 planten (misschien 5) en scrog-techniek eens wat te experimenteren. Ik ben eigenlijk wel redelijk klaar met al dat gesleep met potgrond en heb inmiddels ook begrepen dat hydro niet heel moeilijk hoeft te zijn.

    Om mijn (beginners-) vragen te verklaren... ik kweekte tot nog toe biologisch op een aarde/kokos mix.
    Ik ben gestart met bedenken wat ik wil maken.. Aan de hand daarvan heb ik onderstaande zojuist besteld:
    • 5 stapelbakken van 30 liter met deksel (400x300x320mm)
    • 50mm vijverslang voor tussen de bakken
    • 25mm pvc voor de circulatie
    • alle koppelingen en lijm
    • circulatiepomp 2500L
    • Vijvermandjes (11x11x11cm)
    Nog te doen: Luchtpomp met ring- bubbelstenen (moet nog even informeren welke de stilste is, heb nu mijn gedachten gezet op 2x Eheim 200), goede PH/EC-meter

    Als het goed is komt dat in de loop van volgende week allemaal binnen. De bakken gaan in serie geschakeld worden en als alles dan meezit moet ik net mijn lampen er recht boven kunnen krijgen. Oorspronkelijk was ik van plan om direct op 12/12 te starten maar dat doe ik wel een volgende ronde. Nu heb ik alvast wat vragen (ben nu toch aan het bestellen)...
    • Welke hydrovoeding is goed qua prijs/kwaliteit voor RDWC? Ik heb al naar Plagron Hydro A+Bgekeken.
    • In hoeverre zijn toevoegingen noodzakelijk bij hydro?
    • Klopt het dat indien de temperatuur van de ruimte stabiel boven de 20 graden is dat je dan in principe geen rekening hoeft te houden met de watertemperatuur of moet je koste wat kost voorkomen dat het water warmer dan 21 graden wordt?
    • Zou 2 weken voorgroei voldoende zijn voor een eenvoudige scrog? Of gaat het nu ook weer niet zo snel? (ben gewend aan 3 weken op aarde)
    • Vergeet ik nog iets?
    EDIT:
    • PH meter is de Bluelab Guardian geworden
    • Zaden gekozen: Het worden 4 OG Kush van BCN Seedstockers (63 dagen bloei??) Ik stop er 5 in steenwol blokjes en indien ze alle 5 opkomen zet ik er 1 bij in aarde voor de vergelijking
    • Voeding wordt Hy-Pro Hydro A+B
    • PH-Min ook Hy-Pro (6-0-0)
    • Chiller toegevoegd (Teko TK5)
    • JBL PH-Controller met inline CO2 diffuser en nachtventiel
    Last edited by Voor het eerst; 28 February 2021, 14:10.
    Lopend Verslag

    #2
    wbt Voeding kan ik je GHE flora nova aan raden. Enkel grow, bloom en ph min heb je genoeg aan. Onder led wil een beetje extra Magnesium wel van pas komen. Hier kun je bv bitterzout voor nemen.

    Yep het liefst niet de water temp boven de 21gr. Pythium komt al snel om de bocht in een DWC setup als de temp te hoog word. Hierin kun je met goede bacteriën (heisenberg tea, pondsaver) of met Chloor (zwembad tabletten) preventief en actief bestrijden. Zou het niet aan het toeval overlaten en je voorzorg maatregelen op zn minst in huis hebben.

    Een hybride soort met 9 weken bloei kun je heel mooi gelijk op 12/12 knallen. Met wat meer indica in de genen heb je aan een week voorgroei genoeg.

    Luchtpomp buiten je tent of hok plaatsen anders staat deze warme lucht in je bakken te pompen. Je kunt zelfs prima zonder lucht pomp en stenen, Als je zorgt voor vallend water ergens in je systeem krijg je meer dan voldoende zuurstof in je voedings water. Luchtpompen zijn irritante brommende apparaten en zo ook de lucht stenen in de bakken die ga je kunnen horen brommen. Had er zelf filter watten onder mn lucht stenen om dat geluid te dempen.

    Heb een bijna zelfde setup gedraaid als dat jij nu wilt gaan opzetten om exact de zelfde reden. Was er altijd erg goed over te spreken, echt super die groei kracht en geen gesmeer met aarde meer owhja varen rouwmug wat is dat? sinds hydro heb ik ze niet meer gezien. Ben toen geswitched naar een eb en vloed systeem wat prettiger was voor selecties te maken en mannen er tussen uit halen.

    Hydro is echt top en helemaal niet zo moeilijk! Hoop dat jij er ook veel geluk mee mag hebben!

    Comment


      #3
      De luchtpomp was voor mijn eerste kweekpoging de reden om er mee te stoppen... werd er echt helemaal naar van. Bitterzout heb ik nog zat staan maar heb dit op aarde maar minimaal gebruikt omdat het nogal lastig doseerde. Zijn hier voor hydro richtlijnen voor? GHE ga ik zeker even bekijken maar mijn voorkeur gaat voor een eerste ronde eigenlijk uit naar een voeding die ik de gehele cyclus kan gebruiken (als ik kijk naar het schema van Plagron heb ik redelijk veel nodig en dan krijg ik liever het mengen daarvan eerst onder de knie) en heb ook al eens gekeken naar Hy-Pro Hydro.
      Voor wat betreft chloor.. ik kweekte biologisch omdat ik geen voedingsstoffen/additieven terug wil proeven in mijn wiet. Gaat chloor niet een enorm ranzige bijsmaak geven?
      Lopend Verslag

      Comment


        #4
        Yeah, zou eens afstappen van Plagron en kijken naar Hesi, Hy-pro of GHE.
        Geen Chloor gebruiken, daar heb je H2O2 voor

        Geluidsisolatie gaat wel wat zijn inderdaad.
        Das precies 1 van de redenen dat ik op aarde kweek: tis lekker stil
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          In mijn eerste hok bestond de isolatie uit 12mm spaanplaat. In mijn huidige ruimte 18mm osb, 90mm glaswol en dan nog eens 9mm mdf dus ik heb de hoop dat het qua geluid nu meevalt. Daarnaast hoef ik er ook niet meer naast te slapen en dat scheelt natuurlijk ook al. H2O2 3% is dan geschikt of moet ik een zwaardere oplossing nemen? Hy-Pro heb ik eerder gehad en zal ik dus in mijn overweging meenemen, hesi kende ik nog niet dus ga daar gelijk even naar zoeken.

        #5
        UIteraard zijn daar wel wat richtlijnen voor in het gebruik van bitterzout, zelf doe ik twee maal in de kweek een theelepeltje op 10liter voedingswater toevoegen. Einde groei en 4e week 12/12. valt ook te gebruiken als bladvoeding.

        Waterstofperoxide in 3% vorm gaat je echt alleen maar helpen als je het direct vanaf dag 1 preventief gaat gebruiken, daar vindt ik het te duur voor. Als je eenmaal wortelrot (pythium) krijgt gaat dat echt helemaal niets meer uithalen. Chloor klinkt heel heftig maar juist gedoseerd preventief en actief proef je daar echt niets van terug. Maar het kan dus ook biologisch he.. een product als pondsaver of een compost thee doet ook wonderen.

        Heb zelf ook een vrij stevig geïsoleerd hok en dat helpt echt goed hoor! Op de vloer heb ik van die geluids isolerende matten gelegd 5cm dik en dat maakt het geheel compleet geluidsloos buiten het hok.

        Comment


          #6
          Ok.. weer een kleine update.. dikke leidingen zijn inmiddels binnen net als de doorvoeren.. Tevens is mijn PH/EC meter binnen. Het is een Bluelab Guardian geworden. Qua voeding heb ik ook een beslissing genomen, het wordt Hy-Pro Hydro A+B. De eerste ronde ga ik nog geen toevoegingen gebruiken, eerst maar eens zien hoe dit verloopt. Tevens PH 4 en 7 besteld voor de bluelab.

          Maar QnQ ... hoeveel H2O2 moet ik toevoegen per liter als ik dit er vanaf dag 1 in wil kieperen? 5 liter kost maar 14,95 voor 3% en 16,95 voor 12%. Heb daar toch een beter gevoel bij dan bij chloor.

          Zodra ik met de bouw begin zal ik ook wat foto's van de materialen toevoegen want zo wel heel saai verslag Maar even terugkomend op de H2O2
          Lopend Verslag

          Comment


            #7
            Vandaag een leuke dag We gaan beginnen met de bouw. Ik ga proberen om zoveel mogelijk foto's te maken van dit voor mij boeiende proces.. Gisteren de bluelab getest, ook even met ph- en calmag gespeeld om te kijken hoe snel de meters veranderingen waarnemen.. De ph- moet je dus echt wel heel voorzichtig doseren, had even een scheutje in mijn maatbeker gedaan en zat meteen op PH 1.3. Dat lijkt me dan weer niet ideaal voor de apparatuur dus gelijk alles gespoeld met vers water en het spul daarin gezet. Leuk detail.... ik heb de meter nog niet gekalibreerd (dat doe ik zodra deze gemonteerd is op zijn definitieve locatie) dus 100% zeker van de waarden ben ik niet maar de ph uit mijn kraan is 7.4 met een ec van 0.3. Na 24 uur is dit nog precies gelijk dus de meter lijkt wel aardig stabiel... Heb ik in ieder geval al iets om op de foto te zetten.. Ik ga vandaag dus ook de zaden maar vast in hun koffiefilters stoppen dan kan ik dit weekend hopelijk deze zaden in steenwol blokjes stoppen en in de mandjes plaatsen.
            k heb er ook aan zitten denken om ze in de steenwol blokjes te laten ontkiemen maar heb hier geen ervaring mee.. werkt dit hetzelfde als rechtstreeks in de grond? Zorgen dat ze vochtig genoeg blijven en dan gewoon afwachten? Kan ik ze vast in de netpotjes zetten zodat ze sowieso vochtig genoeg blijven?

            Iemand ervaring met PH-regeling d.m.v. CO2? Kan zeer voordelig een CO2 doseercomputer aanschaffen t.b.v. de PH-regeling (aquaria) en eigenlijk spreekt dat idee me wel aan omdat koolZUURgas wel een goede methode lijkt om PH te sturen. Het werkt in een aquarium... dan zou het toch ook moeten werken in een RDWC setup?

            Nou ja, nu eerst maar even een deel van de door mij bestelde onderdelen ophalen en dan hopelijk vanmiddag de rest hoewel ik er weinig vertrouwen in heb dat mijn bestelling van all4plants binnenkomt
            IMG_2446.jpeg
            Lopend Verslag

            Comment


              #8
              Dit effe gemist, ik heb dutchpro a + b groei en bloei, calmag en een booster.

              De calmag heb je gewoon nodig.

              De booster ga ik niet meer gebruiken, die word vervangen door pk 13/14.

              Verder alleen ph- en waterstofperoxide 3%, vanaf begin 0.1 ml per liter en dat mag gerust ook wat hoger.

              Ontkiemen buiten het blokje, blokje 1 keer zeiknat maken en een dag laten staan, ontkiemd zaadje er in en dan op een laagje kleikorrels zetten, met onderin het bakje een laagje afgezuurd water, dat " kruipt" wel omhoog.

              Je kan dus ook wortelrot krijgen bij een te nat stekblokje, want die zijn eigenlijk niet om te ontkiemen.
              Effe goed in de gaten houden dus, de wortel is er in een paar dagen doorheen.

              Have fun........

              Comment


              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Ik gebruik stekblokjes zodat ze al wortelvorming hebben, maar sommige knikkeren ze er zo in of gebruiken een plukje watten.

              • Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                Nou om eerlijk te zijn. Ik was van plan om ze in stekblokjes te doen zodat ik ze niet tussen de kleikorrels doorgespoeld worden

              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Net doen of het blokje een potje met aarde is, dan heb je de juiste mindset, niet te nat.

              #9
              Onderstaand mailtje maar eens naar All4plants gestuurd. Help me aub voortaan herinneren dat ik daar niet meer bestel

              Geachte heer/mevrouw,

              Zojuist heb ik met de klantenservice van All4Plants gesproken omdat ik mijn producten wederom niet tijdig verzonden zijn. De medewerker informeerde mij dat het heel druk was en daarom vertraging opgelopen heeft. Hier heb ik alle begrip voor. Waar ik echter flink van baal is dat dit nu de 3e bestelling is die ik bij u plaats (20210303***, 20200301***, 20200316***) en dat het de derde keer is dat mijn bestelling niet zoals beloofd dezelfde werkdag verzonden wordt.
              Uiteraard is het mogelijk dat dit toeval is maar ik zou het enorm op prijs stellen als ik dan op zijn minst op de hoogte gehouden wordt. Een mailtje met de mededeling dat de zending vertraagd is is wel het minste.

              Waar ik nog meer van baal is dat u al in gebreke bent door de zending niet tijdig te versturen maar dat het toevoegen van een product aan de bestelling die nog niet verzonden is niet mogelijk is. Ik moet maar een nieuwe bestelling plaatsen en dan hopen dat het goed komt. De extra verzendkosten... Ja dat is dan jammer geeft uw medewerker aan.

              Nogmaals... ik heb er zeker in de huidige tijd met alle ellende van de corona crisis, alle begrip voor dat een zending soms wat vertraging oploopt. Maar als dat dan gebeurd en het schijnbaar al te veel moeite is om de klant te informeren, denk dan in ieder geval met de klant mee. Ik vroeg niet om gratis producten was bereid om een nieuwe bestelling te plaatsen voor 2x 1 liter calmag (sku: f70487) maar uiteraard niet bereid nogmaals de verzendkosten te betalen terwijl jullie letterlijk mijn bestelling nog in moeten pakken.

              De medewerker aan de telefoon verwijt ik niets. Zij heeft naar mijn idee correct geantwoord binnen haar mogelijkheden.

              Een andere opmerking is de bruikbaarheid van de website.... Inloggen is momenteel niet mogelijk (geprobeerd op iMac, iPad en iPhone met diverse browsers) hierdoor is het ook onmogelijk om de status van mijn bestelling te volgen. Het feit dat de pagina's met bedrijfsgegevens afgelopen weekend ook niet werkten (inmiddels wel weer) geeft natuurlijk ook geen groot vertrouwen.

              Ik heb niet langer de verwachting dat u met een passende oplossing komt voor dit probleem. Maar bij het zoeken van producten zal ik voortaan eerst overwegen of andere webshops tegen vergelijkbare prijzen de producten aanbieden voordat ik nogmaals een bestelling bij u plaats.

              Met vriendelijke groet,
              Lopend Verslag

              Comment


              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Hmm, misschien een assortiments uitbreiding voorstellen?

              • Old dawg
                Old dawg commented
                Editing a comment
                Heb dit ook 2x gehad met all4plants, eigenlijk netzo als bij jou, maar in mijn geval was nadat ik had gebeld goed opgelost en geen extra kosten.
                Ook had ik mijn ongenoegen geuit dat ik moet bellen, iedereen heeft met corona te maken, en dat andere webshop wel op tijd kunnen leveren, 1x een vertraging van 2 dagen doordat 1 artikel wat later kwam en ik daarover keurig netjes een mailtje kreeg, nou ja, ja, ja excuses bladiebla, en hun site heeft inderdaad veel problemen en super traag.
                Ik bestel daar aarde omdat ze niet €10 per zak vragen, hanteren 1 prijs en dat scheelt.

                Greensell, heb wel bij kweekit besteld wat hetzelfde is (adres e.d. hetzelfde) voeding gekocht die ruim over datum was, in 1e instantie wilde ze met een hoop prietpraat afserveren maar daar trap ik niet in, om het kort te houden heb ik me geld teruggestort gekregen en mocht ik de fles houden, kijk overal worden weleens fouten gemaakt, het gaat erom hoe ze dat oplossen.

                Ik heb bij no mercy goede ervaring, ook aan de telefoon, nemen echt de tijd om uitleg te geven, ook als iets niet in voorraad is wordt dat gemeld, en krijg je direct te horen wanneer en wat.

                Succes

              • Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                Die lange levering maakt me op zich meestal niet uit.. ik bedoel wat is een dag op een ronde. Punt is dat ik mede door mijn werk weet hoe eenvoudig dit probleem te ondervangen is. Zending einde dag niet ingepakt? Mailtje naar klant. Kan volledig automatisch en scheelt een hoop gezeur. Dat was letterlijk voldoende geweest in mijn geval om me tevreden te houden. Nu baal ik wederom van de service van het bedrijf en ben ik oprecht blij dat ik daar niet mij bluelab of andere apparatuur heb gekocht

              #10
              Zo.... alles is binnen maar ik ga vannacht niet meer beginnen. Dat wordt een klusje voor morgen. Heb in de tussentijd nog wel even wat gaafs gekocht. Een ph-controller van JBL met CO2 set. Deze doseert CO2 in het water totdat de ingestelde waarde is bereikt. Daarnaast een aquarium chiller (Teco TC5) en luchtpomp. Calibratievloeistof ook binnen voor de PH-meter en een paar kilo koolstof (geen idee wat ik daarmee moet maar zat bij mijn aankoop). Dat wordt dus nog net weer een tikje makkelijker werken en ik denk dat de toevoeging van CO2 om de PH te laten dalen gunstiger is dan bijvoorbeeld salpeterzuur. Mochten jullie daar anders denken hoor ik graag ook waarom.
              Foto's volgen morgen
              Lopend Verslag

              Comment


                #11
                A6C90E7F-541E-479E-B485-5564DB0CFD8A.jpeg 6C0FA48B-7902-4072-A96E-326CFBA3BDAE.jpeg Tussentijdse update.... nu helemaal gesloopt dus ik houd het even bij de foto's. Morgen maak ik het af
                Attached Files
                Lopend Verslag

                Comment


                • Elkwazizi
                  Elkwazizi commented
                  Editing a comment
                  Ziet er goed uit! Lekker bezig

                #12
                Goedemorgen.. zoals beloofd zou ik vandaag even mijn werkzaamheden toelichten...
                Ik heb inmiddels de bakken op de plaats staan, toch een beetje lekkage maar dat los ik vandaag wel op (had geen momentsleutel bij de hand). Verder viel het mij op dat ik de aanbevolen dosering van hypro heb toegevoegd (5ml/L) en dat de ec-waarde en ph waarde al nagenoeg goed staan. Ik heb op dit moment nog niet aangezuurd want wil de ph-controller dit laten doen (deze ga ik vandaag installeren). De chiller werkt boven verwachting goed en laat ook geen grote fluctuaties toe. Blijkt ook te verwarmen dus dat scheelt weer een verwarming extra. Heb het water in de bakken gedaan met zo'n 11 graden Celsius en een PH van 7.8 en na circa 1.5 uur was het 18 graden. Zodra de temperatuur zakt tot 17,5 begint de chiller te verwarmen en bij 18.5 begint deze te koelen. Dit laatste lijkt qua geluid op een koelkast en is met gesloten kast niet hoorbaar. Bij mijn aankoop zat ook een UV-lamp... ik denk dat ik deze er nog tussen zet. Dit doodt algen en die wil ik sowieso niet. Ik heb van de zaak begrepen dat als ik het water aanzuren met CO2 ik sowieso minder kans heb op algengroei maar dat moet ik eerst zien. Tevens zegt de man dat lucht toevoegen niet noodzakelijk hoeft te zijn om dat ik 1200 + 400 liter per uur rondpomp met een inhoud van 125 L. Luchtpomp is wel vast geïnstalleerd.
                010E07C5-AB9B-4934-9C2F-CD96ABD3663D.jpeg
                Lopend Verslag

                Comment


                  #13
                  F8A23FA1-5AA6-4EB0-8AA8-DC518B691E34.jpeg Nou dat was het dan. CO2 kan je dus alleen online kopen . Dus maar even besteld en voor de tussentijd aangezuurd met PH-.
                  Verder werkt alles nu naar behoren en volgens planning. Kabels weggewerkt, CO2 systeem geïnstalleerd, bubblers erin etc. Hopelijk alle lekkage verholpen. En nu maar wachten tot we wortels gaan zien.

                  Attached Files
                  Lopend Verslag

                  Comment


                  • Rreppellsteeltjam
                    Rreppellsteeltjam commented
                    Editing a comment
                    Kleikorrels?

                    O, je hebt ze al in de eindpot.

                    Dat doe je eigenlijk pas, als ze al worrels hebben.

                  • Voor het eerst
                    Voor het eerst commented
                    Editing a comment
                    Ok... dat gedeelte heb ik dus verkeerd gedaan... Maar wat is dan de normale manier? En waarom niet gelijk in de eindpot? Ben niet zo'n voorstander van overpotten namelijk

                  • Rreppellsteeltjam
                    Rreppellsteeltjam commented
                    Editing a comment

                  #14
                  De eerste wortelpuntjes zijn zichtbaar (3 stuks) dus dat gaat alvast de goede kant op. Zometeen even de tijdschakelaars erin zetten en dan ga ik de verlichting er maar eens op zetten. Ik begin op 12 uur totdat ze goed boven zijn, dan schakel ik naar 18/6 voor de groeiperiode. Geen idee hoe lang ik ga voorgroeien...dit is afhankelijk van hoe snel ze groeien. Wil weer scroggen dus we gaan het gewoon zien. Deze keer wil ik wel wat lager scroggen (streven is 20cm t.o.v. de pot) maar dan moeten ze wel breed genoeg worden. Ik heb 2 van de 4 bakken voorzien van luchtstenen. Enerzijds is het idee er achter dat ik dan kan vergelijken of dat ze verschillend groeien anderzijds is het ook gewoon zo dat ik te beroerd ben om 2 t-stukjes online te bestellen zodat ik ze kan verdelen.
                  Lopend Verslag

                  Comment


                  • Rreppellsteeltjam
                    Rreppellsteeltjam commented
                    Editing a comment
                    Je hebt geen zuurstofpomp nodig.

                  • Voor het eerst
                    Voor het eerst commented
                    Editing a comment
                    @Rreppellsteeltjam Weet je dat heel zeker?? ben die pomp namelijk nu al zat dus ik trek hem er het liefste gewoon uit.

                  • Rreppellsteeltjam
                    Rreppellsteeltjam commented
                    Editing a comment
                    Gewoon waterval, of klein fonteintje in de waterbak is genoeg.

                  #15
                  5027D8ED-1AC2-4900-9302-D20B0C1FCA36_4_5005_c.jpeg

                  H


                  In ieder geval veel succes en geniet er van , een dagje proef draaien en starten !!



                  Remco.









                  🔥 !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! 🔥

                  👍🏼 !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! 👍🏼

                  Comment


                  • Voor het eerst
                    Voor het eerst commented
                    Editing a comment
                    Ach de een is handig... de ander heeft geduld. Ieder zijn kwaliteiten. Maar op zich is het niet heel moeilijk hoor om te bouwen, ben eigenlijk meer benieuwd of ik de waarden een beetje redelijk op peil kan houden. Ik begin nu met een EC van 1.0 en ben van plan om deze gedurende de ronde op te bouwen naar 2.2 maar heb uiteraard geen idee hoe snel of langzaam dat gaat. Ben er al wel achter dat voeding toevoegen automatisch de PH flink verlaagt dus dat is al wel prettig.
                Bezig...
                X