Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

(Ver-)bouw verslag kweekruimte 5x Imperium X en 4x Future #1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Goed en nu zijn de eerste bloeiharen er... Zeer minimaal natuurlijk maar ik heb het nog niet eerder voorgehad met 20 dagen. Zou het eindelijk eens gaan lukken dan om een extreem korte ronde te draaien? Ik zal even toelichten wat ik bedoel:
    • Uit diverse studies blijkt dat een hogere dan gemiddelde lichtopbrengst de duur van de bloei kan verkorten
    • Dat geldt ook voor het toevoegen van CO2
    • En voor een verhoogde temperatuur (32-35˚)
    • Green Sensation
    • Etc....
    Je snapt mijn punt wel denk ik, het zal dus allemaal marginaal zijn en natuurlijk ook een combinatie van factoren. Stel dat het 2 weken op een totale ronde scheelt dan is dat toch weer mooi meegenomen. Maar goed, we gaan het zien... tot nog toe tevreden.
    159BF2EA-0961-4363-8000-0FBE05296332.png
    Attached Files
    Lopend Verslag

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Inderdaad minimaal maar er zit toch echt een haartje

    • Canaboid
      Canaboid commented
      Editing a comment
      Sugar Royal schijnt de cyclus ook te verkorten.

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Klopt maar is niet heel handig in een recirculerend systeem

    #47
    Goedemorgen allen, ik had even 2 flinke baaldagen... Temp/RH sensor van mijn voedingscomputer was defect gegaan, hierdoor bleef de bevochtiger continu lopen. Dit zorgde voor een RH van 80% (op zich geen ramp maar toch) en het zorgde ervoor dat de irrigatie continu bleef lopen (wel een probleem, nu veel geel blad). Neemt niet weg dat ik uiteindelijk na een hop gevloek en getier tegen Nido Italie ik uiteindelijk toch nieuwe spullen opgestuurd krijg. Aan de andere kant... Italie is best ver rijden dus ik moest voor de tussentijd een andere oplossing vinden voordat ze allemaal verzuipen. Ik heb dus mijn oude setup gedemonteerd, hier de RH/Temp sensor van genomen en die gekoppeld aan mijn slimme stopcontacten zodat ik de temp/lv toch nog een beetje kan regelen (ok, niet zo nauwkeurig maar toch). Tevens heb ik de bakken doorgespoeld met vers water en de irrigatie voor 12 uur uitgezet. Kunnen ze iets droog trekken.

    Ik had al eens gezegd dat het erg jammer is dat de PK125 een maximale instelling van 30˚ C heeft, ik heb dit nu opgelost door de sensor ONDER de planten te plaatsen... hierdoor haal ik nu wel weer de 35˚.

    Nu zullen een aantal van jullie denken... waarom zou je dat willen, nou dat is simpel, met CO2 heb je die hoge temperaturen nodig om de sapstroom op gang te houden. Liever 35 dan 25˚ zeg maar.

    Maar goed, ze staan er nu zo bij, zijn redelijk bijgetrokken na een hele zware nacht maar zijn nog niet helemaal terug. IMG_7021.jpg
    Attached Files
    Lopend Verslag

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Heb de EC ook iets hoger gezet, van 1.7 naar 1.9. Daarnaast de BAC voeding weggekieperd en terug gegaan naar Hy-Pro. De lage PH van BAC geeft me geen goed gevoel. Tevens Atazym toegevoegd, 2 ml/L dus dat is 2 dagen geen peroxide geven.

    • Corleone1933
      Corleone1933 commented
      Editing a comment
      Zit nog niet echt mee, maar het is gelukkig weer opgelost, die planten trekkken wel weer bij.

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Nee klopt, maar met hydro is het nu eenmaal zo dat indien er iets foutgast het meestal ook gelijk dramatisch is. Aan de andere kant maakt dat het ook wel weer spannend.

    #49
    Zo, nu begint het ergens op te lijken, vandaag de lampen wat verhoogt, afstand was minder dan 10 cm intussen en nu weer allemaal circa 20cm. Redelijk gelijkmatig allemaal dus nog tevreden.

    IMG_7051.jpg IMG_7059.jpg
    Attached Files
    Lopend Verslag

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Ja dat is dus wel grappig met hydro... zo denk je dat het niet meer te redden is en 2 dagen later alsof er niets gebeurd is.... Maar k ben er blij mee. Zijn wel de kleinste planten (tot nog toe) die ik ooit gekweekt heb met gemiddeld zo'n 45cm. Ben benieuwd hoe dat gaat met de toppen.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Of niets aan het handje en een paar uur later alles kaputt.

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Ja dat ook ja..

    #50
    Geen bijzonderheden, temperatuur eindelijk voor normaal rond de 35˚.

    IMG_7061.jpg
    Attached Files
    Lopend Verslag

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      @Rreppellsteeltjam dan moet ik eerst ff nieuwe foto maken denk ik. Maar ik heb hem nog steeds iedere dag in gebruik (best heftige lampen om naar te kijken)

    • Corleone1933
      Corleone1933 commented
      Editing a comment
      Gaat hard hiero, groeit als onkruid, mooi hoor lekker bezig

    • Elkwazizi
      Elkwazizi commented
      Editing a comment
      Gaat hier goed precies! Hopelijk doen ze wat door in ItaliΓ«

    #51
    Ik had al e=in een ander topic aangegeven dat ik tijdelijk geen foto-updates plaats omdat ik me zorgen maak over mijn privacy. Dus die zitten er vandaag niet bij. Toch heb ik wel goed nieuws, de temperatuur/hydro sensor is binnengekomen en zojuist weer toegevoegd aan het systeem. Waarden zijn op zich allemaal prima maar ondanks dat heb ik het plaatsen van de sensor aangegrepen om het hele systeem eens even goed te reinigen. Blijkt dat die perliet toch best wat beter gespoeld had kunnen worden... lijkt wel een strand onderin het buffervat. Nou ja, wijze les voor de volgende keer. Hele systeem nu in ieder geval wel weer een tandje stiller. Gisteren ook een pomp vervangen, deze haalde niet meer de debiet van 1000 liter per uur dus direct vervangen voor een nieuwe voordat deze stuk gaat. Vanmiddag even opsturen want 3 jaar garantie

    Verder ga ik eind van deze week de omschakeling maken naar Ata Awa MAX, ofwel gloeivoeding. Ik heb er al wat blossom builder ingepeperd, daar deze er vanaf start bloeiperiode in mag. Ook weer wat enzymen toegevoegd want die werken gewoon het beste met vers water waar nog geen peroxide in heeft gezeten. Ingestelde EC is nu 2.1 en die gaat einde van de week naar 2.3 mits ze zo blijven gaan als dat ze gaan.

    Op zich is het 12/12 van start nog helemaal zo beroerd niet maar wel erg kleine planten. De oogst zal straks voor mij bepalen of ik dat wel of niet erg vind, haal ik 600 gram of meer dan ben ik tevreden. Moet ook eerijk zeggen dat ik niet had verwacht dat de Amnesia zo snel in de bloei zou schieten.

    Nou ja, vandaag hebben ze door de werkzaamheden net even wat meer licht gehad dus dat zal wel even een stress moment zijn. We zien wel. Water is ook nog erg koud maar goed, verlichting is nog uit en dan wordt er niets gedoseerd. Tegen 22.00u zal het water wel rond de 18-19 graden zitten en anders duurt het vanaf dat moment hooguit een half uur voordat de chiller erin knalt omdat het water 23 graden is. Niet iets om me druk over te maken dus.

    Heb wel een aantal verbeterpunten voor de volgende ronde.... filters op de elleboogjes zodat perliet niet naar het buffervat loopt en de elleboogjes ook niet vol gaan zitten. Fijner filter op het irrigatiesysteem. Nu zitten er perlietkorrels in en die hinderen toch de doorstroming enigzins. Denk ook dat ik geen drukgecompenseerde regelaars meer ga gebruiken maar een verdeelstuk zodat ik alle leidingen van gelijke lengte heb. Dan komt er weliswaar veel meer water uit maar ik kan er dan voor kiezen om tijdens licht aan 4x per 12 uur te doseren ipv ieder uur. Bijkomend voordeel is dan ook dat er iets meer zuurstof beschikbaar is. Eventueel kan ik dan nog een keer halverwege de nacht een keer doseren zodat ze aan het einde van de nacht niet droog staan.
    Lopend Verslag

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Ooooooh, zo spannend!!!

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Nou, ze hebben het pakket binnen Wat of ik er mee gedaan heb want de impeller is opgelost... Tsja, zei ik, in een hydrosetup gezet om de PH- te mengen met water. Vreemd, zou die tegen moeten kunnen zei de beste man. Ik zei, dat klopt, zei je vorige keer ook dus stuur maar een nieuwe op. Geregeld.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      opgelost is wat anders dan weggesleten.

    #52
    Alhoewel ze mooi groen zijn, vind ik de planten niet blaken van gezondheid. Ze ogen wat triestig en gestrest. De plant linksvoor is de enige die er helemaal gezond uitziet. Mogelijk moet je de pH wat aanpassen. Rond de 5.7 in de bloei zit je altijd wel goed.

    Dat je geen foto's meer post vanwege je privacy gaat niet helpen vrees ik, want dan traceren ze je domweg via je oude foto's. Maar ik zou me daar geen zorgen over maken.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Ze zijn ook flink gestresst. Ze hebben een week zonder temperatuurcontrole gestaan en schijnbaar vinden ze dat niet leuk... Daarbuiten heb ik in enkele potten dus te veel water gehad omdat perliet dus schijnbaar wel klontert en dan geen water meer doorlaat. Dit is met name rechts het geval want die perliet was dus niet gespoeld. Denk dat ze komende week wel weer bijtrekken nu ik weer op VPD kan sturen. CO2 is leuk maar dan moet wel alles in orde zijn.

      Wat betreft de oude foto's... dat is me bekend. Ik heb dan ook al meerdere malen een verzoek ingediend tot anonimiseren. Dat klinkt kinderachtig maar het is een recht die we allemaal hebben. Ik wacht de termijn van 14 dagen dan ook netjes af en anders zal ik een klacht indienen bij de autoriteit persoonsgegevens. Ik hoop voor JD dat het dan bij een flinke waarschuwing blijft mits hij de gegevens direct anonimiseert maar het risico wat hij schijnbaar graag loopt is dat hij een fikse boete ontvangt.
      Het gaat mij erom dat er meerdere malen door diverse gebruikers melding van een veiligheidsprobleem gemaakt wordt en dat hier niet of niet adequaat op gereageerd wordt. Het is geen probleem van de laatste weken, dit speelt al sinds begin oktober. Ik ben dan ook serieus op zoek naar een alternatief voor dit forum die net zo leuk is. En wat Jointjedraaien betreft... ik vind het behoorlijk kansloos dat hij het zo laat afweten. Er zijn hier voldoende mensen op het forum die meer kennis hebben van webservers en VBulletin in het algemeen maar JD besluit om gewoon maar nergens op te reageren. En hij heeft vast een goede reden om druk te zijn maar dan moet hij iemand regelen die zijn zaken waarneemt. Of de site gewoon dichtgooien tot hij wel tijd heeft.

      Met andere woorden... het nu niet plaatsen van foto's is een soort van stil protest. Dus begrijp me niet verkeerd, het liefste zie ik dat het forum gewoon geΓΌpdatet wordt zodat deze voldoet aan de minimale veiligheidseisen en AVG. Het feit dat de AVG al sinds 25 mei 2018!! van kracht is en er nog steeds geen optie is om je account te verwijderen stoort me nog het meest om eerlijk te zijn. Ook op een verwijderingsverzoek per contactformulier en/of email wordt domweg niet gereageerd.

    #53
    πŸ”₯ !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! πŸ”₯
    ​
    πŸ‘πŸΌ !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! πŸ‘πŸΌ
    ​

    Comment


      #54

      Comment


        #55
        Nou het veiligheidsissue is in ieder geval opgelost heb ik begrepen... Als JD nu ook nog eens HSTS activeert dan zijn we er weer helemaal bij. Voor nu betekend het in ieder geval dat ik weer met een goed gevoel foto's kan plaatsen​

        HTTP Strict Transport Security (HSTS) is een beveiligingsmechanisme nodig om HTTPS-websites te beschermen tegen zogenaamde downgrade-aanvallen. Het vereenvoudigt ook de bescherming tegen cookie hijacking

        Maar goed, nu terug naar de dames... ze lijken het te waarderen dat de lv en temp weer geregeld worden. Water van 29˚ en een ruimte-temperatuur van 40˚ is natuurlijk niet ideaal. Heb ook een paar dames onderling gewisseld, dit omdat het makkelijker was om de planten te verwisselen dan de CO2 controller te verplaatsen (wat ik vanavond alsnog wel doe maar ik wist dat ik er niet genoeg tijd voor had). Dom dat ik daar niet over nagedacht tijdens het inrichten. De huidige plaats bied wel in 1 oogopslag zicht op het huidige klimaat maar die kan ik ook via mijn app zien. Voor het instellen hoef ik er ook niet bij. Nou ja, wel meer domme dingen gedaan tijdens deze ronde.

        Ik zat ook even naar de ronde van Elkwazizi te kijken. Ik zag daar een hele mooie pot met kleikorrels en eerlijk gezegd lijkt me een dergelijk systeem ook wel mooi. Wellicht dat Eb en Vloed best gecombineerd kan worden met RDWC. Ten slotte draait het erom dat de gegeven voedingsoplossing stabiel is.

        Wat ik dus ga aanpassen voor de volgende ronde is... kleikorrels i.p.v. perliet. Gelukkig heb ik maar 100 liter nodig dus die kosten zullen meevallen. De drukgecompenseerde regelaars haal ik dan uit het systeem en vervang ik voor 4x7mm leidingen met allen gelijke lengte. De circulatiepomp zet ik dan op 1500 Liter per uur en deze laat ik 4x per dag een kwartier stromen. Gedurende de nacht 1x een kwartier. Uiteraard kan ik dit bijstellen als het nog te nat blijkt (mijn huidige issue).

        Maar goed... bij deze maar weer een paar fotootjes...
        IMG_7105.jpg IMG_7106.jpg
        Attached Files
        Lopend Verslag

        Comment


        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Je beschrijft nu precies de werking van mijn andere systeem. Werkt prima overigens

        • Elkwazizi
          Elkwazizi commented
          Editing a comment
          Inderdaad das helemaal hetzelfde, ik ben stiekem wel een beetje jaloers

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Buiten de voedingscomputer om niet echt kostbaar hoor. Zijn gewoon een paar bato-bakken met wat pvc leidingwerk.

        #56
        Goedemorgen... schijnbaar is de strek ff terug gekomen want in 1 nacht 2 planten verbrand door de lamp. Trekt wel weer bij. Verder nog niet geheel tevreden over de setup dus volgende ronde een paar kleine aanpassingen. Ik krijg meer en meer het idee dat ik ze als een soort van eb-en-vloed moet gaan behandelen. Dus minder vaak bewateren maar dan wat langer. Ik merk dat ze dan toch meer opnemen.
        Nou ja, zodoende leert men werd mij vroeger geleerd dus we gaan gewoon door en zien wel wat ze brengen. De amnezen lijken het overigens prima naar de zin te hebben

        437CA9ED-2A2E-49E8-8360-8EE8267533C1.jpg 6F36D4A6-E23F-4991-8D1A-38E384B39EA4.jpg
        Attached Files
        Lopend Verslag

        Comment


        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Dezelfde startdatum, maar het vergelijken tussen ons is wel een beetje voorbij hè
          Ahjah.. bio vs. hydro, 18/6 vs. 12/12.. vergelijken had nooit veel zin
          Planten staan er nog steeds mooi bij en volgens mij borrelen je hersenen alweer over van de nieuwe ideeΓ«n

        #57
        Nu zijn we weer.. .Je merkt dat de verdamping omhoog gaat want ik haal eindelijk de 50% LV
        Dit is ook merkbaar in de temperatuur want die schommelt nu rond de 31˚ i.p.v. 35. Het voordeel? Een VPD van gemiddeld net geen 2. Natuurlijk zou ik liever richting 1 gaan maar ik denk dat ik dan sprinklers moet installeren

        Dat de Gelato zaailing meekomt had ik niet verwacht... EC ligt rond de 2.1 en dat is best hoog voor een zaailing. Nou ja, we gaan zien wat ze doet, kan er altijd nog een moeder van maken ofzo.

        Volgende ronde verplaats ik mijn afzuiger. Ik heb nu al 3 ronden veel gezondere planten nabij de afzuiger dan er tegenover. De reden is mij onbekend. Maar ik wil nu toch wel eens weten of die afzuiger de oorzaak is of iets anders
        IMG_7160.jpg
        Attached Files
        Lopend Verslag

        Comment


        • Mich000
          Mich000 commented
          Editing a comment
          Je voegt toch ook co2 toe? Misschien is tpv de afzuiger de concentratie co2 anders?

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          @Rreppellsteeltjam ik heb 8 inlaten verspreid door de ruimte op verschillende hoogtes. Allen 78 mm in doorsnee. Dat lijkt wat weinig maar vergeet niet dat dit geen luchtdichte tent is maar deels spouwmuur, deels houten wandconstructie met isolatiemateriaal ed. Hierdoor is vacuum vrijwel niet van toepassing. Indien ik de luchtgaten afsluit wel, ik hoor dan een fluitend geluid indien ik de deur op een kiertje zet. Bovenin de ruimte heb ik 5 ventilatoren, deze zijn om de aangevoerde CO2 naar beneden te blazen bij aankomst. Dit voorkomt dat die rechtstreeks het filter in verdwijnt. Ja dit werkt... ik heb er een techgrow dl-1 datalogger achter hangen en die bevestigd dat. Ik zit nog te denken aan een tweede CO2 sensor die dan ook smart is. Deze ventilatoren staan alleen aan indien de verlichting ingeschakeld is, net als de CO2. Onder het bladerdek heb ik 2 garden highpro ventilatoren die langs elkaar heen blazen in tegengestelde richting. Het idee hierachter was dat de lucht weer omhoog geblazen werd zodat de bevochtigers ook maximaal hun werk op de juiste plek doen. Dit effect valt tegen want water vanuit de bevochtigers wordt aangezogen door de ventilatoren. Dus echt... ik zit op dat vlak met de handen in het haar. Niet eens dat het me stoort dat ze verschillend groeien maar meer het feit dat ik niet weet waarom.

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Mjah, ik wil het ook weten

          Bij mij groeit de achterste altijd het best.

        #58
        Goedemorgen. Dames staan er goed bij maar de amnezen beginnen als idioten te strekken. Ik had de EC wat verlaagd en ben bang dat dat de oorzaak is. Veel ruimte heb ik niet meer dus wat denken jullie ervan, gewoon de hoofdtop eruit knippen? Het is nu nog niks en mijn idee is dat ze dan de energie naar de lagere toppen zal sturen zodat ze de breedte in gaat. Of zou ik beter gewoon even 24 uur duisternis instellen om de groei te remmen? Waardeloze ronde dit in ieder geval, zat vanmorgen weer met de perliet te klooien en zit er hard aan te denken om dit weekeinde nog de perliet te vervangen door kleikorrels. Ik ben alleen bang dat dit veel wortel schade met zich mee gaat brengen.

        Ik heb er ook al aan zitten denken om de imperium er gewoon uit te gooien en aan deze kant opnieuw te beginnen. Dan heb ik straks in ieder geval nog een paar amnezen om te oogsten en ben ik de helft van mijn frustratie kwijt.

        Nou ja, bekijk zelf de foto's maar, dan snap je mijn punt wel...

        9B196DF3-B557-4135-9C26-3424543854C0.jpg 927DBD14-228D-4FAA-84EE-8472CAFB29F4.jpg AB24FC14-9516-4D02-94D4-1753FAD5EB23.jpg

        Attached Files
        Lopend Verslag

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Knipperdeknip.

        • Elkwazizi
          Elkwazizi commented
          Editing a comment
          Ik zou in dit stadium het medium zeker niet vervangen, zoals je zegt ga je schade aan de wortels berokkenen en met wat pech nog slechte bacterien of schimmels erbij ook

        #59
        Balen man, ben zelf ook geen fan van perliet zoals ik je al schreef. Maar ja je probeert wat, zo ben ik zelf ook. Dat is het leuke aan deze hobby, dingen proberen. Ik kom dan altijd weer uit bij steenwol in een hydrosetting.

        Hoe ik het zou aanpakken de volgende keer in jouw setting is als volgt. De groeifase volbrengen op bigblocks met een nat en droog cyclus. Dus gewoon handmatig de blokken natmaken via onder en laten droogtrekken. En zodra je de planten op 12/12 zet en merkt dat ze echt beginnen te zuipen in het systeem. En niet eerder.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Dat klinkt als werk Hork.... Daar moet een betere manier voor zijn

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Lol dat is waar!

        • Elkwazizi
          Elkwazizi commented
          Editing a comment
          De Ec lekker laag houden, zelf begin ik 0.5-0.7 bij de eerste echte bladeren, ervoor enkel afgezuurd water.
          Deze ronde max 1,7 EC wat zelfs al teveel was bij de groeispurt en erna rustig gezakt tot 1,2
          Het ligt wel aan de soort en de voeding want ik heb ook al een keer op 2.2 - 1.8 met plagron maar als ze eenmaal 5-6 nodes hebben ga je aan het water wel merken wat ze willen, beter te laag beginnen dan te hoog in ieder geval! bijkappen gaat altijd, overvoeding wegnemen niet.

        #60
        Als je de kop eruit zou doen is't nu wel t'moment , en perliet vervangen dat gaan de
        worteltjes niet graag hebben , ni doen het zijn de worteltjes die het echte werk doen !!

        Ooit heeft een wijs man mij ooit verteld - als het in de grond juist zit dan is het
        boven de grond ook wel in orde , en nog iets - al wat je weg knipt ben je kwijt !!



        Remco.
        πŸ”₯ !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! πŸ”₯
        ​
        πŸ‘πŸΌ !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! πŸ‘πŸΌ
        ​

        Comment


        • Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Mijn kapper doet altijd bijknippen, erg knap is dat

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Mag ik zijn nummer misschien Takketoelli want ik heb wel wat ruimte hier en daar!

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Remco punt is juist dat ik vermoed dat het in de "grond" niet juist zit. Ik vermoed dat er teveel vocht vast gehouden wordt. Mijn idee is dat een plant van dit formaat maximaal 1 kilo weegt incl. Wortels. Er zou 2 liter water in moeten staan (zeg door de perliet 3). De lege pot weegt zo'n 700 gram. Dat is max 5 kilo. Ik denk dat enkele minimaal het dubbele wegen. Ja raar idee potten wegen op hydro maar het kwam ineens in me op.
      Bezig...
      X