Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

(Ver-)bouw verslag kweekruimte 5x Imperium X en 4x Future #1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #61
    A58A63DF-D88D-48B2-BB55-36E041B92B1F.jpg Ok er af dus....
    786236E4-C9FB-41E5-B097-16598BA460A4.jpg 60AABC6F-E078-4138-B7FB-62BFD4B27832.jpg
    Attached Files
    Lopend Verslag

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Die zou je nog wel als stek kunnen gebruiken

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Ja, maar om nou stekken te maken van een amnees Grapje.. ik wil straks stekken van mijn true gold gaan gebruiken. Iets minder krachtige wiet schijnt het maar ik had slechts 1 zaadje en dus vond ik het een leuk idee om die op te kweken tot moeder en dan te stekken, dus ik heb de ruimte straks nodig.

    #62
    Nou dat was even geen update want was drie dagen aan het uitzoeken waarom mijn PH steeds zo kelderde. Ik dacht eerst aan wortelrot maar daarvoor ging het te snel. Na verversen water (PH 7.6) en dan de voeding zag ik de PH net zo hard dalen als de EC stijgen. Binnen een uur van 7.6 naar 4.3 om daar te blijven hangen. Mijn eerste gedachte was dat de voedingscomputer in de war is. Dus de PH- uit het systeem gehaald en wederom water ververst. Gelijk beeld. Toen dacht ik dat ik misschien per abuis de PH- en de Bloeistimulator had verwisseld. Dus ook de gloeistimulator eruit... Wederom water ververst... Probleem hetzelfde.

    Dan maar eens de PH van de voeding zelf meten (in de can) bedacht ik een uurtje terug.... A component... 4.20 B component..... 1.23
    Dat is dus net iets zuurder dan de PH- van Plagron
    Tja, dan blijf je natuurlijk aan de gang. Dus zojuist even terug gegaan naar Hy-Pro Hydro A&B en mijn PH waarde is weer helemaal in orde. Vanavond foto's van hoe ze er nu bij staan... ik waarschuw vast, beelden kunnen als schokkend worden ervaren.
    IMG_7222.jpg
    2 liter water met 8ml A en 8ml B na 24 uur.
    Last edited by Voor het eerst; 29 January 2022, 16:06. Reden: Foto toegevoegd van aangemaakte voeding
    Lopend Verslag

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Das wel laag!!

      ¿¿?

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      2 liter water met 8ml A en 8ml B na 24 uur. dan PH 2.9. Aanbevolen dosering is 1-4ml/L

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Das wel laag!

      Maar da's dwc, toch?

    #63
    Goh.. wat goede voeding met een plant kan doen... Als ze zo door gaan moet ik nog gaan snoeien ook

    Ik denk dus nu achteraf dat alle problemen veroorzaakt zijn door de verkeerde ATA AWA. Nou ja, kan gebeuren maar vervelend is het wel. Planten zijn afgelopen nacht goed bijgetrokken. Opvallende zaken... lagere temperatuur, hogere LV en vooral STABIELE PH Over 16 uur hoogste PH 5.83 en laagste 5.71 zonder een druppel PH-.

    Nu dus weer op Hy-Pro, gelukkig had ik daar nog een restje van staan, nu wel gelijk nieuwe bestellen want een halve liter is zo op.
    De amnezen moet ik sowieso gaan snoeien want de fight for light begint er weer aan te komen en die ruimte heb ik niet.

    Heb in de tussentijd al wel wat bedacht voor de volgende ronde om meer ruimte te genereren.
    De Imperium heeft er 2 met rode tinten en 2 zijn gewoon groen (tot nog toe).

    IMG_7226.jpg IMG_7233.jpg
    Attached Files
    Lopend Verslag

    Comment


      #64
      Die staan er alweer stukken beter bij!
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        ach langzaam aan komen we in de buurt van een echte hydro-ronde... Een PH van 2.9 helpt niet echt. Vooral omdat er honderdduizend redenen kunnen zijn waarom de PH te laag is maar niemand ervan uit gaat dat voeding ook wel eens gewoon niet ok kan zijn.. Morgenochtend even overleggen met de leverancier. Enerzijds ben ik best tevreden met ATA (redelijk geprijsd) anderzijds vind ik dit wel heel kwalijk. Maar neemt niet weg dat als ik dezelfde voeding weer bestel ik voortaan wel eerst even de PH van de voeding zelf meet. 1.2 op een B-component is dus niet ok

      #65
      Sneak Preview Imperium X
      IMG_0040.jpg
      Lopend Verslag

      Comment


      • kroket
        kroket commented
        Editing a comment
        Dat kan wel eens een kleurrijke dame gaan worden Mooie foto zeg

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Dank je.. Ik hoop het. 2 van de 4 hebben deze kleur. Lijkt me wel weer een keer mooi een paar rode toppen.

      • Elkwazizi
        Elkwazizi commented
        Editing a comment
        Met paars in de tent wordt je elke dag verwend
        voila

      #66
      Goedenavond... Nou het lijkt weer de goede kant op te gaan. Wel iets vreemds gezien. Na het toevoegen van 2 ml/L Atazym DAALDE de EC (2,18-->2,11. Ik meen dat ik dat al eens eerder heb gedacht maar uiteraard ga ik er volgende week op letten. Ik vind het wel vreemd. Waarden zijn nu ook gewoon weer lekker stabiel zonder dat er steeds gevoed moet worden of aangezuurd. Bizar dat die Gelato zaailing achterin al vrijwel net zo groot is als de dame ervoor.
      Lampen gaan eind deze week naar de hoogst mogelijke stand. Daarna is het klaar en zal ik moeten knippen. Denk dat ik ze sowieso beter wat uitdun (amnezen). Maar waar te beginnen?
      IMG_7254.jpg
      Attached Files
      Last edited by Voor het eerst; 31 January 2022, 23:14.
      Lopend Verslag

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Ik hoop op 60 maar kom niet boven de 57. We doen het ervoor

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Nou, bij het begin natuurlijk!

        Kijk eerst even of je een van de onderste nodes/takken er uit kan knippen.

        Die waar weinig aan zit, of die niet hoog genoeg komen.

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Mijn gedachte was juist dat eruit te knippen wat wel te hoog komt

      #67
      Goedemorgen allen, even lekker wezen snoeien (sorry geen foto's). EC verder verhoogd (2.5) want nog steeds wat licht van kleur en ik wil iets verbrande bladpunten zien (en nee, niet door de lamp). Waarom? Omdat ik met CO2 kweek en een voedingstekort dus slecht zichtbaar is. Ook is de groei me nog wat te extreem en zuipen ze als idioten (20 liter per dag).
      De bevochtigers kunnen het eindelijk bijblijven wat erop duidt dat de watergift nu ook beter is want ze verdampen dus weer. Zit nu redelijk constant tussen de 50 en 60%. Denk nog een weekje en dan zullen ze niet meer nodig zijn en zal de lucht ONTvochtiger zijn werk gaan doen schat ik zo in.
      Vanmiddag komt ook de nieuwe ATA binnen en nu hopen dat deze wel goed is... Mijn laatste restje Hy-Pro zit er nu in en ik denk dat die het tot uiterlijk morgen redt. Verbruik is nu zo'n 130ml/dag dus dat gaat best hard. PH- momenteel niet nodig maar ik weet niet wat die op de ATA gaat doen dus ik heb het wel achter de hand.
      Verder niet veel bijzonders te melden. Vanavond maar zien wat ze van de snoeibeurt vonden.

      Wat wel grappig is... De Gelato achterin is wat later (2,5 week) geplaatst omdat ze als vervanger diende voor een Imperium. Deze staat dus al vanaf dag 1 op een eigenlijk veel te hoge EC maar ze doet het fantastisch. Eigenlijk heb ik hier helemaal geen plannen voor maar ze ziet er zo goed uit dat ik gewoon ga kijken hoe ze verder op de extremen reageert. Eind volgende week gaat de EC naar 2.7... Als ze dan zo mooi van kleur blijft ga ik de volgende ronde starten op 1.5 i.p.v. 0.8

      Ik gok dat het komt door de CO2 dat ze er zo goed mee overweg kan. Maar ik had niet verwacht dat een zaadje zou ontkiemen rechtstreeks in perliet onder 12 uur licht en een temperatuur van 33-35˚C bij een EC van 1.5. Wel dus.

      Voor de volgende ronde heb ik de oplossing denk ik ook gevonden. Ik heb hobbyplaat gehaald bij de Hornbach. Dit is een soort kunststof die zich met warmte laat vervormen en tevens met een stanleymes gesneden kan worden. Ik wil hier de deksels van maken voor de bakken. Hier zet ik dan fijnmazige netpotjes in met 1 12mm gat voor de hoofdwortel. Deze vul ik met een klein laagje kleikorrels met daarbovenop perliet. Hier komen de stekken dan in. En dan de eerste dagen maar gewoon even de bodemvochtigheid meten, ik wil ze niet weer te nat hebben dus ga voor irrigatietiming waarbij ik tracht te zorgen dat de perliet steeds uitgedroogd is en de kleikorrels nog iets vocht bevatten. Irrigatie ga ik tot het einde van bovenaf doen, naarmate ze ouder worden zal ik steeds vaker gaan irrigeren. Mijn referentie... er blijft 2 liter water in de potten staan, als dit minder is heb ik minder geïrrigeerd dan dat ze verbruikt hebben dus mag er 1 cyclus bij van 10 minuten per 12 uur.
      Lopend Verslag

      Comment


        #68
        Die Ec zo hoog is nergens voor nodig, planten die eenmaal geel zijn worden nooit weer groen, al verhoog je de Ec naar 10.9.

        Wil je de planten groen houden zorg dan dat ze in de eerste weken bloei niet te kort krijgen maar ook zeker niet te veel voeding. Beide leidt tot gele planten. De ondergrens is waar ze groen blijven.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Dat klopt. De basis is goed. Het systeem werkt perfect met 28˚C en 600W. Maar dat is saai. Ik hou van experimenteren met waarden.

        • Mich000
          Mich000 commented
          Editing a comment
          Ik dacht te begrijpen uit je verslag dat je heel veel dingen voor het eerst in deze ronde uitprobeert
          (o.a. Perliet, Voeding, CO2.. )

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Dat is waar.... Maar het is niet voor het eerst dat ik met CO2 kweek en niet mijn eerste hydro ronde. En bepaalde zaken (voeding/perliet) zijn juist gedaan omdat ik met CO2 kweek. Wil je het simpel houden met een eigenlijk gegarandeerde opbrengst van 1,5 gram per watt dan kan je perfect met de budgetsetup aan de gang die ik in andere verslagen gebruikt heb. Maar wat is daar de lol van? Ik wil gewoon de (on-)mogelijkheden met deze fantastische plant ontdekken. Vergeet niet dat ik 4-6 rondes per jaar draai en dat ik dus genoeg heb aan zeg 150 gram per oogst. Is dat dan hele dure wiet... Ja, maar nog niet de helft van wat ik bij de shop kwijt ben en daar ging het me om. O ja, en veeeeeeelll lekkerder. Mocht deze ronde nu weer een magere opbrengst hebben (zoals de wedding cake) dan zal ik weer een serieuze ronde draaien en terugvallen op de basis. Het mooie is dat ik die waarden allemaal al in de voedingscomputer heb staan. Dus 5 bakken met deksel, 30cm tussen de bakken, 2 TSL2000 erboven en 15 weken geduld hebben. Wedden dat ik 800 plus draai (droog). Maar dan moet ik dus wel 15 weken lang accepteren dat het misschien wel ergens efficiënter kan. Zo'n kweker ben ik niet, ik ben het liefst de hele dag met de planten in de weer. Maar eigenlijk had je dit ook wel uit mijn verslagen moeten kunnen opmaken...
          Mijn doel is eigenlijk heel simpel.... looptijd verkorten. Opbrengst is niet boeiend. Ik heb daarin ook al wel het een en ander geprobeerd, zelfs AF-jes. Waarom looptijd verkorten? Omdat ik de periode tot aan de bloei uitermate saai vind. De bloei zelf vind ik zeer fascinerend.

          Wat betreft de voeding.... Volgens All4plants zitten er niet zo heel veel verschillen in de Hy-Pro Hydro en de Ata AWA. Hy-Pro deed het prima voor mij maar is officieel niet geschikt voor DWC. ATA AWA is ontwikkeld voor DWC (Atami Wilma). Perliet.... dienden slechts ter vervangen van de niet leverbare deksels. Ik had gelezen dat deze geen tot zeer weinig water zou vasthouden.. Dit valt dus een beetje tegen waardoor ik een zeer slechte start had. Daarnaast valt het uiteen wat ervoor zorgt dat het klein genoeg is om door mijn schuimfilter te gaan en dus de sproeiers verstopt. Ja dat zijn zaken die te voorkomen waren maar dan moet je wel juist geïnformeerd zijn. Aan de andere kant zorgde het er ook voor dat ik op zoek ben gegaan naar een alternatief en die heb ik ook gevonden maar daarover meer in mijn volgende ronde. Deze moet nog een week of 8 dus geduld...

        #69
        Eigenlijk niets bijzonders maar dacht dat een paar foto's geen kwaad zou kunnen. Lightburn blijft een issue.. En dan toch zo strekken
        Verder begint het er nu wel leuk uit te zien, eindelijk iets kleur in de tent.
        IMG_0003 2.jpg
        IMG_0002 2.jpg IMG_0001 2.jpg
        Attached Files
        Lopend Verslag

        Comment


        • Alzheimer
          Alzheimer commented
          Editing a comment
          thnx. nice!

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ze staan er gezond bij maar wel heel veel blad.

        • Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Ziet apart uit met dat paars, erg mooi

        #70
        ziet er goed uit!
        ik heb ooit een paar 'selene's gehad , die waren dik , groot en paars

        Comment


          #71
          Foto-update.. geen bijzonderheden. Ja het is heet bovenin.. erg heet. Maar tussen de planten slechts 32,2˚C. De ventilatoren hebben het wel zwaar, geven 58˚C aan als inlaat temperatuur. Ik zit regelmatig in de sauna en ik denk dat deze temperatuur nog aan de lage kant is. Thermometer al geprobeerd. Heb echt oven thermometer nodig. Kort onder de lamp gemeten is het 37,4˚C. Net wat aan de hoge kant want ik heb niet veel ruimte meer. De hogere EC lijkt de groei er wel iets uit te halen maar ze zuipen als gekken en ik kan de EC door het grote aantal bij vullingen niet goed bijhouden. Zit nu op 36 liter per dag, soms "maar" 30. Heb zojuist de nieuw geleverde Ata in het systeem gedaan, benieuwd naar de PH..
          A36218F2-83AB-458C-AAB6-0813EEBA1119.jpg CED24195-91BC-49BD-9BCB-E907B0EA2E8C.jpg
          Attached Files
          Last edited by Voor het eerst; 3 February 2022, 23:23.
          Lopend Verslag

          Comment


            #72
            gij gaat toch nog wat snoeiwerk doen rechts in de kast ??
            🔥 !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! 🔥

            👍🏼 !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! 👍🏼

            Comment


            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Dat heb ik al een beetje gedaan van de week maar ik denk dat ik het nog maar een keer moet doen.....

            #73
            Ok... speciaal voor Remco

            Grapje natuurlijk het was al langer nodig maar ik hoop nu de laatste snoei gehad te hebben. Geeft wel weer lekker veel licht in het kastje maar het blijft klote om toppen te knippen die aan het ontwikkelen zijn.

            De Imperium vooraan begint wel een mooie plant te worden. Wat ik vreemd vind is dat ze zo geblokt zijn.. Een beetje vierkante planten zeg maar. Nou ja, het is wel handig want hoef zo aan die kant niet te snoeien.

            Ik ga de Imperium nog een keer bestellen, deze plant is wel erg mooi. En dan hopelijk een iets soepeler ronde hoewel ik de indruk krijg dat ik nu goed op weg ben. Waarden blijven stabiel, schommelingen zijn verklaarbaar en bovenal stuurbaar. Ik heb de deksels al klaar liggen maar ik denk dat ik de volgende ronde toch even de vergelijking ga maken omdat ik toch al met stek ga werken. Dan achterste rij perliet (kan ik sowieso niet bij) en voorste rij deksel zodat ik de wortels kn zien wanneer nodig.

            Dan sluit ik in ieder geval alle twijfels uit. Enige nadeel.... van perliet naar deksel zal nog wel gaan lukken... Maar wat als ze nou beter gaan op perliet? Ik krijg die wortels natuurlijk nooit fatsoenlijk uit de netpotten.

            Overigens is de True Gold een flinke plant aan het worden met lichte tekenen van voedingstekort (staat in supermarkt potgrond) en eigenlijk vind ik dat niet zo erg. Ik hoop haar over 3 weken te stekken (ik wil bij voorkeur 15 stekken snijden zodat ik er zeker 9 over houd). Dan kan ze 2 weken wortelen alvorens na de oogst van deze als opvolger te dienen.

            Ga wel iets terug in verlichting... de lampen hangen nu in de diepte maar perfect horizontaal kan ik ze niet hangen want dan sluit de kast niet fijn. Dus als ik er 4 lampen bovenhang in de breedte is dat probleem opgelost. Heb ook al zitten denken om weer een rondje Mars Hydro te draaien, dan kan ik in ieder geval niet twijfelen over de verlichting (hoewel deze het volgens mij prima doen).

            IMG_7279.jpg IMG_7277.jpg IMG_7280.jpg IMG_7278.jpg
            Last edited by Voor het eerst; 4 February 2022, 09:48.
            Lopend Verslag

            Comment


            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Niet zo groot hoor, de kleinste zo'n 50cm en de grootste zo'n 85cm. Wortels zijn er wel, komen boven de perliet uit om daar vervolgens groen te worden. Wat de schimmel betreft, eigenlijk geen last van. Af en toe een pluisje als er blad op gevallen is maar die schep ik er dan ruim af, paar druppels H2O2 voor de zekerheid op de plek en weer door.

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Netpot kapot knippen.

            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Heb je een goed punt... die €0,94 zal het ook niet doen

            #74
            Weliswaar ben ik Remco niet maar ik vind dat je nog wel wat mag snoeien. De planten zijn zo bladerig dat er geen licht doorheen kan schijnen wat een heleboel fluff tot gevolg zal hebben. Misschien een goed moment om eens defoliatie te proberen?

            Persoonlijk denk ik dat de planten het veel te goed hebben in een dwc cultuur en daardoor zoveel blad genereren. Ze ervaren nooit de droogte van een woestijn die nodigt tot het aanmaken van bloemen. Want droogte impliceert het einde van de dingen en dáár reageert de plant op. Dat las ik in een wetenschappelijk artikel over de professionele tomatenteelt op steenwol en tomaten kweken lijkt veel op cannabis telen zoals wellicht bekend.

            Mogelijk zou het aanmaken van zoveel blad verminderd kunnen worden als je minder stikstof geeft dan op andere media.
            Horks Fototopic 2.0

            Comment


            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Ik ben het deels met je eens Hork.. Maar vergeet niet dat ik dat blad wel degelijk nodig heb bij deze temperaturen. Pieken van 38˚C en CO2 gehaltes tot 1800 PPM. Dus wellicht heb je gelijk... maar dat probeer ik dan even de volgende ronde, ik hou er niet zo van om methoden af te wijzen voordat ze bevestigd of ontkracht zijn. Anderzijds probeer ik die droogte te simuleren door een zeer hoge EC aan te houden (nu 3e week bloei EC 2.3) en als ik naar de groei kijk lijkt dat het hem wel te doen. Ja, dat kost veel voeding maar voeding is voordeliger dan stroom.

            • Elkwazizi
              Elkwazizi commented
              Editing a comment
              Droogte is geloof ik ook een trigger om erin te vliegen, een beetje schaarste zorgt voor grotere dorst achteraf.
              Ik heb ook gemerkt dat ik meer blad kreeg wanneer er veel stikstof aanwezig was, dit had ik vaak bij aarde als de groei korter was als verwacht en er dus nog meer stikstof in de grond zat dan gewild.
              Meestal betekent dat ook veel blad in de toppen en dat wil ik niet, daarom durf ik ook weleens vroeger naar bloeivoeding te gaan want dan stopt de groei eerder en minder blad of omgekeerd als je ze wat groter wilt en de lamp is al omgezet.

            #75
            Ok.. ik heb zojuist de temperatuur/lv sensor verplaatst naar de hoogte van de hoogste toppen. Dit omdat bovenin blijft verbranden en naar mijn mening de led er eigenlijk nog dichter op zou moeten kunnen. Ik weet nu vrij zeker dat het hittestress is veroorzaakt door de CO2 generator (vandaar alleen de eerste 2 vanaf de generator geteld). Ik heb er ook een ventilator neergehangen om dit enigzins te koelen. Dit gaat gegarandeerd meer gas kosten maar hopelijk de temperatuur iets verlagen (2 a 3 graden is voldoende). Anders volgende ronde misters in mijn hok. C)2 kan ik eventueel vanaf volgende week iets afbouwen ervan uitgaande dat de CO2 hoofdzakelijk efficient is voor de groei en de eerste weken bloei. Onderstaand schema is dus even schrikken maar helaas kloppen de waarden wel.

            Nu even in de gaten houden... Ik heb een alarm gezet bij 45˚C. Als die temperatuur bereikt wordt wordt de verlichting uitgeschakeld (CO2 gaat dan vanzelf uit). Helaas heb ik niet de mogelijkheid hem zo in te stellen dat die weer inschakelt zodra de temperatuur onder een bepaald niveau is gekomen. Maar als ik morgen kijk en de verlichting is uit weet ik wel dat mijn doel niet gehaald is. Waarom 45˚C? Omdat de sensor 40cm lager hing. Als ik met de hand tussen de planten voel is dat lekker koel in tegenstelling tot net boven de lampen waar je je hoofd niet kan hebben zonder een branderig gevoel op de huid. Iets zegt mij dat dat kort tegen de 70 graden moet zijn, heb helaas nog steeds geen oventhermometer. Ik wil nu weten hoe warm ze worden. Als het te extreem is (boven de 40 graden) dan gaat de CO2 helemaal uit voor een nacht om te bepalen wat de CO2 voor invloed op de max temperatuur heeft. Het liefst zou ik dan de lampen wat dimmen want ik denk niet dat ze 1200W aankunnen op de standaard 400PPM. Maar ja, dat heeft ook invloed op de temperatuur. Wellicht dat ik op 1 van de CO2 stopcontacten een relais moet zetten die 2 lampen uitschakelt als de CO2 aangaat. Nou ja, we gaan het zien vannacht. Ben erg benieuwd.

            Schermafbeelding 2022-02-04 om 23.36.18.png 12 uur Schermafbeelding 2022-02-04 om 23.35.54.png 72 uur
            Lopend Verslag

            Comment


            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Temperatuur lijkt stabiel te blijven op 38˚C. Dat zou heel mooi zijn, hoef ik niets meer te veranderen (ok, de ventilator iets vakkundiger ophangen)

            • Nirvana
              Nirvana commented
              Editing a comment
              Misschien wel interessant?
              https://www.bol.com/be/nl/p/strex-di...SABEgJKBvD_BwE

            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Dom.... dat ik dar niet aan gedacht heb.. Heb notabene nog ergens zo'n ding....
          Bezig...
          X