Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verduisteren van je planten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46

    Comment


      #47
      Re: Verduisteren van je planten

      Ik bedoel 10-14 dus 10 uur licht 14 donker.
      Maar ja heb al genoeg gelezen 12-12 is het best voor zover ik gelezen heb..

      Comment


        #48
        Re: Verduisteren van je planten

        Hier voor de verduisteraars nog even het zonuren tabel van 2011.

        zonoponder2011.jpg

        Suckses

        Greetzz

        Comment


          #49
          Re: Verduisteren van je planten

          is een van de grootste beginners fouten ,om te denken van ze staan al 6 weken in de bloei,ze blijven nu wel vanzelf in de bloei.als een plant veel; meer lichtuuren krijgt dan 12 uur schiet ie weer in de bloei.er zullen dan groeischeuten uit je toppen tevoorschijn komen,heb er helaas geen foto,s meer van.

          Comment


            #50
            Re: Verduisteren van je planten

            Thnx voor de infooooo
            Ah ganja me use an bun out di Pope!
            Ganja me smoke an bun out di joke!
            Bomboclaaat!

            Comment


              #51
              Re: Verduisteren van je planten

              Deze zonne-uren tabellen worden veel gebruikt, maar houden geen rekening met de schemering.
              Als er voor zonsopgang of na zonsondergang nog een half uurtje licht is ervaart de plant dat niet als nacht.

              In mijn ervaring is het het beste om vanaf circa 1 juli te verduisteren en dat vol te houden tot ze oogstrijp zijn. Ik begin met een schema van 13/11 donker/licht om ze een beetje te forceren en na een maand naar 12/12 tot het eind.

              Ter illustratie: op de tabel is het pas vanaf 25 september 12 uur licht en 12 uur donker. Met schemering erbij op heldere dagen kom je dan alsnog aan een kleine 13 uur licht. Niet dat ze dan alsnog zullen doorschieten, maar als je eind augustus al ophoudt met verduisteren krijgen ze, zeker bij helder weer, veel te lang licht.

              O ja, om het verduisteren makkelijk te maken heb ik 5 kleine planten van circa 70 cm hoog, 2 keer getopt en in potten van 10 liter. Die kan ik makkelijk van mijn dakterrasje naar een verduisterd rommelkamertje verslepen.

              Ik ben dit jaar op 6 juli begonnen en mijn plantjes gaan nu al serieus de bloeifase in. Nu nog hopen op heel mooi weer!

              Happy Homegrowing!
              Last edited by Breezin; 24 July 2011, 15:21.

              Comment


                #52
                Re: Verduisteren van je planten

                Hallo luitjes, ben een beginnende kweekster, mijn plantje is plm 70 centimeter, toppie geknakt de 24e juli en gelijk begonnen met verduisteren, 12 om 12, maar nu is mijn vraag hoe lang moet ik het verduisteren? en waar moet ik overal aan denken, ???

                Comment


                  #53
                  Re: Verduisteren van je planten

                  Oorspronkelijk geplaatst door kenevir View Post
                  Hallo luitjes, ben een beginnende kweekster, mijn plantje is plm 70 centimeter, toppie geknakt de 24e juli en gelijk begonnen met verduisteren, 12 om 12, maar nu is mijn vraag hoe lang moet ik het verduisteren? en waar moet ik overal aan denken, ???
                  Hallo kenevir

                  Volgens mij hoef je eerst eens te denken over je manier van aanpak

                  Comment


                    #54
                    Re: Verduisteren van je planten

                    Oorspronkelijk geplaatst door kenevir View Post
                    Hallo luitjes, ben een beginnende kweekster, mijn plantje is plm 70 centimeter, toppie geknakt de 24e juli en gelijk begonnen met verduisteren, 12 om 12, maar nu is mijn vraag hoe lang moet ik het verduisteren? en waar moet ik overal aan denken, ???
                    Hoi Kenevir

                    Ten 1e toppen knakken???,waarom knakken,dit zorgt voor meer stress en kans op schimmel en rot e.d.
                    En waarom meteen ook verduisteren???,dit zorgt voor nog meer stress.
                    Het is beter je plantje(s) eerst even een weekje rust te geven na een behandeling als toppen of dieven e.d. en daarna te verduisteren.
                    Zoals het er nu voor staat moet je tot zeker half september verduisteren om die 12/12 gelijk te hebben.
                    Verdere dingen waar je aan moet denken...
                    Minstens 80% donker,echt niet minder.
                    Zorgen voor goede ventilatie (liefst natuurlijk).
                    Goed uitkijken dat het droog is in de verduister ruimte,en beter niet je planten nat naar binnen halen.
                    Consequent zijn met de verduister tijden,zodat je 12/12 er het best uitkomt (met het oog op opbrengst e.d.).
                    Tja er zullen nog wel meer dingen zijn waar men op moet letten (Zoals de kleur van de pistels met het oog op rot).
                    hoop je iets van dienst geweest te kunnen zijn.
                    Suckses ermee.

                    P.S.

                    Stel jezelf even voor in het daarvoor aangewezen topic.
                    Dan word je beter en sneller geholpen,en het is wel zo netjes

                    Greetzz
                    Last edited by KrisChronic; 10 August 2011, 08:02.

                    Comment


                      #55
                      Re: Verduisteren van je planten

                      Ik wou zelf gaan verduisteren vanaf 25/26 juli. Intussen ben ik al niet meer zeker dat dat wel vroeg genoeg gaat zijn, dus ik ga proberen om begin juli al te verduisteren. Ik heb de plantjes al sinds midden april in de tuinkas staan en wat vroeger beginnen met verduisteren zal me helpen om de planten niet te groot te laten worden.

                      Zoals wel meer mensen hier kwam ik er al snel achter dat je misschien wel 8-10 weken moet verduisteren, al zeker als je met een sativa zit die pas bij 12/12 in bloei gaat. Dat vond ik een probleem want het verduisteren mag niet (te veel) fout lopen en als je het 8-10 weken moet doen dan kan het toch wel makkelijk fout lopen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het verduisteren automatisch moet verlopen. (had nog niemand hier vermeld tot nu...)

                      Ik kweek in een tuinkas maar het automatische systeem dat ik ga bouwen kan ook gebruikt worden om planten die buiten staan te verduisteren. Het zal niet of moeilijk gebruikt kunnen worden bij grote of hoge tuinkassen. Mooie zaken hebben meestal ook wel wat nadelen en dit systeem zal nogal opvallen.

                      Het verduisteringssysteem zal gaan werken zoals (vroeger) de rups op de kermis. Ik heb een vrij lage tuinkas, met nokhoogte 190 cm, en kan daardoor zo'n op de rups gebaseerd systeem bouwen. Ik had gepland om dit ding begin juli te bouwen, midden juli testen en vanaf eind juli in gebruik nemen. Ik heb hulp nodig om dit systeem te bouwen en als ze mij wat vroeger kunnen helpen dan kan ik ook vroeger beginnen met verduisteren. Voorlopig is het nog het oude plan.

                      Als het systeem klaar is en als blijkt dat het goed werkt dan zal ik hier wat plannen en een schema voor een sturing posten. Als het niet werkt meld ik gewoon even dat dit idee mislukt is.

                      Vooraanzicht van de tuinkas om het idee te illustreren. Ik heb het verduistersysteem een beetje uit het center gezet. Ik denk dat je dan beter het idee kan zien.
                      idee_2013_verduistering.jpg


                      En een foto van een rups (open, kan je redelijk goed zien hoe het ongeveer werkt)
                      rups_open.jpg


                      Mijn tuinkas heeft zijwanden van 120 cm hoogte. Het zou veel minder opvallend zijn om binnen in de kas te verduisteren. Maar met een kas van 3.1m op 2.7m en zijwanden van 1.2m is er niet veel ruimte. Als de tuinkas vervangen wordt dan ga ik voor 5m op 4m, zijpanelen 2m hoog en de nok 3m hoog. In zo'n kas kan je makkelijk intern verduisteren want die heeft ruimte zat.
                      Last edited by Asha; 4 May 2013, 04:59. Reden: schrijffout

                      Comment


                        #56
                        Re: Verduisteren van je planten

                        Okeej 2 weken? ik dacht ook dat het direct zou omslaan als je de bloei fase in gaat...
                        Weer wat geleerd!
                        Het is niet voor niets dat debiel en beleid uit dezelfde letters bestaan

                        Comment


                          #57
                          Re: Verduisteren van je planten

                          Dat zijn ambitieuze plannen.

                          Zat zelf te denken aan 4 "rolgordijnen" die in een frame naar beneden gaan vanuit een dakje. Vallen vanzelf naar beneden zodat daar zo min mogelijk kans op storing is.

                          Bedacht dat het veel eenvoudiger is om het hele verhaal dan maar binnen onder een lamp te doen.

                          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                          Comment


                            #58
                            Re: Verduisteren van je planten

                            @asha: kun je daar een mooi bouwverslagje van maken in een apart topic? Lijkt me gaaf!

                            Denk er trouwens aan dat temperaturen onder zo'n zeil flink willen stijgen, net als je luchtvochtigheid. De schimmels die je zo wilt voorkomen (gok ik) groeien dan juist des te sneller. Ventilatie of een overwogen kleur zeil (bijvoorbeeld wit aan de buitenkant) is dus belangrijk.
                            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                            Comment


                              #59
                              Re: Verduisteren van je planten

                              rups systeem?;p die snap ik nog niet helemaal, maar je idee is wel echt geniaal!
                              als je automatisch kan verduisteren scheelt dat echt een heleboel moeite, ik zal binnenkort ook eens gaan brainstormen voor zoiets, bijv met een motortje net zoals automatische gordijnen ofzo, of een zonnewering.
                              dan is bijvoorbeeld een haze even vroeg klaar als een deen soorten als je dat zou willen , klinkt goed

                              Comment


                                #60
                                Re: Verduisteren van je planten

                                Die attractie in de foto heet de rups. Als de kap eroverheen vouwt ziet het er namelijk uit als een rups.

                                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                                Comment

                                Bezig...
                                X