Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toprot hoe te herkennen

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #76
    Re: Toprot hoe te herkennen

    Oorspronkelijk geplaatst door planckurd View Post
    hallo , kheb een vraag.
    kheb onlangs gelezen op het forum dat als je planten aan het bloeien zijn dat je geen insecten spray mag gebruiken enzo ,
    wat kan ik dan wel gebruiken voor de beestjes weg te houden ?

    Comment


      #77
      Re: Toprot hoe te herkennen

      helaas is seizoen 2011 ook waarschijnlijk een jaar vol toprot ;(
      mijn topjes beginnen nu pas te bloeien en begin me nu toch wel zorgen te maken ivm de vele regen

      maarja ik weet nu hoe toprot eruit ziet

      goed toppic

      Comment


        #78
        Re: Toprot hoe te herkennen

        foto (9).jpg
        foto (7).jpg
        foto (8).jpg

        Waarschijnlijk toprot heh?
        De blaadjes rondom de pistels hebben duidelijk kleine grijze vlekjes,
        De pistels lijken niet heel verschrompeld, maar ik maak me duidelijk zorgen over
        de grijze vlekjes eromheen.

        Mvg,
        Mike

        Comment


          #79
          Re: Toprot hoe te herkennen

          zal wel mee vallen denk
          God was never on your side..

          Comment


            #80
            Re: Toprot hoe te herkennen

            Wat doen om Botrytis te voorkomen?

            1. Klimaat

            Een vochtprobleem op bepaalde gewasdelen (in dit geval de bloemen) is eigenlijk altijd een temperatuurverschil probleem. Als je bud op een bepaald moment koeler/kouder is dan de lucht die er op dat moment langs stroomt, ontstaat er maar een klein verschil tussen de maximale RLV en de maximale dampdruk en kan er condensatie optreden. Als de relatieve luchtvochtigheid de 100% bereikt, zal de onzichtbare waterdamp neerslaan in druppels. Er ontstaat dan mist, dauw of rijp. De kans daarop is dan nog groter als het buds betreft met veel ‘massa’, die dus trager de luchttemperatuur kunnen volgen. Het is niet toevallig dat botrytis-gevoelige rassen bijna altijd grote, zware buds hebben.

            De temperatuur aan de bovenkant van de plant, dus ook daar waar onze buds groeien, is altijd onderhevig aan uitstraling en instraling. Is er instraling door zon of lampen dan warmen de buds op tot boven de luchttemperatuur. Bij uitstraling koelen de buds af tot onder de luchttemperatuur.

            De luchttemperatuur is de andere factor van invloed op condensatie. Daarbij gaat het om wisselingen in luchttemperatuur van koud naar warm. Relatief warme lucht langs kouder gewas laten stromen betekent: pats,condens. Een zwenkventilator aanzetten helpt! Omdat:
            - de temperatuurverschillen in tent/hok worden kleiner,
            - de planttemperatuur blijft dichter bij de luchttemperatuur.

            Bijvoorbeeld bij afkoeling door uitstraling wordt het verlies aan energie beter aangevuld als er meer liters lucht perminuut langs je planten stroomt.
            - de ‘motor achter luchtbeweging’ is met ventilatoren altijd temperatuur-neutraal. Bij luchtbeweging door ‘verwarming’ komt bij een golf stromende lucht altijd ook ‘warmte-energie’ mee.

            2. Chemische bestrijding
            Uit voorzorg kan men kiezen om preventieve te bestrijden tegen smet. Meestal wordt hiervoor het middel Teldor gebruikt, omdat dit tot voor kort het enige, in de grondteelt, toegelaten middel hiervoor was.
            Zie topic xtreem

            3. Voeding/bemesting
            Uit onderzoek is bekend dat een ‘zwak’ gewas gevoeliger voor botrytis is dan een ‘hard’ gewas.
            Een zwak gewas krijg je van overmatige stikstoftoediening en te weinig Ca-opname.
            Het is de moeite waard om hierop in te spelen. Hierbij valt te denken aan:
            - Niet overmatig stikstof geven
            - De pH in de grond niet te hoog laten worden. Dit maakt de Ca-beschikbaarheid minder.

            4. Voorkomen van beschadigingen.
            Fysieke beschadigingen zijn een invals poort voor botrytis.
            Last edited by monty; 12 September 2011, 15:58.

            Comment


              #81
              Re: Toprot hoe te herkennen

              Ik heb een paar twijfel gevallen graag jullie advies.
              Schermafbeelding 2011-09-23 om 12.02.27.jpgSchermafbeelding 2011-09-23 om 12.06.27.jpg
              De toppen zijn ook licht beschadigd door het schuren langs de waslijn (mocht de waslijn niet weghalen i.v.m.was drogen)
              Groet

              Comment


                #82
                Re: Toprot hoe te herkennen

                Ik zie geen rot.... wat je wel ff kunt proberen, als test, is ff aan een verdacht blaadje trekken.
                Laat deze gemakkelijk los is het mis!

                Comment


                  #83
                  Dank je Vale, zal het morgen proberen


                  Groet, Abyker
                  Groet

                  Comment


                    #84
                    Re: Toprot hoe te herkennen

                    No probs, laat het ff weten....

                    Comment


                      #85
                      Vale ik heb getrokken maar alles zit vast de top is helaas aan de waslijn blijven hangen en geknakt heb haar maar te drogen gehangen. Dat krijg je met waslijnwiet
                      Groet

                      Comment


                        #86
                        Re: Toprot hoe te herkennen

                        In elk geval geen rot, das dan een pluspuntje, droogse

                        Comment


                          #87
                          Re: Toprot hoe te herkennen

                          Ook ik heb beginnend toprot in m'n planten buiten
                          Nu is sinds gisteren m'n bloeikast binnen wel vrij.
                          Is het volgens jullie een goeie optie om m'n plantjes van buiten naar binnen te halen om ze daar
                          te laten afbloeien/rijpen ?
                          Of riskeer ik door dit te doen dat het toprot sneller gaat "vermenigvuldigen"

                          Grts
                          Tom

                          Comment


                            #88
                            Re: Toprot hoe te herkennen

                            ik zou dat niet weten maar zou ook eens willen weten of dit verstandig is om buitenplanten binnen te laten afbloeien bij slecht weer ook al heb je wel-geen toprot
                            onder 400 watt lamp dan ofzo
                            vriendelijke groeten thclover

                            Comment


                              #89
                              Re: Toprot hoe te herkennen

                              Binnen afbloeien kan zeker, wel opletten met beesten die je dan mee naar binnen neemt in een monocultuur zonder natuurlijke vijanden.

                              Botrytus kwam reeds in je voorjaar in je plant, de schimmel wacht echter met schimmeldraden en sporen maken tot de omstandigheden voor de sporen gunstig zijn. Binnen kun je die omstandigheden goed controleren. dus zeker een optie.

                              Comment


                                #90
                                Re: Toprot hoe te herkennen

                                Hey allemaal , blijft een mooi topic de Toprot ... spijtig hebben we er allemaal wel last van ....
                                Ik dus ook ...
                                P9300561.jpg

                                maar zitten gelukkig nog heel veel top-topjes tussen ...

                                P9300555.jpgP9300563.jpg
                                nu heb ik al in veel topics gelezen over het wanneer oogsten ...
                                maar vanaf welke week bloei zou je kunnen oogsten ivm te veel toprot , dat er nog iets rookbaars afkomt ?

                                ik heb zelf helaas gekozen voor een 10 weken bloei dame (haze)
                                en zit nu in week 7 ...
                                groetje en succes allemaal

                                Comment

                                Bezig...
                                X