Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toprot hoe te herkennen

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Toprot hoe te herkennen

    Korting op 420shop
    Hoi mensen.

    Bij vele die buitenkweken is de bloei dit jaar vrij laat in de planten gekomen wat nu tot gevolg heeft dat er ook vele te maken gaan krijgen met toprot!

    Omdat het in een vroeg stadium niet altijd goed te herkennen is zou het handig zijn om veel duidelijk fotomateriaal te hebben van de verschillende stadia en manieren van manifesteren van toprot.

    Hier een eerste aanzet. De foto is een uitvergroting van een foto van robindebobin die deze beschikbaar stelt, bedankt nog hiervoor.

    Beginnende toprot op de pistels.


    toprot1.jpg

    De pistels zijn duidelijk verschrompeld en vallen uit elkaar. als je goed kijkt zie je ook dat er wat grijzig is bij sommige pistels.


    Bij een gezonde rijpe top zijn de pistels er zo uit.
    dus wel bruin maar volledig intact en niet verschrompeld.

    gezonde.jpg


    Dus oproep aan eenieder die helaas te maken krijgt met toprot. om er goede close-ups van te maken en hier te plaatsen zodat andere leden dit als vergelijk kunnen gebruiken en zodoende het vroegtijdig herkennen en de zaak tijdig kunnen wegknippen om zo een deel van je oogst nog te redden.

    Bij voorbaat dank voor de medewerking.

    Grtz Monty
    Last edited by Jointjedraaien; 22 August 2014, 02:29. Reden: foto bijgewerkt

    #2
    Re: Toprot hoe te herkennen

    Knap werk Monty en heel duidelijk Dankjewel
    God was never on your side..

    Comment


      #3
      Re: Toprot hoe te herkennen

      ja dankjewel. ik denk dat wel redelijk wat mensen hier geholpen worden door de laatbloeiers dit jaar.

      misschien 1 klein puntje, het is misschien handig als er ook bij staat wat je ermee moet als het zover is.

      Comment


        #4
        Re: Toprot hoe te herkennen

        Wederom weer een duidelijk topic monty.

        Ik heb gelukkig deze vorm van schimmel nog niet gehad

        Een van de weinige trouwens haha
        NLX outdoor kweek 2011
        Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
        De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

        Comment


          #5
          Re: Toprot hoe te herkennen

          Oorspronkelijk geplaatst door robindebobin View Post
          misschien 1 klein puntje, het is misschien handig als er ook bij staat wat je ermee moet als het zover is.
          Dan zit er niets anders op dan een groot deel weg te knippen en liefst de gehele top. Let op toprot is besmettelijk.

          Grtz

          Comment


            #6
            Re: Toprot hoe te herkennen

            prachtig toppic, als ik rot heb zal ik er zeker foto's van maken en hier plaatsen

            Comment


              #7
              Re: Toprot hoe te herkennen

              Ik heb gelukkig deze vorm van schimmel nog niet gehad

              Een van de weinige trouwens haha
              Je foto's van je stamrot zijn hier meer als welkom wierie, plaatsen die hap.

              Grtz

              Comment


                #8
                Re: Toprot hoe te herkennen

                Mooi gedaan monty,

                Ik zou er dan nog even willen bijvermelden dat je er tijdens het wegknippen van toprot ENORM goed moet opletten dat er geen kruimel,geen stofje...op de rest van de planten terecht mag komen,
                1 stofje kan een nieuw geval van rot veroorzaken,
                Begin dus bovenaan met wegknippen,alles wat onder het te knippen deel ligt,afdekken met een zak,
                Zorg dat je ook met je handen niet bij "gezonde" delen van je plant in de buurt komt.
                Alles wat je weggeknipt hebt ook direct opruimen,1 zuchtje wind kan je hele plant besmetten..
                En uiteraard,alle gebruikte spullen grondig schoonmaken.

                Grts
                Daniella
                Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

                Misty's ABC

                Comment


                  #9
                  Re: Toprot hoe te herkennen

                  Tipje
                  Zie je rot doe er een plastic zakje omheen over het deel dat je weg gaat knippen zo kunnen de sporen op moment dat je de plant aan raakt niet verder gaan en knip dan het stuk met rot weg.
                  God was never on your side..

                  Comment


                    #10
                    Re: Toprot hoe te herkennen

                    Ik heb ook al een paar takken verloren aan stamrot maar nooit foto's van gemaakt.

                    Comment


                      #11
                      Re: Toprot hoe te herkennen

                      Botrytis (Botrytis cinerea; Botrytis paeoniae)


                      Schadebeeld:
                      Grijsgrauw schimmelpluis (stuivend) op stengel, blad en bloemen. Op bovengrondse plantedelen ontstaan plekken beige-bruin droogrot of natrot. Hierop vormt zich grijsbruin schimmelpluis. Met een loep zijn de sporendragers (conidioforen) goed te onderscheiden. Het onderliggende vaatweefsel wordt bruin tot ver voorbij de uiterlijke aantasting. De aantasting komt vooral voor op wonden, bloemen en op afgestorven plantmateriaal.

                      Levenswijze:
                      Botrytis cinerea is een zeer algemeen voorkomende schimmel die zowel primaire als secundaire veroorzaker van problemen kan zijn. Grauwe schimmel is een zwakteparasiet die vooral onder vochtige omstandig*heden schade veroorzaakt. BotrytisBotrytis cinerea kan na het ontstaan van infectie latent worden als de omstandigheden voor de uitgroei van het schimmel*weefsel ongunstig zijn. De binnengedrongen schimmel is dan niet dood, maar groeit voorlopig niet verder. Pas bij gunstige omstandigheden kan de schimmel opnieuw actief worden. Zo'n latente periode kan wel enkele weken duren. Botrytis cinerea kan door zaad worden overgedragen.


                      Bestrijdingsopties:

                      Preventie:
                      Andere veel voorkomende schimmels
                      Last edited by Jointjedraaien; 17 June 2010, 18:01.

                      Comment


                        #12
                        Re: Toprot hoe te herkennen

                        HELLUPPP

                        toprot?


                        Edit 1:
                        Misschien toch niet? Paranoiaaaaa......
                        Die foto van monty had echt zwarte verschrompeling, bij mij is het wel rooiig..

                        Edit 2:
                        Zojuist bevestigt op de chat; beginnende toprot.... waaah!!!
                        Ik ga het in de gaten houden, bij eerste grijze vlek gaat alles de plomp en, watercuren..
                        Last edited by Jointjedraaien; 22 August 2014, 02:30.

                        Comment


                          #13
                          Re: Toprot hoe te herkennen

                          Ik heb net hetzelfde voorgehad door de zware regenval de laatste 2 dagen. Foto's volgen.
                          Last edited by thelos; 6 April 2010, 11:22.

                          Comment


                            #14
                            Re: Toprot hoe te herkennen

                            Ik zie geen rot hoor
                            God was never on your side..

                            Comment


                              #15
                              Re: Toprot hoe te herkennen

                              Ik ben net 30 min geleden de sjaak geworden.
                              Bij mij zit er rot tussen de toppen in.

                              Comment

                              Bezig...
                              X