Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Buitenkweek kratky

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Buitenkweek kratky

    Korting op 420shop
    Ik ben nieuw in dit wereldje en heb meteen een aantal vragen

    Om te beginnen, ik wil graag m.b.v. een Kratky opstelling wietplanten kweken. Ik zit alleen met een aantal vragen. Het zal waarschijnlijk geen pure Kratky opstelling zijn, want ik vermoed dat ik het water moet bijvullen. En ik gebruik geen luchtsteen. Ik heb lakmoes papiertjes besteld en een EC meter om het water in de gaten te houden. De planten zullen in 10 Liter emmers komen te staan.
    En ik wil voor een vriend 3 non-autoflowers zaden kweken zodat hij deze in zijn tuin kan poten.

    Ik heb mijn vragen opgesplitst zodat het beantwoorden wat makkelijker is:


    2. Ik wil reguliere zaden gebruiken om hier een plant uit te kweken. Ik heb alleen geen idee welke ik het beste kan nemen. Ik kwam op deze 3 uit:
    • AK 47 Autoflower (voor mijn kratky)
    • Big Devil XL Autoflower (voor mijn kratky)
    • Guerilla Gold #2 * Henkes Lolland, geen autoflower (voor in de tuin in de vaste volle grond met veel ruimte)
    2.a Zijn dit goeie soorten om mee te beginnen?
    2.b Welke kan ik het beste gebruiken met kratky in 10L emmers op het balkon met bovenstaande voeding
    2.c Is de 3e optie slim om buiten te planten in de volle grond? Hij had vorig jaar ook 3 hoge planten in zijn tuin in de volle grond. Hij weet alleen niet welke (ik heb er wel foto's van) Dus dat leken mij dan ook geen autoflowers.
    2.d Welke van de autoflowers geeft de minste geur (ze komen namelijk op het balkon met buren er direct tegenaan)
    (als er betere andere zijn dan de 3 die ik genoemd heb hoor ik ze uiteraard graag )

    3. Ik wil dus reguliere zaden kopen.
    3.a Wat is ongeveer de kans op vrouwtjes bij reguliere zaden? Ongeveer 50/50?
    3.b Hoe kan ik deze zaden het beste laten kiemen/groeien als ik ze wil gebruiken voor een kratky opstelling?
    3.c Hoe kan ik die 3 stekjes het beste laten kiemen/groeien als deze later verplaatst zullen worden naar een tuin in de volle aarde (verpoten levert toch veel stress op?)
    3.d Vanaf welk moment moet ik beginnen met voeding toe te voegen? En kan ik dan meteen die voeding van boven gebruiken of is er een tussenstap die ik beter eerst kan doen (welke ook weinig kost)
    3.e Hoe lang kan ik ze binnen laten groeien voordat er een geur optreedt

    4. Welke PH en EC waarde moet ik aanhouden?
    4.a Wat kan ik doen wanneer de PH te hoog of te laag is? (goedkope oplossing )
    4.b Wat kan ik doen wanneer de EC waarde te hoog of te laag is? (goedkope oplossing )

    Een hoop vragen maar ik ben liever goed voorbereid voordat ik begin
    Zijn er nog meer dingen die ik zou moeten weten of wellicht interessant zijn?
    Ik wil de planten dus gewoon voor "de gein" planten. Als het lukt gebruik ik het wellicht voor een spacecake of iets haha. Geen idee of het veel zal opleveren. Het moet dus niet al te duur worden. Ik heb de voeding en emmers al. Dus de kosten die ik nu nog kan bedenken die erbij komen is de zaden kopen, en die kosten met reguliere maar zo'n 50 cent per zaadje (bij wietpiraat online gevonden)
    Last edited by Knulen; 31 May 2018, 12:27.

    #2
    Goed overzicht!
    2a. Ja, elke soort is goed voor beginners. Wiet is niet moeilijk.
    2b. ik weet niks van kratky.
    2c. ja.
    2d. Allemaal stinken ze.

    3a. Ik zeg 60% vrouw, 40% man. Maar soms is het 10% van het een, er is geen pijl op te tekken.
    3d. vanaf het moment dat ze het nodig hebben (zie bladprobleemoplosser op het forum).
    3e. Een week of 2, misschien 4/

    4. Dat is te googlen.
    4a. Te hoog: H2SO4, te koop als gootsteenoplosser of pH-. De gootsteenoplosser kost een tientje per liter, en bevat 96% H2SO4, dat is levensgevaarlijk in pure vorm. Maar goed, het is goedkoop en het werkt. Je hebt dan wel een pH meter nodig. Papiertjes werken namelijk per pH punt, je kunt moeilijk onderscheid maken tussen 5-7, terwijl de plant dat wel doet.
    Te lage pH kun je oplossen met KOH-oplossing. KOH is niet duur, ook weer levensgevaarlijk. Hierbij moet je ook weer weten wat je doet..
    4b. Niet voeden als hij te hoog is, wel voeden als hij te laag is. Er zijn een boel hydro topics te vinden met wat meer uitleg.

    Let op trouwens met zaad uit onbekende shops. Het zal niet de eerste keer zijn dat een forummer hennepzaad (kost 5 euro/kg) koopt voor 50 cent per zaadje. De planten zijn moeilijk te onderscheiden. Soms zit je voor een dubbeltje op de eerste rang. Soms dacht je eerste rang te zitten, en dan kom je er in september achter dat je niet eens in het circus bent geweest maar dat je naar een muur hebt zitten staren.
    wietpiraat online klinkt als staren naar een muur.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Dankje voor je reactie!

      Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
      Goed overzicht!
      2a. Ja, elke soort is goed voor beginners. Wiet is niet moeilijk.
      2b. ik weet niks van kratky.
      2c. ja.
      2d. Allemaal stinken ze.
      Het is niet dat de een beduidend minder geurt dan de andere?
      3a. Ik zeg 60% vrouw, 40% man. Maar soms is het 10% van het een, er is geen pijl op te tekken.
      3d. vanaf het moment dat ze het nodig hebben (zie bladprobleemoplosser op het forum).
      Ik denk bij nader inzien dat ik ze meteen voeding moet geven zodra ze ontkiemt zijn, gezien ze anders alleen voedingsstoffen uit het zaadje kunnen halen bij hydro systemen bij afwezigheid van grond. Ik weet alleen niet hoe het zit met het beschadigen van jonge wortels i.c.m. voeding. Ik dacht dat een bepaalde stof (stikstof?) de wortels kunnen beschadigen van jonge planten.
      3e. Een week of 2, misschien 4/

      4. Dat is te googlen.
      4a. Te hoog: H2SO4, te koop als gootsteenoplosser of pH-. De gootsteenoplosser kost een tientje per liter, en bevat 96% H2SO4, dat is levensgevaarlijk in pure vorm. Maar goed, het is goedkoop en het werkt. Je hebt dan wel een pH meter nodig. Papiertjes werken namelijk per pH punt, je kunt moeilijk onderscheid maken tussen 5-7, terwijl de plant dat wel doet.
      Te lage pH kun je oplossen met KOH-oplossing. KOH is niet duur, ook weer levensgevaarlijk. Hierbij moet je ook weer weten wat je doet..
      4b. Niet voeden als hij te hoog is, wel voeden als hij te laag is. Er zijn een boel hydro topics te vinden met wat meer uitleg.
      Let op trouwens met zaad uit onbekende shops. Het zal niet de eerste keer zijn dat een forummer hennepzaad (kost 5 euro/kg) koopt voor 50 cent per zaadje. De planten zijn moeilijk te onderscheiden. Soms zit je voor een dubbeltje op de eerste rang. Soms dacht je eerste rang te zitten, en dan kom je er in september achter dat je niet eens in het circus bent geweest maar dat je naar een muur hebt zitten staren.
      wietpiraat online klinkt als staren naar een muur.
      Ja ik kwam op deze verkoper via http://www.growshopmarkt.nl
      Daar hebben ze een waarschuwbericht vanuit de site zelf:
      http://www.growshopmarkt.nl/advertentie/waarschuwing/
      En wietpiraat staat daar tussen als betrouwbaar. Ik heb echter geen idee hoe betrouwbaar de site zelf is

      Kan ik zaden trouwens gewoon laten kiemen in vochtig steenwol? En na ongeveer zo'n 3 weken kun je toch zien of het een mannetje of vrouwtje is?
      Edit: Ah net dit gevonden: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...aden-ontkiemen
      Last edited by Knulen; 14 April 2017, 13:53.

      Comment


        #4
        Je probeert een complex systeem buiten te onderhouden.. Dat is struikelpunt nummer 1. Zeg maar, proberen de marathon te lopen voordat je kunt kruipen.

        Mijn wijsheden hoef je niet aan te nemen, maar weet alsjeblieft dat ik ze niet voor niets geef.

        Geslacht wordt zichtbaar na circa de 5e node, dat halen de meeste planten niet in 3 weken. Denk eerder aan 6 weken.

        Stof tot nadenken:
        Wat doe je met wind? De planten staan immers in mandjes in water, niet verankerd zoals ze in de grond staan. Als een emmer om waait, en hij loopt leeg, dan is de plant dood. Als de plant omwaait en het deksel meeneemt, idem. Enzovoorts enzovoorts.
        Wat doe je met regen? Het zal je pH en EC verstoren.
        Wat doe je met kou? Koude wortels in natte omgeving, gaan rotten. Vergeet daarnaast niet dat slakken en andere insecten graag vochtig zitten, en graag dicht bij hun voedsel.
        Wat doe je met meten? Als ik het goed begrijp, belandt elke plant in zijn eigen emmer. Dat betekent dat je elke emmer precies moet gaan afstellen. Reken op 15 min per emmer, per 3 dagen. Heb je die tijd er voor over?

        Je bent mij geen antwoord verplicht, maar jezelf wel. Het liefst voordat je begint.



        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
          Je probeert een complex systeem buiten te onderhouden.. Dat is struikelpunt nummer 1. Zeg maar, proberen de marathon te lopen voordat je kunt kruipen.

          Mijn wijsheden hoef je niet aan te nemen, maar weet alsjeblieft dat ik ze niet voor niets geef.

          Geslacht wordt zichtbaar na circa de 5e node, dat halen de meeste planten niet in 3 weken. Denk eerder aan 6 weken.
          Stof tot nadenken:
          Wat doe je met wind? De planten staan immers in mandjes in water, niet verankerd zoals ze in de grond staan. Als een emmer om waait, en hij loopt leeg, dan is de plant dood. Als de plant omwaait en het deksel meeneemt, idem. Enzovoorts enzovoorts.
          Ze komen op het balkon waar gelukkig vrijwel geen wind is. In het begin zit de emmer vol dus is niet eenvoudig om te waaien, ik wil gedurende weken een bak maken waarin ik alles zet (of misschien nog zelfs voordat ze naar buiten gaan). En afhankelijk of het lukt met een soort van kas omheen (framewerk van buizen waar ik met doorzichtig plastic de boel afsluit met 2 flappen die ik kan openmaken)
          Wat doe je met regen? Het zal je pH en EC verstoren.
          Hier heb ik wel over nagedacht maar nog geen oplossing voor bedacht. Er zijn meerdere mensen die dit soort Kratky systemen buiten gebruiken (niet voor wiet) en volgens mij doen die niet iets ter compensatie voor de regen. Dus ik hoopte dat de invloed van regen minimaal zou zijn omdat de ingang tot de emmer maar klein is en bij een beetje fatsoenlijke plant redelijk afgescherm door de plant zelf. Als het lukt om de "kas constructie" te maken, zou dit een oplossing zijn tegen het regen. Al zullen de planten uiteindelijk te groot worden om in de kas te kunnen blijven staan.
          Wat doe je met kou? Koude wortels in natte omgeving, gaan rotten. Vergeet daarnaast niet dat slakken en andere insecten graag vochtig zitten, en graag dicht bij hun voedsel.
          Kou weet ik nog niet wat ik er tegen kan doen. Sowieso duurt het nog even voordat het naar buiten gaat, dus het weer is tegen die tijd al wel iets beter. Maar in de nacht uiteraard niet ideaal. Wanneer ze in de bak komen te staan zou ik isolatie om de emmers heen kunnen doen. Had hier eerlijk gezegd nog niet echt over nagedacht. Ongedierte heb ik eerlijk gezegd ook niet over nagedacht. Met de peper en paprika planten vorig jaar (in grond) heb ik geen last van insecten gehad.
          Wat doe je met meten? Als ik het goed begrijp, belandt elke plant in zijn eigen emmer. Dat betekent dat je elke emmer precies moet gaan afstellen. Reken op 15 min per emmer, per 3 dagen. Heb je die tijd er voor over?
          Ik dacht dat de PH/EC waarde redelijk stabiel zou blijven (hoopte ik iig ) Dus ook hier heb ik niet echt over nagedacht. EC meter is wel al onderweg, PH meter (digitaal) moet ik nog even bestellen.
          Je bent mij geen antwoord verplicht, maar jezelf wel. Het liefst voordat je begint.


          Ik ben zeer blij met je reactie. Zijn duidelijk dingen waar ik niet over nagedacht heb. Maar ik heb inmiddels al zoveel materialen in huis dat ik het wel wil uitproberen. Hopelijk lukt het een beetje en leer ik lopende het proces op tijd de dingen die ik moet weten die ik nu nog niet weet of niet over nagedacht heb. Anders is het een harde maar duidelijke leerschool..

          Comment


            #6
            Check wietefras zijn topic, bij hem zie je duidelijk dat de EC bij goede omstandigheden rap daalt en dat de pH tot maar een zekere maat te stellen is..
            Hij heeft alles in een enkele bak staan, zo is het makkelijker afstellen en hoef je het niet 5x verschillend te doen. Dat is namelijk aardig wat meet- en regelwerk.

            Met gewone aardekweek bespaar je jezelf zo ontzettend veel moeite, gedoe, fouten, enzovoorts. Die optie zou ik altijd open laten staan, just in case.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #7
              Ik zat wel maar aan 2 of 3 planten max te denken, maar daar heb je wel een punt mee. Misschien moet ik ze toch gezamenlijk in een grotere bak zetten.
              Welk topic bedoel je?
              Deze? https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...400w-cree-cobs
              Of deze? https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...w-cree-cob-led
              Of nog een andere?
              Het zijn nogal wat pagina's dus ik kan het zo snel niet zeggen welke je bedoelt.

              Weet iemand welke voeding ik van de twee het beste kan nemen? Of zal ik gewoon 2 planten doen, de ene met voeding van het forum en de andere met voeding van Cellmax? (Cellmax lijkt me beter vanwege 2 fases, maar dat hangt natuurlijk nog steeds af van de inhoud)

              En tot slot, waar kan ik betrouwbaar zaadjes kopen voor een nette prijs? Is growshopmarkt.nl betrouwbaar?
              Ik zie dat dit forum ook een marktplaats gedeelte heeft, maar ik heb daar de rechten nog niet toe

              Comment


                #8
                Hey leuk Kratky. Dat heb ik ook altijd nog een keer willen proberen. Mijn plan was om de bakken een beetje in te graven zodat ze niet teveel opwarmen door de zon en ook niet omwaaien.

                Al wilde ik het proberen voor kropsla. Die schijnen met een redelijke hoeveelheid water hun hele levenscyclus te kunnen doen. Wietplanten is vooraf haast niet aan te slepen wat die aan water verstouwen. Dus dat zal toch meer een gewone DWC hydro worden ben ik bang.

                EC en pH meters zijn wel erg belangrijk voor hydro inderdaad. Wat ik zelf qua EC doe is uitvogelen op welke EC de boel redelijk constant blijft. Als de EC te laag is dan daalt de EC. Als de EC te hoog is dan stijgt die steeds verder. Als de EC constant blijft dan blijft het ook wel een tijde constant ook. Al is de pest met wietplanten dat ze steeds een andere behoefte hebben afhankelijk van de levenscyclus en het aantal uren licht dat ze krijgen. Dus het is dan wel een gedoe om die EC steeds na te jagen. Ander alternatief is om wekelijks het water vervangen. Of wekelijks een substantieel deel vervangen.

                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                Comment


                  #9
                  Wietefras heb jij nog goeie tips, handige info, iets anders wat voor mij handig is om te weten of waar ik me in zou moeten/kunnen verdiepen/lezen?

                  Comment


                    #10
                    Tot wanneer kan ik non-autoflowers zaden laten groeien voor buitenkweek? Want ik denk dat ik hier misschien al te laat voor ben of niet?

                    Comment


                      #11
                      Tot half september.


                      !(◎_◎)
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door QnQ
                        Tot half september.


                        !(◎_◎)
                        Verbazend trouwens dat iedereen weet wat kratki of kratzky is ofzo

                        Heb je er plaatjes bij ?


                        !(◎_◎)
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post

                          Verbazend trouwens dat iedereen weet wat kratki of kratzky is ofzo

                          Heb je er plaatjes bij ?


                          !(◎_◎)

                          Maar Kratky werkt eigenlijk alleen met planten die geen vruchten krijgen (of iig niet veel water nodig hebben) want het is officieel "de bedoeling" dat je het water niet bijvult.
                          Maar het idee is om hetzelfde te doen, maar dan met opnieuw water bijvullen.

                          Hier wordt het duidelijk uitgelegd:
                          http://www.epicgardening.com/the-kratky-method/

                          Comment


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                            Tot half september.


                            !(◎_◎)
                            Dat is toch veel te laat voor buiten? Deze groeien toch veel langer dan autoflowers? (Autoflowers kun je 2x oogsten en de gewone maar 1x toch?)
                            ​​​​​​

                            Comment


                              #15
                              Ja en nee...

                              Als je echt alleen buiten kweekt.
                              Wat wil je liever. Twee keer net niet... Of het moet echt vijf a zes zomerachtig zijn...
                              Of bij een gewone zomer een keer zo goed mogelijk.

                              Het kan. Twee rondes auto's in een zomer. Maar de meeste van onze zomers
                              En dan nog de buitenkweek ervaring van de teler....

                              Sjah.

                              Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk

                              Comment

                              Bezig...
                              X