Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aarde: vollegrond kweek?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Aarde: vollegrond kweek?

    Korting op 420shop
    Ik ga 5 planten in een tuin zetten, de volle grond. Daarvoor laat ik de planten binnen sterk worden.

    Nu moet ik dus de volle grond gaan voorbereiden, en ik lees veel over maanden van voorbereiding en de grond bemesten, omscheppen, etc.

    ik heb hier niet de tijd voor aangezien de planten waarschijnlijk over een maand al de volle grond in gaan.

    ook vind ik het gedoe met die grond voorbereiden erg moeilijk klinken, kan het tenminste nog niet samenvatten.

    zelf had ik als plan om zelf grond samen te stellen, deze te gebruiken voor de al ontkiemde plantjes en dus een gat graven en daarvoor in de plaats de eigen grond erin. Zodat de pH, voedingsstoffen, etc allemaal kloppen.

    Ik vroeg mij af wat jullie aan raden qua grond. Dit word mijn eerste keer en ik wil het graag nog even iets simpeler houden.


    als extraatje wil ik ook graag vragen welke soort jullie aanraden voor een beginner in volle grond.
    Deze vraag is al heel vaak gesteld, dat weet ik; autoflower werkt goed in de volle grond, indica is makkelijker, geen kush.
    maar welke soort ik dan moet nemen is mij nog een raadsel..
    Het liefst ook een soort die al snel geoogst kan worden.


    Alvast erg bedankt!
    gr.
    Last edited by Tuintje; 7 May 2017, 17:32.

    #2
    Binnen worden planten niet sterk. Dat is gegeven, nee feit, nummer 1.
    Grond voorbereiden, van wie moet dat? De beste kweekjes worden afgerond bij mensen die er niks voor doen.. Ikzelf strooi een paar keer per jaar wat mest, en wat compost omdat ik dat leuk vind. En dat was het.
    In potten ga ik in expert modus, maar ook dat is enkel omdat ik dat leuk vind.

    Kies de makkelijke route: supermarkt potgrond, en wat voedingskorrels uit de gamma of tuinhandel. Klaar. Niets meer of minder.

    Over soorten aanraden, daar ga ik je niet mee helpen. Er zijn er teveel om nog wat zinnigs te kunnen zeggen, en zaadboeren verwisselen vaak hun soorten met een andere zelfde soort. Die bloeit dan opeens 3 weken later ofzo. Dus aan die wijze raad heb je weinig. Kies wat jou lekker lijkt, elke plant is een beginnersplant. Planten die expert-kennis-en-kunde nodig hebben, die ben ik nog niet tegen gekomen.
    Gewoon wegblijven bij haze soorten en andere sativa's, want die bloeien te lang, dan zit je vaak al goed.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
      Binnen worden planten niet sterk. Dat is gegeven, nee feit, nummer 1.
      Grond voorbereiden, van wie moet dat? De beste kweekjes worden afgerond bij mensen die er niks voor doen.. Ikzelf strooi een paar keer per jaar wat mest, en wat compost omdat ik dat leuk vind. En dat was het.
      In potten ga ik in expert modus, maar ook dat is enkel omdat ik dat leuk vind.

      Kies de makkelijke route: supermarkt potgrond, en wat voedingskorrels uit de gamma of tuinhandel. Klaar. Niets meer of minder.

      Over soorten aanraden, daar ga ik je niet mee helpen. Er zijn er teveel om nog wat zinnigs te kunnen zeggen, en zaadboeren verwisselen vaak hun soorten met een andere zelfde soort. Die bloeit dan opeens 3 weken later ofzo. Dus aan die wijze raad heb je weinig. Kies wat jou lekker lijkt, elke plant is een beginnersplant. Planten die expert-kennis-en-kunde nodig hebben, die ben ik nog niet tegen gekomen.
      Gewoon wegblijven bij haze soorten en andere sativa's, want die bloeien te lang, dan zit je vaak al goed.
      Erg bedankt voor de reactie als eerst!

      Over het sterk laten worden binnen: na de ontkieming wil ik de plantjes af en toe buiten zetten om hopelijk daar wat mee te bereiken, en als ze wat groter zijn, zal ik elke dag er een tijdje een fan tegenaan laten blazen, met de hoop dat ze hierdoor sterk worden.
      Ook natuurlijk na de ontkieming zo veel mogelijk licht, zodat de internodes dicht op elkaar zitten.

      Goedkope tuinaarde met de juiste pH is zeker te vinden. Jumbo zak voor 1 euro. Maar de bemesting is tricky toch? Straks is dit te veel, of te weinig.. maar wat u dus doet is een makkelijke zak grond in een gat gooien, wat bemesten met voedingskorrels en klaar is kees?
      Ook geen vloeibare voeding voor de bloei, groei, en dergelijken?

      mvgr.

      Comment


        #4
        Ik heb een tuin vol aarde, daar gooi ik geen nieuwe aarde bij. Ik bemest met korrels, rond december en daarna meet ik. Dan in januari of februari nog een keer. En door het jaar heen test ik met een fertometer (15 euro) af en toe of er nog voldoende in de bodem zit.

        Bloeivoeding buiten gebruiken is uit den boze; je hebt geen controle over het weer, dus je kunt feitelijk niet weten hoeveel er wegspoelt of blijft steken in de bodem. Om die reden kun je vrijwel niet bepalen hoeveel je moet bijgeven, of dat er wellicht al voldoende in de bodem aanwezig was.

        De bemesting is zo tricky als je hem zelf maakt, een handje allround korrels (fruitmest of iets dergelijks, +/-4 euro per kilo) per vierkante meter is voldoende. Doe je dat twee of drie keer per zomer, dan zit je goed hoor. Je kunt vloeibaar gaan, maar dat is in mijn ogen verkopersgelul en duur weggegooid geld; een enkele regenbui en het zit 3 meter diep in de aarde. Te weinig mest wordt opgevangen door het bodemleven, de schimmels en bacterien. Te veel voeding is funest, daar gaan veel kwekers de fout mee in. Beter iets te weinig, dan iets te veel. Maar in de volle grond zou men zelfs volledig zonder voeding moeten kunnen.

        Als je buiten wilt gaan kweken kun je het beste buiten beginnen, en buiten blijven. Binnen krijg je last van ongedierte, en de planten krijgen een flinke klap als ze 'echt' zonlicht krijgen als ze dat niet gewend zijn. Glas filtert een boel licht. Dan kunnen ze al hun blad verliezen en zelfs sterven. Afharden voor buiten, doen we daarom buiten.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • Eurogro
          Eurogro commented
          Editing a comment
          Hallo LR 2

          Ik bemest met korrels, rond december en daarna meet ik. Dan in januari of februari nog een keer.
          Welke korrels gebruik je en dosering
          Ik gebruik nu kippenmestkorrels 125 graan per 10 ltr
          Waarom kan ik niet jou buitenkweken 2016 niet zien

        #5
        Net zoals Lr2 hierboven vertelt in de volle grond heb je eigenlijk geen voeding nodig.

        Ik kweek nu ook al een paar jaar buiten in de volle grond en moet zeggen heb nog geen enkele keer voeding gebruikt. 2 jaar geleden wel eens wat paardenmest onder gemengd.

        Voor de rest trekken die planten hun plan wel. In de natuur is er ook niet iemand die de plantjes komt voeden he.


        Thugz


        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
        Dutch-Bleu-Autoflower-Contestkweek
        Thugz Binnentuin met 400w zonnetje

        Comment


          #6
          Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
          Ik heb een tuin vol aarde, daar gooi ik geen nieuwe aarde bij. Ik bemest met korrels, rond december en daarna meet ik. Dan in januari of februari nog een keer. En door het jaar heen test ik met een fertometer (15 euro) af en toe of er nog voldoende in de bodem zit.

          Bloeivoeding buiten gebruiken is uit den boze; je hebt geen controle over het weer, dus je kunt feitelijk niet weten hoeveel er wegspoelt of blijft steken in de bodem. Om die reden kun je vrijwel niet bepalen hoeveel je moet bijgeven, of dat er wellicht al voldoende in de bodem aanwezig was.

          De bemesting is zo tricky als je hem zelf maakt, een handje allround korrels (fruitmest of iets dergelijks, +/-4 euro per kilo) per vierkante meter is voldoende. Doe je dat twee of drie keer per zomer, dan zit je goed hoor. Je kunt vloeibaar gaan, maar dat is in mijn ogen verkopersgelul en duur weggegooid geld; een enkele regenbui en het zit 3 meter diep in de aarde. Te weinig mest wordt opgevangen door het bodemleven, de schimmels en bacterien. Te veel voeding is funest, daar gaan veel kwekers de fout mee in. Beter iets te weinig, dan iets te veel. Maar in de volle grond zou men zelfs volledig zonder voeding moeten kunnen.

          Als je buiten wilt gaan kweken kun je het beste buiten beginnen, en buiten blijven. Binnen krijg je last van ongedierte, en de planten krijgen een flinke klap als ze 'echt' zonlicht krijgen als ze dat niet gewend zijn. Glas filtert een boel licht. Dan kunnen ze al hun blad verliezen en zelfs sterven. Afharden voor buiten, doen we daarom buiten.
          Oorspronkelijk geplaatst door thugz View Post
          Net zoals Lr2 hierboven vertelt in de volle grond heb je eigenlijk geen voeding nodig.

          Ik kweek nu ook al een paar jaar buiten in de volle grond en moet zeggen heb nog geen enkele keer voeding gebruikt. 2 jaar geleden wel eens wat paardenmest onder gemengd.

          Voor de rest trekken die planten hun plan wel. In de natuur is er ook niet iemand die de plantjes komt voeden he.


          Thugz


          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
          Ik heb 3 weken de tijd om de grond te bemesten. Ik denk dat ik dus maar 1x dit kan doen en dan de natuur zijn gang laten gaan, naast het aarde wat omscheppen.


          Ik vraag mij nu ook af hoe jullie dan de plantjes laten voorgroeien?
          Binnen worden ze zwak, etc.
          Of doen jullie na de ontkieming het zielige plantje al gelijk de bodem in? Dit is wel goed voor de autoflower aangezien die niet van overpotten houdt lijkt mij.

          Mvgr.

          Comment


            #7
            Waarom zou je plantjes willen voorgroeien?
            Het is zaad, zodra dat gekiemd is, dan zijn het plantjes, en plantjes groeien. Er is niet echt een groeifase en een groeifase+ ofzo

            Ik ontkiem mijn zaden in de bodem. Zonder poespas. Gewoon, zoals zaad dat hoort te doen. Als het niet opkomt, dan had het dat ook niet gedaan in keukenpapier.
            Al die kunstgrepen, zoals voorkiemen tussen watjes of keukenrol, en dan eerst in een klein potje, dan in een groter potje, dan in een nog grotere pot (en dan de volle grond in).. Dat zijn overbodige stappen.
            Maak het jezelf gewoon makkelijk.

            Als je over 3 weken pas begint, dan is het heerlijk weer buiten.. Dan hoef je alleen aan water geven te denken.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #8
              Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
              Waarom zou je plantjes willen voorgroeien?
              Het is zaad, zodra dat gekiemd is, dan zijn het plantjes, en plantjes groeien. Er is niet echt een groeifase en een groeifase+ ofzo

              Ik ontkiem mijn zaden in de bodem. Zonder poespas. Gewoon, zoals zaad dat hoort te doen. Als het niet opkomt, dan had het dat ook niet gedaan in keukenpapier.
              Al die kunstgrepen, zoals voorkiemen tussen watjes of keukenrol, en dan eerst in een klein potje, dan in een groter potje, dan in een nog grotere pot (en dan de volle grond in).. Dat zijn overbodige stappen.
              Maak het jezelf gewoon makkelijk.

              Als je over 3 weken pas begint, dan is het heerlijk weer buiten.. Dan hoef je alleen aan water geven te denken.
              Ik ga planten in mijn tuintje, maar dit is niet bij mijn huis, een half uur fietsen zelfs. Ik kan ook met de auto gaan maar dit zal niet altijd lukken.
              Dit betekend dus dat ik 1x per dag kan checken hoe het gaat met de plantjes. Misschien is dit te weinig voor als ik ga ontkiemen in de volle grond?

              (En als extra vraagje: Water geven in de volle grond hoeft eigenlijk nooit toch? behalve als het echt warm is met een droge grond?)

              Comment


                #9
                Tis een plant he geen Baby
                Die plant heeft geen voeten en loop niet weg en je hoef ook niet elke dag te gaan kijken
                Planten in volle grond hebben niks nodig dat nemen ze allemaal zelf uit de aarde
                Na 15 mei kan je gewoon jou zaadjes in de grond doen beetje water er over en de rest hoef je niks te doen dan Wachten tot je kan oosten
                Alles wat je meer gaat doen is vragen om problemen ga geen stokjes in de grond steken enz tis een Plant en de natuur en die heeft jou niet nodig
                God was never on your side..

                Comment


                  #10
                  Oorspronkelijk geplaatst door belladonna View Post
                  Tis een plant he geen Baby
                  Die plant heeft geen voeten en loop niet weg en je hoef ook niet elke dag te gaan kijken
                  Planten in volle grond hebben niks nodig dat nemen ze allemaal zelf uit de aarde
                  Na 15 mei kan je gewoon jou zaadjes in de grond doen beetje water er over en de rest hoef je niks te doen dan Wachten tot je kan oosten
                  Alles wat je meer gaat doen is vragen om problemen ga geen stokjes in de grond steken enz tis een Plant en de natuur en die heeft jou niet nodig
                  Haha Dat is dan duidelijk!
                  Klinkt zo makkelijk, ik had mij erg verdiept in allemaal technieken en grond samenstellingen, maar dit blijkt dus geen nut te hebben bij vollegrondkweek.
                  Is er dus echt niks te doen behalve de grond beetje bemesten, water er op, zaadjes erin, en af en toe langs komen om te checken?
                  Had juist gehoopt op wat meer bezig zijn met de planten vind dat juist erg leuk. Maar als dit niet nodig is, geen probleem.

                  Edit:
                  De planten wil ik niet te groot hebben, 1,5 meter is wel een maximum, dan moet ik dus gaan ombuigen? toppen en dergelijken vinden autoflowers namelijk niet leuk toch?

                  Comment


                    #11
                    ik zei toch er af blijven hoe minder je er aan kom hoe minder problemen koop een hond
                    God was never on your side..

                    Comment


                      #12
                      Oorspronkelijk geplaatst door belladonna View Post
                      ik zei toch er af blijven hoe minder je er aan kom hoe minder problemen koop een hond
                      En hoe zit het met de hoogte van de planten?
                      "De planten wil ik niet te groot hebben, 1,5 meter is wel een maximum, dan moet ik dus gaan ombuigen? toppen en dergelijken vinden autoflowers namelijk niet leuk toch?

                      Comment


                        #13
                        Tegen dat je plante geboren zijn en 1 meter hoog zijn zullen we verder kijken okidoki
                        God was never on your side..

                        Comment


                          #14
                          Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                          Waarom zou je plantjes willen voorgroeien?
                          Het is zaad, zodra dat gekiemd is, dan zijn het plantjes, en plantjes groeien. Er is niet echt een groeifase en een groeifase+ ofzo

                          Ik ontkiem mijn zaden in de bodem. Zonder poespas. Gewoon, zoals zaad dat hoort te doen. Als het niet opkomt, dan had het dat ook niet gedaan in keukenpapier.
                          Al die kunstgrepen, zoals voorkiemen tussen watjes of keukenrol, en dan eerst in een klein potje, dan in een groter potje, dan in een nog grotere pot (en dan de volle grond in).. Dat zijn overbodige stappen.
                          Maak het jezelf gewoon makkelijk.

                          Als je over 3 weken pas begint, dan is het heerlijk weer buiten.. Dan hoef je alleen aan water geven te denken.
                          U ontkiemt de zaden in de bodem. Is het dan handig om een klein kuiltje te maken en dit te vullen met stekgrond, en hier dan een zaadje in te doen?

                          Gr.

                          Comment


                            #15
                            Ik geef geen advies om vervolgens nog meer vragen te krijgen om te beantwoorden.. Met alle respect, ik denk dat je nu al doorslaat in het alles willen uitkienen. Stop een zaadje in eender welke grond, geef het water, wacht 5 dagen. Doe dat gewoon eens, je zult zien dat het ontzettend makkelijk kan zijn, als je het makkelijk maakt. Het is een plant, die doet het werk voor je. Je hoeft enkel water te geven en geduldig te zijn.
                            Lees ook nog eens terug wat ik eerder al typte, wellicht dat dat weer antwoord geeft op toekomstige vragen.

                            Of: kijk gewoon eens hoe anderen het doen, kopieer dat, blijkbaar werkt het.

                            Kijk ook eens in dit topic: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...en-nl-beginner
                            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                            Comment

                            Bezig...
                            X