Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kan ik nu nog opnieuw beginnen met 2 geferminiseerde zaden ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #76
    Wat ik me afvraag, is bloei altijd een kwestie van een x aantal weken. Zou het niet zo kunnen zijn dat bij veel zon en een gunstige temperatuur een bloeitijd substantieel korter uitpakt? En omgekeerd juist nogal wat langer?

    Op basis van de dag/nachtverhouding zou ik in (noord)Italië hooguit 10 dagen voor moeten lopen. Als ik zo naar de ontwikkeling kijk is het verschil ruim drie weken.

    Comment


    • Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Lijkt me niet, binnen kweek je in zo goed als een ideale klimaat voor ze en daar is de bloeitijd ook gewoon t zelfde.

    • klos73
      klos73 commented
      Editing a comment
      Dat lijkt me wel een steekhoudend argument,

    #77
    Planten worden in Italie en spanje altijd groter / voller, vooral omdat ze meer zon krijgen.

    Geen idee of dat ook wat met de oogst tijd doet.
    Lets not criticize but legalize

    Comment


      #78
      Over dat binnen kweken.
      Het zat mij al een tijdje dwars dat de Frisian dew en Passion nr 1 echte buitenplanten genoemd worden door de zaadbank.
      Ik denk echter dat ik het antwoord weet. Deze soorten worden gewoon nog al snel te groot en te hoog om ze in een tent te hebben.

      Als ik zie hoe hoog de twee laatste planten zijn, Passion nr 1, daar krijg je er echt geen 6 van in een tent.​
      En die stond buiten eigenlijk meteen al op 12/12.

      Voor mij verder geen probleem, maar ik ben meestal wel nieuwsgierig vooral omdat er geen binnen planten bestaan.
      Dat was ook mijn eerste gedachte, toen ik las over echte buitenplanten.
      Lets not criticize but legalize

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Ideaal voor scrog dus.

        Zo had ik ooit 5 twilight plantjes, maar toen kende ik nog geen scrog, dus na een week of twee kon ik de tent ruimen, die was maar 1 meter.

      #79
      Vandaag de planten weer bloei voeding gegeven.
      Verder met me microscoopje gekeken, en ik moet de planten goed in de gaten houden.

      Zag ik nou amber ?
      Ik kon het niet goed zien, wat ik wel goed zag was heldere en milky trichromen.
      Waarschijnlijk een goed moment om te stoppen met voeding geven.
      De afgelopen week, drie keer voeding gegeven. Op dit moment zit het mee met het weer.

      Ik ben niet zeker maar weet misschien, welke de drisian dew zijn en welke de passion n1.
      Krijg het idee dat de passions iets verder zijn. (paarse bloemen)

      Volgens ze zaadbank, dutch passion klopt dat ook, de passion zou iets eerder klaar zijn

      Ik ben benieuwd, voor zeker twee planten komt het eind in zicht. Ik zie denk ik ook dat de pistels zich terug zie trekken bij de twee passion.
      Bij de Frisian dew zijn ze nog wit en lang.

      Edit: Ik heb net naar de laatste foto's gekeken. Nu weet ik zeker dat bij twee planten de pistels zich terug trekken of dat ze aan het verschrompelen zijn.
      Ooit hier gelezen, dat dit is hoe een vrouwtje plant het stuifmeel naar binnen haalt.
      Helaas voor de plant is er geen stuifmeel, maar dit is de eerste keer dat ik het zie.
      Last edited by Gps; 2 October 2023, 18:34.
      Lets not criticize but legalize

      Comment


        #80
        Ik heb net me planten gecontroleerd, oa met een microscoopje. Ik vond één plek met rot en heb dat verwijderd.

        Toen gelijk maar de meeste bladeren er af geknipt en deze plant hangt nu boven te drogen.

        Ik zag vooral milky maar ook een enkele met amber. Beter krijg ik het in mijn tuin niet.
        Langer wachten word alleen maar meer rot.

        Morgen de volgende passion nr 1 oogsten. Ik ben tevreden, tot nu toe maar één plek met rot.

        Passion nr 1 is iets sneller klaar als de Frsian dew. De Frisian dew mag nog wel even.
        Ik gok dat het verschil een week of drie is.

        Wat ik wel grappig vind is dat ik niet echt veel verschil zie tussen de twee soorten.
        Omdat het beide hybride zijn is dat op zich ook niet echt vreemd. De passion heeft wel duidelijk paarse bloemen.

        De Frisian Dew groeit wat meer de hoogte in.
        Lets not criticize but legalize

        Comment


          #81
          Oorspronkelijk geplaatst door Gps View Post
          ....... Ik vond één plek met rot en heb dat verwijderd.

          Toen gelijk maar de meeste bladeren er af geknipt en deze plant hangt nu boven te drogen.

          Ik zag vooral milky maar ook een enkele met amber. Beter krijg ik het in mijn tuin niet.
          Langer wachten word alleen maar meer rot.
          .
          In Italië, met echt perfect nazomerweer, heb ik ook rot. Ik denk dat het een stuk minder afhankelijk is van het weer dan menigeen denkt. Maar een vroege herfst is sowieso nadelig voor het uitrijpen van je planten.

          Ik knip mijn planten maar meteen uit tot cola's en popcorn. Alles wat we niet gaan gebruiken meteen maar weg. Het handmatig nalopen van de planten levert me tot 20 rupsen per plant op. Ik moet er eigenlijk niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren indien ik ze niet gevonden had.

          Comment


          • Gps
            Gps commented
            Editing a comment
            Ja dit is een probleem wat ook bij het binnen kweken speelt.
            Je haalt als je niks doet, die 94% lucht vochtigheid naar binnen in je tent.

          • klos73
            klos73 commented
            Editing a comment
            Luchtvochtigheid is o.a. afhankelijk van de temperatuur. Ik kijk nu (16:23) even naar NL. Van 44% (Brabant) tot 94% (waddeneilanden). Langdurig beneden het dauwpunt. Dat lijkt me veel problematischer.

          • Gps
            Gps commented
            Editing a comment
            Die 44 is het probleem niet, die 94 wel. Dan kan de lucht nog maar weinig vocht opnemen, en dus drogen je planten niet.

            Dit is ook waarom je smorgens dauw ziet

          #82
          Tweede plant hangt nu ook boven te drogen.

          Maar weer wat foto's.

          Ik was nog niet helemaal klaar met knippen:
          DSCF0001.jpg

          Dan de twee Frisian Dew en de 2 nieuwste passion nr 1. (gaan die nog wat worden? spannend)

          DSCF0003.jpg DSCF0005.jpg DSCF0007.jpg
          Lets not criticize but legalize

          Comment


          • Babz
            Babz commented
            Editing a comment
            Die laatste foto, zo heb ik er ook nog eentje staan op m'n balkon, maar ben bang dat het vanaf vrijdag toch echt gedaan is met het mooie weer.
            Fingers crossed! 🤞🤞

          • Gps
            Gps commented
            Editing a comment
            Precies, we kunnen er verder ook niets meer aandoen behalve afwachten.
            Ik denk dat deze nog wel een week of 6 moeten.

            Ik ben weinig optimistisch, maar we gaan het meemaken.

          #83
          Ik durfde bijna niet te gaan kijken naar de twee Frisian Dew door het weer van de laatste dagen.

          Het viel me echter alles mee. Maar twee kleine plekjes met rot gevonden tot nu toe.

          Ik was vooral bang voor de hoofdtop van de plant, die meer als twee meter hoog was. Het is meestal bij de mooie hoofd-toppen waar het eerste mis gaat.

          Deze top, langer als me onderarm, hangt nu boven te drogen, morgen de rest doen.

          Microscoopje heb ik niet meer gebruikt. Vorige week al zag ik vrijwel alleen maar milky trichromen, en de zaadbank heeft het over 8 weken bloeien, daar zit ik wel overheen.
          Verder is het zo dat als je rot ziet het meestal toch wel ophoud.

          Frisian Dew maakt zijn reputatie weer waar als goede buitenplant.
          Lets not criticize but legalize

          Comment


            #84
            Natuurlijk vandaag toch weer een plekje met rot gevonden, maar het knippen schiet lekker op.
            Er staan nu nog twee stukken Frisian Dew. Mag ik klagen dat ik tot nu toe maar 3 plekken met rot vond? Ik denk van niet.

            Het is niet echt lekker weer buiten om te knippen, maar ik denk morgen wel klaar te zijn.
            Morgen kan ik er tenminste een stoel bij pakken, tot nu toe waren de planten daar nog te hoog voor.

            Ik gok dat 2/3 van deze twee Frisian dew nu geknipt is.

            Verder heb ik nog even gekeken, naar de laatste twee. Ik merk al dat ze niet echt hard meer bloeien, maar dat is niet vreemd met de huidige temperaturen.
            Ik zag in ieder geval nog geen rot. (Passion nr 1) Ik ben weinig hoopvol dat deze nog wat worden, maar voorlopig laat ik ze nog gewoon staan.
            Ze zouden nog een week of 5 moeten.

            Lets not criticize but legalize

            Comment


            • klos73
              klos73 commented
              Editing a comment
              Ik hoop het voor je maar ik kan me niet voor stellen dat het nog wat wordt. Nog afgezien van de rot. Te korte dagen en te lage temperaturen. Alleen de boerenkool houdt van dit seizoen.

              Bij grote planten knip ik er een flinke tak af en dan ga ik er bij zitten. Ik heb de afgelopen 10 dagen weinig anders gedaan. En af en toe schraap ik de hasj van mijn vingers. Maar alles wat je aanpakt in huis wordt kleverig. Ik ben blij dat dit klusje achter de rug is.

              Hoeveel droog gewicht gaat zo'n Frisian Dew ongeveer opleveren?

            • Gps
              Gps commented
              Editing a comment
              Ik heb geen weegschaal, maar vul met 1 frisian dew wel bijna een weckpot van 2 liter.

              Volgens de zaadbank, dutch passion :
              Zelfs voor een beginner is het mogelijk om een paar honderd gr per plant te oogsten.
              Ik haal in me tuin die niet geweldig is voor wiet kweken, Frisian dew van meer als twee meter hoog.
              En qua opbrengst overdrijft de zaadbank niet.

              Normaal top ik ze ook, om ze minder hoog te laten worden, het is wel één van de meest rot bestendige planten.
              Top je ze niet dan heb je bij de oogst echt een trap nodig, al is het alleen maar om de trichromen te zien.

              Verder verwacht ik ook niet veel van die laatste twee, maar we gaan het zien.
              Wat ik weet uit ervaring is dat de planten bij een temperatuur van onder de 7 graden, er geen zin meer in hebben.
              Toch gaan ze ook blij lichte vorst niet dood.

            • belladonna
              belladonna commented
              Editing a comment
              klos73 met beetje olie krijg je zo je plak vingers weer schoon

            #85
            Vandaag weer geknipt, en er hangt nu boven weer een stuk te drogen.
            Ik vond nog twee kleine plekjes met rot.

            Nu staat er nog een restant van de plant die meer als 2 meter hoog was. Ik zie vooral veel kleine bloemen, en ga proberen of ik deze nog wat langer kan laten staan.
            Als de weersvoorspelling zie, weet ik echter niet of dat slim is.
            Wel krijgt deze onderkant nu meer licht, omdat de bovenkant er af is.

            Misschien dat ik morgen nog een tak verwijder die wel al redelijke bloemen heeft.
            Ik zag in ieder geval nog geen rot op deze tak.
            Lets not criticize but legalize

            Comment


            • Yuna
              Yuna commented
              Editing a comment
              Gewoon knippen,tijd is voorbij gaat weinig tot niks meer uithalen,behalve dat je met tegen zin nog eens buiten kan gaan zitten ipv van het meteen goed te doen.

              En ja de Frisian Dew is ongeevenaard voor de buitenkweek in ons klimaatje,er is geen betere plant of sterkere dan deze frisian Dew buiten.

              Frisian duck is ook leuk voor erbij,vooral de groei met zijn mooie camouflage blad,in de groei.

              Wiet word hetzelfde.

              De Frisian dews liggen ook hier weer vers klaar voor komend seizoen.

              Ps die 2 anderen kun je vergeten word niks meer.
              Gr yuna

            • Gps
              Gps commented
              Editing a comment
              Ik denk dat ik morgen de rest knip, maar de laatste twee laat ik voorlopig staan.
              Het zou me echter verbazen als dat nog wat word.

              Misschien moet ik kijken of ik die ook al kan oogsten. Ik gok dat ze nu een week of 4 in bloei staan.
              De vraag is wel of het knippen van deze wel zin heeft.

            #86
            Kleine update.

            Een paar dagen langer wachten met het kleine restant van de eerst meer als 2 meter hoge Frisian Dew, was geen goed idee. Ik wilde vandaag het laatste restant knippen, maar vond minstens 5 kleine plekken met rot.
            Ik heb het toen op gegeven met deze plant.

            Nog even snel gekeken naar de laatste twee en tot me verbazing zijn ze toch nog iets gegroeid.
            Zoals als ik al eerder zei, verwacht ik niet dat deze nog wat worden, maar ik laat ze voorlopig gewoon staan.

            Een week of 3 moeten deze zeker nog wel. maar Ik zag bij deze nog geen rot. (passion nr1)

            Planten zijn iets van een meter hoog.
            Lets not criticize but legalize

            Comment


            • Italbri
              Italbri commented
              Editing a comment
              Lost de alcohol niet alles op dan?

            • Italbri
              Italbri commented
              Editing a comment
              Wel goede reclame voor de dew. 3 stukjes rot teken ik voor vergeleken met wat ik nu dagelijks wegknip. Moet ze eigenlijk ook gewoon allemaal gaan knippen maar wil ze niet samen ophangen i.v.m eventuele besmetting.

            • Gps
              Gps commented
              Editing a comment
              Dat is mijn punt ook. Er komt een moment dat het over is, de plant is op het eind van haar leven.
              Zeker als je elke dag rot weg moet knippen, is het gewoon over.

              Frisian Dew en Pasion nr 1 zijn goede buitensoorten voor nederland. Toch zouden deze eigenlijk een week of 6 eerder klaar moeten zijn.

              En dan kom je bij het punt waarom bepaalde ervaren kwekers, de planten verduisteren. Daardoor kan je vroeger oogsten.
              Ik ken zelfs iemand die met gefermiseerde planten twee oogsten per jaar heeft.

              Kan je buiten toppen hebben net zo hard als de toppen uit de coffee shop ?
              Als je verduisterd wel.

            #87
            Het kweekseizoen is nu officieel over hier.

            Ik keek net met me microscoopje en zag milky trichromen.

            Dat leek me het perfecte moment, om ze te oogsten. Ik vond één plekje waarvan ik niet zeker wist of ik nou rot zag of niet.
            Die gok heb ik niet genomen, dus ik heb het er af geknipt en weg gegooid.

            Qua opbrengst is natuurlijk erg weinig, maar ik vind het toch wel reclame voor de Passion nr1, dat die wel wel hebben kan, en geschikt is voor ons klimaat.
            Ik weet nu dus van 2 soorten zeker dat ze geschikt zijn voor de buiten kweek.Frisian Dew en Passion nr1.
            De passion krijgt paarse bloemen, bij de Frisain dew ligt het er aan, soms wel soms niet.
            Beide soorten had ik ook vorig jaar al.

            Ik heb maar even foto's gemaakt van de twee laatste twee planten. (passion nr 1 dus)
            Ze hangen nu boven te drogen.

            Nog even wachten en dan de weckpotten vullen.

            De ps1 en fs die al boven hingen zijn denk ik al wel droog genoeg, maar omdat ik er nu weer twee niet droge planten bij hang, kijk ik dat nog even aan.
            Te lang wachten kan volgens mij nauwelijks, zolang ze maar in een donkere kamer hangen, en niet in direct zonlicht.


            DSCF0001.jpg DSCF0004.jpg DSCF0008.jpg
            Attached Files
            Lets not criticize but legalize

            Comment

            Bezig...
            X