Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Recreatief gebruik

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Recreatief gebruik

Korting op 420shop
    Concreet: waarom mogen minderjarige zonder toestemming van de ouders alcohol kopen en gebruiken maar kunnen meerderjargen dat niet met cannabis?

Waarom uitsluitend medicinale cannabis en niet uitsluitend ontsmettingsalcohol?

Nu je het zegt, het houdt mij bezig ivm de cannabis.
    Eerst CBD/weed, de rest komt later.
    Wette wa gij zaai, nen echten apsjaar.

Comment

Is geschiedkundig zo gegroeid, zoek maar eens op.

De beslissing om cannabis te klasseren als hard drug die kost wat kost verboden moet worden berusten op 2 zaken.

1) Economisch belang, het kapitaal in de USA zag de Kemp productie als een gevaar voor hun investeringen. Ter vervanging v bvb papier en textiel (tov katoen).

2) Rassen kwestie, als in zwarten en Mexicanen roken cannabis en verkrachten daarna onder invloed van deze drug onze vrouwen.

Deze feiten waren voor alle duidelijkheid verzonnen. Deze verschenen, u kan het misschien raden, in de krant. Eigenaar van deze krant was ook eigenaar van de grote papier industrie in de USA in die tijd ( begin 1900 tussen 1ste en 2de wereldoorlog)

3) Cannabis werd lange tijd ook foutief gelabeld als zijnde "waardeloos", geen medische voordelen. Wij weten nu beter, maar in die tijd was dat het besluit.

En met die nonsense zitten wij 100jaar later nog steeds. Hebben ze er goed ingebakken in de westerse wereld!

Comment

Concreet: waarom mogen minderjarige zonder toestemming van de ouders alcohol kopen en gebruiken?????? Dat mag niet dus beetje domme vraag
        God was never on your side..

Comment

• QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Precies.

Onder de 18 zijt ge minderjarig, vanaf uw 16 mag je in België alcohol kopen. Ik blijf er bij dat het geen zin heeft om die vergelijking te maken. Als je geen maat kent dan zijn beide even schadelijk.
        Als je de vergelijking wilt trekken in de andere richting. Wat is het ongezondst? 2 pinten per dag of 2 joints? België is en blijft een biercultuur land. Niks aan te veranderen. Een veganist ga je ook niet overtuigen om vlees te eten.
        Ik ben al lang blij dat je kweekmateriaal kan kopen en zaden. Meer heb ik niet nodig. Jammer voor diegene die het effectief nodig hebben als medicijn, en dan niet uw zelfgediagnosticeerde psychische problemen organisch. Zij die het echt nodig hebben, MS patienten oa. Maar waar een wil is is een weg. Heb je er problemen mee? Zet u ervoor in. Ik ga er in ieder geval mijn job ni voor riskeren, maar gij werkt toch ni, dus...

Comment

Ah, daar zit een verschil inderdaad.
          Sinds 2014 is dat 18 jaar in Nederland (voor tabak en alcohol)
          Howto: meerdere foto's uploaden en tussen je bericht plaatsen

~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~BuitenQweeksels ~

Comment

Belgie is een biercultuur... De islam is een verkrachtingscultuur, ... dat maakt het ok? Als het een cultureel fenomeen is, dan moet het kunnen.
            Wel ik kies mij cultureel aan te sluiten bij het sjamanisme en ik wil via de godsdienstvrijheid toegang krijgen tot alle psychedelica, dit kunnen uitdelen aan mijn gelovigen als sacarament en ik wil dit onderwezen op scholen.

Maar even alle gekheid op een stokje.
            Ik blow nu bijna 20 jaar waarvan ik meer dan 10 blowende jaren heb gewerkt. Ik groeide uit tot verantwoordelijke en mijn bazen merkten altijd op dat ik mijn werk zeer serieus nam. Obsessief en telkens die ongezonde bewijsdrang erbij. Mijn laatste werk maakte misbruik van mij en ik kon geen beroep doen op de arbeidsinspectie. Na alle wettelijke kanalen uitgeput te hebben ben ik op een burnout aangelopen en profesioneel gaan uitzoeken wat er mis is met mij. Het blijkt dat ik in het autismespectrum leef, hooggevoelig ben en ADHD heb. Ik ben toen met lotgenoten in contact gekomen en velen onder hen gebruikten cannabis. Waar jij recreatief gebruik ziet Beowulf, zie ik nog altijd medisch gebruik.
            Leeft maar eens samen met mij als cannabis volledig uit mijn systeem is. Mijn psychiater heeft na het experimenteren met allerlei medicatie vlakaf gezegd: “Blijf jij maar blowen.” Ik deed daarvoor aan zelfmedicatie met alcohol omdat ik nog niet wist dat ik psychische stoornissen had, of tenminste niet wist wat ze waren. Ik moest mij beschermen tegen de prikkels. Niemand zag mijn alcoholprobleem maar was wel gefixeerd op mijn cannabisgebruik omdat het illegaal is. Ik ben nooit psychotisch of agressief van cannabis geweest. Als de prikkelbom barst eens ik de promille voorbij ben let dan maar goed op al je kippen. Ik ben dan compleet ontoerekingsvatbaar. Toch kan ik alcohol onder gelijk welke geestelijke toestand ongelimiteerd kopen Toen ik nog niet wist wat er mis met mij was vluchtte ik van het ene in het andere. Na alles gebruikt te hebben ben ik enkel psychotisch geweest onder alcohol. En ja ene bad trip lol, maar daar heb ik niemand noch mezelf schade mee toegedaan. Dat heeft mij eigenlijk verbazend genoeg een meer nederig mens gemaakt en meer eerbiedig tegenover het leven. Rond die periode drong het besef van mijn bestaan ook door en koos ik voor een geheelonthouding van alcohol en hield ik mijn drugsdieet zuiver organisch.

Wat iemand anders daar ook van durft beweren: Ik gebruik cannabis, ik word er beter van, mijn leven is draagbaar en ik kan mijn overprikkelling baas. Ik kan communiceren zonder mij snel te ergeren of afgeleid te geraken door geluiden 100m verderop.
            Jij weet er niets van beowulf, maar je bent vrij een mening te uiting ongeacht die grond op feiten al dan niet.
            Dring die mening gewoon niet op? Ik dring niemand mijn cannabis op. Maar niemand moet mij opdringen dat niet te gebruiken.

Ik blijf erbij. Als men enkel medicinale cannabis kan toelaten dan moet men recreatief gebruik van alcohol ook aan banden liggen. Ik heb als ouder geen volmacht over mijn kinderen in de Belgische horeca zaken en winkels eens zij 16 zijn. Dan mogen zij achter mijn rug heen alcohol drinken ook al zou ik dat verbieden. Het gebeurt dan ook regelmatig dat minderjarigen op de spoed komen met een alcoholvergiftiging door het bingedrinken. Hierbij vallen doden en (mentale) stoornissen voor het leven. Laat duidelijk zijn mijn kinderen mogen geen drugs gebruiken en hebben goed ingedrukt gekregen dat alcohol het grootste vergif ter aarde is. Ik kan dat helaas van wiet niet leren.... niet dat ik het promoot, maar ik ga niet mee in de stroom van propagandaleugens omdat de propaganda mij niet persoonlijk treft. Ik probeer verder te kijken. Ik ken net MS patienten persoonlijk die “medicinale” cannabis weigeren en “”recreatief”” blijven gebruiken.
            Wat zin heeft het dan allemaal? Het is gewoon illegaal omdat ze liever geld op uw ongeluk verdienen. Daarvoor betaalde ik 50 euro per maand aan medicatie, dat is dus zonder tussenkomst van de ziekenzorg zo’n dikke 500 per maand. In Belgie slikken honderden duizenden mensen zo’n pillen. Lees die bijsluiter van die “medicaties” maar eens en vergelijk dat met cannabis. Echter ik zou die pillen moeten slikken omdat ik geen cannabis recreatief zou mogen gebruiken waar een ander bepaalt hoe en wat medisch gebruik is? Ik moet mijn seksleven opgeven? Mijn eetlust? Het gemak van kakken? De deugd van communiceren?
            Neen ik moet mij gewoon suf slikken zodat ik niets prikkels meer ervaar, want owee als ik ze kan filteren met cannabis en mijn leven er beter op wordt. Dat is mij niet gegund door een verzuurde maatschappij natuuurlijk.

We heffen het glas en gaan verder met business as usual en laten ons verder dicteren door een pedoland dat zich verzoend heeft met sharia praktijken. Dit is de naam het vrije westen niet meer waardig.
            Last edited by Organisch; 6th April 2018, 05:26.

Comment

Vallen cbd capsules daar ook onder? Ik neem ze nog niet maar na 24 mei.

ik heb ze nodig want hoofdpijn houdt aan.

jammer dat Belgie een apenland is op dat vlak.

minderjarigen doen aan bingedrinken en dat laten ze toe.

Comment

cbd capsules zijn al even effectief als homeopathie. Het werkt niet voor iedereen, hangt af van de soort enzovoort. Stel u voor dat uw dokter u zegt, hier zijn 20 soorten dafalgan. Mss werken ze, mss ook niet. Geen enkele wietsoort helpt bij mij tegen hoofdpijn, het maakt het soms erger.

Voor de rest organisch reageer ik nimeer als ge der weer geloof gaat bij sleuren en zaken die er niks mee te maken hebben. Wij accepteren hier geen sharia, ge zijt weer onzin aant verkopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Organisch View Post
                  Concreet: waarom mogen minderjarige zonder toestemming van de ouders alcohol kopen en gebruiken maar kunnen meerderjargen dat niet met cannabis?

Waarom uitsluitend medicinale cannabis en niet uitsluitend ontsmettingsalcohol?
                  Minderjarigen mogen dat niet in NL. Ze mogen ook geen cannabis kopen. Beide gebeurt toch.
                  Ik stond op m'n 15e in de coffeeshop, waarna ik een sigaartje haalde bij het lokale cafe, en hem oprookte onder het genot van een four roses bij een ander cafe.
                  De eerste keer dat m'n ID gevraagd werd, was op mijn 19e.
                  Het mag niet, het gebeurt. Men mag ook geen messen verkopen aan kinderen onder de 18. Ook geen luchtdrukpistolen. Zelfs geen telefoonabbonementen.
                  Kijk eens om je heen..

Concreet waarom?
                  Omdat het in de wet staat.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                    cbd capsules zijn al even effectief als homeopathie. Het werkt niet voor iedereen, hangt af van de soort enzovoort. Stel u voor dat uw dokter u zegt, hier zijn 20 soorten dafalgan. Mss werken ze, mss ook niet. Geen enkele wietsoort helpt bij mij tegen hoofdpijn, het maakt het soms erger.

Voor de rest organisch reageer ik nimeer als ge der weer geloof gaat bij sleuren en zaken die er niks mee te maken hebben. Wij accepteren hier geen sharia, ge zijt weer onzin aant verkopen.
                    Geloof gaat bijsleuren? Dat waren 3 zinnetjes waarvan ik zeer duidelijk maakte dat het satire was. “Even alle gekheid op een stokje” en dan ging ik over naar de orde van de dag. Je kan waarschijnlijk gewoon niet tegen mijn argumentatie op of bent te lui ze te lezen. Kijk vooral naar het punt over MS patienten dan. Wat zin heeft medische cannabis als de patient ervoor kiest recreatief te blijven gebruiken?

Als de patient blijft zeggen dat cannabis hem goed helpt, wie is de dokter dan om hem het tegendeel aan te praten? Ik ben 3 jaar van mijn leven kwijt omdat de NVA een zero tolerantie wou handhaven en mij problemen is beginnen aanpraten. Met het mes op de keel “boete of psychische ondersteuning?” En dan in de media aangeven: “Psychische problemen stijgen bij blowers.” Ja niet moeilijk als je ze daar naartoe forceert?
                    Het is omdat ze professioneel zagen dat ik met medicatie veel slechter af was dan met cannabis dat er in mijn omgeving en professioneel besloten is dat ik cannabis ga blijven gebruiken. Ik gebruik nu uitsluitend cannabis. Geen medicatie, geen alcohol en dat gaat goed. Niet perfect neen. Maar wel beter als ik het niet zou doen. En deze problematiek speelt al van in de kleuterschool. Dat bewijs heb ik zwart op wit. Want ze wouden eerst de cannabis als schuld voor alles aanduiden. Maar mijn alcoholproblemen heeft amper aandacht gekregen.
                    Ze blaten gewoon na wat ze horen en spreken zelden uit ervaring. Ik ben het centrum van mijn levenservaring he. Als ik zeg als bijna 40 jarige dat ik beter word van cannabis ga ik dat niet uit mijn duim zuigen he.

Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post

Minderjarigen mogen dat niet in NL. Ze mogen ook geen cannabis kopen. Beide gebeurt toch.
                    Ik stond op m'n 15e in de coffeeshop, waarna ik een sigaartje haalde bij het lokale cafe, en hem oprookte onder het genot van een four roses bij een ander cafe.
                    De eerste keer dat m'n ID gevraagd werd, was op mijn 19e.
                    Het mag niet, het gebeurt. Men mag ook geen messen verkopen aan kinderen onder de 18. Ook geen luchtdrukpistolen. Zelfs geen telefoonabbonementen.
                    Kijk eens om je heen..

Concreet waarom?
                    Omdat het in de wet staat.
                    Ik herhaal dat minderjarigen gewoon alcohol kunnen aankopen in Belgie. Men heeft daar recent geleden wel aandacht op gevestigd. Het is beter dan vroeger waar 13 jarigen al sterke drank aankochten in de nachtwinkels. Niet dat het niet meer gebeurt hoor. De minimumleeftijd voor alcohol in Belgie is 16 en 18 voor sterke dranken. Daarom dat ik mij afvraag waarom minderjarigen alcoholliefhebbers wel recreatief mogen gebruiken maar meerderjarige cannabisliefhebberrs dat niet kunnen.
                    Je kan dan zeggen: “Het mag niet, maar het gebeurt toch.” Maar kijk ook eens naar de “evolutie”, wat verandert er, waar eindigt het.
                    De EU is nu bezig met medicinale cannabis omdat teveel mensen het medicinaal gebruiken. Ze gaan dus een vorm van extractie uitvinden om cannabis te patenteren en zij gaan uw medicinaal gebruik bepalen en recreatief dan nog harder sanctioneren. Probeer even verder te kijken.

De wet verbood holebirechten, de wet verbood alcohol, de wet voerde lijfstraffen uit.
                    Als iedereen braaf en slaafs de wet zou volgen hadden wij nooit deze vrijheden en rechten verworven.
                    De blower is precies wat meer lui dan de niet blowers. Daarom dat cannabis zo lang illegaal is?

Comment

Ik heb teveel van die rommel geslikt vandaar dat ik wil overstappen op cbd capsules.

een goeie joint zou misschien helpen maar ik woon niet in Nederland. Smokkelen magnie.

Comment

Recht je rug is Kuikie. Ga naar een growshop, er zijn er ondertussen al een hoop in Belgie. Bestel wat zaden over de grens, ook legaal. En groei wat zaden. Niemand die bij u thuis binnen gaat komen kijken. Wie interesseert het zich dat het illegaal is? Alles is voor handen.

En nee, organisch als ik die zever zie staan dan lees ik ni verder. Wiet helpt u u ni te ergeren, bij mij ni, integendeel. Probeer uw argumenten in de politiek, daar worden wetten aangepast, ni op een forum.

Comment

Ik herhaal dat minderjarigen gewoon alcohol kunnen aankopen in Belgie. Men heeft daar recent geleden wel aandacht op gevestigd. Het is beter dan vroeger waar 13 jarigen al sterke drank aankochten in de nachtwinkels. Niet dat het niet meer gebeurt hoor. De minimumleeftijd voor alcohol in Belgie is 16 en 18 voor sterke dranken. Daarom dat ik mij afvraag waarom minderjarigen alcoholliefhebbers wel recreatief mogen gebruiken maar meerderjarige cannabisliefhebberrs dat niet kunnen.
                          Je kan dan zeggen: “Het mag niet, maar het gebeurt toch.” Maar kijk ook eens naar de “evolutie”, wat verandert er, waar eindigt het.
                          De EU is nu bezig met medicinale cannabis omdat teveel mensen het medicinaal gebruiken. Ze gaan dus een vorm van extractie uitvinden om cannabis te patenteren en zij gaan uw medicinaal gebruik bepalen en recreatief dan nog harder sanctioneren. Probeer even verder te kijken.
                          Als bekende met de farmacie zie ik dat niet gebeuren. Wat ik wel verwacht is dat er veiligheidseisen gesteld gaan worden die belachelijk hoog zijn. En terecht. Je wilt niet dat iemand ziek wordt van wat CBD omdat een of andere guerilla-warrior wat hennep van een veld geplukt heeft waar net gespoten is. Planten patenteren, dat kan. Producten van die planten patenteren kan ook.. Maar dan moet de patenthouder zijn patent zelf beschermen. Ze zullen echt niet in je kweekruimte een dure DNA test gaan uitvoeren om je nog een extra boete te geven, tenzij de eigenaar van het patent dat betaalt.Daarnaast: wietzaad is redelijk gemeengoed geworden, alle soorten die nu in de winkel liggen, zijn niet te patenteren. Daarvoor missen de unieke eigenschappen. Die kan een fabrikant best in gaan bouwen, maar dat betekent dat we nog circa 4000 overige soorten wel vrijelijk mogen gebruiken.
                          Blowers zijn niet alleen lui, het merendeel gelooft alles wat op het web staat, en komt daardoor met kul-argumenten en de aloude appels-met-peren vergelijking tussen alcohol en wiet. Die vergelijking wordt al 40 jaar gemaakt, al 40 jaar heeft het niets bereikt. Kijk eens verder dan die middelbare-school argumentatie. Kijk naar de gezondheidsvoor- en nadelen, de financiele prikkel, maak er eens echt werk van in plaats van te quoten uit de verslagen van 15-jarigen. Hier in Nederland starten dit jaar de eerste proeven met door de staat gecontroleerde teelt voor de coffeeshop. Dat is niet dankzij een alcohol argument, maar door keiharde economische afwegingen, investeerders met lef. Dat is gebeurd door aanpakken en kritisch overleg, niet door lijdzame demonstraties over peace, love and happines.
                          De ondernemers die daarin stappen, zijn zakenlui. Die willen geen hippies die het plantje voorop stellen, die willen productie. Die willen farmacie.
                          Hetzelfde gebeurt al jaren in de VS. Het is de sterkst groeiende farmaceutische tak, en juist die cannabis-industrie, zit te krijsen om patenten zodat ze hun producten kunnen beschermen.

Kies maar: de farmacie in met alle gevolgen van dien, of in een grijs gebied blijven modderen.

Probeer zelf ook eens verder te kijken dan de gemakkelijke wegen. Kom met een plan voor een oplossing in plaats van de zoveelste (al 40 jaar lang durende) echo van "argumenten". Leg dat voor aan politici, overtuig ze! De wietwereld is in een ding erg goed: de Nederlander nadoen, niets doen en zagen dat er niets gedaan wordt.
                          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                            En nee, organisch als ik die zever zie staan dan lees ik ni verder. Wiet helpt u u ni te ergeren, bij mij ni, integendeel. Probeer uw argumenten in de politiek, daar worden wetten aangepast, ni op een forum.
                            Wiet helpt U heel goed tegen de ontprikkeling. En ik sta daar niet alleen in. Toen ik mijn diagnose kreeg ben ik lotgenoten gaan zoeken. Wat bleek? Zij deden bijna allemaal aan “zelfmedicatie” met cannabis. Het alternatief is rilatin of concerta. Sorry, dan blow ik mij liever een joint. Ook veel minder verslavend en veel minder bijwerkingen.

Jij hield MS patienten aan. Maar ik vraag je nogmaals: Wat zin heeft het een medische variant aan te bieden als de patient meer haalt uit recreatief gebruik?

Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post

Als bekende met de farmacie zie ik dat niet gebeuren. Wat ik wel verwacht is dat er veiligheidseisen gesteld gaan worden die belachelijk hoog zijn. En terecht. Je wilt niet dat iemand ziek wordt van wat CBD omdat een of andere guerilla-warrior wat hennep van een veld geplukt heeft waar net gespoten is. Planten patenteren, dat kan. Producten van die planten patenteren kan ook.. Maar dan moet de patenthouder zijn patent zelf beschermen. Ze zullen echt niet in je kweekruimte een dure DNA test gaan uitvoeren om je nog een extra boete te geven, tenzij de eigenaar van het patent dat betaalt.Daarnaast: wietzaad is redelijk gemeengoed geworden, alle soorten die nu in de winkel liggen, zijn niet te patenteren. Daarvoor missen de unieke eigenschappen. Die kan een fabrikant best in gaan bouwen, maar dat betekent dat we nog circa 4000 overige soorten wel vrijelijk mogen gebruiken.
                            Blowers zijn niet alleen lui, het merendeel gelooft alles wat op het web staat, en komt daardoor met kul-argumenten en de aloude appels-met-peren vergelijking tussen alcohol en wiet. Die vergelijking wordt al 40 jaar gemaakt, al 40 jaar heeft het niets bereikt. Kijk eens verder dan die middelbare-school argumentatie. Kijk naar de gezondheidsvoor- en nadelen, de financiele prikkel, maak er eens echt werk van in plaats van te quoten uit de verslagen van 15-jarigen. Hier in Nederland starten dit jaar de eerste proeven met door de staat gecontroleerde teelt voor de coffeeshop. Dat is niet dankzij een alcohol argument, maar door keiharde economische afwegingen, investeerders met lef. Dat is gebeurd door aanpakken en kritisch overleg, niet door lijdzame demonstraties over peace, love and happines.
                            De ondernemers die daarin stappen, zijn zakenlui. Die willen geen hippies die het plantje voorop stellen, die willen productie. Die willen farmacie.
                            Hetzelfde gebeurt al jaren in de VS. Het is de sterkst groeiende farmaceutische tak, en juist die cannabis-industrie, zit te krijsen om patenten zodat ze hun producten kunnen beschermen.

Kies maar: de farmacie in met alle gevolgen van dien, of in een grijs gebied blijven modderen.

Probeer zelf ook eens verder te kijken dan de gemakkelijke wegen. Kom met een plan voor een oplossing in plaats van de zoveelste (al 40 jaar lang durende) echo van "argumenten". Leg dat voor aan politici, overtuig ze! De wietwereld is in een ding erg goed: de Nederlander nadoen, niets doen en zagen dat er niets gedaan wordt.
                            De plant kan man niet patenteren het is de extractiemethode die men patenteert. Zo heb je nu in Belgie medicinale cannabis, Sativex. Dat is een spray voor MS patienten met een zeer korte werking. Dat goedje is gepatenteerd, verkoopt reeds. Maar de MS patient die ik ken laat die spray links liggen en legt gewoon verder een topje wiet in de verdamper om de werking eruit te halen. Die weigert dus het medicinale voor het recreatieve.

Je zegt het zelf, die willen productie. En dat is het probleem met cannabis. Iedereen kan dat produceren, je steekt dat in de grond onder de blote zon, beetje zorgen en je hebt een jaarvoorraad. Net daarom dienen we verder te kijken dan onze neus lang is. Vanaf men bepaalt wat medicinaal is, men brengt een gepatenteerde versie op de markt en men verbiedt verder recreatief gaat men dit ook harder bestraffen. Want nu is er een atlernatief en niemand bleek er een probleem mee te hebben.

Het is niet dat ik mijn vinger direct naar alcohol wil wijzen. Maar ik vind het maar een terechte opmerking dat meerderjarige cannabisgebruikers meer problemen ervaren dan minderjarige alcoholgebruikers.
                            Alcohol is zo sociaal dat niemand het probleem nog ziet. Maar in praktijk sterven daar wel mensen van en is er meer overlast aan gepaard dan eenders welke illegale drugs. Waarom men dus zo fanatiek tegen recreatief cannabisgebruik gekant is begrijp ik niet.

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                            Bezig...
                            X