Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Arduino integreren in de kweek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Arduino integreren in de kweek

    Korting op 420shop
    Ik zit nou al een paar maanden met het idee om een arduino-project te starten wat een grower zou kunnen helpen. Ik heb momenteel een temperatuur en hygrometer die netjes de laag- hoog en huidige temperatuur en luchtvochtigheid weergeeft maar ik ben ook erg benieuwd naar het verloop van de T en LV. Hoe tof zou het zijn dat je vanaf je smartphone je dames op je werk in de gaten kan houden?

    Arduino is een platform waarmee dat heel goed kan. Even in het kort: Arduino is in het leven geroepen om mensen zo laagdrempelig mogelijk kennis te laten maken met elektronica. Het is een feite een mini-computer waaraan je verschillende sensoren en apparaten kan aansluiten. hoe alles met elkaar reageert kan je zelf bepalen door een programmacode te uploaden naar zo een board.

    620fe644-8cfa-4523-aacc-3f05e85a039b.jpg
    Zo een arduino kan op zichzelf eigenlijk helemaal niets, je zal echt gebruik moeten maken van de sensoren en een stukje code om er wat mee te kunnen. Laten we er eens een temperatuur/hygrometer op plakken via een breadboard en meteen een LCD aansluiten.
    b5bb75d7-93e2-47bc-97f6-ba4ffc5ed6e1.jpg
    Het geheel ziet er nu zo uit:
    0e6efd04-b5a3-413d-b5cf-ca4971262228.jpg
    Tijd voor een stukje code. Ik ben allesbehalve een bekwaamde programmeur en heb hier zeker wat tijd in gestoken om het werkend te krijgen, alle begin is moeilijk.

    Code:
    // XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    // XXX LIBRARIES LADEN                                                         XXX
    // XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    
    #include <LiquidCrystal_I2C.h>    // Library LCD Display laden
    #include <Wire.h>                 // Library I2C interface laden
    #include <TimeLib.h>              // Library Tijd laden
    #include <DHT.h>                  // Library temperatuursensor laden
    #include <BH1750.h>               // Library lichtsensor laden
    
    // XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    // XXX DE BOEL INITIALIZEREN                                                   XXX
    // XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    
    BH1750 lightMeter(0x5C);
    LiquidCrystal_I2C lcd(0x27,4,16);  // set the LCD address to 0x27 for a 16 chars and 2 line display
    DHT dht;
    
    // XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    // XXX DE SETUP LUS                                                            XXX
    // XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    
    void setup() { 
      dht.setup(2); // data pin 8
      lcd.init(); // initialiseer display
      lcd.backlight(); // zet verlichting aan
      Serial.begin(9600); // Console starten
      Serial.println();
      Serial.println("Status\tHumidity (%)\tTemperature (C)\t(F)\tLowtemp \t Higtemp");
    
      if (lightMeter.begin(BH1750::CONTINUOUS_HIGH_RES_MODE)) {
        Serial.println(F("BH1750 Advanced begin"));
      }
      else {
        Serial.println(F("Error initialising BH1750"));
      }
    } // EINDE SETUP LUS
    
    // XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    // XXX WAARDES INITIALIZEREN EN INSTELLEN                                      XXX
    // XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    
    int lowtemp = 99;
    int higtemp = 00;
    int lowhum = 99;
    int highum = 00;
    
    
    // XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    // XXX BEGIN EINDELOZE LUS                                                     XXX
    // XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    
    void loop() {
    int lux = lightMeter.readLightLevel();  // lichtwaarde instellen
    int curtemp = dht.getTemperature();     // temperatuur instellen
    int curhum = dht.getHumidity();         // vochtigheid instellen
    
    // Debug naar console
      Serial.print(dht.getStatusString());
      Serial.print("\t");
      Serial.print(curhum, 1);
      Serial.print("\t\t");
      Serial.print(curtemp, 1);
      Serial.print("\t\t");
      Serial.print(dht.toFahrenheit(curtemp), 1);
      Serial.print("\t");
      Serial.print(lowtemp, 1);
      Serial.print("\t\t");
      Serial.println(higtemp, 1);
      
    // Oude meetwaardes met nieuwe meetwaardes vergelijken en
    // daar waar nodig overschrijven.
      if (curtemp > higtemp) higtemp = curtemp; 
      if (curtemp < lowtemp) lowtemp = curtemp;
    
      if (curhum > highum) highum = curhum; 
      if (curhum < lowhum) lowhum = curhum; 
    
    // Alles op het LCD scherm spugen ....
    
      lcd.clear();                        // scherm leegmaken
      lcd.setCursor(0,0);                 // cursor positioneren
    
      lcd.print("TL:");                   // de temps weergeven
      lcd.print(lowtemp); 
      lcd.print(" TC:"); 
      lcd.print(curtemp); 
      lcd.print(" TH:"); 
      lcd.print(higtemp); 
      
      lcd.setCursor(0,1);                 // vochtigheid weergeven
      lcd.print("HL:"); 
      lcd.print(lowhum); 
      lcd.print(" HC:"); 
      lcd.print(curhum); 
      lcd.print(" HH:"); 
      lcd.print(highum); 
    
      lcd.setCursor(0,2);                 // lichtwaarde weergeven
      lcd.print("Lux:"); 
      lcd.print(lux); 
    
      lcd.setCursor(0,3);                 // hoe lang de boel aan staat
      lcd.print("Uptime:"); 
    
      lcd.print(day()); 
      lcd.print("D"); 
      lcd.print(dag); 
      lcd.print("H"); 
      lcd.print(minute()); 
      lcd.print("M"); 
      lcd.print(second()); 
      lcd.print("S"); 
      
    delay(1000);                        // wacht 1 seconde 
    }                                   // einde lus, begin weer opnieuw

    En dan het uiteindelijke resultaat hieronder. Ik heb nog een grotere LCDdisplay liggen die ik uiteindelijk wil gebruiken.
    eeced8cd-4194-4db8-9a87-8c5c8728f34b.jpg
    Natuurlijk is dit slechts een prototype. Er zijn nog tal van verbeteringen wat ik door wil voeren, zodra ik tijd en zin heb ga ik er weer verder aan spijkeren. Het is uiteindelijk het plan dat je op afstand in een grafiek terug kan zien wat op welke tijdstippen de temperatuur en luchtvochtigheid waren, of de lampen aan stonden en hoe hard de afzuiging draait. Misschien nog verder in de toekomst dat je ook waardes kan instellen zoals gewenste temperatuur. Als de temperatuur te laag wordt zou ik een relais kunnen aanspreken waar een kachel op staat, bij een te hoge temperatuur misschien een ventilator bij de inlaat.

    Aan de andere kant, mijzelf kennende vind ik het tegen die tijd allang niet meer boeiend.

    Even een rundown van de gemaakte kosten. Kan je goedkoper een kant-en-klare oplossing vinden die niet stroomgevoerd is via een USB-kabel? Vast wel, maar dit is leerzaam en misschien zelfs leuk als je het toe laat. Daarnaast kan je ook alles schrappen en een ander project beginnen. Het leuke van de lage kosten per onderdeel is dat je ook niet bang hoeft te zijn om iets naar de klote te helpen, ik heb alles in drievoud besteld bij onze favoriete webwinkel in het verre oosten.

    Vragen? Opmerkingen? Misschien een originele naam voor wat dit ook mag zijn? Laat het me gerust weten!
    "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

    #2
    Nice, ook ooit aan begonnen en na de eerste successen gestopt . Zag een mooi 24V slak met PWM dus die dacht ik ook even aan de sluiten alleen dat ging een brug te ver. Maar als je bovenstaande inclusief. pH en EC kunt loggen + slak +leddriver kunt aansturen, dat heeft wel mijn interesse ja

    Er zijn Arduino ripoffs zoals Garduino en volgens mij ook voor Aquaria. Dacht ook hier op het forum want van dit soort activiteiten gezien te hebben.

    Groot

    Comment


      #3
      Leuk spul is dat , ik zou zoiets oook nog wel is willen hebben voor in de kas mits het alles van de dag wegschrijft in een logbestand.

      Comment


        #4
        Yeah, er bestaan complete sets met Arduino om de kweek te automatiseren. Ook speciaal op cannabis gericht.
        Veel van de code is ook online te vinden.
        Ik dacht dat ik een paar sites bij m'n bookmarks had staan, maar ik kan ze ff niet vinden (tussen de andere 3000)

        Hier op JD heb ik er ook al een aantal gezien.
        Even snel gegoogeld en dan kom ik deze tegen:

        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...ia-je-telefoon
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...d-black-domina
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...kweek-software
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...n-brainstormen
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...en-dmv-arduino

        Leuke uitbreiding van de hobby.
        Ik wil ook nog steeds een keer een volledig geautomatiseerd kastje maken.
        Ooit komt het er wel van...na m'n pensioen ofzo

        Nonsense Da's het leuke als je het zelf maakt.
        Als jij het in een log wil hebben, dan programmeer je dat erin.
        Wil je het ook nog uitgeprint, of als sms naar je gsm, dan programmeer je dat erin.
        Bewegingsmelders, camera's, alarm, er zijn niet zoveel grenzen.
        Last edited by QnQ; 30 January 2019, 10:57.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


        • Nonsense
          Nonsense commented
          Editing a comment
          Dat in elkaar bouwen zie ik wel zitten alleen een script schrijven om het te laten werken is denk ik een struikelblok voor mij

        #5
        Jeetje, er zijn al wat interresante builds gemaakt zeg! Hoop ambitieuze growers hier
        "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

        Comment


          #6
          Een dag zonder wiet kent Flip niet.

          Comment


            #7
            Ik snap wat je bedoelt, er zijn helaas geen blokschema's voor arduino, je zal zelf echt moeten programmeren. Toch is het wel heel laagdrempelig gemaakt, ik denk dat als je naar de code kijkt in de FP dat het meeste wel te interpreteren valt.
            "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

            Comment


            • Flip Hasjkip
              Flip Hasjkip commented
              Editing a comment
              Gaat ook niet zozeer om mij maar om mijn zoon van 11. Dacht aan een leuk vader-zoon project (niet voor het kweekhok maar een Arduino in het algemeen). Maar misschien kan hij ook code schrijven, hij kan iig vloeiend Engels, heeft een betere uitspraak dan mij..

            #8
            De arduino starters kit is dan misschien erg leuk om mee te beginnen. In de kit zit een arduino en diverse elektronica waar je kennis mee maakt. De (engelstalige) documentatie is zeer duidelijk. Of een 11-jarige het kan begrijpen weet ik niet, dat zou je zelf moeten beoordelen. Hij is hier te vinden:

            https://bastiaanvanhengel.files.word...jects_book.pdf
            "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

            Comment


              #9
              Ik heb er zelf eentje met humidity, temp en watergehalte in de bodem, die logt hij naar een excel sheet op een SD kaart.
              Ik hou van data, maar ik doe er eigenlijk niets mee verder; ik geef nog steeds water wanneer ik dat zelf nodig vind.
              Leuk hobbyproject, maar als je er wat functioneels van wilt maken, dan zul je wel dingen moeten doen die menselijk handelen vervangen..
              In mijn geval is het enige wat echt tijd kost het water geven. Da's nu net ook mijn enige pleziertje nog, want voor de rest gaat wiet kweken volledig vanzelf. Ik zie 't niet zo zitten om mezelf dat ook nog af te pakken
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #10
                Ik zit ook al een tijd te denken hoe ik mijn kast zou kunnen automatiseren.
                Ik had graag het volledige klimaat gestuurd incl nooduitval etc.
                Schakelaar op "on" en geen gedoe meer met schommelende buitentemperaturen etc. en nog wat veiliger.
                Ik heb hier wel de technische kennis voor, maar kan niet programmeren.
                Als ik dit volledig 'old school' moet doen dan eindig ik met een elektrische kast de grootte van een koelkast en kost het een pak geld

                Misschien moet ik toch maar eens wat beginnen prullen met zo'n arduino...


                Eerst even wat tijd zien te vinden misschien....


                Grts
                KB
                2018, Bubblegum, Kera Seeds
                2019, Jack Herer, Kera Seeds

                Comment

                Bezig...
                X