Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Tips gevraagd bij ontkiemen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Tips gevraagd bij ontkiemen.

Korting op 420shop
    Beste forumbezoekers.
    Aangezien mijn laatste plant vandaag on de het mes is gegaan wil ik hierna de volgende kweek starten.
    Nu heb/had ik in het verleden naar mijn weet nooit zoveel problemen met het ontkiemen.
    Ik plaatste altijd gewoon de zaadjes op een schoteltje met vochtig wc papier en liet die staan totdat de wortel tevoorschijn kwam.
    Nu heb ik denk ik in totaal 12 zaden liggen die gewoon niet willen.
    Deze heb ik inmiddels in een glas water gehad, schotel met wc papier en in een propagator met warmte mat eronder.
    3-4 van de zaden doen echt helemaal niks.
    5-6 van de zaden staan wel op get punt om open te splitsen en je ziet een klein stukje wortel zichtbaar. (Deze willen niet verder dan deze staat en de wortel wil dus er niet uit komen)
    2-3 zaden zie je de wortel zeker een 6-7 mm uit het zaadje komen maar ook in de grond willen deze niet opkomen.

Is er nog een manier die ik heb gemist of is het gewoon zo dat er veel zaden zijn die niet ontkiemen.

van de 12 zijn zeker 2 keer 5 van dezelfde soort die in een doosje of kaartje kwam.
    dat vind ik nogal raar aangezien je zou zeggen dat er toch wel minimaal 1 zaadje bij zou moeten zitten die opkwam.
    Heb nu dus van de totaal 15 zaden die ik heb geprobeerd 2 die zijn opgekomen.
    Deze zijn nu een centimeter of 10 hoog en staan in mn zaailingtentje.
    Toch baal ik er van dat er maar 2 hun kop boven de grond hebben gestoken want wilde er 5 doen van dezelfde soort en nu heb ik straks 5 planten waarvan sommige een week of 2 voorlopen op de rest.

Wie o wie heeft er nog een idee om de 12 zaden oo te laten komen?
    Of moet ik mn verlies pakken en de 12 zaden weggooien.

PS: heb nog geen wortelpoeder of seedbooster of uets gebruikt.
    Attached Files

Ontkiemen in natte koffiefilters in een dichte gripzak werkte bij mij wel goed, of direct in het medium.
    Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

• Minigrowcase
      Minigrowcase commented
      Editing a comment
      Sluit me hier volledig bij aan

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Direct in het medium heb ik ditmaal helaas zeer weinig succes mee. 😡

Donker is ook belangrijk.

Comment

Ik gooi mijn zaden met 1 druppel dreft in een halve liter pul met lauw water, daar doe ik een eetlepel of twee waterstofperoxide (3%) bij.
      Na een dag een keer roeren, alles wat zinkt gaat kiemen. Alles wat nog drijft krijgt een tweede dag in datzelfde badje.

Als ze dan nog niet zinken dan zijn ze dood geweest, of nog steeds. Als ze wel zinken, dan gaan ze de grond in. In de aarde zitten bacterien en schimmels die soms de boel een beetje kietelen om van alles op gang te brengen, da's een stukje biochemie die wij met zijn allen nog niet helemaal begrijpen, omdat het ontzettend moeilijk in een lab te testen is.

Licht en donker maakt niet heel veel verschil; de zaadhoes zorgt voor duisternis. Dus daarover hoef je niet te makken.
      Temperatuur is idealiter rond de 15-20 graden, hoger kan zorgen voor onnodig veel bacteriegroei.

En soms.. Soms wilt zaad gewoon niet. Omdat het niet goed gedroogd is, omdat het niet goed afgerijpt is op de plant, omdat het embryo niet ontwikkeld is of door een genetisch defect. Zaden bewaar je het best in de koelkast of vriezer, op een droge plek in een luchtdicht gesloten verpakking zodat er niet teveel vocht verloren gaat. Als ze een half jaar in een lade hebben gelegen op de logeerkamer, dan bestaat de kans dat er nooit iets uit voort komt. Helaas hebben we geen enkele invloed op hoe shops hun zaden bewaren, dus ik probeer 't liefst een verse batch en anders koop ik 2x meer zaden dan ik nodig denk te hebben.
      Maar zaad koop ik bijna nooit meer, omdat ik 't zelf maak. Ook met alle gevolgen van dien; twee jaar geleden heb ik alles zonder te drogen in de vriezer genaaid en die zaden hadden zo veel water in zich dat dat water is gaan kristalliseren, met als resultaat dat ik 90% van dat zaad niet aan het kiemen krijg. Zonde, maar een wijze les.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Bedankt allemaal voor de tips.
        ik ga voor nu even de tip van LR2 proberen en ze allemaal in de grond doen in de propagator en probeer de temperatuur rond de 20 graden te houden.
        Ik laat wel even weten of er nog wat gaat gebeuren en of er nog leven in zit/gaat komen.

Ze zijn trouwens wel allemaal gezonken, dus geen een die is blijven drijven.

Comment

• ReCoil
          ReCoil commented
          Editing a comment
          Wesley pipes. De zaadjes zijn september besteld en binnengekomen. Hoe lang ze al bij de verkoper lagen weet ik niet. Aangezien dit een bekende verkoper is en nooit eerder dit gehad heb ga ik er van uit dat dit toch dan te maken heeft met een fout ergens aan mijn kant. Of het zaadje(s) zijn inderdaad al dood en zullen niet meer gaan kiemen.

• Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Matje in of onder propagator mogelijk?

Anders toch eens kijken naar zo een met externe sensor.

• Wesley pipes
          Wesley pipes commented
          Editing a comment
          Ah en trouwe klant wss sturen ze nieuwkes op? Als al vermeld hier, excuses

LR2 Vraagje ik ben zelf aan t bestuiven geweest nu heb ik genoeg nieuw zaad maar hoelang kan je t best vers zaad laten rijpen voor je het inzaait?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grow Co View Post
          LR2 Vraagje ik ben zelf aan t bestuiven geweest nu heb ik genoeg nieuw zaad maar hoelang kan je t best vers zaad laten rijpen voor je het inzaait?
          Ik houd ze zelf 2-3 weken in een opgevouwen papieren zak op kamertemperatuur, dan droogt het naveltje rustig in en eventuele schimmelsporen kunnen 'kiemen' maar niet doorgroeien waardoor die ook sterven. Daarna wil je ze het liefst een week in de koelkast leggen om de kiemrust volledig te krijgen, en die te doorbreken wanneer je ze er weer uit haalt. In mijn geval gaan ze daarna de vriezer in, in afgesloten eppendorf buisjes met wat rijstkorrels - anders krijg ik teveel condens als ik ze uithaal en er een paar zaden uit plop; je wilt zo min mogelijk vochtopbouw omdat ijskristallen de boel kapot maken. Droge rijst werkt daar prima voor.
          Zonder droge en koude periode, doen ze het aanzienlijk slechter in mijn geval.

Meestal is dat allemaal niet nodig, maar ik heb gemerkt dat het soms wel degelijk nodig is. Omdat ik van consistentie en betrouwbaarheid houd, doe ik dat dus ook voor alle zaden. Dan hoef ik me niet achter mijn oren te krabben met een gedachte als "Had ik maar zus of zo gedaan..". Na dat fiasco van een kleine 400 zaden van 8 hybrides die een kiempercentage hebben van 20%, neem ik geen olifantenpaadjes meer: het hele protocol afwerken zoals het hoort, want dan kan ik tegen mezelf zeggen dat ik alles correct gedaan heb.

Denk er aan dat je een goed label gebruikt als je zaadjes opslaat. Potlood werkt OK, maar stabilo OHPen nog beter. Ik label niet alleen de volledige kruising op de buis, maar ook een code die ik in Excel link aan een beschrijving en een ouder-paar. Inmiddels met foto's en iets meer data. Ik heb te veel zaden en te veel mogelijkheden aan fenotypes om dat niet te doen. Het vervelende is dat ik een hele mooie hybride heb gemaakt en te lang heb gedacht dat ik wel zou onthouden wat er in de buizen zat. Dan maak je een jaartje 14 nieuwe hybrides, het volgende jaar van die 14 nog eens 20 en voor je het weet ben je de tel kwijt. Ik moet nu gokken op omschrijvingen die ik 10 jaar geleden heb gemaakt om uit te vogelen watvoor genotype en fenotype de ouders waren.. Dat bijt me nu in m'n gezicht want die hele mooie heerlijke hybride is heel moeilijk opnieuw te maken als je 49+ mogelijke combinaties kan maken en maar 10 plantjes per jaar wilt zaaien.
          Ik ben laborant, ik doe veel aan biochemie en ik weet al een decennium of 2 dat labels onmiskenbaar en duidelijk moeten zijn.. Toch gebeurt het wekelijks dat ik dingen tegen kom waarvan ik denk "Hee ja, vorige week wist ik nog wat deze afkorting betekende en wat er in dat buisje zit.. Maar vandaag niet meer!". En dan pleur ik zomaar 2 hele werkdagen aan materiaal weg. Af en toe hangt daar een prijskaartje aan van zo'n 60.000 euro. Maar om daar achter te komen moet ik een analyse doen van 4000, en dat kost ook weer tijd en geld.. En als het 't verkeerde buisje blijkt te zijn, dan moet ik opnieuw zoeken en 4000 euro spenderen. Bij wiet gaat het niet om zulke bedragen gelukkig, maar ik WEET verdomme hoe het moet en ik krijg het alsnog niet voor elkaar om consistent te blijven. Leer van die fouten van mij, alsjeblieft. Als alles goed gaat, dan merk je daar niets van en dan is dat gekoppeld aan geen enkele beloning - het levert geen dopamine op! Maar als het labeltje mist, mijn god, dios mio, dan heb ik de vlekken in mijn nek staan en moet ik - in het geval van cannabis - maanden lang hopen dat dat ene buisje de goede was..
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

• Grow Co
            Grow Co commented
            Editing a comment
            Bedankt voor je duidelijke antwoord 👍🏻
            Heb mijn buisjes al voorzien van naam. Dit is mijn eerste eigen kruising dus ben er wel benieuwd naar.
            Na 1 week drogen 4 weken curen en n week in de koelkast zou het dus al kunnen als ik je goed begrijp.

Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
          Af en toe hangt daar een prijskaartje aan van zo'n 60.000 euro. Maar om daar achter te komen moet ik een analyse doen van 4000, en dat kost ook weer tijd en geld.. En als het 't verkeerde buisje blijkt te zijn, dan moet ik opnieuw zoeken en 4000 euro spenderen. Bij wiet gaat het niet om zulke bedragen gelukkig:
          Op wietforum zaten gebruikers die daar hun bed niet eens voor uitkwamen.
          Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

• LR2
            LR2 commented
            Editing a comment
            Dat snap ik helemaal, wiet is een vreemde business en vandaar dat ik me daar ook niet in meng op zakelijk gebied. Ik werk echter voor een baas, en we krijgen aardig wat subsidie vanuit mijn eigen belastingcenten. Dus dat wil ik het liefst goed besteden - niet alleen om medicatie of behandelingen te maken die levens kan redden, maar ook gewoon omdat ik een zeker gevoel van verantwoordelijkheid heb.

Update. Zaterdag ochtend 1:00
          Alle zaden die zijn gezonken heb ik in de propagator geplant. 8 in totaal.
          In de propagator zie ik op dit moment nog niks opkomen helaas.
          Ik wacht maximaal tot komende woensdag en als er dan nog niks op is gekomen dan gooi ik alles in de vuilnisbak en probeer ik het opnieuw.

Comment

• Rreppellsteeltjam
            Editing a comment
            Dat kan wel effe duren, ik zet ze altijd warm en ingepakt in plastic tot ze boven zijn en daarna onder de lampjes.

Wietzaad is vrij snel, dat je zo ongeduldig bent is niet nodig, bij chilizaad kan het 54 dagen duren en bij orchideeen 9 maand.

Maar kan ook verbazend snel hoor, zaad waar 10 tot 20 dagen voor stond in 6/5/3 dagen ontkiemd op 33°c.
            Last edited by Rreppellsteeltjam; 18 October 2025, 08:09.

Ik doe altijd zaadjes in vochtig koffie filter in een ikea gripzakje, dat in het donker op >22 graden. Dan kun je het een beetje in de gaten houden.

Kijk zo kan het ook, na het ontkiemen, penwortel in aarde en koppie boven aarde, zie laatste foto https://dutch-passion.blog/cotton-pa...nation-method/

Comment

• Rreppellsteeltjam
            Editing a comment
            Moet je wel erg vers zaad hebben voor 95/100% .

• Minigrowcase
            Minigrowcase commented
            Editing a comment
            Lukt ook met zaad van 2 jaar oud hoor

• Rreppellsteeltjam
            Editing a comment
            Ja ja , maar hoe en waar ze werden bewaard is dan wel belangrijk, werkbank in bloedheet schuurtje krijgt geen goede notering.

Update!
          inmiddels zijn nog eens 4 zaadjes op gekomen dus in totaal nu 5 van de 8.
          de laatste heeft wel heel lang op zich laten wachten.
          Die 3 die nu nog in de propogator zitten laat ik maar zitten en wie weet komen ze nog op.
          heb nu in iedergeval complete tent.
          wel jammer dat er nu 2 weken verschil tussen de eerste 2 en deze laatste 4.
          Attached Files

Comment

• Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Lekker bezig!

Update: inmiddels zijn helaas de laatste 3 zo dood als een pier. (Heb wel nieuwe zaadjes van de leverancier gekregen na een mail naar de klantenservice)

De 5 die nou in de tent staan weet ik er van 3 dus niet eens wat het is. Wel zijn die 3 een indica strain dat is wel duidelijk te zien aan de grote bladeren.

Conclusie is wel geweest dat ik voortaan lekker de aanbiedingen van zaadjes links laat liggen en de volgende zaden zal ik is bij een andere leverancier halen.
          Wat mij met dit hele verhaal opviel is dat het gewoon slechte zaden waren die of te lang zijn blijven liggen of niet goed bewaard.

Als vergelijking zat ik ineens te denken heb ik de hennepzaden die ik gebruik bij het vissen helemaal ben vergeten.
          Ik heb daarvan altijd wel een zak van 20kilo staan en doe daar wel een seizoen of 2 mee.
          Die zaden laat ik soms wel eens tussen zo een gele viscosedoek waarmee je schoonmaakt zitten en maak dan de doek goed nat.
          Binnen een dag of 2 zijn dan alle zaden wel ontkiemt. Zo heb ik ook ooit eens de zaden zo 5 dag en laten zitten en zag dat het allemaal kleine plantjes begonnen te worden die in de doek wilde wortelen (zie foto)
          Die zaden zijn goed vers want het jaar erop gaan die toch ook net iets minder dan het jaar ervoor.

IMG_5134.jpg
          Attached Files

Comment

• LR2
            LR2 commented
            Editing a comment
            Een belangrijk verschil is wel dat hennep wordt gekweekt om de vezels en het zaad. Het is dus economisch wat beter om zaden te selecteren op houdbaarheid.
            Ik heb zulke tests voor planten weleens uitgevoerd en dat is niet mis: je bent vijftien werkdagen niets anders aan het doen dan zaden labelen, op een vochtig doekje leggen, en hopen dat ze niet te vroeg(!) uit komen. Een half jaar later doe je dat weer, en half jaar later weer, tot wel drie jaar. Alles wat dan nog gezond kiemt, wordt gebruikt in de nieuwe henneprassen die aangeboden worden aan boeren.
            Dat is een heel ander principe en een heel ander doel dat de wiet die wij kweken. Wij kweken voor al het andere, deze mensen kweken voor houdbaarheid van het zaad. Dat zijn andere selectiecriteria en ik denk ook niet dat het eerlijk is om dat te vergelijken.
        Bezig...
        X