Iemand ervaring met bewaren van zaden voor lange termijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • ReCoil
    Chronic Stoner
    MemberLucky Member
    • Aug 2025
    • 167

    #1

    Iemand ervaring met bewaren van zaden voor lange termijn

    Korting op 420shop
    Hoi mede forum bezoeker.

    Ik vroeg me af of er hier iemand ervaring en of tips heeft voor het beste te bewaren van wietzaadjes.
    Heb nu inmiddels een zadenbank van rond de 150-200 zaadjes maar even niet over na gedacht kwa houdbaarheid.
    Via google al gezocht en gevonden dat in een lucht dicht buisje of glazen potje met rijst in de koelkast bewaren.
    De rijst dient ervoor dat de zaden niet nat worden.
    Voordat ik dat ga doen wil ik dus eerst vragen hoe jullie dat doen.
    En of dat met de koelkast het beste is of toch nog een andere manier die beter is?
    Alle hulp is welkom.
    Bedankt alvast!

  • Grow Co
    Son of the Bong
    MemberLucky Member
    • Nov 2024
    • 449

    #2
    Ik bewaar ze in verpakking in n Tupperware bak in de groentela van de koelkast.

    Comment

  • Highrider
    Gandhi Ganjamaster
    420 MemberMemberLucky Member
    • Jun 2020
    • 495

    #3
    Hier en hier

    Comment

    • Rreppellsteeltjam
      Super Grower
      MemberLucky Member
      • May 2018
      • 1955

      #4
      Diepvries volgens de lr2 methode.

      Comment

      • ReCoil
        Chronic Stoner
        MemberLucky Member
        • Aug 2025
        • 167

        #5
        Ok. Bedankt.
        dan ga ik dat ook doen.
        Gebruik wel die vershouddozen van de lidl die je vacuum kunt pompen.
        Weer een oplossing dichterbij

        Comment

        • Wesley pipes
          Elite Grower
          420 MemberMemberLucky Member
          • Mar 2020
          • 2506

          #6
          Schommelingen vermijden, ik had zelfs een zamne buisje die ontkiemd zaadje had erin zonder openen, wel bij kijken naarcollectie te lang uit de koelkast gelaten . In 2 jaar tijd waren ongeveer 80% niet meer kiemkrachtig door verschillende personen getest. Daarna collectie verminderd . Vind ik die bepaalde soortjes dan word het vriezer idd. Ng geen ervaring mee daarin. Word het 10 jaar dan ?
          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...ers-en-stekken

          Comment


          • Fenderbender
            Fenderbender commented
            Editing a comment
            das wel felle vermindering blijven normaal toch iets langer goed, voor heel lange termijn opslag wil je gewoon natuurlijk heel veel zaden van iets dan heb je procentueel het meeste kans om na lange tijd nog iets ervan te groeien, en bij oud zaad je kan proberen voorzichtig het membraan wat op te schuren met schuurpapier voor gebruik.

          • Wesley pipes
            Wesley pipes commented
            Editing a comment
            Door te lang uit de koelkast te laten , es te vergeten terug te zetten. Naar kamertemp en terug koud. Heb wat techniekjes geprobeerd ook met peroxide en zo maar was niks meer. Er zat er tussen die ouder was ook maar een groot deel was niet ouder dan 2 jaar...
        • ReCoil
          Chronic Stoner
          MemberLucky Member
          • Aug 2025
          • 167

          #7
          Ik had een hoop van die met 5 of 10 zaden in een pack gekocht.
          van dutchheadshop, royal queen seeds, wietzaadjes en wietzadenshop.
          bij die laatste hadden ze een aanbieding €15 voor 10 zaden.
          heb daar er een stuk of 10 van gehaald en had van die andere dus ook over.
          steeds blijft er dan wel een zaadje of 2-3 over van zo een pack en aangezien ik die de beste kans wil gaven als ik die ontkiem over x jaar dan wil ik graag weten hoe ik dat het beste aanpak.
          Zit nu op de 30-35 verschillende autoflowers en stuk of 15-20 gefeniniseerde zaden.
          ik zou dus de 2 over gebleven zaden van bijv. Jack herer auto in een buisje doen met kenmerk dat het die zaden zijn en dat ik die na 3 jaar bijv toch nog kan gebruiken.
          wat daar dus de beste oplossing voor is.
          koelkast of vriezer?
          alle input is welkom

          Comment


          • Wesley pipes
            Wesley pipes commented
            Editing a comment
            3 jaar constant koelkast moet lukkken, langer word het vriezer denk ik. Je weet ook nooit hoe lang ze in de rekken hebben gelegen voor aankoop..
        • ReCoil
          Chronic Stoner
          MemberLucky Member
          • Aug 2025
          • 167

          #8
          Ik heb ze nu in de koelkast liggen in kleine buisjes met rijst erbij tegen het vocht.
          de volgende kweek ga ik toch een sea of green proberen met 18 plantjes dus dat hakt mooi in de zaden die ik nog heb

          Comment

          Bezig...