Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Regenwormen (positief)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Regenwormen (positief)

    Korting op 420shop
    Regenwormen, wie kent ze niet?!



    Het zijn diertjes zonder ogen, tanden en kaken, ze hebben een kleine opening waarmee ze voedsel op kunnen nemen. Ze bewegen zich voort in de grond door met hun lichaam op neer te gaan.

    Waar vind je ze?
    Leeftijd
    Waarom zijn ze voor ons kwekers handig?
    De regenwormen woelen door de grond, wat de grond luchtiger maakt. Regenwormen eten verscheidene dingen dat ze onder de grond tegen komen, rottend plantmateriaal, dode wortels, bladeren en dode soortgenoten. Natuurlijk schijten ze dit weer uit, wat 'wormenmest' wordt genoemd. Deze wormenmest is zeer voedzaam, en dus ook erg gewild bij onze groene plantjes.

    Hoe zit dat dan met binnenkwekers?
    Het gebruik van de regenwormen
    Omdat regenwormen de ruimte nodig hebben, is het voor binnenkwekers noodzakelijk om zeker minimaal 10 liter potten te gebruiken. Daar zou je 2 (volwassen) regenwormen in moeten stoppen. Daarna zou je per bijkomende 10 liter aarde, een extra worm erin kunnen doen.


    Dus:
    10 Liter --> 2 volwassen wormen
    20 Liter --> 3 volwassen wormen
    30 Liter --> 4 volwassen wormen
    40 Liter --> 5 volwassen wormen

    Dit is om te zorgen dat ze niet verhongeren, Let op: Deze getallen kun je beschouwen als een maximum, gebruik dus niet meer wormen

    Hoe kom je eraan?
    Nou, je kunt ze allereerst ook zelf 'kweken'. Dit kun je doen door een composthoop in je tuin te maken, na een jaar zul je er honderden vinden.

    Een wat snellere manier is om na een wat vochtig gebied te gaan, een grasveldje als het net heeft geregend bijvoorbeeld. Dan steek je een schep in de grond, en ga je met de steel van links naar rechts. Net zolang, totdat je er een paar ziet bovenkomen. (deze manier werkte bij mij vroeger prima, toen ik ze nog gebruikte om te gaan vissen)




    Last edited by Jointjedraaien; 7 May 2011, 01:26.
    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

    #2
    Mooi gedaan Weedy, heel interessant!

    grtz

    Comment


      #3
      Greetz

      Comment


        #4
        Gaan de wormen dan niet dood door de voeding die je bij je planten geeft ?

        GRTZZZ

        Comment


          #5
          Als het goed is moeten ze gewoon tegen die natuurlijke voeding kunnen, mocht je een of andere chemische voeding erin stoppen kan het wel eens zijn dat ze komen te overlijden ja..
          [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

          Comment


            #6
            Mag men ook wormen nemen uit compost?

            Grtz
            420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
            Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

            Comment


              #7
              Het lijkt leuk, maar paar vragen:

              als je 2 wormen erin doet, als ik me niet vergis zijn wormen vrouwelijk/mannelijk, dus maken ze babys, ik heb wel is ergens in de tuin een wormennest gevonde,, das een bolletje van cm in de breedte/hoogste/diameter... daarin zitte egt tientalle,mss wel honderde mini wormpjes van een paar mm en minder dan een mm dik. deze groeie ook weer en heb je bv 100 wormen. ik schat ook dat deze beeste zich snel vermenigvuldige,, en zonder natuurlijke vijande (mol, vogels) blijft dit doorgaan. dan krijg je super veel wormen die steeds meer ete nodig hebben. veel gaan er dood en ze ete elkaar op, maar hebbe nog honger, ete ze dan niet aan de net nieuwe wortels omdat ze nog klein en zwak zijn??

              en iets anders,, plantenresten in je aarde mengen.. het lijkt wel grappig, maar volgens mij is dat niet zo goed.. doordat het in zon vochtige plek zit, kan t nog wel eens gaan rotten, zodat je schimmel in je bak krijgt..

              Greetz

              Comment


                #8
                Over dat voortplanten heb ik weinig gevonden, ook niet aan gedacht..

                "
                Voortplanting
                Regenwormen zijn tweeslachtig,dus hermafrodiet,en kunnen zich het gehele jaar door voortplanten,dit proces kan je soms aanschouwen omdat wanneer ze paren ze zich bijna steeds bovengronds tonen indien de bovenlaag maar vochtig is,anders gebeurt het in hun gangen ondergronds,,ze liggen dan slijmerig tegeneen waarbij de gelachtscellen gedurende uren kunnen uitgewisselt worden,reeds 1 dag na de paring beginnen de wormen eitjes te leggen,en dit kan maanden doorgaan zonder verdere paring,in deze eieren zit reeds het sperma,ondanks er vele eitjes worden gelegd zullen er slechts enkelen uitkomen...Na 1 tot 5 maanden komen ze uit,en tussen de 6 tot 18 maanden zijn ze terug in staat zich voort te planten"


                "doordat het in zon vochtige plek zit"
                Gewoon gedroogde bladeren ofzo, dat zorgt toch niet voor schimmel

                Edit;
                @ Westport; ja, staat ook bij de mogelijkheden hoe je eraan kunt komen.
                Last edited by Weedy; 9 March 2009, 20:41.
                [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                Comment


                  #9
                  Re: Regenwormen (positief)

                  ik wist dat ook niet en heb het gedaan in twee van mn potten khoop dat ze hun werk doen.
                  grtz

                  Comment


                    #10
                    Re: Regenwormen (positief)

                    dan krijg je super veel wormen die steeds meer ete nodig hebben. veel gaan er dood en ze ete elkaar op, maar hebbe nog honger, ete ze dan niet aan de net nieuwe wortels omdat ze nog klein en zwak zijn??[/quote]

                    de wormen eten enkel de dode wortels op en net als in de vrije natuur houden ze zich zelf wel wat binnen de perken.
                    Het is niet zo dat je na een tijdje miljoenen wormen hebt in je bak.

                    en iets anders,, plantenresten in je aarde mengen.. het lijkt wel grappig, maar volgens mij is dat niet zo goed.. doordat het in zon vochtige plek zit, kan t nog wel eens gaan rotten, zodat je schimmel in je bak krijgt..
                    [/quote]

                    Schimmels in je bak zijn niet altijd slecht, denk maar aan trichoderma etc..
                    Maar ik denk wel als je je plantenresten wil gaan hergebruiken dat je ze eerst moet composteren (alles op een hoop leggen, afdekken een potje compost maker erbij en enkele maanden laten rijpen voor je het gebruikt. En daarna mengen tussen de grond)
                    Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                    A. The cop!

                    Comment


                      #11
                      Re: Regenwormen (positief)

                      [QUOTE=Weedy;42778]
                      Het zijn diertjes zonder ogen, tanden en kaken, ze hebben een kleine opening waarmee ze voedsel op kunnen nemen. Ze bewegen zich voort in de grond door met hun lichaam op neer te gaan.


                      Ze hebben ook een kleine opening voor alles terug naar buiten te werken, da had ge wel vergeten he

                      Comment


                        #12
                        Re: Regenwormen (positief)

                        Waar vind je ze?

                        check anders ook ff de lokale dierenwinkel.. die heeft meestal ook wel een doosje in de koelkast staan onder de naam douwers

                        Comment


                          #13
                          Re: Regenwormen (positief)

                          als voeding hebben ze het liefst cellulose, dit is makkelijk te maken door kranten te versnipperen en deze optelossen in water ,dit duurt een paar dagen, wel elke dag goed omroeren,als het is opgelost de smurry laten drogen bijv.op een handoek.
                          als dit droog is kun je het verkruimelen deze kruimels mengen door de grond nu heb je schone voeding voor je wormen

                          Comment


                            #14
                            Re: Regenwormen (positief)

                            De compostworm en de regenworm zijn er twee. Een regenworm graaft tot diep in de grond tot meters diep en echte tunnelbouwer een copostworm houd zich enkel in de bovenlaag van de aarde op. In een kleine pot zou ik een compostworm adviseren. Ik heb er hier eens een paar in een pot gedaan bij een plantje dat hier als kamer plant een dikke 30 weken heeft gestaan en toen ik de pot opruimde zaten ze er nog lekker vrolijk in en hadden zich zelfs flink vermedigvuldig. Ook de voeding voor de planten deert ze schijnbaar niet.

                            De meeste wormen in je composthoop of -bak zijn compost- of strooiselwormen. Zij zijn ook bekend onder de namen mestworm, strepeling en tijgerworm. In tuinlatijn heet hij de Eisenia fetida. Strooiselwormen leven in organisch materiaal aan het bodemoppervlak. Ze missen de spierkracht waarmee sommige andere regenwormen diepe gangen graven. Compostwormen vermenigvuldigen zich ook snel. In een klein beetje grond, mest of te composteren materiaal vind je hen in enorme hoeveelheden. Hun voedselbron? Half afgebroken organisch materiaal. Daarom is de Eisenia fetida uitermate geschikt voor wormenbakken. Hij verwerkt kilogrammen organisch materiaal in een hoog tempo.

                            Comment


                              #15
                              Re: Regenwormen (positief)

                              "10 Liter --> 2 volwassen wormen"
                              20 Liter --> 3 volwassen wormen
                              30 Liter --> 4 volwassen wormen
                              40 Liter --> 5 volwassen wormen

                              Je kan toch ook gewoon een jonkie zoeken en dat in een kleiner pot doen, tjonkie zal gwn niet echt groot worden, mits zn omgeving klein is.
                              Is maar een gedacht, heb een jonkie bij mn Bubblelicious (auto) gestoken.

                              Comment

                              Bezig...
                              X