Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

kleine zwarte puntjes bij de topjes.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    kleine zwarte puntjes bij de topjes.

    Korting op 420shop
    Ik heb 3 ak47 autoflowers op het balkon staan. ik zag echter vandaag dat ik zwarte puntjes op de plantjes heb zitten. ze lijken zich rond de toppen te concentreren. Ook heb ik kleine vliegjes(ik denk varenrouwmug). maar iemand een idee wat de puntjes zijn? zie foto:

    #2
    Re: kleine zwarte puntjes bij de topjes.

    Lijken wel eitjes, wat is dat helemaal onderaan die bolletjes? Een beestje met pootjes?
    Handen in de lucht en groeten aan je tante...

    Comment


      #3
      Re: kleine zwarte puntjes bij de topjes.

      Wel mooie foto.

      Ik gok op zwartebonenluis ?

      http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_bonenluis

      Je kunt ze er voorzichtig af plukken en dooddrukken.
      Ik heb ze vorig jaar ook 1 of 2 maal gehad en daarna niet meer.
      Stemma doet het forum, stout 2017

      Stemma doet stout (2016)
      Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

      Comment


        #4
        Re: kleine zwarte puntjes bij de topjes.

        luizen

        het beste is een lieveheersbeestje erbij zetten die vreet ze gelijk op. is het een plaag dan zal ze direct
        eitjes afzetten. deze komen na circa 3 tot 8 dagen uit en eten als larve 300 tot 600 luizen per dag per stuk.

        zijn het een aantal luizen (zeggen minder dan 25 per plant). de plant volledig ondersteboven in een emmer koud
        water dompelen/ dan laten ze vanzelf los. dit herhalen als ze terug wandelen. gooi het water met de luizen en al
        ver van je balkon (desnoods beneden) weg, anders kruipen ze vrolijk terug.

        ps. zet een citroen melisse (<-lekker voor in je thee) ertussen (in een aparte pot). de luizen (en meer beestjes) prefereren deze boven jou cannabicea

        suc6... lijkt mij niet echt een probleem nu, maar als de temperatuur omhoog gaat naar 21-23 `C dan is het
        met een week een 1000tal en hou je geen plantjes over. dus ik zou er gelijk wat mee doen...

        Comment


          #5
          Re: kleine zwarte puntjes bij de topjes.

          ja ik dacht ook al zoiets of zwarte luizen ofzo, en ja deze hebben pootjes en ook vleugels, lijkt op een fruitvliegje. dus ik denk dat dit de varenrouwmug is?

          Comment


            #6
            Re: kleine zwarte puntjes bij de topjes.

            Die vliegende luizen zorgen voor lopende luizen en die zorgen weer voor vliegende luizen enzovoort, zo kunnen ze makkelijk verspreiden van plant naar plant. De aantallen worden steeds groter, maar iets later komen de liefheersbeestjes-larven de luizen opeten en komt dat meer in balans in de zomer.

            Naast plukken kun je dus ook liefheersbeestje larven gaan zoeken en op je planten uitzetten, dat scheelt wat werk. De meeste kans om ze te vinden is op planten die al helemaal vol zitten met luizen, ik heb ze zelf nog niet gevonden btw.

            Als je mieren op je balkon hebt gaan die de liefheersbeestje-larven wel tegenwerken.
            Balkon-kweek 2015

            Comment


              #7
              Re: kleine zwarte puntjes bij de topjes.

              handige informatie!
              ik denk dat ik nu ongeveer op de 25 per plant zit. ik vind het alleen niet zo handige om het hele ding te gaan dompele(grote emmer nodig, aarde valt eruit etc.). kan ze ook met een plantenspuit(zon goeie met een pomp) met gekoeld water eraf spuiten?
              en ja lieveheerstbeestje is natuurlijk handig, maar dan moet ik die eerst vinden:p in de binnenstad is dat toch lastig.

              Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

              dan moet ik misschien eens in het bos gaan zoekenXD en ja ik heb wel wat mieren(liep er zelfs 1 over een wietplant) maar niet in grote getale, dus ik denk niet dat ze veel problemen veroorzaken
              .

              Comment


                #8
                Re: kleine zwarte puntjes bij de topjes.

                Die mieren drinken het sap uit de reet van die luizen, vandaar dat ze deze ook beschermen.

                Liefheersbeetje larven vind je juist ook in de stad (uit eigen ervaring vaak te vinden op vlier). Maar je moet wel even zoeken dus, of je kan ze bestellen op internet wil je ze gaan inzetten.
                Balkon-kweek 2015

                Comment


                  #9
                  Re: kleine zwarte puntjes bij de topjes.

                  Kut dus..
                  Handen in de lucht en groeten aan je tante...

                  Comment


                    #10
                    Re: kleine zwarte puntjes bij de topjes.

                    Yep, zwartebonenluis.Y8qfg.gif
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: kleine zwarte puntjes bij de topjes.

                      heb er immiddels zoveel mogelijk verwijderd, er zaten er een paar echt tussen de toppen, dus deze heb ik met een koude waterstraal eraf gespoten(nat worden ze toch als het regent). kreeg ze echter niet allemaal te pakken, en ze zullen vast en zeker terugkomen, dus dat wordt zoeken naar lieveheerstbeestje voor een permanenterre oplossing.

                      Comment


                        #12
                        Re: kleine zwarte puntjes bij de topjes.

                        Incetje nemen en kijken of er in de buurt een plant staat waar ook luizen op zitten .
                        God was never on your side..

                        Comment


                          #13
                          Re: kleine zwarte puntjes bij de topjes.

                          Ik heb ook last van deze luizen.
                          Ga straks even op zoek naar een lieveheersbeestje en als ik die niet vind ga ik eens kijken of ik een huisje voor de lieveheersbeestjes in elkaar kan knutselen, ben t weekend weg, zou mooi zijn als dat werkt en er wat in komen.. kun je misschien ook proberen.

                          Comment


                            #14
                            Re: kleine zwarte puntjes bij de topjes.

                            eeuhm onderdompelen kan natuurlijk ook zonder emmer.... met de tuinslang of in de douche, je plant ietwat schuin houden
                            zodat het water niet je grond inkomt. met een pompspuit kan het ook, maar is minder effectief. met de slang duurt het enkele
                            minuten. met de spuit zie je er na 5 minuten weer tevoorschijn komen. ze hebben hekel aan kou en zeker koud water.

                            lieveheersbeestjes kun je ook bestellen bij de bio boer. dus als je 3 uur of meer moet zoeken, kun je ze beter bestellen.

                            succes.

                            ps. zet wat afrikaantjes neer, de kleuren en geuren van deze bloemen trekken veel beesten aan als bijen en wespen en nog veel
                            meer veelvraten. vooral wespen en met name de sluipwespen lusten luizen erg graag. dus lokken dat ongedierte, ineens hebben ze meer nut
                            dan je ooit gedacht zult hebben.

                            Comment

                            Bezig...
                            X