Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

zwarte beestjes

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    zwarte beestjes

    Korting op 420shop
    mischien een beetje onduidenlijke foto, maar er zitten zwarte beestjes in mijn planten, vooral op plekken waar toppen komen.
    wie weet wat het is, en wat kan ik er het beste tegen doen.

    thanx...
    Attached Files

    #2
    Re: zwarte beestjes

    ik denk dat aardluis is:
    aardvlooien

    Aardvlooien kunnen in meerdere gewassen optreden. Vooral de onderste bladeren vertonen vraatschade aan de bovenkant van het blad. Soms worden dit later gaatjes. Deze worden veroorzaakt door kleine metaal glanzende of geel gestreepte, springende kevertjes. De schade is alleen van belang wanneer aardvlooien direct bij opkomst in grote aantallen actief zijn. Aantasting gebeurt vooral onder droge, schrale weersomstandigheden. De larven boren gangen in wortels en knollen (bijv. radijsjes).




    grtz

    Comment


      #3
      Re: zwarte beestjes

      Oorspronkelijk geplaatst door reub View Post
      ik denk dat aardluis is:
      aardvlooien

      Aardvlooien kunnen in meerdere gewassen optreden. Vooral de onderste bladeren vertonen vraatschade aan de bovenkant van het blad. Soms worden dit later gaatjes. Deze worden veroorzaakt door kleine metaal glanzende of geel gestreepte, springende kevertjes. De schade is alleen van belang wanneer aardvlooien direct bij opkomst in grote aantallen actief zijn. Aantasting gebeurt vooral onder droge, schrale weersomstandigheden. De larven boren gangen in wortels en knollen (bijv. radijsjes).




      grtz
      okey en wat kan ik daar tegen doen?
      want ik wis straks liever geen vlooien roken.

      Comment


        #4
        Re: zwarte beestjes

        ik heb ook zwarte beestjes op me plantje zitten.
        het zijn geen aardvlooien,maar lijken meer op fruitvliegjes ofzo.
        ondertussen hebben ze al eitjes gelegd ook.
        ik heb 2 soorten munt plantjes er naast gezet, je zag de vliegjes zich verplaatsen van mijn wietplant naar de munt plantjes.
        er zijn veel minder vliegjes, maar toch zijn ze niet voor 100% weg.
        iemand nog een idee??????

        Comment


          #5
          Re: zwarte beestjes

          Zolang er niet van je planten gegeten wordt en hij er gezond uitziet niks aan de hand, ik heb zelf ook zwarte beesjes erop Wordt ervan gegeten misschien lieveheersbeestjes erop zette

          Comment


            #6
            Re: zwarte beestjes

            Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Jan View Post
            Zolang er niet van je planten gegeten wordt en hij er gezond uitziet niks aan de hand, ik heb zelf ook zwarte beesjes erop Wordt ervan gegeten misschien lieveheersbeestjes erop zette
            Maar het lijkt mij persoonlijk niet erg lekker om straks een dikke babeloeba te roken met allemaal dooie beestjes er tussen.
            ik heb ze net nog ff goed bekeken, en ik vind dat ze erg veel op luizen lijken, ik probeer ze er tussenweg te blazen, maar dat gaat lastig.

            Comment


              #7
              Re: zwarte beestjes

              Hier ook last van die zwarte vliegjes.
              Deze zijn erg schadelijk, deze beesten hebben hier in de voortuin de kersenboom totaal vernield, de toppen zijn zwart, en er komt een plakkerig spul vanaf.

              Afijn, denk eigelijk dat dit ook een soort luizen zijn.
              Ik verwijder ze nu met een planten spuit, en vrij harde straal.

              Morgen ga ik ff een spray halen tegen bladluis, ik denk dat dat het probleem ook wel oplost.

              Comment


                #8
                Re: zwarte beestjes

                lijkt veel op de zwarte bonenluis een bladluissoort

                BLADLUIS.
                Als alle nakomelingen van een enkele bladluis bleven leven met hun kroost, dan zou hun totale gewicht in een jaar
                overeenkomen met dat van 600 miljoen mensen. Alleen door dit fenomenale productievermogen kunnen ze blijven bestaan,
                want ze zijn, afgezien van de bescherming die ze door mieren genieten, weerloos tegen vogels, lieveheersbeestjes
                en hun larven en gaasvlieglarven. Bladluizen zijn ook niet bestand tegen koud weer.

                In Nederland komen een paar, honderd soorten voor, meestal groen of bruin van kleur. Hun peervormig lichaam
                is week en een paar millimeter lang. Ze voeden zich met plantensappen en scheiden honingdauw af,
                een zoete kleverige stof waarvan sommige mieren leven. Deze mieren houden grote bladluiskudden om de honingdauw te verkrijgen.

                In de herfst leggen de wijfjes op bomen en struiken eitjes, die pas na de winter uitkomen en ongevleugelde wijfjes opleveren.
                Deze vleugelloze wijfjes, mannetjes zijn er niet, produceren levende jongen, weer uitsluitend wijfjes. Sommige daarvan hebben
                vleugels en die vliegen naar kruidachtige planten, bijvoorbeeld bonen, en geven weer een generatie van vleugelloze wijfjes.
                Dit proces van maagdelijke voortplanting gaat de hele zomer door, waarbij gevleugelde en ongevleugelde generaties
                met elkaar afwisselen. Elk wijfje brengt gedurende haar twee of drie weken durende leven wel 50 dochters voort.
                Na slechts acht tot tien dagen zijn die vol*doende ontwikkeld om zich op dezelfde manier te vermenigvuldigen.

                In oktober ontstaan mannetjes. Deze gaan met gevleugelde wijfjes naar de winterwaardplant, waar ze paren.
                Er worden eitjes afgezet die overwinteren, en in het volgende jaar begint de levenscyclus opnieuw.

                Zwarte bonenluizen (Aphis laboe) komen in de zomer voor op tuinbonen en verhuizen 's winters naar struiken.
                Anuraphis roseus overwintert op appelbomen en gaat 's zomers op andere planten over.

                Een typisch kenmerk van bladluizen is het tweetal buisjes, corniculae, aan het eind van hun achterlijf.
                Ze produce*ren een wasachtige afscheiding, die vaak beschermend werkt. Bij de wolluis Erio*soma lanigerum lijkt het op witte vlokken.
                Bladluizen kunnen onze gewassen aanzienlijk beschadigen, vooral bonen, kool, erwten en bieten. Schade wordt niet alleen veroorzaakt
                door het zuigen van sap, maar ook door het overbrengen van virusziekten, bijvoorbeeld het beruchte geelvirus bij de suikerbiet.

                Gevleugelde bladluizen worden gemakkelijk door luchtstromingen meegevoerd.
                Onze kamerplanten krijgen dan ook vaak bladluis als ze op de tocht staan.


                Zwarte bonenluis op Kardinaalsmuts



                Sproeien met koud water of met water en groene zeep og met spruzit kan uitkomst bieden.

                Grtz

                Comment


                  #9
                  Re: zwarte beestjes

                  haha net toevallig een flesje spruzit tegen bladluis,rupsen en andere zuigende en vretende insekten gevonden.
                  ik heb meteen me plantje even bespoten.
                  en dan nu kijkken of het werkt.
                  de prijs op het doosje staat nog in guldens,(en was in die tijd F 15.90)
                  iemand een idee hoelang je spruzit kunt bewaren

                  Comment

                  Bezig...
                  X