Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Tripsen - trips - thrips

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: Tripsen - trips - thrips

    @$ir:

    Na speurwerk op het internet heb ik vandaag de soort gevonden die mijn plantjes heeft geteisterd.
    En het waren geen tripsen!!
    Bekijk het volgende stukje maar eens en met name de foto, spitting image!!!



    Wereldwijd bestaan er ongeveer 8500 cicade-soorten. Cicaden leven van plantensappen. En zuigen daarvoor aan bladeren en soms ook aan vruchten (paprika). De leeggezogen cellen vullen zich met lucht en krijgen daardoor een witgrijze kleur.

    De vlekjes doen denken aan voedingsstippen van mineervliegen. De stippen kunnen verspreid voorkomen, maar ook in strepen. Wanneer de cicaden worden gestoord of opzoek gaan naar nieuwe voedselbronnen springen de volwassen dieren vaak weg. In het Engels heten cicaden leafhoppers. Alle stadia (behalve het ei) zijn in staat zich snel over een blad voort te bewegen. Bepaalde soorten kunnen schade geven doordat ze virussen overbrengen of doordat ze via hun speeksel tijdens het zuigen toxische stoffen in de plant brengen die misvormingen veroorzaken; kromtrekken van scheuten, bobbelig worden van bladeren en bloemen raken misvormd.

    En deze beestjes stonden ook al in de lijst op het forum, alleen de connectie kwam nu pas......leafhoppers!!!!

    vale.
    Last edited by ceBep; 16 November 2009, 18:49.

    Comment


      #32
      Re: Tripsen - trips - thrips

      ik dacht dat een leafhopper kon vertaald worden door mineervlieg. nasty...
      Grtz $iR
      sigpic

      Comment


        #33
        Re: Tripsen - trips - thrips

        Ff reageren op Spinosad.

        Spinosad bekend onder naam Tracer,Conserve Naturalyte Insecticide w/ 0.5% Spinosad, Payback e.d.


        DE EIGENSCHAPPEN
        TRACER is een nieuw insecticide met ais werkzame stof 480g/l spinosad.

        Spinosad wordt biologisch geproduceerd door de in de natuur voorkomende bodembacterie saccharopolyspora spinosa.
        TRACER verzekert een goede bestrijding van tripssoorten (o.a.Californische trips) en van vele rupsensoorten (o.a. Turkse mot).

        TRACER grijpt in op een unieke plaats in het zenuwstelsel van de insecten. Dit is een geheel nieuwe werkingswijze. Er is geen kruisresistentie met andere insecticiden bekend.
        TRACER heeft een contact- en een maagwerking tegen de ervoor gevoelige insectensoorten.
        TRACER werkt bij trips, tegen de larven en het volwassen insect, en bij rupsen. Daarnaast is er ook een eidodende werking.
        TRACER werkt snel na het aanbrengen.

        TRACER wordt opgenomen in de waslaag van de plant en heeft daarna een werkingsduur van 1-2 weken.

        Bijen en hommels mogen niet geraakt worden tijdens een TRACER bespuiting. Zodra de spuitvloeistof is opgedroogd, is TRACER veilig voor bijen en hommels.

        TRACER kan goed gecombineerd worden met biologische bestrijding van insecten en mijten.

        TRACER heeft een geringe giftigheid voor zoogdieren.

        Er is sprake van minimale risico's voor de gebruikers van TRACER.

        Om resistentie te voorkomen wordt TRACER best niet te vaak gebruikt en kan men het beste afwisselen met andere insecticiden die werkzaam zijn tegen dezelfde plagen.

        Spinosad is weinig mobiel in de bodem. Verder wordt Spinosad snel afgebroken door zonlicht en het bodemleven.


        TRACER - EEN BIOLOGISCH GEPRODUCEERD INSECTICIDE

        De actieve stof van TRACER

        De bacterie Saccharopolyspora spinosa zorgt zelf, onder optimale omstandigheden, voor de productie van spinosad.
        Spinosad bevat de twee spinosynen met de meest actieve insecticidewerking, namelijk Spinosyn A en Spinosyn D.


        TRACER - ADVIEZEN VOOR GEBRUIK

        TRACER is toegelaten in de teelt van tomaat en paprika onder glas en in de teelt van aardbeien onder bescherming. Hieronder vindt u de adviezen met de erkende doseringen en wachttijden.
        Giftigheid op lange termijn
        Spinosad is getest in middellange en levenslange voedingsstudies.
        ln deze proeven veroorzaakte spinosad geen kanker of afwijkingen van het zenuwsysteem. Ook werd geen invloed van spinosad vastgesteld op het voortplantingssysteem en werden geen geboorteafwijkingen waargenomen.

        VEILIGHEID VAN TRACER VOOR DE GEBRUIKER

        De bovenstaande informatie is vastgesteld bij de actieve stof. Maar ook testen met het geformuleerde product TRACER hebben de lage giftigheid voor zoogdieren laten zien.
        Spinosad is door de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) geclassificeerd in de klasse

        Dit is de gunstigste klasse die mogelijk is.
        Ondanks dit feit adviseren we om toch de gebruikelijke veiligheidsmaatregelen in acht te nemen.

        De rest van het artikel is te lezen op:
        http://www.fytopaulheymans.be/page.a...4004&langue=NL

        Te bestellen op eBay, een €20 voor 350 ml
        Dit is genoeg voor: up to 5,000 sqft
        Last edited by ceBep; 1 December 2009, 18:41.

        Comment


          #34
          Re: Tripsen - trips - thrips

          hoy vale,
          Super aanvulling weer he... Rep+. Ik vraag me af: is dit product dan ook preventief in te zetten? Als er dus nog geen tripsen zijn maar de temperaturen beginnen te stijgen en ik buiten op straat zie dat het fout begint te lopen.

          Grtz $iR
          sigpic

          Comment


            #35
            Re: Tripsen - trips - thrips

            Volgens de gebruikers werkt het ook als je het op je aarde gebruikt.
            Dus ook op de eitjes die er eventueel nog in zitten.

            Na de winter als de temperaturen stijgen zullen deze natuurlijk uitkomen.
            Kip en het ei verhaal: nieuwe kip= nieuw ei, if you get my drift.
            Maar of het goed preventief gaat werken...je zult wel een deel te grazen nemen.
            Als je nieuwe of overgebleven tripsen in de buurt hebt, is de kans groter dat ze ook eventueel weerbij je binnen komen.
            Ze duiken altijd weer op, hardnekkige critters.

            vale.

            Comment


              #36
              Re: Tripsen - trips - thrips

              haha...de cicade...
              Ik wist wel dat ik dat beestje kende. Waardeerde vandaag de borders serieus op voor de verrassing die ik nog steeds verwacht een dezer en merkte dat deze beestjes nog zeer actief waren (samen met de voorjaarsbollen -> ???) na nog wat opkuiswerk. Ik hoop maar dat het binnenkort eens goed gaat vriezen want anders zit ik strax weer met problemen binnen en hou ik mn hartje vast voor de volgende zomer...

              http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_cicade



              Degene die ik hier aantref zijn meestal groen maar ik wist dat ik zoiets al eerder had gezien. Dat ze er zo uitzagen in het groot...bah vieze kloothommels!!! Ze komen hier ... vaak voor zou ik durven zeggen maar in de kast trof ik ze nog niet aan. Is het mogelijk dat ze in de kast een ander kleur krijgen oiv kunstlicht?
              Ik vind dat deze pestkoppen er in real life net iets groter uit zien dan thrips. Ook zou ik durven beweren dat ze beweeglijker zijn en "verder komen" na 1 vlucht. Bij thrips is ook duidelijk de dorsale streep zichtbaar. Daarnaast vind ik dat de pootjes ook ander gepositioneerd (thrips meer op de zijkant, terwijl cicade gecentreerd vanvoor onder lichaam) zijn en de cicade geen antennes heeft die belangerijk kunnen zijn voor de identificatie van de juiste thripssoort.



              Ik geef toe, bij de hele witte gevallen was het zeer moeilijk te zien. Maar naar mate ze mn schatjes leegzogen werden ze donkerder en viel de streep meer op.

              Na wat onderzoek denk ik te kunnen stellen dat bij tripsen de oogjes veel duidelijker zijn. Reeds bij de nymphen kan iemand met goede ogen en een vergrootglas eerst rode en dan zwarte bolletjes herkennen. Bij cicaden merk ik nooit echt een oog op (op deze foto wel, maar...is dit wel een oog, bah!), jammer genoeg heb ik enkel foto's vanopt net kunnen bestuderen. deze middag kon ik niets oogachtig onderscheiden op gelijkaardige manier. Vangen ging niet echt en de buggers waren me te snel af. Ik kwam van de jacht terug met lege handen, for now...

              Grtz $iR
              Last edited by SirSmokeAllot; 10 December 2009, 03:24.
              sigpic

              Comment


                #37
                Re: Tripsen - trips - thrips

                Cicades (Homoptera)AlgemeenBeschrijving
                Het lichaam wordt 6 tot 9 millimeter lang en heeft een glanzende groene kleur en is sterk zijwaarts afgeplat, de dekschilden zijn over elkaar gevouwen en de vleugels zitten eronder. De ogen zitten aan de zijkant van de kop en de achterste poten zijn sterk gestekeld. Vooraan de kop is een gelige uitstulping te zien waaronder de monddelen zitten. Het is een van de weinige insecten waarbij de mannetjes en vrouwtjes een andere kleur hebben; vrouwtjes hebben grasgroene dekvleugels, die van mannetjes zijn blauwgroen tot blauwzwart. De voorzijde van de kop, de poten en de buik hebben een gele kleur. De groene cicade kan goed springen en ook ver wegvliegen na een sprong.

                Voortplanting
                De ouderdieren sterven korte tijd nadat de eitjes in stengels en onder planten zijn gelegd. Deze eitjes overwinteren en in het voorjaar komt de nimf tevoorschijn die de bast van liefst jonge bomen aanvreet. De nimf is vleugelloos, wit en in de lengte donker gestreept, en heeft rondom de kop rijen zwarte puntjes. Na een aantal vervellingen is de nimf volwassen, krijgt vleugels en kan zich voortplanten.

                Spuugbeestjesgrover.

                Op de bladeren verschijnen in een eerste fase afzonderlijke en in een latere fase talrijker wordende kleine, witte stippen. Het schadebeeld is vergelijkbaar met die van de spint. Op de onderzijde van het blad treffen we de dieren aan (ongeveer 3 mm groot), vergelijkbaar met de bladluis.


                Lijst met voorkomende soorten (wantsen en) cicades:
                http://www.natuurfotoalbum.be/map/sh...ry.php?cat=664

                bron: wiki / e.d.
                Attached Files
                Last edited by ceBep; 10 December 2009, 10:21.

                Comment


                  #38
                  Re: Tripsen - trips - thrips

                  gevolgen van een tripsenplaag:

                  Tot mijn grote spijt en na een lange zoektocht naar een virus en plaaginsecten afzonderlijk heb ik eindelijk met wat hulp van fiefman de puntjes kunnen verbinden...
                  Hierbij dus een algemene waarschuwing dat een tripsenplaag bijna altijd samen gaat met:
                  - Impatiens Necrotic Spot Virus (INSV) of, maar meestal en
                  - Cannabis/Tomato Spotted Wilt Virus (TSWV) tomatenbronsvlekkenvirus
                  http://jointjedraaien.nl/wietforum/f...nsv-t9742.html
                  Na wat nadenken giet ik al mijn recente bevindingen wel in een draadje. Eenmaal je plantjes besmet valt er niet veel meer aan te doen en er wordt steeds aangeraden over te gaan tot een totale vernietiging. Echter dit is het advies van commerciele fruittelers en ik doe het voor de hobby, dus ga ik gewoon lekker verder. Vorige keer had ik nog een opbrengst waar ik zeer tevreden mee ben!!!

                  Grtz $iR
                  Last edited by SirSmokeAllot; 2 January 2010, 22:38.
                  sigpic

                  Comment


                    #39
                    Re: Tripsen - trips - thrips

                    http://www.biobest.be/v1/nl/producte...r/thripher.htm

                    Comment


                      #40
                      zwavelverdamper tegen spint heel goed werkt. Ze wordt ook toegepast bij trips naar het schijnt maar daar heb ik nog geen ervaringen over te horen gekregen. Na wat zoeken vond ik dat de uitgave zeker te verantwoorden is en eigenlijk wel meevalt, want als je eens goed nadenkt kosten 2 keer nemathoden, roofmijt en orius (om de hele bloei te kunnen doorgaan, misschien zelf meermaals) en al dat gif waarschijnlijk meer...

                      Grtz $iR
                      sigpic

                      Comment


                        #41

                        Comment


                          #42
                          Re: Tripsen - trips - thrips

                          Simpel en doeltreffend lijkt me. Thnks Vale,

                          Comment


                            #43
                            Re: Tripsen - trips - thrips

                            Mooie aanvulling vale.
                            Echter is hier gebleken dat varenrouwmug en tripsen zich vooral schuil gaan houden onder de potten. Daar we er altijd goed voor zorgen dat onze potten degelijk afwateren dmv gaten onderin de pot zitten we weer gekloot. De volwassen exemplaren houden zich graag schuil onderin in de aarde en direct tussen de worteltjes. Niettegenstaande ga ik het toch doen hoor volgende ronde!!! Samen met een dikke laag gewassen zand bovenop mn aarde.

                            Grtz $iR
                            sigpic

                            Comment

                            Bezig...
                            X