Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Goeie bloei alleen bladeren paars (Hollands Hope)

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Goeie bloei alleen bladeren paars (Hollands Hope)

    Korting op 420shop
    Hoi,

    mijn Hollands Hope gaat mooi in bloei alleen de bladeren worden paars bovenin. Komt dit door de kouw of regen? Moet ik me hier zorgen om maken?

    Hij krijgt een beetje PK13-14 echt maar 5ml op 10L

    alvast dank!!
    HFrFfVn_d.jpgfhZNki3_d.jpg

    #2
    Da's het Anthocyaan wat naar boven komt, zit in de genen van de plant

    Die kleur zit er eigenlijk al de hele tijd in, maar komt aan het einde in de bloei pas tevoorschijn, om meerdere redenen. De hoofdoorzaak is doordat tijdens de bloei hier in Nederland de temperaturen wat omlaag gaan, waardoor het bladgroen, oftewel chlorofyl, wat sneller afbreekt. Hierdoor komt het onderliggende Anthocyaan tevoorschijn.
    Gele bladeren die later weer voldoende voeding krijgen om zich toch te herpakken/vol te stoppen met voeding, zullen sneller geneigd zijn de anthocyaan-kleur te laten zien ipv het groen van het bladgroen omdat de plant dit simpelweg in de bloei niet tot nauwelijks meer aanmaakt (afhankelijk van welke fase van de bloei ze in is) maar het voedingsprobleem wel verholpen is en ze dus weer haar "kleur" die door gebrek aan bladgroen ineens zichtbaar is, terug krijgt


    Als je op google de woorden Wiet en Anthocyaan intypt kom je vast nog wel een boel info tegen over hoe t nou precies ziet (met enkel Anthocyaan trouwens ook)
    Hier ff een linkje van Sensi Seeds
    https://sensiseeds.com/nl/blog/waard...annabis-paars/


    Niks om je zorgen over te maken, ik denk dat t niet lang meer duur tot je toppen ook een beetje zullen verkleuren.


    Flinkte plant voor zo'n pot zeg! Doe je netjes

    Comment


      #3

      Kijk dat noem ik nog is een goeie uitleg. Helemaal helder bedankt!
      En ik verzorg haar al 4.5 maand met liefde, dat zie je er inderdaad in terug.

      nogmaals tnx


      (overbodige quote verwijderd)
      Last edited by QnQ; 22 September 2017, 09:10.

      Comment


        #4
        Wat een monsterplant voor het formaat pot. Hoe heb je dat geflikt? :o

        Comment


          #5
          Toch gek, als chlorofyl verdwijnt en/of afbreekt, dan krijgen de planten juist een witte kleur.
          Laat een aardappel in het duister liggen, of geef een plantje een goede suikerbron maar geen licht, en je ziet dat de plant wit kleurt. Ook verbranding van chlorofyl door bijvoorbeeld LED verlichting (bleaching) zorgt niet voor paarse kleuren. Callus (plantweefsel zonder functie) bevat vaak geen chlorofyl, maar kleurt alleen paars als je er in snijdt. Dat verklaart ook de hele handige anti-oxidant functie van deze pigmenten; oxidatieve stress voorkomen of verhelpen. In andere woorden: een soort korstje op een wondje, of een blauwe plek op een kneuzing.

          Ik denk dat de schrijver van Sensi wellicht niet veel met planten werkt. Anthiocyaan pigmentvorming is vaak een teken van stress; bij het snijden, knakken of andere mechanische stress, ontstaat ook paarse verkleuringen. Terwijl het chlorofyl niet afneemt. Het is ook gek om te zeggen dat chlorofyl - de bron van energie voor elke plant! - af wordt gebroken om energie naar de toppen te sturen. "Energie naar de toppen sturen door kritieke delen op te offeren" is sowieso een hardnekkig oud kwekersfabeltje.
          Chlorofyl is opgebouwd uit koolstof en waterstof en magnesium. Het bevat nauwelijks energie, omdat het chemisch gezien enkel dient als foton->elektron converter. Als dat door afbraak energie op zou leveren, dan kost het opbouwen ook ontzettend veel energie (wet van behoud van energie) dus dat de plant netto alsnog op 0 uit komt.. Gek is dat in de biologie; om energie vrij te maken of te gebruiken, is in den beginne een lading energie nodig. Als ik het me goed herinner, heeft fotosynthese 43ATP nodig om slechts 63ATP op te brengen. Een efficientie van slechts 68%. Waarom zou een plant zijn energiebron opofferen om energie vrij te maken, terwijl die bron dat juist perfect doet, en voor veel minder energiekosten dan de afbraak van een complex molecuul?

          Ik heb er een nachtje over moeten slapen, maar het hele verhaal van sensi lijkt mij een broodje aap verhaal totdat iemand me erop kan wijzen dat ik het fout heb. Doe dat alsjeblieft! Want ik kan het niet verklaren met de huidige kennis die ik heb. Het rijmt gewoon niet en de logica ontgaat me. Planten zijn onhandig, maar niet achterlijk. Ik zou graag meer willen weten dan ik doe, maar soms heb ik geen zin om te googlen.
          Gebrek aan voeding, levert voor een plant ook stress op.
          Dat is geen "slechte stress" zoals lichtstress dat is, maar er is geen ander woord voor, behalve 'ongemak' maar dat vind ik niet goed aansluiten bij engelse literatuur.
          BackYardPlant kun jij niet eens dat sensiverhaal gaan fact-checken? Volgens mij kun je er met gemak doorheen prikken.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #6
            T heeft even geduurd (uurtje ofzo maar hoor) maar heb m'n best gedaan voor je om zoveel mogelijk uit te zoeken.

            https://dier-en-natuur.infonu.nl/nat...de-herfst.html
            Chlorofyl breekt af door de herfst in bomen, over cannabis kan ik het (waarschijnlijk door gebrek aan cannabis research) niet vinden. Weet dus niet 100% zeker of het daar ook voor op gaat, maar ik neem aan van wel. Geen garanties dus.
            Het verkleuren van bladeren
            Dat en waarom bladeren van de bomen vallen in de herfst is inmiddels wel bekend, maar waarom worden deze bladeren rood en geel en bruin?
            Dit heeft te maken met de afbraak van chlorofyl. Door chlorofyl maakt alleen de groene kleur kans om zichtbaar te worden, maar wanneer deze stof verdwijnt, maken ook andere kleuren kans om tevoorschijn te komen. De afbraak van chlorofyl vindt plaats door de kortere dagen en de lage temperatuur, omdat het zonlicht gebruikt. Chlorofyl is groen omdat het rood en blauw absorbeert, waardoor alleen de kleur groen overblijft.


            http://www.groentennieuws.nl/artikel...ver-anthocyaan
            Daarnaast is Anthocyaan echt de kleurstof van planten, en dus de manier waarop ze zichzelf kleuren. Wat is anthocyaan?
            Anthocyaan wordt van nature aangemaakt in heel veel verschillende soorten planten. De stof zorgt bijvoorbeeld voor het rood worden van bladeren van bomen in de herfst en voor de blauwe kleur van bessen. Ook de zeer kenmerkende kleur van een rode kool wordt veroorzaakt door anthocyaan. Anthocyaan behoort tot de groep
            van antioxidanten, waarvan algemeen wordt aangenomen dat ze goed zijn voor de gezondheid van de mens.


            Anthocyaan word inderdaad door stress veroorzaakt zoals jij zei



            https://nl.wikipedia.org/wiki/Anthocyaan
            Intro'tje klopt ook


            https://nl.wikipedia.org/wiki/Bladgroen
            Bladgroen is groen omdat het het blauwe en rode licht weerkaatst. Een plant in het donker kan dat niet dus is natuurlijk wit door het gebrek aan licht, maar een plant in het licht zonder bladgroen..?
            De groene kleur van chlorofyl is toe te schrijven aan de sterke absorptie die het vertoont in het rode en blauwe deel van het spectrum: alleen de groene kleur wordt teruggekaatst

            http://en.swewe.net/word_show.htm/?68880_2&Chlorophyl
            Dus, Hoe zit het dan met een plant zonder chlorofyl? Het is alleen wel wat gebrekkig Engels.. Als je de en. voor de site veranderd in nl krijg je hem in google translate Nederlands. In feite heeft iemand in 1864 aangetoond dat bij gebrek aan Chlorofyl het blad een andere kleur krijgt, in het geval van dit onderzoek donker blauw, net zoals de meeste cannabis planten
            In 1864, German scientist sax made such an experiment: the green leaves on the dark hours, the purpose is to let the leaves of nutrients consumed. Then half of the blade exposure, the other semi-shade. Over a period of time after treatment with iodine vapor leaves the half leaf shading found no color change, that half of the blade exposure is dark blue. This experiment proved successful green leaf starch produced in photosynthesis.


            http://www.phalaenopsis.nu/plant/anthocyaan/
            Dat het chlorofyl word afgebroken in planten bomen en struiken word hier ook bevestigd, Helaas word nergens bevestigd of het door de kou komt, of waardoor. Enkel dat het gebeurd.
            Om de fact check af te maken:
            Rood verkleuren van het blad van Phalaenopsis komt regelmatig voor in de teelt. Het rood verkleuren van bladeren is een natuurlijk fenomeen en komt massaal voor in de herfstperiode in bomen, struiken en planten.
            Niks bijzonders, wetenschappers hebben lange tijd geen aandacht gegeven aan dit fenomeen, rood verkleuring van bladeren. Mooi, maar niks bijzonders. Lang werd de volgende verklaring gegeven: het chlorofyl wordt in het blad afgebroken. Het blad verliest de groene kleur en de andere kleurenpigmenten krijgen de overhand. De gele en rode kleuren die al aanwezig waren, komen te voorschijn, worden zichtbaar.


            niet letterlijk Kou staat gelijk aan minder chlorofyl, maar wel Kou zorgt voor moeilijker chlorofyl op peil houden, en Anthocyaan werkt juist weer als beschermlaag voor het Chlorofyl.
            Vele planten reageren op kou met het aanmaken van Anthocyaan. Phalaenopsis is daar geen uitzondering op. Opvallend is wel dat alleen kou niet leidt tot dezelfde hoeveelheid Anthocyaan als kou samen met licht. De aanmaak van Anthocyaan door kou in het donker ligt op een beduidend lager niveau
            Het verhogen van Anthocyaan verhoogt de osmotische waarde in de cellen v.d. wortels. Wat weer werkt als een soort antivries. In koude omstandigheden houden planten minder makkelijk hun bladgroen (chlorofyl) op peil. Het licht komt in diepere cellagen van het blad. Om deze te beschermen tegen lichtschade wordt in bovenste cellagen het Anthocyaan gehalte verhoogd.



            https://www.mediwietsite.nl/paarse-w...oe-kweek-zelf/
            Helaas kon ik de bron van deze site niet vinden, maar kan hem altijd zelf als bron gebruiken toch? Oordeel alleen zelf even over de betrouwbaarheid
            [Anthocyaan] De stoffen worden niet gedurende de hele levenscyclus van de plant geproduceerd. Dat gebeurt normaal gesproken in de laatste weken van de bloei, wanneer het kouder wordt en de herfst intreedt. Chlorofyl wordt dan door de plant niet meer aangemaakt maar in suiker omgezet en die energie wordt volledig in de productie van bloemen (en uiteindelijk zaden) gestoken. Hierdoor krijgen anthocyanen de kans om zich op te hopen en zichtbaar te worden.http://www.plantcell.org/content/24/3/1242.short


            Als ik iets heb gemist hoor ik het graag!!

            Ik heb mezelf hiermee al overtuigd, maar dat kan bij jou natuurlijk nog anders liggen, hoor graag hoe jij hier naar kijkt en over denkt na deze bronnen!!

            ECHTER, dat de plant het zelf afbreekt om om te zetten in suikers, hebben ze er denk ik zelf bij bedacht. Daar kan ik geen enkel bewijs voor vinden. En dat geloof ik zelf ook niet helemaal, want zoals je al zei, een plant is niet gek, waarom je eigen zonnepanelen/energie opwekkers opofferen voor energie als ze zelf energie leveren. Dat het de kou is die het chlorofyl afbreekt zag ik helaas nergens letterlijk in die woorden staan. Wel dat dit word afgebroken in de herfst dus. En dat daardoor de onderliggende kleuren naar boven komen.

            Comment


              #7
              Mediwiet dicteert natuurlijk wat sensi zegt. Dat is een bron, die een andere bron citeert. Een circlejerk

              Het ding met het afbraak-verhaal is: ze gebruiken bladverliezende planten als maatstaaf voor een plant van een totaal andere familie. Cannabis verliest geen blad in de winter, en kent ook geen winterrust. Daar waar bijvoorbeeld beukenbomen en bosbessen hun blad verkleuren en afwerpen voor de winter, doet cannabis dat niet.
              Sensi behandelt ze echter als gelijken, iets wat uit den boze is in de plantenwereld. We hebben het over kruidige planten versus houtige planten. Planten die actief glycerolen produceren om de winter door te komen, versus planten die niet bedoeld zijn de winter te overleven. Planten die hun blad opofferen en jaarlijks vervangen, versus planten die dat niet doen.

              Dus, Hoe zit het dan met een plant zonder chlorofyl? Het is alleen wel wat gebrekkig Engels.. Als je de en. voor de site veranderd in nl krijg je hem in google translate Nederlands. In feite heeft iemand in 1864 aangetoond dat bij gebrek aan Chlorofyl het blad een andere kleur krijgt, in het geval van dit onderzoek donker blauw, net zoals de meeste cannabis planten
              In 1864, German scientist sax made such an experiment: the green leaves on the dark hours, the purpose is to let the leaves of nutrients consumed. Then half of the blade exposure, the other semi-shade. Over a period of time after treatment with iodine vapor leaves the half leaf shading found no color change, that half of the blade exposure is dark blue. This experiment proved successful green leaf starch produced in photosynthesis.
              Belangrijk bij deze quote is een beetje chemische kennis. Ik kan niemand kwalijk nemen dat ze het niet weten, want het is ook niet echt algemene kennis. Maar iodine, of jodium, kleurt zetmeel (starch) blauw.
              Hij bewijst hiermee dat planten zetmelen aanmaken, en dat minder doen in het duister. Helaas bevestigt of ontkracht dat niets, maar het is wel interessant natuurlijk.
              Als we de carbon source; suikers of zetmelen, zelf gaan toevoegen, dan heeft de plant geen licht nodig - en dus ook geen chlorofyl nodig - om te groeien. Ze krijgt dan een witte kleur. Da's een feit: ik zie het dagelijks op m'n werk. Maar als ze wit kleurt, betekent dat dat er geen anthocyaan pigment aanwezig is. Dat pigment lijkt dus alleen voor te komen na bepaalde stress-factoren.

              Het verhogen van Anthocyaan verhoogt de osmotische waarde in de cellen v.d. wortels. Wat weer werkt als een soort antivries. In koude omstandigheden houden planten minder makkelijk hun bladgroen (chlorofyl) op peil. Het licht komt in diepere cellagen van het blad. Om deze te beschermen tegen lichtschade wordt in bovenste cellagen het Anthocyaan gehalte verhoogd.
              Dit is wel degelijk een interessant stukkie. Vooral omdat het mijn eerdere vermoedens bevestigt, en mensen zijn gevoelig voor 'hun eigen gelijk halen'. Misschien niet helemaal mijn theorie van meer warmte opvangen, en een relatie met de verandering van het lichtspectrum in de winter, maar het komt in de buurt. Door afnemende verdamping (lage temp) is het handig dat de plant toch nog zijn osmotische druk kan reguleren om voldoende water naar boven te stuwen.
              Het lijkt erop dat het dus een soort defensiemechanisme is.

              Studies met arabidopsis (een kruid net als cannabis) heeft deze studie opgeleverd over chlorofyl en hoe het zich gedraagt:
              http://www.sciencedirect.com/science...05272810007942
              Slechts een deel van de afbraak is om te compenseren voor afgenomen stikstofopname. Het heeft weinig met suikers te maken; die bevatten geen stikstof. Die stikstofrecycling uit het blad, verklaart ook waarom bladeren geel en paars kleuren bij overmaat aan bloeivoeding (uit het blad snoepen in plaats van de geblokkeerde bodem) of bij een tekort (uit het blad snoepen in plaats van uit de lege bodem). Maar dat is vooral geel, en heel weinig paars. Terwijl in de koude juist veel paars voorkomt.

              Chlorofyl kent een tiental afbraakproducten. Waarvan slechts een heel klein deel pigmenten vormt. De waarheid ligt denk ik in het midden: zowel sensi als ik, hebben een deel gelijk. Ik denk dat de osmotische druk een flinke rol speelt, bovenop de bescherming van het bladgroen (oxidatieve stress verminderen). Het telt ook als afweermechanisme volgens de arabidopsis studie. Er is dus meer aan de hand dan 'dat is volledig normaal'. Want geef je de plant voldoende en gebalanceerde voeding, dan treedt er in de juiste temperatuur geen paarskleuring op tijdens de bloei. Dat deed me twijfelen aan het verhaal van sensi, en daarom denk ik ook dat ze mensen niet helemaal zuiver inlichten.

              Over de positieve effecten van pigmenten trouwens: die werken alleen als je ze opeet, niet als je ze oprookt. Houd daar een beetje rekening mee!

              BackYardPlant thanks voor je hulp!
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #8

                Comment


                  #9
                  Hmm. Oke, da's inderdaad wel een goed punt. Ze zeggen trouwens Bomen, planten en struiken, ik vraag me af welke planten en struiken we daar onder kunnen rekenen.
                  Weet jij toevallig of er ooit geprobeerd is de plant een tijdelijke rustfase te geven? een niet zo'n hele koude winter stimuleren? We weten dat de plant ons soort winters niet aankan, maar het is een geweldig aanpassende plant, en als ie oud is word ie wel houtachtig... Wie weet kan het een lichtere winter wel aan.. (gewoon even uit nieuwsgierigheid)
                  Dat kan prima. 10-15 graden C, of anders 20 graden C en weinig licht. Zo houd ik mijn bonsai-overwinteraars (P#2 paars begint aan zijn derde overwintering!) in leven.

                  Sativa's komen van origine uit afrika. Dat vergeten we weleens. Daar kan het 's nachts in de woestijnen ook gewoon vriezen. Net als in de himalaya en de geboortegronden van de indica. Dus plant is dus reeds aangepast, maar het komt niet altijd tot uiting omdat wij al generaties lang selecteren op binnen-kwaliteiten. Als natuurlijke selectie geen kans krijgt, dan gaan belangrijke overlevingsmechanismen soms verloren.

                  Over paarskleuren van stengels en blad bestaan verschillende theorien. Stengels hebben dat soms van nature, maar soms na hevige wind, en soms na blokkades/tekorten. Blad idem dito, maar geel betekent echt dat er stikstof tekort is. In AF's gebeurt dat omdat de plant geprogrammeerd is om te sterven, in andere planten is dat - in mijn ogen - door blokkade of tekort. Of die blokkade kan komen door een overmaat een bloeivoeding, is iets waar ik met beowulf over van mening verschil. Ik heb het ergens uitgelegd in een topic dat de titel heeft "Geel blad tijdens de bloei" ofzoiets. Bij de voedingssectie.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment

                  Bezig...
                  X