Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Zink tekort

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zink tekort

    Korting op 420shop
    Hey allemaal!

    Ik ben al sinds een jaartje actieve lezer op jullie forum. Ik ben nu bezig met mijn 2de kweek.
    Bij mijn eerste kweek heb ik de vrouwtjes gewoon laten groeien 18/6 en na 3 weken 12/12 met een spectrabox 400w. Ik heb toen ongeveer 8g per plant geoogst in 11l potten 5stuks in totaal.

    Bij de 2de kweek wou ik wat experimenteren voor een hogere opbrengst. Deze kweek heb getopt + de takken omlaag getrokken voor de toppen op gelijke hoogte te krijgen. Omwille van de koudere periode kweek ik nu ook met een 400w hps (hok is 90x90x170). De vrouwtjes zijn nu 2maanden in de groei. En heb ze vorige week verpot naar 18l potten (4 stuks). Bij deze kweek sinds enkele dagen problemen met de bladeren alsook krullen de puntjes bande bladeren en zijn deze verdord.
    op internet of de via de bladgids heb ik gevonden dat het wss gaat over een zink tekort of een te lage LV (35 -45% bij mij). De temperatuur schommelt russen de 18.5 en 28.5 graden. De afzuiger staat op max alsook de inblazer van verse lucht. Graag had ik jullie expertise eens gehad over mogelijke verbeteringen of oorzaken van het probleem. Alvast bedankt!





    Attached Files
    0
    1
    0%
    0
    2
    0%
    0

    #2
    Om een goed oordeel te vestigen zul je meer info moeten verschaffen zoals bijvoorbeeld;
    -welke pot grond
    -welke voeding
    -hoeveel water
    -hoe vaak water
    persoonlijk denk ik dat je problemen gaat krijgen met de temp. omdat je tent wat aan de lage kant is voor een 400w Hps en aangezien je nu al aangeeft op vol vermogen af te zuigen.
    Met twee maanden voorgroei had je tent al helemaal vol moeten staan, of althans bij mij.
    Ik denk dat je veel te laat hebt verpot, dit kan al na 2 weken groei of zelfs direct na de ontkieming.
    Op deze manier doe je straks een half jaar over je kweek.
    We horen het wel.
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

    Comment


      #3
      Zink tekort komt vrijwel nooit voor. Ik zie opkrullende bladeren (te warm) verbrande bladpunten (te hoge EC) en geelkleurend blad.
      Er is duidelijk meer aan de hand. Maar zonder info kunnen we niks.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #4
        Attached Files

        Comment


        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Zuiver water.. Is dat deminwater? Want dat is opperslecht voor planten. Je scheurt daarmee de cellen kapot door het osmotische verschil.
          Calmag moet je pas toevoegen bij een tekort; er zit voldoende in de bodem.
          Meet de pH eens van je uitvloei, wellicht kan dat uitsluitsel geven. Als er steeds water verdampt, en je blijft calmag toevoegen, dan trekt de pH ontzettend omhoog.

          Chroom in leidingwater trouwens? Da's niet echt het geval in Nederland of Belgie. Dan nog, de plant moet het eerst opnemen, en zoals veel mensen lijken te vergeten: van metalen kun je nauwelijks gassen maken, de kans dat je die op die manier binnen krijgt is nihil. We hebben het over nanogrammen die in het water zitten, en slechts een miljoenste daarvan belandt in een rookbare top, nog eens een tienduizendste daarvan adem je in, en een tiende daarvan blijft in je longen steken. Dat is een percentage met zoveel nullen voordat je een cijfertje tegenkomt, dat je je daar niet druk over hoeft te maken. Regenwater heeft wel een prima pH van zichzelf.

        #5
        Indien het kweken wat beter lukt wou ik ook investeren in een homebox 120 x 120 x 200cm tent en een zwaardere afzuiger voor het klimaat beter te kunnen regelen.
        Maar de luchtvochtigheid blijf ik iets moeilijk vinden om perfect te kunnen regelen.

        Alvast bedankt!

        Comment


        • Hoeloes
          Hoeloes commented
          Editing a comment
          Das wel een goede investering.
          Ik begon zelf met een 90x90x185 tent met 400w, daar had ik ook meer moeite om het klimaat onder comtrole te houden.
          Inmiddels heb ik ook een 120x120x200 met 600w staan.
          Verder zou ik dan gaan voor een 500m3 afzuiger met een 600m3 filter.
          Verder is die hoge lv alleen van belang bij jonge stekken, deze hebben nl. in het begin nog geen of weinig wortels waardoor ze in eerste instantie hoofdzakelijk via het blad vocht opnemen. Zodra ze goed geworteld zijn is die hoge lv niet meer van belang.
          Voor zaad is dus geen hoge lv nodig, dit dan weer alleen tijdens de ontkieming.
          Verder is een constante lv van boven de 70% zeer slecht voor de werking van je koolstof filter en kan daar zelfs kapot van gaan.
          Succes
          Last edited by Hoeloes; 24 November 2017, 20:01.

        #6
        Ik had ook gelezen dat zink tekort zelden voorkomt maar ik heb een pagina met allemaal verschillende bladkleuren voor oorzaken te vinden en die van zink tekort leek er zeer sterk op daarmee dat ik dit dacht.
        Dus te warm en een te hoge ec ik volgde op youtube de growseries (vond dit zeer informatief als het juist is natuurlijk) hier zeiden ze dat het altijd onder de 500ppm zou moeten zijn dit is dus al te hoog?
        Ik kan misschien beter een keer voedingswater geven en de keer erop gewoon water? zo deed ik het bij de vorige kweek.


        Comment


        • Hoeloes
          Hoeloes commented
          Editing a comment
          Ik heb helaas nog geen verstand van ec en/of ph.
          Ik kweek nl. zelf volledig biologisch en dan hoef je inprincipe niet te meten.
          Dit heb ik dan ook nog nooit gedaan.
          Ook weet ik niet of het afzuren en ph meten wat jij bij jou voedingslijn toepast wel nodig is.
          Ik heb verder nl. geen ervaring met bioquant.

          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-120x120/page5
          Last edited by Hoeloes; 24 November 2017, 18:54.

        #7
        Bedankt voor de nuttige info!
        Ik bedoelde leidingwater hoor. Dan stop ik met de toevoeging van cal mag.
        hoeveel moet de ph en ec waarde zijn van het flushwater? Indien hoger blijven flushen tot de juiste waarde? En erna voeden of?

        alvast bedankt!

        Comment


          #8
          Hey,

          De ph waarde van het water uit de pot was gemiddeld 7 is de deze waarde goed?. Ik heb altijd water van ph waarde 5.8 toegevoegd.
          De ec waarde was gemiddeld 900ppm wat ik hoog vond, ik heb de plant gespoeld tot 200ppm. Is er nog iets wat ik al kan doen of afwachten?

          alvast bedankt!

          Comment


          • LR2
            LR2 commented
            Editing a comment
            Nee, dat betekent dat je pH dus met 1.2 punten stijgt in de bodem. Dat betekent ook dat je bodem dus boven de 7 zit (gemiddeld berekend, dus de helft zit nog hoger dan 7!!!). Je blokkeert dan de opname van belangrijke mineralen. Dat probleem is volledig te wijten aan de calmag die de pH zo hard om hoog heeft getrokken. Dat verklaart ook de hoge EC uit je uitvloei voor een deel. Het andere deel is: als je opname blokkeert, blijft er veel achter in de grond, dat spoelt dan mee uit.

            Nu na het spoelen, goed wachten tot de bodem gedroogd is. Dan mondjesmaat voeden en calmag volledig weglaten. Houd er ook rekening mee, dat de VS veel ander water uit de kraan heeft, en met veel andere bodems werkt. Zij hebben gigantisch veel turfgronden waar potgrond uit gewonnen wordt, daar zit van zichzelf weinig calcium in. In de EU is er een bepaalde standaard, en vrijwel elke potgrond (behalve cocos) voldoet daar aan. Qua metalen (calcium is een metaal) en sporenelementen, zitten onze gronden vaak al zo in orde, dat enkel aan het eind een extra dosis nodig kan zijn. Dan zou ik liever een compleet spectrum geven (ga ik weer met m'n Pokon groenblijver; alle sporenelementen in een flesje) dan een enkele duo-combinatie zoals calmag.

          #9
          Je kan duidelijk zien dat de bladkleuren verbeteren bij de dames. Bedankt voor de tip ivm met de waardes van het grondwater! Ik heb ondertussen ook een scrog netje geplaatst, mazen van 5cm zijn toch handiger denk ik maar deze had ik nog liggen

          greetz
          Attached Files

          Comment


            #10
            Bedankt LR2, daar ben ik wat mee!

            Dus door mijn te hoge ph van de grond nam de plant de voeding eigenlijk niet op.
            Indien je theoretisch perfect zou voeden zou de ph van je uitvloei water dezelfde moeten zijn als je voedingswater? en zou de EC waarde nagenoeg weg moeten zijn?

            Ik heb de eerste 3 bewateringen nog zonder voeding gedaan. Ik zie duidelijk dat de jonge blaadjes er veel gelukkiger uitzien en dat de dames goed aan het herstellen zijn!
            Nu ga ik stilaan de voeding terug wat verhogen, is het geen goed idee de dames een maal voeding te geven en eenmaal gewoon water enzoverder zodat ze de voeding volledig opnemen?

            Ik had er nog niet stil bij gestaan dat er zoveel verschil in grond was. Dat verklaart dus veel waarom zij in zo hoge doseringen voeden..
            Dus eigenlijk kan je ook gewoon potgrond kopen bij de boerenbond ipv telkens een light mix te gaan kopen? Want dat scheelt toch ook aanzienlijk in prijs..


            Comment


              #11
              Attached Files

              Comment


                #12
                Heloes,

                bedankt voor de info, sorry voor de late reactie.. het tentje word morgen geleverd. Ik ga voorlopig hierin met de 400w hps werken, zo kan ik gemakkelijk het klimaat onder controle houden met mijn huidige afzuiger.

                Ik was aan het denken aan 2 x 250w voor een betere lichtverdeling, 1x 600w is wel praktischer..
                ook was ik aan het denken aan een softbox van 1000m3 omdat ik deze op de zolder wil plaatsen (grote afstand). Ook wou ik deze dimmen tot 50% voor minder lawaai. Nu mijn vraag, kan ik dan beter een koolstoffilter van 600m3 nemen omdat ik gedimd draai? Of toch gaat voor de 1200m3 gaan omdat deze als het warm is op vol vermogen draaid?

                Gr

                Comment


                  #15
                  Netjes, komt goed zo te zien.
                  Een dag zonder wiet kent Flip niet.

                  Comment

                  Bezig...
                  X