Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Waarom waait een plant om + vergeling binnenin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Waarom waait een plant om + vergeling binnenin

    Korting op 420shop
    Last edited by Maroo; 29 September 2018, 17:51.

    #2
    Het staat niet sjiek om een topic te kapen met een flink verhaal.
    Samengevat: je planten hebben dezelfde issues, zijn omgewaaid en je vraagt je af hoe dat komt.

    Welnu, ten eerste de warme zomer die de wortelgroei geen goed heeft gedaan. Wortels hebben graag een luchtige bodem die niet te koud of te warm is, en die ook nog eens niet te droog of te nat is. Droog is het nog steeds, trouwens. Op 5cm diepte is hier de bodem nog kurkdroog.
    Ze hebben dus niet diep geworteld, en niet al te sterk. Daarnaast is er weinig wind geweest waardoor de planten hun fundering niet hebben hoeven te verstevigen. Wij hebben daarnaast de vervelend neiging om in potten te beginnen, dus die pentwortel die normaal 20cm de grond in schiet, die wordt geremd in de eerste weken. Daarna groeit die niet veel meer, die zit dus volledig in de bovenste laag van de aarde. Zo diep als het begin-potje ooit was ongeveer. Zouden we in de volle grond zaaien, dan is de overlevingskans kleiner, maar dan staan ze wel steviger.

    Een plant van 1.6m kan dan best eens omwaaien. Dat kan zelfs met bomen van dat formaat gebeuren.

    Als je de plant rechtop gaat zetten, dan breek je misschien aan de onbeschadigde kant nog wel meer dan aan de beschadigde kant. Ondersteunen en zorgen dat die niet verder door zakt is het belangrijkste.

    Maar zoals in elk probleem/vragentopic: zonder duidelijk foto is het giswerk en kunnen we geen fuck. We kunnen ongeveer tien pagina's aan informatie halen uit een enkele foto. Als je wortelrot of stamrot vermoedt, dan moet je rondom de stam kijken of er daar slijmerig materiaal zit, of iets zachts of wat dan ook.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      hey Maroo, ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik heb de onderkant van de pot eruit gesneden zodat ze in de volle grond verder kon groeien.
      ik heb der weer iets rechter gezet door haar rustig recht te duwen en aarde aan te vullen tussen de pot en de volle grond. Toen heb ik bamboo stokken gebroken die niet groter dan de pot onder grond zijn en in de grond gestoken vlak tegen de pot aan. ze staat nu redelijk recht. tevens heb ik wortel stimulator gegeven (vraag me niet waarom, dacht ik moet wat doen). je bent zeer welkom op mijn topic. dacht namelijk dat ik de enige was die na de storm extra problemen met me planten heb gekregen.

      Comment


        #4
        gooi eens een foto in de topic. ben eigenlijk wel benieuwd hoe die van jou er nu bij staan. gr

        Comment


          #5
          LR2, Dank je wel voor je reactie! Helder en logisch verhaal, en verklaart misschien meteen wel wat van de andere problemen van de plant. Heerlijk om te lezen dit soort informatie! Flinke verhalen ben ik goed in inderdaad, ik herinner mij dat dit al een punt van aandacht was tijdens mijn studietijd.. Ik zie welke info overbodig was voor de vragen die ik wilde stellen (dank voor de samenvatting!) en zal mijn best doen wat korter van stof te zijn bij eventuele reacties in andermans topics.

          Boer Michael, Dank je voor het verwelkomen in jouw topic en je reactie op mijn vraag! De plant staat bij mij gewoon in de volle grond, zonder pot er nog omheen. Ik heb LR2's reactie ter harte genomen en heb haar niet weer recht gezet en ga haar proberen te ondersteunen zodat ze hopelijk niet verder doorzakt. Helaas kan ik niet elke dag naar de plantjes toe omdat ze niet in mijn eigen tuin staan, ik kom er ongeveer 1x per week en voor de rest worden ze verzorgd (of vooral met rust gelaten, af en toe beetje water) door de eigenaar van de tuin. Dit maakt het allemaal wat lastiger om meteen in te grijpen helaas maar het is niet anders. Wortelstimulator zat ik eigenlijk ook al aan te denken in de hoop dat dat de wortels weer wat sneller herstellen maar denk niet dat ik ze dat ga geven (ik heb het niet in huis en het idee was om zo min mogelijk te doen aan de plantjes en de natuur zoveel mogelijk zijn werk te laten doen..).

          Hierbij voor jou wat foto's van hoe de dame erbij staat, foto vd hele plant en van de stam zijn van afgelopen maandag, de andere twee van een paar dagen daarvoor: (overweeg toch zelf ook even een topic te starten vanwege de vergeling- wellicht ben ik meer zelf aan het puzzelen dan nodig is en kan iemand heel duidelijk zien wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen. Hopelijk valt dit dan niet onder dubbelposten.. LR2, denk je dat ik hier goed aan doe, zelf even een topic starten?)

          Let overigens niet op het stukje dat je van de dame ernaast ziet op de foto van de hele plant- ze is later ontkiemd en doet vanaf het begin al vreemd, vermoedelijk omdat ze wat te zuur water kreeg in het begin (grote nadeel van niet alles zelf in de hand kunnen houden).. dwerggroei, slechte voeding opname (vooral kalium heb ik het idee), vreemde bladgroei- we laten haar maar gewoon gaan, houden haar in de gaten m.b.t. herma en rot etc, en zien of ze nog wat oplevert mocht ze het tot het einde halen.

          Edit: Ik kan helaas maar 1 foto uploaden bij dit bericht.. dan dus maar de foto van de hele plant (de vergeling is hier niet zo heel duidelijk te zien, wel dat ze scheef staat) en wacht even LR2's reactie af over het starten van een eigen topic (of reactie van een moderator?)..
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 1 photos.
          Last edited by Maroo; 26 September 2018, 16:51.

          Comment


            #6
            Wortelstimulator heeft in dit stadium van de groei geen zin meer. Als het al zin heeft.
            Persoonlijk denk ik dat rechtzetten geen kwaad zal kunnen nu ik de foto zie.
            Voorkomen dat ze verder omvalt, dat zal verder kwaad voorkomen.
            Wat mij betreft kun je in dit topic je vragen stellen mits de Boer daar geen probleem mee heeft. Enige nadeel kan zijn dat je minder mensen bereikt als wanneer je een eigen topic had geopend. Nu zou ik het gewoon op een plek houden. Hier beginnen, hier eindigen (hopelijk met succes).
            In een kweekverslag zou je allebei je plantjes te kijk kunnen zetten. En je vragen kwijt kunnen. Dat is altijd fijn voor als je een volgende kweek nog eens wat terug wilt weten van jezelf.
            Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

            Comment


            • Maroo
              Maroo commented
              Editing a comment
              Wel een leuk idee, nog een kweekverslagje maken, ik zal er even over nadenken!

            #7
            De plant heeft een klap gehad, dus wat ze niet met de wortels kan opvangen, dat haalt ze uit het blad. Maar daarmee wil ik benadrukken; we zien hier geen enkel hangend blad, de plant krijgt dus nog voldoende water rondgepompt om prima te overleven. Wortelstimulator gaat in dit stadium niet helpen, wiet is daarnaast een van de makkelijkste en sterkste wortelaars die ik ken - en ik stek ongeveer 60 verschillende plantsoorten per jaar. Als er een plant is die het niet nodig heeft, dan is het de wilg. Op de tweede plaats komt wiet.
            Als de vergeling stopt, of heel langzaam uitbreidt, dan is er weinig aan de hand. Als het in een rap tempo toeneemt, dan moet je wel ingrijpen. Maar naturlijk, na een flinke klap als deze kan het voor een paar dagen snel verlopen, en daarna rustig aan gaan. Als het rustig aan gaat, dan haal je het eind van de bloei met gemak. Als de aftakeling/beschadiging sneller door blijft zetten, dan zijn er ingrepen nodig.
            Als een plant niet verzuipt of verbrand/verdroogt, dan heb je meestal een ruime week om een oplossing te verzinnen voordat er blijvende schade optreedt. Paniek is nooit goed, dat loopt in 90% van de gevallen uit op een fiasco.
            Kijk 't effe rustig aan, observeer wat er gebeurt, en alleen als dat nodig is, even een plan trekken.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #8
              ...als dit niet de bedoeling is of het moet anders (eigen topic starten o.i.d.) dan hoor ik dat graag...
              Het is zeker niet chic om een topic te kapen.
              Dat is niet alleen hier zo, dat is op elk forum.

              Alles opgepakt en in een eigen topic gezet.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


              • Ongeldig
                Ongeldig commented
                Editing a comment
                Euy, dat heb je weer mooi gefixed Q.

              • Maroo
                Maroo commented
                Editing a comment
                Helder, dank voor het verplaatsen QnQ! Ook wat fora betreft praktisch een newbie, dus naast het leren over het wel en wee van de dames leer ik daar ook over bij.

              #9
              Ongeldig, LR2, dank voor jullie reacties! Goed om te weten over de wortelstimulator overigens.

              Er is nog niks gedaan met de dame sinds ze scheef staat. Er was wel lichte paniek toen het mij ter ore kwam maar dat is dan weer een voordeel van niet elke dag kunnen kijken: niet meteen kunnen ingrijpen. Waarschijnlijk ben ik morgen in de gelegenheid om even te gaan kijken hoe ze er nu bijstaat, en zien of en wat ik met haar ga doen.

              Erg blij met het droge en relatief warme weer van de afgelopen dagen, volgens de eigenaar van de tuin was het nogal een modderbende geworden, wat wellicht mede verklaart dat ze na het ondiepe wortelen door de droge hete zomer scheef is gewaaid. Je zakte er wel zo'n 5 cm in is mij verteld. Moeilijk voor te stellen na de droge harde grond van de afgelopen maanden maar klonk niet als goed nieuws voor de dame en de mogelijkheid tot wortel- en stamrot.
              Het is nogal kleiige grond, wel vermengd met wat potgrond voordat ze in de grond gezet is, maar niet ideaal dus want niet erg luchtig dus dat zal het diepe wortelen niet geholpen hebben de afgelopen maanden. En wellicht dat ze daardoor ook moeite heeft (gehad) om voeding op te nemen ofwel dat er een blokkade is ontstaan? Toen ik mij dat bedacht stond ze er al, en weer verplaatsen leek me toen ook niet zo'n goed idee. Misschien wel positief is dat door de modderbende de wortels eventueel minder beschadigd zijn dan wanneer de grond nog kurkdroog was geweest..? Even afwachten nu dus hoe ze er morgen uitziet.

              Enfin, nog even een foto van de stam van afgelopen maandag:

              IMG_20180924_164628.jpg


              Ik wilde nog wat vragen stellen over de vergeling die voordat de plant scheef waaide optrad, maar ik twijfel omdat ik niet weet hoe ze er nu bij staat en of het nog relevant is. Of willen jullie er alsnog even naar kijken? QnQ, mocht ik daar nog vragen over willen stellen doe ik dat dan in dit topic of maak ik dan beter een nieuw topic aan?
              Last edited by Maroo; 27 September 2018, 16:38.

              Comment


              • QnQ
                QnQ commented
                Editing a comment
                Dat is misschien ook wel het gevolg van een zwak wortelstelsel net als omwaaien en het gaat over dezelfde planten dus wat mij betreft ga je er hier over verder.

              • Maroo
                Maroo commented
                Editing a comment
                Dank voor je reactie QnQ! Hieronder het vervolg.

              #10
              Hoi allemaal,

              Gisteren even bij de dame kunnen kijken. Hierbij wat foto's:

              RM 16 sept.jpg
              Foto van 16 september, voor de oprukkende vergeling en het scheef waaien. Hier heeft ze net zo'n 2 liter water met zo'n 5 ml Plagron algagrow gekregen. Ze begon onderin wat vergeling te tonen en na veel lezen dacht ik wat stikstof tekort, vandaar het bij voeden.


              RM 20 sept.0.jpgRM 20 sept.2.jpgRM 20 sept.1.jpg RM 20 sept.3.jpgRM 20 sept.4.jpg
              Foto's van 20 september. Hele plant, van links naar rechts van boven naar onderin de plant. De vergeling was rap naar boven toe opgetrokken vooral binnenin de plant. Laatste foto rechts: na veel lezen lijkt dit een voedingsoverschot?


              RM 28 sept.0.jpgRM 28 sept.2.jpgRM 28 sept.1.jpgRM 28 sept.3.jpgRM 28 sept.4.jpgRM 28 sept.5.jpg
              Last edited by Maroo; 30 September 2018, 21:19.

              Comment


              • Ongeldig
                Ongeldig commented
                Editing a comment
                Ik zou zeggen een blokkade in een deel van de plant. Vandaar de lokale gele verkleuring. Verwijder dat verdorde blad. Dat gaat mogelijk rotten.
                Die blokkade kan komen omdat de wortels zijn afgebroken bij het scheef waaien waardoor een deel van de plant geen voeding krijgt, bijvoorbeeld. Dat zal verder blijven vergelen en waarschijnlijk afsterven. Het kan ook een andere oorzaak hebben maar je sluit zelf stamrot al uit.
                Aan de hand van de top mag ze inderdaad nog wel even. Half november, als je het zolang gaat kunnen rekken zou weleens kunnen kloppen.
                Wat betreft voeding, ik weet het niet. Ik ben er geen fan van. Misschien dat iemand anders daar nog wat zinnigs over kan zeggen.
                Succes ermee. En hou ons op de hoogte, ik ben benieuwd hoe dit zal verlopen.

              #11
              Niemand? Was wel even benieuwd wat anderen erover denken..

              Comment


                #12
                Je plant had eerst 100 wortels die allemaal hun werk deden, nu slechts 20 ofzo. Dan is het niet zo gek dat de boel een beetje hongerig gaat zien. Ze heeft in feite een maagverkleining gehad; ze moet nu de hele plant ondersteunen met het restantje.
                Je wilt dan voorkomen dat je het laatste restje wortels kapot maakt met voeding, dus die laat je het beste met rust. Die voed je niet.

                De vraag is ook wat je wilt bereiken met meer voeden; het blad wat geel is kleurt niet meer terug groen, hetzelfde geldt voor alle gebreken.
                Wil je de planten tot een gezond einde brengen, dan is het een kwestie van onderhouden nu. Niet meer voeden, alleen water geven wanneer nodig, en eventueel helemaal afgestorven blad weghalen voordat het gaat rotten.

                Qua bloeitijd, tsja, lastig te zeggen. Ze zijn klaar wanneer ze klaar zijn. Als ik het zo zie, zou ik ze nog 5 weken geven. Maar met een paar warme weken zou dat zomaar 4 kunnen zijn. Met veel kou zomaar 6. Dat is moeilijk te peilen.
                RQS rekent altijd heel kort, daar komen meestal 2 of 3 weken bij. Zij toetsen hun planten niet buiten, maar enkel binnen en dan ook nog op ideale omstandigheden (net als veel fabrikanten) en daar baseren ze hun bloeitijden op.
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment

                Bezig...
                X