Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Zaailing wordt geel vanaf de onderkant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zaailing wordt geel vanaf de onderkant

    Korting op 420shop
    Sinds een paar dagen begint mijn zaailing steeds meer te vergelen vanaf de onderkant. De zaailing is op 15 juni overgepot in deze 15 liter pot (met biobizz allmix gemengd met universele potgrond) en is niet veel gegroeid vergeleken met de andere zaailing die diezelfde dag ook overgepot was. Ik heb online meerdere oorzaken gelezen, maar ik kom er zelf niet uit wat hiervan precies de oorzaak is. Aangezien het erg warm is de afgelopen dagen en ik tot 2 dagen geleden alleen maar water heb gegeven doormiddel van nevelen, ga ik er niet vanuit dat het een water overschot is. Ik geef nu sinds het zo heet is water met dezelfde plantenspuit als bij het nevelen, maar dan met de 'normale' stand. Dit is echter een kleine plantenspuit en ik geef daarom misschien 100ml per dag. Ik geef om de zoveel uur water wanneer ik zie dat de bovenste laag is uitgedroogd. Ik zal het voortaan echter wel per ml gaan afmeten voor de zekerheid.

    Wat is er nu aan de hand met dit plantje en wat kan ik hier het beste tegen doen?
    Attached Files

    #2
    Door het nevelen heb je kans dat de wortelontwikkeling niet zo snel gaat als je wil.
    Als ze klein zijn geef ik in het begin een keer goed water, en dan een week of langer niks zodat de pot helemaal kan uitdrogen.
    Dan gaan de wortels het snelst.

    Buiten mogen ze goed droog worden voor je weer water geeft.
    Die bovenlaag is helemaal niet belangrijk, als je die nat houdt trek je alleen beestjes en schimmels aan.

    Het nieuwe blad is mooi groen, dus zeker geen voeding gaan geven ofzo.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Wiu
      Wiu commented
      Editing a comment
      Ik heb gelukkig nog geen voeding gegeven nee.

      Maar wat dan nu het beste doen, laten uitdrogen, even een dag geen water geven? (Ga er vanuit dat met deze hitte ze wel in een dag uitdrogen?)
      En kan ik dan het beste alle planten laten uitdrogen of alleen deze met de vergeling? Ik heb de planten allemaal water gegeven vlak voordat ik dit topic startte. De plant heb ik nu ook even in de schaduw gezet, of kan ze beter weer in de volle zon staan?

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Je zult dat zelf moeten bekijken, dat is moeilijk te zeggen zo.
      De potten hoeven niet de hele dag loodzwaar van het water te zijn, en als ze er echt verzwakt uitzien kun je ze even uit de zon houden.

    • Wiu
      Wiu commented
      Editing a comment
      Ik heb geef de vergelende plant nu dan even tijdelijk geen water. De tweede set bladeren zijn een stuk geler geworden dan hoe ze er vanmiddag uitzagen, zoals op de foto. Ik heb de plant nu op een plek gezet waar ze in de schaduw zal staan overdag. Ik ben benieuwd hoe ik de plant morgenochtend zal aantreffen.

    #3
    Je kan eventueel van onder water gaan geven.
    Teiltje, halve liter, pot in teiltje, wachten tot water is opgenomen.
    Ze zijn nog klein en hebben niet zoveel nodig.
    herhalen als plantje slap wordt.

    Comment


    • Wiu
      Wiu commented
      Editing a comment
      Ik kan het proberen, alleen lijkt het mij nu eerder dat ik even moet wachten nog met water geven, of niet? De tweede paar bladeren beginnen nu ook steeds geler te worden en slap te hangen.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Jaja, wel even wachten tot ze weer water nodig hebben natuurlijk. Wiu

    • Ipie
      Ipie commented
      Editing a comment
      Slap?
      Ik zie niet wat je bedoelt?

    #4
    Dit is hoe de plant er momenteel uit ziet, ze is dus duidelijk achteruit gegaan vergeleken met gister.. Ik heb geen water gegeven en ze staat in de schaduw. Is er nog iets wat ik kan doen?
    Attached Files

    Comment


      #5
      Hoe zwaar is de pot ? Een pot met alleen aarde weegt niet veel.
      Lets not criticize but legalize

      Comment


      • Wiu
        Wiu commented
        Editing a comment
        De pot bevat 16 liter aan aarde en weegt 6 kilo (zojuist gewogen). Ik heb het zelf niet overgepot en ik weet daarom ook niet of de pot nu veel lichter aanvoelt dan toen het net overgepot was.

      #6
      Is t een slim idee om deze plant over te potten naar een ongeveer even grote pot?

      Comment


        #7
        Zes kilo lijkt me wat veel, als het een plastic pot is. Dan zou er nog genoeg water in moeten zitten.

        Steek je vinger of een stokje in de pot, om te zien of het onderin nog nat is.


        Lets not criticize but legalize

        Comment


        • Gps
          Gps commented
          Editing a comment
          Ik weet het niet, ik denk dat je beter nog even wacht.

        • Wiu
          Wiu commented
          Editing a comment
          Gps hoeveel dagen zou jij het nog geven voordat je echt aan de bel moet trekken en dus overpotten?

        • Gps
          Gps commented
          Editing a comment
          Een dag of twee desnoods langer, zolang de plant niet gaat hangen heeft ze geen water nodig.
          Daarbij moet je dus vooral naar de goede nieuwere bladeren kijken. De gele bladeren maar even negeren.

          Er is een kans dat je al wortel schade hebt door te nat staan, dat maak je met over potten waarschijnlijk alleen maar erger.

        #8
        De plant in z'n geheel begint schuin te staan/hangen, maar de bovenste bladeren staan nog normaal.. Moet ik dan water geven?
        Attached Files

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Aan de schaduw te zien richt ie zich naar de zon.

        • Wiu
          Wiu commented
          Editing a comment
          @Rreppellsteeltjam de plant stond de hele tijd in de schaduw, alleen voor de foto heb ik haar in de zon gezet. Maar wat bedoel je hier mee te zeggen? Water geven is nodig of juist niet?

        #9
        De ene plant waarvoor ik dit topic startte is jammergenoeg dood gegaan... Echter begint de volgende al weer raar te doen (zie foto). De plant is 2 dagen geleden overgepot en de onderste bladeren (boven de lobbladeren) begonnen al een beetje gelig te worden. Na het overpotten zijn de bladeren bij t uiteinde bruin geworden. Wat kan ik hiertegen doen?
        Attached Files

        Comment


          #10
          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

          Comment


          • Wiu
            Wiu commented
            Editing a comment
            De plant zat eerst in een klein wit plastic bekertje. Ik heb de plant eerst een paar dagen geen water gegeven voordat ik haar overpotte zodat de aarde goed een kluit kon vormen. Ik heb het bekertje ondersteboven gehouden zodat de kluit er uit ging (in mijn hand) en toen de kluit in het gat in de aarde gestopt.

            Ik weet dat autoflowers beter gelijk in de uiteindelijke pot kunnen, maar we hadden op dat moment geen pot beschikbaar en wilden testen hoeveel verschil het zou maken als er wel overgepot werd.

            Ik geef gewoon kraanwater, heb geen metertjes om waardes af te meten. Ik heb het vorig jaar ook zo aangepakt zonder problemen dus vandaar dat ik die dingen dit jaar niet in huis gehaald heb.

          #11
          Voor wat dienen die stokjes

          de Allmix zijn dat mest korrels ?

          wat is de PH waarde van je water


          Last edited by Jura; 6 July 2019, 17:59.

          Comment


          • Wiu
            Wiu commented
            Editing a comment
            De stokjes zijn tegen de katten. Die hebben nu al 1 plant vermoord door er in te gaan liggen en graven.

            De grond bestaat uit biobizz allmix gemengd met universele potgrond.

            PH waarde weet ik niet, ik gebruik kraanwater en heb geen metertjes

          #12
          Ik zou toch voorzichtig het plantje er uit lepelen met een grote lepel. Dan het wortelgestel, nou ja ...zal denk ik niet veel zijn maar ook juist de grond onderzoeken of dat allemaal hebbelijk is of niet. Je moet toch uitsluiten wat het probleem is anders gaan er misschien nog meer naar de knoppen.

          Ik vermoed dar er iets mis is met de grond en een nieuwe set up zou dan een idee zijn.

          Edit, maar waarom al overpotten als ze zo klein zijn, en was het wortelgestel al fors en gezond?
          Last edited by komatsu300; 6 July 2019, 19:41.

          Comment


          • Wiu
            Wiu commented
            Editing a comment
            Als ik de grond onderzoek, waar moet ik dan op letten? Hoe kan ik zien of er een bepaald probleem is?
            De grond waar het plantje eerst in groeide bestond uit zaai en stekgrond, nu de kluit overgepot in biobizz allmix gemengd met universele potgrond.

            Ik heb overgepot omdat in een ander topic werd mij ook aangeraden om de planten van deze grootte over te potten. Het plantje zat eerst in een klein wit plastic bekertje en de wortels hadden de onderkant al bereikt

          #13
          De wortels van je plant groeien altijd naar het water toe.
          Ik zou in het vervolg dus geen water geven door te nevelen met een plantenspuit.
          Nou ben ik wellicht een beetje simpel, maar dat hele gedoe met zoveel mm water voor een buitenplant heb ik nooit begrepen.
          Ik zou in het vervolg water via de onderkant geven.
          Stel je verpot een zaailing naar een nieuwe pot.
          Wat ik dan meestal doe is de pot via de onderkant genoeg water geven zodat de aarde zich helemaal vol zuigt.
          Vervolgens geef ik ze +/- een week (ligt aan het weer etc..) geen water.
          Zo droogt de aarde voornamelijk vanaf de bovenkant en forceer je de plant om naar beneden te wortelen.
          Dit alles heeft trouwens volgens mij niet veel met je probleem te maken.
          Last edited by Nederhigh; 6 July 2019, 20:06.
          Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
          Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

          Comment


            #14
            Vermoed dat de bemesting te zwaar is

            Comment


            • Wiu
              Wiu commented
              Editing a comment
              Hoe kan ik dit dan nu verhelpen?

            #15

            Comment


            • Wiu
              Wiu commented
              Editing a comment
              Ik zal metertjes gaan bestellen maar die zal ik dan morgen pas binnen hebben. Is er iets wat ik kan doen in de tussentijd? Weer verpotten (naar minder zwaar bemeste grond) zal zeker alleen maar meer schade oplopen?

              Misschien ga ik voortaan dan vanaf de onderkant water geven. Maar ik heb het idee dat ik bij deze plant voorlopig nog geen water hoef te geven, aangezien de aarde vochtig was toen ze overgepot werd.

              Ik heb inmiddels de stokjes eruit gehaald, weet niet of dat uit maakt. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het schimmel kan veroorzaken.
          Bezig...
          X