Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Gele bladeren (nerf)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Gele bladeren (nerf)

    Korting op 420shop
    Ik heb een bladprobleem en ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan wijzen.

    Plantjes, buiten in de volle grond, Critical Orange Punch, feminised, binnen uit laten komen en in begin mei buiten gezet.

    Twee weken geleden met de storm ben ik een tweetal planten helaas verloren. De rest (drie) doen het nog goed. Alleen zie ik nu gele bladeren verschijnen in het midden van de plant. Dus niet aan de onderkant maar echt in het midden. Ik heb natuurlijk misschien een idee dat het een calcium probleem zou kunnen zijn maar zou het dan niet over de hele plant(en) zijn.Ik geef verder geen voeding of water. Ja als het echt warm is en droog dan geef ik een aantal gieters met water maar anders niet. Ze staan sinds een week in de bloei en ik zie topjes verschijnen. Wat is nu slim om te doen? Wel of geen calcium? Of andere voeding gebruiken? Waarom worden de bladeren geel?

    Alvast harstikke bedankt voor de tips!!



    3.jpg

    Attached Files

    #2
    Ik ben geen expert maar het valt op dat het de middelste plant is. De rest staat er toch goed bij?
    Volgens mij zijn cannabis sollitairs en nu staan ze echt hutje op mutje als een heg, ik denk dat daar de oorzaak ligt....
    Maar je krijgt zeker een wat specifieker antwoord op het probleem.

    Comment


      #3
      Inderdaad ze staan wat te dicht op elkaar. Ik had niet verwacht dat ze zo zouden groeien. Twee meter staan ze uit elkaar. De linker plant is de grootste, toen die nog een baby was heeft de kat de top er af gegeten. Dus dat zijn eigenlijk nu twee planten. Maar het lijkt idd alleen de middelste maar de rechter en vooral de linker plant begint ook.

      Comment


        #4
        De bladeren worden wss geel omdat ze alle voedingsstoffen uit het blad aan het trekken is

        het lijkt mij meer een ijzer of stikstof tekort
        Haze kweek #1,Haze kweek #2,Indica/sativa, weske's indoor garden

        Comment


          #5
          Calcium zou niet mijn eerste reactie zijn.
          Het heeft meer weg van stikstof, maar ze staan in de volle grond, en al een tijdje, zo te zien.
          Dan zitten de wortels erg diep, en ver, en zou je bij redelijke tuingrond geen tekort hoeven zien.
          Dus het ligt er een beetje aan hoe de grond is waar ze in staan of het echt een tekort zou kunnen zijn.
          Stel dat het 20-30cm grond is op zand en puin bijvoorbeeld.

          Maar het andere probleem waar ik dan mee zit is dat het echt halverwege de plant zit.
          Waarom is het niet onderaan begonnen ? Stikstof is nu dus ook twijfelachtig.

          Heb je nog iets aan de grond toegevoegd, mest of korrels ofzo ?

          Kun je de stammen van de plant eens nalopen om te zien of er nergens rot, schimmel of donkere plekken in de stam zitten ?
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Hoi heren, dames,

            Super dat jullie met mij mee willen denken en advies willen gven, wordt zeer gewaardeerd.


            Wat voor soort grond?

            Het is west Friesland dus dikke vette klei grond.

            Heb je nog iets aan de grond toegevoegd, mest of korrels ofzo ?

            Nee helemaal niks, heel af en toe wat gieters met water.. Bewust grond uitgekozen waar de brandnetels zich heerlijk voelen.

            De bladeren worden wss geel omdat ze alle voedingsstoffen uit het blad aan het trekken is

            het lijkt mij meer een ijzer of stikstof tekort


            Dat zou het dan moeten zijn ik zie wel dat in een paar dagen tijd de haartjes nu tevoorschijn komen en het echt al kleine topjes aan het worden zijn.

            Kun je de stammen van de plant eens nalopen om te zien of er nergens rot, schimmel of donkere plekken in de stam zitten ?​​​​​​​

            Goeie vraag maar: De stammen is niks aan te zien zien er zeer gezond uit zoals je ook kan zien op de video.



            Even een update, waar kan ik het beste eventuele voeding kopen? Wat goed is voor de plantjes in de bloei. En wat zal ik dan halen?

            Is het een groot probleem wat ik nu heb? Of kan het nog wel goedkomen?

            ​​​​​​​Alvast weer bedankt!!

            Comment


              #7
              Ik vind het niet makkelijk, ik weet ook niks van kleigrond, alleen wat tuinmanieren er over vertelt
              Voeding kun je bij een growshop halen. Soms hebben ze in een tuincentrum ook weleens wat staan maar die kunnen er verder niks over vertellen.
              Begin van de bloei, dus de vraag naar Kalium wordt wat groter, een Kaliumfixatie misschien, maar nu praat ik echt buiten m'n kennisgebied.

              Zo te zien woon je niet in de duinen, dus het kan ook geen zout water zijn (?)
              Aan de andere kant van de schutting zit ook niks bijzonders neem ik aan.

              Pft...hopelijk reageert er nog iemand die ervaring met kleigrond heeft, of misschien dat exmember47012 dit weleens gezien heeft.

              (West Friesland ja, dat hadden we al gehoord ghehe

              .
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Hey!

                Kleigronden bevatten van nature vaak grotere hoeveelheden kalium. Kalium werkt de opname van magnesium tegen, en jouw planten hebben onderandere een magnesiumtekort. Kleigronden hebben van zichzelf een hogere CEC-waarde, wat dus betekent dat er genoeg voeding moet zitten. Maaaaar, Kleideeltjes zijn ook erg klein. Deze kunnen samenklonteren waardoor de bodem anaeroob kan worden. Dit betekent ook dat je een slechte drainage zal hebben. En dus een slechtere opname van voedingsstoffen in het algemeen.

                Tevens behandelen mensen kleigronden vaak met kalk/calcium. Dit verstoort dikwijls de magnesiumopname, ik weet niet of jij de bodem hebt voorbewerkt met kalk? Dan zou dit ook een oorzaak kunnen zijn. Een oplossing is een snelle vorm van meststoffen toevoegen, zoals bladsprays of minerale plantnutrienten en het percentage organisch materiaal verhogen. De bladspray/minerale voeding als ' quickfix'.

                Organisch materiaal kan in de vorm van mulch, bladeren, compost, etc.

                Om je bodem voor volgend jaar eventueel te verbeteren kan je basaltmeel toevoegen aan kleigrond en dezelfde mulchlaag 15-20cm diep door de klei/aardegrond heen scheppen..

                Comment


                  #9
                  Zie de foto's; de verkleuring heeft geen natuurlijk verloop van beneden naar boven of andersom. De bladeren onder het aangedane deel zijn groen, dan opeens geel, en dan weer normaal. Het is geen algeheel beeld waardoor je in principe de bodem als hoofdoorzaak kunt uitsluiten.

                  Zie het verhaal: het heeft gestormd en sindsdien vindt dit probleem plaats.

                  Doe eens als een plant; kiep een bak lijm over de tafel, leg je hoofd op die tafel. Wacht tot je veel grip hebt, waai dan je hoofd omhoog en naar links en naar rechts. Dikke kans dat er een flinke pluk haar op de tafel achterblijft.
                  Dat is met wortels net zo als het 'hoofd' waait; ze kunnen scheuren of geepileerd worden! Als planten tegen een schutting staan, dan vind de scheuring vaak plaats aan de kant van de schutting omdat de windval en buiging van de plant aan de richting van de schutting weg meer kracht kunnen krijgen (anders gezegd: als je plant tegen de schutting aanwaait, dan houdt de schutting hem tegen. Richting het gazon is er wel een meter of anderhalf door te buigen). Planten die eerst in pot zijn gekweekt en later uitgeplant hebben hier veel meer last van omdat de penwortel minder dominant ontwikkeld is, de belangrijke zijwortels zorgen dan voor stabiliteit maar die scheuren nogal makkelijk.

                  Als de plant zichzelf niet meer goed kan voorzien van voedingsstoffen, dan is het logisch dat in de meest mobiele en meest gebruikte elementen een tekort ontstaat. Vage tekenen zijn dan een belangrijke aanwijzing.
                  Wortelrot ligt dan op de loer; zodra je bruine vlekken ziet ontstaan op het blad (dan al geel) en het blad gaat hangen zonder dat het echt droog is, dan weet je genoeg. Tegen die tijd, zal er mogelijk een bruine streep op de stam ontstaan die wijst op waar de wortel gebroken is en waar de infectie is begonnen. Dat kun je dan niet meer verhelpen. Sommige planten hebben daar schijt aan, anderen leggen het loodje.

                  De tekenen+verhaal zijn in mijn optiek vooral een fikse wortelschade, en niet volledig unaniem te wijten aan een voedingsblokkade/tekort door een slechte bodem. Dan zouden de tekenen duidelijk een patroon hebben, dat lijkt nu niet het geval.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                    #10
                    Weer heel erg bedankt voor de reacties. Zijn erg goede reacties en heb er veel aan. Het filmpje van tuinmanieren, razend interessant. Over de kleigrond en het voorbewerken, niet gedaan maar ga ik zeker toepassen in het volgende jaar. Supertip.

                    Toen ik de uitleg las van LR2 ging het licht aan. Dat is het het kan niet anders dan dat het wortelschade is. De planten werden van links naar rechts gegooid. In eerste instantie dacht ik van dat kunnen ze wel hebben. Maar op een geven moment werd het te erg en toen ik maatregelen wilde treffen was het voor een plant te laat, die brak gewoon af.

                    IMG-20190810-WA0002.jpeg

                    Ik hoop dat mijn planten er schijt aan hebben en gewoon doorgroeien en de eerste tekenen lijken goed. Ik zal jullie op de hoogte houden van het verloop. Nogmaals, Harstikke bedankt voor het meedenken en LR2 is de man

                    Comment

                    Bezig...
                    X