Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Help! Veel grijze vlekjes op blad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Help! Veel grijze vlekjes op blad

    Korting op 420shop
    Hoi,

    Toen ik vandaag mijn plantjes water ging geven zag ik dat 1 van mijn 3 plantjes vol zit met grijze vlekjes. Als ik hierop google zie ik antwoorden die zeggen dat er niks aan de hand is, antwoorden die zeggen dat het een schimmel is en antwoorden die zeggen dat het beestjes zijn. Ik kan op de bladeren zelf geen beestjes vinden. Weet iemand wat het probleem is?
    Attached Files

    #2
    Help! Het wordt steeds meer en het is overgeslagen naar een van de andere plantjes!
    Attached Files

    Comment


      #3
      Dit is door de nacht gebeurt:
      Attached Files

      Comment


        #4
        Ik heb ze alle 3 buiten gezet, ik las online dat als het schimmel is dat ik de bladeren moet wegknippen, maar ik wil dit niet doen zonder zekerheid want ik denk niet dat ze het overleven.

        Comment


          #5

          Comment


          • Oli420
            Oli420 commented
            Editing a comment
            erg jammer. Waardoor denk je dat het ontstaan is? Heeft het nog zin om bij die ene de bladeren weg te knippen of is die echt niet meer te halen? Het zijn autoflowers en die kunnen toch niet zo goed tegen ontbladeren?

          • TheBigDudeski
            TheBigDudeski commented
            Editing a comment
            Ik denk dat je beter wat blad kunt afknippen dan dat je de hele plant naar de klote laat gaan door niet te knippen.

            Ben er zelf verder ook niet in thuis hoor. Je moet ook niet van mij aannemen dat het schimmel is, maar het LIJKT er wel heel erg op.

          • Oli420
            Oli420 commented
            Editing a comment
            Jup veel meer dan schimmel kan het ook niet echt zijn. Verassend genoeg heb ik minder moeten knippen bij het eerste slachtoffer. Ik hoop dat ze terugkrabbelen maar ik zet mijn verwachtingen niet te hoog.

          #6
          Lijkt mij gewoon roest. Dat kan eventueel komen door wortelrot ofzo. Teveel water?
          Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
          Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Zou QnQ of Lr2 misschien een idee hebben?

          #7
          Ik heb wel eens ideetjes. Maar de bladprobleemoplosser(!!!) beschrijft dit fenomeen ook; cal/mag tekort. Waarschijnlijk door een blokkade; te hoge pH van de bodem door het geven van kraanwater. Nu zijn de puntjes nog grauw, waarschijnlijk worden ze later omringd door oranje.

          Nogal zeldzaam, tenzij je in hele kleine potten kweekt. Het helpt in zulke gevallen wel om even te beschrijven wat je doet qua watergeven, hoe vaak, welk type, en qua bodem en voeding is een woordje uitleg ook wel handig.

          Cal/mag gebrek kan ook komen als men de bodem verzadigt met bloeivoeding. Da's ook een dingetje. Maar lastiger uit te leggen.
          Allereerst lijkt het me handig dat de topicstarter wat meer uitleg geeft over zijn omgang met de planten.

          Stukje logica voor alle lezers:
          Schimmel- en bacteriele infecties zijn vrij zeldzaam, die moeten vaak overspringen van andere planten door insecten. Als ze op deze schaal gebeuren op een plant, dan zou ik verwachten dat het jonge blad als eerste symptomen vertoont omdat dat blad aantrekkelijker is voor beestjes. We zien hier dat het oude blad er meer last van heeft, dat duidt er op dat het iets met de bodem te maken heeft. Planten staan er om bekend dat ze oud blad opofferen om jong blad te voeden. Dat lijkt hier aan de hand te zijn. Algeheel doffe kleur? Check. Vlekjes? Check. Oudste blad heeft oranje randen? Check. Verloop van oud blad naar nieuw? Check. Cal mag blokkade/gebrek lijkt logisch. Het is nu achterhalen of het een gebrek is, of een blokkade.

          Hoe los je zoiets op in de bloei?
          Je kunt bijsturen door de pH te regelen, of door calmag bij te geven soms, maar het is makkelijker om grotere sloffen te kopen en de planten voorzichtig in nieuwe aarde te zetten. Die laatste techniek brengt het minste risico met zich mee voor de beginnende kweker. Die nieuwe aarde buffert vervolgens, zorgt voor nieuwe aanvoer van voedingsstoffen en reviseert de balans in de bodem. Het beschadigde blad kan niet herstellen, maar het uitbreiden van het probleem gaat minder snel.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • Oli420
            Oli420 commented
            Editing a comment
            Ik geef ze iedere dag kraanwater en 2x per week kraanwater met bloeivoeding. Ik kweek in 16 liter potten. Ik heb ze nu in een grondmix van RQS staan dit is met perculiet, vermiculite, veenmos, compost en wat voeding er doorheen. Welke grond kan ik het beste gebruiken?

            Als de pH graad te hoog is door kraanwater, hoe kan ik dit dan oplossen? Ik heb geen toegang tot ander water.
            Last edited by Oli420; 12 June 2021, 11:55.

          #8
          Als je na 4 weken kweken al drie topics met problemen hebt, dan kun je misschien beter een kweekverslag bijhouden of jezelf wat verdiepen in plantjes kweken.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


          • Oli420
            Oli420 commented
            Editing a comment
            Ik heb me redelijk verdiept maar blijkbaar niet genoeg. Toen ik op de problemen googlede kreeg ik alleen maar schimmels of beestjes als resultaat. Nu achteraf denk ik dat het veel te snel ging om een schimmel te zijn.

          #9
          Hij gaat in elk geval wel rigoureus te werk. Uit de reacties maak ik op dat ie al heeft staan knippen

          Geduld is key.

          Comment


          • Oli420
            Oli420 commented
            Editing a comment
            Ik heb bij de linker flink wat meer blad weggeknipt. Ik plaats een foto in een ander bericht, kan hier geen foto’s plaatsen.

          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Kan je dan deze foto ( s ) met de tekst van L, in de bladprobleemoplosser knutselen als aanvulling!?

          • Oli420
            Oli420 commented
            Editing a comment
            Wat is dat dan? De bladprobleem oplosser? Ik ben vrij nieuw op deze site.

          #10
          Hier de foto:
          Attached Files

          Comment


          • Oli420
            Oli420 commented
            Editing a comment
            Dat is fijn! Alleen als er een calcium tekort is of een te zure grond door het kraanwater, dan is mijn probleem nog steeds niet opgelost toch? In de bloeivoeding zit monopotassium, calcium en magnesium dus is het gewoon een kwestie van extra bloeivoeding geven?

          • TheBigDudeski
            TheBigDudeski commented
            Editing a comment
            Kan ik je helaas niet goed genoeg mee helpen. Mijn hersenen komen niet verder dan simpelweg wat Calmag aan de voeding toevoegen, maar ik ben totaal niet bekend met buitenkweek.

            Misschien kun je ivm te hoge PH je kraanwater afzuren (of voortaan regenwater geven), maar ik weet niet in hoeverre dat voor jouw situatie en je voedingslijn relevant is.

            Maar iemand anders hier vast wel.

          • Oli420
            Oli420 commented
            Editing a comment
            Ze stonden tot gister binnen in een kweektentje, omdat ik dacht dat het schimmel was heb ik ze buiten op m’n balkon gezet en met dit lekkere weer laat ik ze daar nog een tijdje staan.

          #11
          Planten kunnen ook zonnebrand krijgen als ze ineens in de zon staan, zorg de eerste dagen dus voor schaduw en bouw dat langzaam af.

          Je kan de plant in nieuwe verse potgrond zetten, zo van de supermarkt of de Welkoop, wel opletten dat de zakken niet buiten hebben gelegen.

          Effe je pot droog laten worden, dan blijft de kluit mooi stevig als je die eruit haalt, beetje de losse grond voorzichtig verwijderen, en dan in de verse grond zetten, die je uiteraard eerst hebt ingewaterd, de pot helemaal vullen met grond.

          Comment


          • Oli420
            Oli420 commented
            Editing a comment
            Ik heb ze tegen de muur op m’n balkon staan, ze hebben schaduw tot een uurtje of 15:30. Dat is prima lijkt me? Waarom mogen ze zakken niet buiten hebben gelegen?

          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Dan kan er ongedierte in zitten of ze zijn zeiknat en bevroren en gebakken door de zon.
        Bezig...
        X