Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Is dit een tekort,teveel of onbalans in de bodem?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Is dit een tekort,teveel of onbalans in de bodem?

Korting op 420shop
    Ik heb gister een tijd de bladprobleem sticky post doorgenomen maar kom er niet uit.
    daarom vraag ik het maar hier.
    deze bladeren ineens aan de onderkant van de plant.
    IMG_5968.jpg IMG_5969.jpg IMG_5967.jpg IMG_5966.jpg IMG_5971.jpg IMG_5970.jpg

heb ook nog een aantal plaatjes bekeken maar kom er zelf niet uit.
    Ph waarde van de aarde is 6.2 en de EC is 1,17
    Op een vergelijkingsfoto stond manganese (Mn) tekort of Calcium tekort.
    nou wist ik niet wat manganese is maar het schijnt iets met de microorganismen in de bodem te maken te hebben.
    ik geef gewoon elke voedingsronde calmag pro van plagron erbij dus dat zou voldoende moeten zijn toch?
    Ik hoor graag of iemand dit weet toevallig?

Een Mn tekort is redelijk onwaarschijnlijk, het is een micro- of sporenelement, waarmee bedoeld wordt dat het in minimale hoeveelheid nodig is in de meeste planten. Micro organismen doen er niet zoveel mee.
    Het (mn) behoort tot de metalen en het kan een wisselwerking met calclium en magnesium aangaan, waarbij de plant het ene voor het andere uitwisselt. Als je elke voedingsronde calmag meegeeft, dan is een calciumtekort onwaarschijnlijk. Dat kleurt ook vaak bruin of oranje, niet donker zoals we op de foto's zien.

Een Mn blokkade is zeer zeker mogelijk: immers calcium (Ca) en Magnesium (Mg) hebben beide een ionlading van +2.. Mangaan ook. Dus het kan mogelijk zijn dat de calmag de positie in neemt van de Mn en daarmee de boel verstoort.
    Even een week of ander half geen calmag mee geven en de pH laten zakken naar 6.0 of 5.8 moet het e.e.a wel weer mobiel maken. Kijk dan of het probleem uitbreidt, zo niet, dan was dat het. Zo ja, dan moeten we verder kijken.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

• ReCoil
      ReCoil commented
      Editing a comment
      Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
      Ik heb net een hoop foto’s bijgevoegd.
      Denk nu zelf dat het een kwestie ph is zodat de wortels bepaalde voedingsstoffen niet goed opneemt?

Foto van de hele plant?
    Ik gok dat je plantje te nat staat, grote gok want ik zie maar 1 blad.

Magnesium (Mg) begint met een verlichting in de bladnerf.

Calcium (Ca) te kort ziet er uit zoals jij nu hebt (necrose/vlekjes) en ontstaat eerder door een verkeerde water huishouding of overschot aan (bloei?)voeding of inderdaad pH.

Mangaan (Mn) is een spoorelement en valt net als calcium en magnesium onder de noemer "metalen"
    Een te kort is vrij zeldzaam met de huidige voedingen en uit zich (dacht ik?!) met vergeling en necrose.

Comment

• Highrider
      Highrider commented
      Editing a comment
      Geen calcium te kort dus...ik spreek lr niet tegen in dit geval

Ik had in 1 pot 5 plantjes gedaan om te kijken als testje of ik niet van alle 5 alleen de midden top kon laten groeien en zo dus alleen 5 midden toppen hoefde bij te houden.
    inmiddels heb ik er al 2 weggeknipt omdat het gewoon teveel was 5 in 1 pot.
    raar is dat dus maar 2 van de 5 deze bladeren hebben met die necrose vlekken.
    ph van de aarde is 6,2 en hij staat op zo een schotel waardoor hij van onder water krijgt.
    enige wat ik doe is dan voeding toevoegen gemixt met klein beetje water.
    het kan zijn dat de grond inderdaad te nat is maar dacht juist dat via de onderkant water geven dat overbewatering haast niet meer kon.
    dacht dat de plant zelf wel genoeg neemt wat hij nodig heeft.
    kan zijn dat dus 1 of 2 van de 5 water vragen van onder en dat die andere al genoeg hadden en zo toch teveel kregen door de andere in dezelfde pot. (Maar een idee)?

inmiddels net even alles op de foto gezet en met mn nieuwe bodem meter is gemeten.
    blijkt dat de ph waarde maar 4,9 is en Ec iets van 1,15.
    dan zou het toch heel goed de foute ph waarde kunnen zijn en dat de wortels de calcium niet goed opnemen?

hier alle foto’s
    IMG_5991.jpg IMG_5996.jpg IMG_5999.jpg IMG_5997.jpg IMG_6018.jpg
    hoofdtent (waar de plant in kwestie in staat)
    IMG_6019.jpg
    droogtent
    IMG_6017.jpg
    zaailing tent
    IMG_6011.jpg
    irrigatiesysteem van onder. (Spider farmer voor 4 potten)
    IMG_6020.jpg IMG_6021.jpg IMG_6022.jpg
    ph waarde watertank
    IMG_6024.jpg
    die had ik op 6,5 staan maar omdat hij zo laag stond net op de meter inmiddels bijgevuld net kraanwater om de ph wat omhoog te schroeven
    hopelijk weet je zo een beetje hoe mijn setup is en kan je ook de planten zien.
    op de foto is goed te zien dat u nog maar 1 plant hier last van heeft.

Ps: heb er nu plantjes bij in staan van mn andere hobby. (Exotische planten en bloemen)
    normaal staan die in een andere tent maar omdat deze zo leeg was dacht ik “ik zet ze erbij”
    Last edited by ReCoil; 6 uur geleden.

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Kweenie of zon meter goed is, maar als je de input op 6.3 houd dan zouden de planten het verder zelf kunnen regelen.

Kleikorrels onderin de pot gedaan?
      Anders kunnen ze toch te natte voetjes hebben.

En nuoeten ze ook op de fotoo.

• ReCoil
      ReCoil commented
      Editing a comment
      Ja hydrokorrels doe ik altijd een laagje onderin.
      Wat bedoel je precies met de input op 6.3 houden dat de planten het zelf regelen?

• ReCoil
      ReCoil commented
      Editing a comment
      Oh en die meter heb ik speciaal gekocht om de bodem goed te kunnen meten.
      Heb deze gecalibreerd en ben er zeer tevreden mee.
      Had eerst andere (goedkopere) maar die bleven maar op en neer gaan.
      Na 10 minuten had je dan nog geen goede meting.
      Met deze heb je binnen een 30sec tot een minuut een goede meting.
Bezig...
X