Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

    Korting op 420shop
    Dag iedereen,

    Ik heb sinds een maandje weer twee plantjes staan, al gaat het jammergenoeg niet zoals gehoopt. Zoals op de foto's te zien valt, proberen ze me duidelijk te maken dat ik iets verkeerd aanpak.

    Even wat uitleg. Ze staan allebei op potgrond, in een eigengemaakte kast. Tot gisteren, stonden ze in een redelijk koele, maar stoffige kelder.
    Bij nr1 was er van de eerste week al iets mis. Enkele puntjes werden geel en de groei stond duidelijk achter op nr2. Dit heb ik toen aan een teveel aan water gelinkt/ verkeerde pH waarde van het water. Dit heb ik na week 2 op orde gebracht, maar geen echte vooruitgang in de groei van nr 1.
    Een week geleden (week 3) begon nu ook nr2 symptomen te vertonen. Maar ik heb nog steeds geen idee wat er precies mis is. Misschien zijn de voedingstoffen van de aarde bij nr2 nu wel op, maar weet het niet zeker aangezien de symptomen nu erg overeenkomen.

    Nr1
    IMG_3774.jpg
    nr2
    IMG_3773.jpg


    Wat ik al heb geprobeerd:
    - pH-waarde van het water beter af stellen (wel maar doormiddel van een kleuren pH-test, dus niet super nauwkeurig)
    - hoeveelheden water aangepast
    - 1- maal lichtjes groeivoeding gegeven bij het water (dit gaf geen goed resultaat, dus heb ik het er terug uit gelaten)
    - de lamp hoger gehangen (want nieuwe bladeren krulden ook op)
    - sinds gisteren de kast verplaatst naar een warmere plek, met zuiverdere lucht dan in de kelder

    Verder is het misschien nog handig om te weten dat ik met een led-lamp groei van ledgrow. Die zijn speciaal hiervoor gemaakt, en hebben al een paar goede resultaten voor anderen geleverd.

    Ik hoop dat er wat kenners zitten, die de fout(en) kunnen spotten.
    Als er nog vragen zijn over de omgeving, etc. van de planten, schiet maar raak.


    Yoda
    Fear leads to anger..Anger leads to stress..Stress leads to doobies

    #2
    Re: Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

    Op wat voor een potgrond staan ze? Universele?
    Ik weet het zelf niet zo goed, maar het lijkt inderdaad een beetje op een voedingstekort. Enkel lijkt me dit vreemd omdat je zo een grote potten hebt voor nog zo een kleine wietplanten.
    Misschien had je inderdaad te veel water, en in plaats van de hoeveelheid aan te passen had je de watergift gewoon moeten overslaan tot wanneer ze volledig droog zijn. Vanaf je plant te nat staat vertoont die ook verschijnselen van voedingstekort, en gaat je plant ook veel minder drinken, dus de volgende keer minder water geven maak je het nog steeds erger mee.
    Dit is maar een idee, ben zelf nog een noob

    Comment


      #3
      Re: Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

      Te zwaar bemeste grond en of te veel voeding!
      Stemma doet het forum, stout 2017

      Stemma doet stout (2016)
      Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

      Comment


        #4
        Re: Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

        Ze staan op universele potgrond. Heb ze als zaailingen in bio-afbreekbare potjes gedaan met zaai- en stekgrond. Toen de hoofdwortel er door kwam, heb ik ze in de potten met universele grond gedaan, maar vooral de bovenste laag nog met zaai- en stekgrond gevuld.

        Misschien had je inderdaad te veel water, en in plaats van de hoeveelheid aan te passen had je de watergift gewoon moeten overslaan tot wanneer ze volledig droog zijn
        Te zwaar bemeste grond en of te veel voeding!
        Overvoeding kan natuurlijk nog steeds mogelijk zijn, maar lijkt me toch onwaarschijnlijk na een maand, niet? Zeker wanneer ze eerst in zaai en stek-grond hebben gestaan en (zonder die ene keer meegerekend), geen extra voeding hebben gehad.

        P.S.: Ik ben net gaan kijken en de nieuwe locatie is zeker beter voor de planten. Nr1 staat iets steviger in de schoenen dan eerst. Ik heb alleen wel het gevoel dat de bladeren nog steeds verder door kleuren.
        Fear leads to anger..Anger leads to stress..Stress leads to doobies

        Comment


          #5
          Re: Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

          Soms is de aarde te zwaar voorbemest of is de soort erg gevoelig voor bemesting. Wat is de NPK waarxe van de grond. Heb je ook Ph gemeten ?
          Stemma doet het forum, stout 2017

          Stemma doet stout (2016)
          Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

          Comment


            #6
            Re: Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

            Van universele potgrond lijkt mij dit zeer onwaarschijnlijk voor plantjes van een maand hoor. Zelfs mijn net ontkiemde zaadjes stop ik soms in universele potgrond zonder problemen.
            En bij overvoeding hebben de nieuwe bladeren toch last van gele of verbrande bladpunten ofniet? Bovenste bladeren zijn ook zeer lichtgroen van kleur, ondersten lijken donkerder groen.

            Wanneer heb je de lamp hoger gehangen? Als dit nog maar recent is en de lamp hing te voren veel te dicht kan het dat het plantje zich nog moet herstellen... Soms kan na het oplossen van het probleem het nog een paar dagen erger lijken te worden.

            Comment


              #7
              Re: Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

              De klachten waren toch al eerder begonnen ?
              Niet elke universele potgrond heeft dezelfde NPK.

              Te nat zou ook nog kunnen.
              Stemma doet het forum, stout 2017

              Stemma doet stout (2016)
              Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

              Comment


                #8
                Re: Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

                Wat is de NPK waarxe van de grond. Heb je ook Ph gemeten ?
                NPK verhouding van de universele potgrond is 14-16-18 met 1,4 kg/m3. De pH was de eerste week inderdaad niet goed, het kraanwater hier heeft een pH van 8 of meer. Maar die heb ik daarna meteen aangepast en zit nu tussen 6 en 6,5. Heel nauwkeurig kan ik het niet meten, aangezien ik geen duurdere pH-meter heb, enkel een vloeibare op basis van kleuren.
                Toen ik de pH waarde eenmaal heb aangepast, heb ik misschien te vroeg/ te veel water gegeven. Als het probleem een teveel aan water was, heb ik dat toen natuurlijk alleen maar verergerd.
                EDIT: Als je de pH-waarde van de potgrond zelf bedoelt, dan heb ik geen manier om die te meten. Op de zak staat wel aangeschreven dat ie een bereik van 4,5 tot 7 heeft.

                Wanneer heb je de lamp hoger gehangen?
                Dat is toch al zo'n twee weken geleden, toen ik de opkrullende bladranden opmerkte.

                Ik heb ondertussen een bakje water in de kast gezet, om de luchtvochtigheid wat hoger te krijgen, ivm de hogere temperaturen waarin ze zich nu bevinden.
                Ik denk ook dat ik nu best zorg dat de plantjes echt om water vragen, voor ik weer wat geef. Zou het kunnen dat er veel vocht in de grond blijft zitten, omdat de plantjes zo'n grote potten nog niet kunnen bereiken tot onder? Ik kijk wel steeds of de grond tot 2-3 cm droog staat voordat ik weer geef, maar kan me inbeelden dat de onderkant van de pot nooit droog heeft gestaan, waardoor de hoofdwortel misschien is beschadigd.
                Last edited by Yodatheugly; 12 June 2015, 23:43.
                Fear leads to anger..Anger leads to stress..Stress leads to doobies

                Comment


                  #9
                  Re: Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

                  Weeg effe je pot en als deze een pak meer weegt dan wanneer je je pot net had gevuld met verse aarde is er misschien inderdaad te veel water.
                  Zitten er gaten vanonder in je pot trouwens? Zoja zorg dat hier lucht aan kan of zet de pot op wat kranten ofzo. En als er geen gaten in zitten kan dat wel voor wortelschade zorgen als er beneden te veel water zit denk ik.

                  Comment


                    #10
                    Re: Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

                    De grond is de basis, daarop besparen heeft mij ook veel resultaat gekost toen ik pas begon.
                    Een NPK van 14-16-18 met 1,4 kg/m3 mest is vrij veel, daardoor stagneert de groei bij jonge plantjes.
                    Een zakje Lightmix van 70L kost zo'n 7 euro bij de growshop.
                    Teveel water, te vroeg voeding zijn de standaard foutjes die ook bijna iedereen wel eens gemaakt heeft.

                    Hoe pas je de pH aan ?
                    Zonder digitale meter kun je die misschien beter wat hoger, rond de 7, houden omdat stripjes erg onnauwkeurig zijn.
                    Een verschil van 1 pH punt betekend dat het water 10x zo zuur is !
                    De pH waarde is een logaritmische schaal.

                    Dan nog de LED..
                    Als ik de site bekijk dan ben ik zeer pessimistisch daarover.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

                      Weeg effe je pot en als deze een pak meer weegt dan wanneer je je pot net had gevuld met verse aarde is er misschien inderdaad te veel water.
                      Zitten er gaten vanonder in je pot trouwens? Zoja zorg dat hier lucht aan kan of zet de pot op wat kranten ofzo.
                      Dat wegen zal ik doen net voor- en nadat ik terug voor het eerst water geef. Er zitten gaten in de potten en vanonder een laag hydrokorrels. Aan kranten had ik nog niet gedacht voor het overtollige water, thanks ga ik zeker doen.

                      Een zakje Lightmix van 70L kost zo'n 7 euro bij de growshop.
                      Wow, ik dacht dat dat duurder was. Komt dus zeker op het lijstje! Raad je me aan ze nog over te potten in zo'n lightmix? Of denk je dat het al niet veel meer zal uitmaken? Ook vraag ik me af hoe je het best zo'n zak potgrond bewaart. Bij mij is ie bijna altijd uitgedroogd, wanneer ik hem een volgende keer wil gebruiken.

                      Hoe pas je de pH aan ?
                      Zonder digitale meter kun je die misschien beter wat hoger, rond de 7, houden omdat stripjes erg onnauwkeurig zijn.
                      Dan nog de LED..
                      Als ik de site bekijk dan ben ik zeer pessimistisch daarover.
                      Ik weet dat dit niet ideaal is, maar ik zit nog onder het dak van m'n ouders. Ik vind het al erg chill van ze dat ze me laten growen, maar dan pas ik me ook wel aan als zij een verzoek erover hebben. Ik heb een 150W hps lampen liggen, maar m'n ouders vonden dat die te duur was in verbruik. Daarom heb ik die LED aangeschaft. Ik kijk wel wat dit nu geeft, maar ik schakel sowieso terug over naar hps, als ik op m'n eentje ga wonen.
                      Fear leads to anger..Anger leads to stress..Stress leads to doobies

                      Comment


                        #12
                        Re: Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

                        Overpotten zou ik niet aanbevelen op deze moment. Je pot zit nog niet vol met wortels dus dit gaat heel moeilijk gaan zonder de wortels zwaar te beschadigen. Als je echt ziet dat je plantjes hopeloos zijn en gaan sterven kan je dit wel proberen. Ik heb dit zelf eens gedaan met mijn eerste klein plantje dat veel te dichtgedrukte en natte aarde had, gewoon alle aarde langs opzij er eerst uitgehaald en dan met een schupje mijn plantje uitgegraven en overgepot in lossere aarde. Deze is na een week terug beginnen groeien en nog goedgekomen

                        En ik bewaar mijn potgrond zoals een broodzak, deze blijft altijd goed vochtig.

                        Comment


                          #13
                          Re: Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

                          Zoals een broodzak? Bedoel je dan zo'n klem waarmee je een zak kunt afsluiten? Wij gooien ons brood namelijk gewoon in de vriezer, haha.
                          Fear leads to anger..Anger leads to stress..Stress leads to doobies

                          Comment


                            #14
                            Re: Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

                            Volgens mij zijn de wortels gewoon niet goed door die 'bio-afbreekbare potjes' heen. Hier duurt dat in vochtige omstandigheden 3 maanden.
                            Kijk maar:
                            2013-06-18 14.54.30.jpg

                            Dan hebben ze ongeveer 250mL grond om in te leven. Dat is veel te weinig.
                            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                            Comment


                              #15
                              Re: Randen van bladeren worden lichter/geel/verdorren

                              Damn, zou stom zijn als die dingen niet doen waar ze voor gemaakt zijn... Lijkt me ook niet echt dat het simpel op te lossen is.
                              Fear leads to anger..Anger leads to stress..Stress leads to doobies

                              Comment

                              Bezig...
                              X