Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Planten drinken weinig en groeien trager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Planten drinken weinig en groeien trager

    Korting op 420shop
    Beste,

    ik kom hier een beetje als noodoplossing.
    De laatste 3-4 grows lijken de planten een pak trager te groeien.
    Wil gerust heel het verhaal hier gooien maar dan wordt het een lange uitleg dus stel gerust vragen.
    Maar..
    na het fimmen laat ik de plant nog een weekje rusten in groei. (dan zijn ze ongeveer 4-5 nodes)
    Hierna gaan ze in potten van 1l naar een pot van 27liter, en gaan ze op 12/12, op deze moment blijft de grond zo vochtig voor een maand lang en lijken de planten hierna slechts 1x per week dorst te hebben.(zelfs met deze warmte)
    Normaal als ik planten in bloei heb (na 2 weken) is dit om de 2dagen water geven.

    hierboven op heb ik varenrouwmuggen op de nieuwe locatie waar ik woon, hiervoor gebruik ik al jaren nemathoden.(doen deze hier nu iets aan?)

    De planten zijn steeds minder "be-bost/bushie", steeds pineapple chunk van barneys (wat toch indica dominant is), dit is mjin beste (yield) plant soort, enfin.. tot de laatste 4x.. (laatste 2 jaar'ish).
    Laatste groei was het droog slechts 80gr.. voor een 250w lamp. Paar jaar geleden was dit steeds 150-220gr.
    ik heb steeds 3-4 planten in 1mtr*1mtr*2mtr

    Weet echt niet waar het fout loopt, maar het valt op dat ze "nooit" dorst hebben..
    Ik groei in standaard aarde van de aveve, voor bemest voor bloemen.
    Voor de rest niets van extra producten, ben nu voor mijn laatste groei eens op fleswater overgeschakeld om te testen, de laatste lijkt me iets beter te gaan.. maar toch nog minder als vroeger zou ik zeggen.

    mijn HPS lamp is na 7 jaar ook eens vervangen 2 jaar geleden.. eerste groei eindelijk yield terug naar boven (van 150gr naar 200gr), hierna is het probleem gekomen en hang ik rond de 80gr.

    Ik weet niet goed wat ik kan controlleren/ testen.. ;(

    Bedankt!
    Last edited by Peacem4kr; 20 July 2020, 10:55.

    #2
    na het fimmen laat ik de plant nog een weekje rusten in groei. (dan zijn ze ongeveer 4-5 nodes)
    Hierna gaan ze in potten van 1l naar een pot van 27liter, en gaan ze op 12/12,
    Maar je laat ze ook nauwelijks groeien he !
    Het resultaat wordt mede bepaald door de groeiperiode.
    Al zou je ze eerst nog 2-3 weken op 18/6 zetten in die 27L potten zou dat al heel wat schelen.
    Toppen en fimmen mag je ook rustig boven de 7e node doen. Dan blijven ze ook niet zo laag.

    Verder weet ik het niet.
    Ik zie niet welke lamp je hebt, welke voeding, pH, afzuiging, ventilatie, temperatuur, vochtigheid en geen foto's.
    Misschien knip je al het blad er wel vanaf, of oogst je na 4 weken bloei, je ziet de gekste dingen voorbijkomen hier...idunno...
    Dus daar kan ik allemaal niks over vertellen.

    * ik lees nu : geen voeding en aarde voor bloemen.
    Tja...daar zit waarschijnlijk ook wel een probleem. Waarom geef je geen voeding ?

    Ohja, en flessenwater is alleen beter op het gebied van de pH.
    Kraanwater is beter omdat daar meer in zit, maar daarvan is de pH meestal wat hoog.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Beste QnQ,

      bedankt voor je antwoord.

      Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post

      Maar je laat ze ook nauwelijks groeien he !
      Het resultaat wordt mede bepaald door de groeiperiode.
      Al zou je ze eerst nog 2-3 weken op 18/6 zetten in die 27L potten zou dat al heel wat schelen.
      Toppen en fimmen mag je ook rustig boven de 7e node doen. Dan blijven ze ook niet zo laag.
      Nooit verder bij stil gestaan omdat ik het al zo lang op deze manier doe, maar ik neem de tip toch mee en zal ze bij de volgende grow sneller in de 27l pot zetten en later fimmen. (als ik u goed begrijp)
      Normaal 3weken groei in tent op 18/6 (dit is dan zo'n 5nodes), dan fim en nog een week recup. Dan na 1 maand in totaal naar 12/12.

      Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
      Verder weet ik het niet.
      Ik zie niet welke lamp je hebt, welke voeding, pH, afzuiging, ventilatie, temperatuur, vochtigheid en geen foto's.
      Lamp: sylvania grolux 250w
      Voeding: Gebruik ik niet, enkel water
      pH: dit kan ik niet meten voor de moment -> geen aparaat, ter info: wij hebben een waterverzachter omwille van hard water + bij onderhoud heeft die man product er in gedaan tegen bacterien (laatste keer was het heel slechte yield), ik wil het uitsluiten, vandaar nu 1x enkel flessen water. Dit is Boni mineraal water, pH 7,3.
      Afzuiging: buis ventilator 120mm diameter (meer info heb ik niet), deze hangt aan de buitenzijde van de tent met binnenin de tent een koolstoffilter, geen idee welk merk of type
      Ventilatie: gebruik ik niet, onderaan de tent is er een raster voor lucht in te laten, bovenaan hangt de koolstof filter.
      Temperatuur / Vochtigheid: ik heb mijn thermometer er terug ingelegd, meer info morgen ,maar zolder zelf is 22graden, vochtigheid in de tent normaal rond de 50% als ik me niet vergis, maar meer info morgen dus.
      foto: vanavond als het licht aan is, in de zomer is het 20:00 -> 08:00

      Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
      Misschien knip je al het blad er wel vanaf, of oogst je na 4 weken bloei, je ziet de gekste dingen voorbijkomen hier...idunno...
      Dus daar kan ik allemaal niks over vertellen.
      klopt het is zeer moeilijk om zo maar te kunnen helpen, en de situatie te kunnen inschatten.
      uw voorbeelden doe ik gelukkig niet, bloei is normaal een 70 dagen, ik laat graag een weekje tot 2 extra voor de indica.
      Eens in bloei.. ik zet enkel een net, ik trim ze niet en geef enkel water. Nu en dan de lamp een beetje mee bewegen dat is zo wat. en de eerste weken na bloei focus op alles aan het net te bevestigen. (nadat ze vooruit geschoten zijn)

      Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
      * ik lees nu : geen voeding en aarde voor bloemen.
      Tja...daar zit waarschijnlijk ook wel een probleem. Waarom geef je geen voeding ?
      ik wou het initieel zo natuurlijk mogelijk houden zonder enig product, en gedurende 15 jaar, wss meer, weet het niet exact .. heb ik nooit het gevoel gehad dat ik dit nodig had.
      + hier zit wel iets in (dit is de grond dat ik gebruik):
      https://www.online-tuincentrum.be/Potgrond/SAN55115/

      Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
      Ohja, en flessenwater is alleen beter op het gebied van de pH.
      Kraanwater is beter omdat daar meer in zit, maar daarvan is de pH meestal wat hoog.
      Ja, dat snap ik, ik heb het ph stukje in mijn eerste jaar growing wel gedaan, nu is het maar een test door het slechte water/ + bacterie product dat men er heeft ingedaan, en dus omwille van de slechste grow ooit.. dit was mijn laatste.

      Bedankt om mee te denken!

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Het is vooral zaak dat je plantjes niet nog aan het herstellen zijn van het fimmen of verpotten als je ze de bloei in gooit. Dat kan de oogst ook flink drukken..
        Niet TE laat fimmen dus
        Last edited by Nederhigh; 20 July 2020, 19:52.

      #4
      Beste nederhigh en QnQ,

      bedankt voor jullie antwoord.
      sorry voor de delay.. maar bij deze:

      data over 3 dagen:
      temp: 24.8-29.9
      vochtigheid: 27-42
      staan nu in bloei sinds 30/6. vanavond wordt de eerste maal water geven sinds dan, echter 2 van de 3 maar.

      nog 1 vraag, dus je vindt 1 week niet genoeg voor het herstel na fimmen?
      of is het vooral de 1dag overpotten en dan bloei wat het probleem is denk je?
      Wat is jullie gewoonte hieromtrent?

      Bedankt!

      fotos (het lijkt me wel dat ze iets groter zijn dan de vorige keren (toen het mnider goed was):
      iik denk dat ik maar foto per keer kan uploaden, zodus:
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 3 photos.
      Last edited by QnQ; 24 July 2020, 09:55.

      Comment


        #5
        Deze link staat onder al mijn berichten : Howto: meerdere foto's uploaden en tussen je bericht plaatsen

        wat is de afstand lamp - plant ?
        250W moet op zo'n 25-35cm van de plant en is dan effectief voor ongeveer 60x60cm oppervlak.
        Zou ze dus niet te ver naar de zijkant zetten.
        Last edited by QnQ; 24 July 2020, 10:05.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #6
          Beste QnQ,

          dit is een 50cm van de hoogste top en een 60cm van de rest.
          Ik kijk vooral naar de zij toppen, als deze niet in direct licht staan dan zet ik de lamp iets hoger.

          Bedankt.

          Comment


            #7
            Ok, dat is ook een mogelijk puntje van verbetering dus.
            Op die afstand krijgen ze een stuk minder licht, de lamp moet eigenlijk wat dichterbij.
            Dat kan prima als je alles wat boven het net uitsteekt plat legt.
            Als je een horizontaal oppervlak met toppen hebt boven het gaas, kan de lamp op zo'n 30cm boven het midden en belicht die optimaal.
            Je moet dan wel een beetje binnen het licht blijven want op die afstand komt het niet helemaal aan de zijkant, 250W is daarom ook niet geschikt voor 100x100
            Zelfs een 400W hps redt dat oppervlak niet helemaal.

            Ik kweek ook onder 250W hps, dit zijn 2 plantjes op ongeveer 90x60.
            3 weken groei onder cobs, en daarna nog 2 weken groei onder de hps.
            Je ziet dat hier ook aan de lange kanten minder toppen zitten omdat het licht daar afneemt.

            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


            • Peacem4kr
              Peacem4kr commented
              Editing a comment
              Beste Qnq,

              alweer bedankt voor je antwoord.
              ik zal iets meer het midden focussen, zal de lamp vanavond aanpassen naar een 30tal cm.
              Alsook de plant op het miidden laten focssen.

              mooie foto trouwens, zo was het ooit bij mij gewoon mooi gevuld.

              Extra vraag:
              dit is mijn oude lamp, denk je dat deze beter is dan de growlux eventeel?
              philips:
              https://www.lighting.philips.be/prof...230_EU/product

              grolux:
              https://onlinetopgarden.com/nl/verli...fast_search=fs


              Ook nog, als je mijn foto t.o.v. jou foto bekijkt is de boushiness toch een groot verschil, zou mijn strain wat ik steeds koop ook mss minder goed kunnen geworden zijn?
              Wat raad jij aan?
              Heb nooit problemen gehad met pineapple chunk van barneys farm tbh.
              Wat is jou mening hierover?

              En welke heb jij daar staan?

              Bedankt.

              UPDATE: Oh, toch nog een vraag, als je spreekt over voeding, aan wat denk je dan?
              Ik wil zo weinig mogelijk kunnen gebruiken en heb niet echt de mogelijikheid om deftig te flushen, enfin kan ze de laatste weken enkel water geven natuurlijk.
              Maar kan ze niet in men bad zetten bv om deftig te flushen.

            #8
            Ik denk dat je de grootste winst haalt als je ze na het overpotten in de grote potten niet meteen op 12/12 zet, maar nog een weekje tot 10 dagen op 18/6 houdt.
            Dan hebben de planten iets meer tijd om te settelen en de wortels uit te breiden.
            Als je ze meteen op 12/12 zet gaat er vrij snel bloeihormoon aangemaakt worden.
            De plant verlegt dan haar prioriteit van groeien wortels maken naar bloemen maken voor de voortplanting.
            Het groeien en wortelgestel uitbreiden komt dan op een lager pitje te staan.

            Ook de lamp op de juiste afstand houden helpt bij het meer 'bushy' worden.
            Doordat ze dichter bij het licht staan, strekken ze minder, de afstand tussen de nodes wordt korter, waardoor je dus meer nodes bij dezelfde lengte plant krijgt.

            Die twee lampen ontlopen elkaar niet veel, de ene heeft ietsiepietsie meer blauw in het kleurspectrum waardoor het 'lumengetal' iets hoger ligt, de Philips met 'ietsiepietsie' meer rood is wat meer geschikt voor de bloei.
            Maar die verschillen zijn echt zo klein, onder de streep geeft dat geen merkbaar verschil.

            Een hps lampje gaat inderdaad bijna net zo lang mee als hedendaagse leds.
            De Philips is daar iets beter in dan de Sylvania. Die "slijt" wat minder snel.

            Pineapple chunk is niks mis mee, dat is een prima soortje, daar ligt het niet aan denk ik.
            Ik heb verschillende soortjes staan en ik zet ook steeds andere.
            In m'n lopende kweekverslag heb ik in de eerste post linkjes naar al m'n verslagen hier staan.
            Daar kun je alles lezen over hoe en wat ik kweek.
            (er staan nog honderden van dat soort kweekverslagen hier

            27 liter potten lenen zich prima voor een bio/organische kweek.
            Probeer een beetje lekkere grond te vinden. Ik weet dat je ook kan kweken op een zak van 2 euro bij de lidl....maar de aarde is je basis. Waarom zou je daar niet een paar euro meer aan uitgeven voor iets betere kwaliteit.
            Dat f_kin zaadje wat erin gaat is al duurder dan die hele zak grond

            Er zijn diverse merken voeding.
            Growcenter noord heeft een mooi overzicht waar je een beetje kunt uitzoeken welke kant je op wil.
            Elk merk heeft z'n prijs, de ene heeft 2 flesjes, de andere 4 of 5.
            Bio/organisch is imo het makkelijkst. Daar heb je geen meters bij nodig. Een pipetje is wel handig.

            Bij minerale voeding heb je wel een pH-meter, KCL bewaarvloeistof, calibreervloeistof, pH- vloeistof, en eventueel een EC meter nodig.
            Voordeel van mineraal is dat het meteen opneembaar is voor de plant terwijl je bij Bio moet leren om een beetje vooruit te denken omdat het iets langer duurt voor die voeding beschikbaar is voor de plant.

            Over flushen hoef je je niet druk te maken.
            Dat doen we niet op aarde. Problem solved

            Voila...er is zoveel te vertellen als je kweken echt als een hobby gaat zien.
            Er zijn zoveel variabelen die allemaal een klein beetje toevoegen of afdingen op het resultaat.
            Wiet kweken kan heel simpel, lekker buiten, geen gedoe, maar je kunt het ook perfectioneren en dan gaat er best veel tijd in zitten, zoals bij elke leuke hobby.
            Mgoed....we hebben tijd zat tegenwoordig toch ?

            excuus voor de lange post, ik heb net koffie op
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #9
              Beste QnQ ,

              sorry voor mijn late response, dit alles nam wat tijd in om te testen.
              We zijn nu enkel kweeks verder en wil je direct laten weten..
              Bedankt!!

              Ik heb zo goed als alle tips ter harte genomen.
              Mijn probleem is opgelost

              gebruik lightmix en plagron grow en bloom.
              plant ze zo goed als bijna instant nu in de grote potten, van zaad naar klein potje voor de couveuse, dan 1 weekje in de tent, dan geen tussen potten en tijd meer, gewoon direct in de grote.
              ik focus mega hard op een soort middenpunt van de tent om zoveel mogelijk toppen hier te plaatsen, al de rest beschouw ik als extra.
              Lamp plaats ik dan op een veel betere hoogte dan vroeger.

              Enfin het is nu ietsje meer dan 1gr/ watt, en het ziet er ook super goed uit.
              Super bedankt!

              Comment


                #10
                Ah, mooi om te horen dat het goed uitgepakt heeft voor je.
                Thanks voor de feedback
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #11
                  QnQ
                  Mss wel 1 extra vraagje aub?

                  Al enkel malen (verschillende kweeks) merk ik aan een paar topjes.. zie voorbeeld foto.

                  Dit is er volgens mij nooit aanwezig bij het knippen, maar steeds bij het "uit de droogkast halen".
                  Heb je enig idee wat dit zou kunnen zijn aub?

                  first guess, lijkt op spint, maar dat is pure gok op de looks om eerlijk te zijn.
                  het is ook steeds maar op heel weinig topjes aanwezig.

                  Bedankt!

                  Attached Files

                  Comment


                  • Flip Hasjkip
                    Flip Hasjkip commented
                    Editing a comment
                    Spint zijn beestjes, die pluis is schimmel. Schimmel roken is niet aan te raden, daar kan je behoorlijk ziek van worden.

                    Je zegt je hebt een droogkast, doe je die ook ventileren tijdens het drogen ?

                  #12
                  Denk niet dat het spint is, lijkt eerder op schimmel.

                  Comment


                    #13
                    Heren,

                    bedankt, ik zal de enkele topjes dan vermijden.

                    De kast wordt niet speciaal verlucht, de kast op zich is niet zo groot, 1,5mtr hoog, 1mtr breed en 40cm diep ofzo.
                    de deurtjes worden wel meerdere malen per dag ff open gedaan.

                    Wat gebruiken jullie om te drogen?
                    Last edited by Peacem4kr; 10 January 2021, 12:37.

                    Comment


                      #14
                      Dat is schimmel inderdaad. Die kun je weggooien.
                      Te weinig ventilatie tijdens het drogen of te nat opgeslagen.

                      Dit is zeer besmettelijk voor allle toppen.
                      Zou alles even goed nakijken en wat aanpassingen maken.
                      Dit is een teken dat het niet goed zit met drogen.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                        #15
                        OK, bedankt, te weinig ventilatie dan, ik zal een betere oplossing zoeken voor het drogen

                        Comment

                        Bezig...
                        X