Hard water wat te doen?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • Greenostino
    Senior Stoner
    Member
    • Sep 2020
    • 31

    #1

    Hard water wat te doen?

    Korting op 420shop
    Dag allemaal,

    Na eens deftig te checken wat er uit mijn kraan komt.

    na 24u wachten:

    325 Ppm
    PH 7,2 - 7,6

    Ik denk dat dit niet goed kan zijn voor de dames.

    regenwater opvangen is geen optie en 100L water kopen lijkt mij ook wat stom.

    heeft er iemand tips?

    Setup zou Plagron Lightmix, 4 autopots, Biotabs zijn.
    Last edited by Greenostino; 23 November 2020, 13:43.
  • Voor het eerst
    Elite Grower
    420 MemberMemberLucky Member
    • Aug 2019
    • 2662

    #2
    Bij kraanwater in de EU zal je meting standaard ergens tussen 50 en 300 PPM uitkomen.
    Als de leidingen oud zijn in de stad waar je woont, of wanneer je gebruik maakt van bronwater uit lagen kalksteen, kan je een meting krijgen van 500 tot 700 PPM, vanwege de opbouw van mineralen.

    Dus wat is nu eigenlijk je probleem? Ik zie geen vreemde waarden.
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

    Comment

    • Greenostino
      Senior Stoner
      Member
      • Sep 2020
      • 31

      #3
      okidoo, Dus PPM is geen probleem, enkel Ph zou ik dan naar beneden moeten krijgen?

      Had ook gelezen dat zaadjes, jonkies beter Spa blauw geeft.

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        En zelfs dat is afhankelijk van de voeding die je geeft. Uiteindelijk draait het om de PH-waarde in de pot, niet die in het water wat je in de pot gooit. Ik zit zelf met een PH-waare van 7.8-8.3 en zuur nooit aan. Toch is de PH-waarde in mijn potten gemiddeld tussen de 6.0 en 6.3
    • Greenostino
      Senior Stoner
      Member
      • Sep 2020
      • 31

      #4
      Voor het eerst Zou Lightmix van Plagron zijn ik zou met Biotabs werken wat slow release amendementen zijn.

      Eigenschappen
      Veen, perliet.
      pH (EN13037): 6 - 7
      E.C. (1:1,5): 0,7 - 1,1 mS/cm
      Voorbemest met 1,5 kg/m³ minerale meststof (NPK 12-14-24)

      Bedankt alvast voor de uitleg. Ik panikeerde wat met de ik zag dat het water normaal rond 50 PPM moet zitten en dacht wat moet ik hier nu mee :/

      Twijfel of ik in een “iets of wat boi” kweek dan wel Ph met aanpassen?

      Ik zou het dan wel doen met Lemon Kick van Plagron om het bodemleven niet te schaden.

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        De kunst is natuurlijk om uiteindelijk alle zaken perfect onder controle te hebben. Maar de vraag is of de extra opbrengst opweegt tegen de extra kosten/tijd/ergernis. Maar water met slechts 50PPM?? Denk niet dat je ergens kraanwater gaat vinden met die waarden (correct me if I'm wrong). Als je met biotabs werkt is het volgens mij sowieso niet nodig om aan te zuren of EC te meten hoewel aanvuren nog wel nut kan hebben maar wat wil je aan de EC doen als je enige bron van voeding de biotabs zijn?
    • QnQ
      Godlike Grower
      Lucky Member
      • Sep 2010
      • 26093

      #5
      Die waarden zijn gewoon prima.
      Zo'n lage pH heb ik nooit uit de kraan gehad.

      Als je bio/organisch gaat kweken hoef je er niks aan te doen en heb je ook geen meters nodig.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Modest
        Modest commented
        Editing a comment
        Hoooow hoow how how how. How.
        Dat laatste klopt niet, of toch niet overal. Ik heb hier in het begin ook Biobizz gekweekt 'zonder afzuren', en als je dat doet met het water dat hier uit de kraan komt (pH8,2) zit je in de problemen. Dan moet je ofwel gaan afzuren (maar dat is nogal moeilijk bij bio voeding), ofwel moet je met regenwater gaan mengen. De hoge hoeveelheid kalk hier in het water zorgt ook voor een veel grotere buffer waardoor de pH minder snel zakt dan elders.

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        8.1 uit de kraan hier, en ik zuur dat niet af.
        (na voeding toevoegen zit de pH sowieso al rond de 6.5)
        (in het begin telden al die andere fouten ook mee bij je denk ik
    • joremkrank
      Cronic Grower
      Lucky Member
      • Oct 2015
      • 3260

      #6
      Probeer het een keer zonder zuur zooi,valt de opbrengst tegen dan de volgende ronde ph - gebruiken
      verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

      Comment

      • Greenostino
        Senior Stoner
        Member
        • Sep 2020
        • 31

        #7
        Okido!
        Wel, organisch en grond is wat anders dan coco.

        Thanks!

        Comment

        Bezig...