Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!
Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.
Enkele belangrijke informatie:
Je omhoog staande bladrandjes worden veroorzaakt doordat de plant in dat blad de huidmonden sluit om te veel verdamping tegen te gaan. Oorzaak van te veel verdampen kan zijn: te warm staan of op de tocht staan, te lage LV.
Het bol omlaag staan van je blad noemt men clawblad. Dit word veroorzaakt door een verstoorde waterhuishouding in de plant. Ook dit kan verschillende oorzaken hebben. Meest voorkomende is een te hoge boden PH maar kan ook door tocht, lage lv, te veel stralingswarmte, kalium tekort of wortelschade ten grondslag hebben.
In jouw geval lijkt het erop dat ze last hebben van trek en warmte.
---------- Post added at 12:57 ---------- Previous post was at 12:28 ----------
De oorzaak wegnemen he. zorgen dat ze niet te warm staan niet op de trek of tocht staan en je lv minimaal op 40% houden.
Je omhoog staande bladrandjes worden veroorzaakt doordat de plant in dat blad de huidmonden sluit om te veel verdamping tegen te gaan. Oorzaak van te veel verdampen kan zijn: te warm staan of op de tocht staan, te lage LV.
Het bol omlaag staan van je blad noemt men clawblad. Dit word veroorzaakt door een verstoorde waterhuishouding in de plant. Ook dit kan verschillende oorzaken hebben. Meest voorkomende is een te hoge boden PH maar kan ook door tocht, lage lv, te veel stralingswarmte, kalium tekort of wortelschade ten grondslag hebben.
In jouw geval lijkt het erop dat ze last hebben van trek en warmte.
Oke, bedankt!
Dus ik zet de ventilator af en temp naar beneden en LV naar boven.
Blad laten zitten. de dode , necrotische delen functioneren niet meer en doen niet meer mee aan de fotosynthese. Echter alle groene delen doen wel nog mee. Daarnaast haalt de plant uit deze bladeren nog waardevolle mobiele bouwstoffen om deze elders in de plant te gebruiken en zet ze afvalstoffen in het blad af. Als ze er alles uit heeft gehaald dan kurkt ze het blad af en valt dat vanzelf af. Dan wel opruimen. Ga je nu alle blad weghalen dan maak je zeer veel wonden (infectiekansen) en mist ze dus die bouwstoffen en het stukje fotosynthese wat het gezonde deel van het blad nog doet.
Blad laten zitten. de dode , necrotische delen functioneren niet meer en doen niet meer mee aan de fotosynthese. Echter alle groene delen doen wel nog mee. Daarnaast haalt de plant uit deze bladeren nog waardevolle mobiele bouwstoffen om deze elders in de plant te gebruiken en zet ze afvalstoffen in het blad af. Als ze er alles uit heeft gehaald dan kurkt ze het blad af en valt dat vanzelf af. Dan wel opruimen. Ga je nu alle blad weghalen dan maak je zeer veel wonden (infectiekansen) en mist ze dus die bouwstoffen en het stukje fotosynthese wat het gezonde deel van het blad nog doet.
Comment