Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Goedkoop eigenbedacht growboxje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Goedkoop eigenbedacht growboxje

    Korting op 420shop
    Heej,
    Ik heb een plant gekregen van een maat maar die plant was niet echt goed meer, maar heb de smaak wel te pakken!

    Ik ben alleen niet iemand die ff 500-1000 euro ofzo opzij wilt gaan leggen voor de mooiste dingetjes..

    Ik had echter wel een ideetje..

    Ik wil een eigen boxje maken.. ik weet nog niet hoe.. mss iets timmeren, een geraamte maken van hout en er een doek omheen doen, of iets..

    Mijn idee was een geraamte te maken van zon halve meter hoog.. en hier een hoesje voor te maken van stof..

    Deze bekleed ik met folie. Ik zet er dan een plant in..

    Alleen electriciteitskosten.. Ik woon nog bij me ouders, en k denk neit dat ze een dikke energykostenrekening willen,, .. maarja kan ik dan ook gewoon een 25 Watt lamp er rechts boven zetten en dan snachts me hoesje gewoon dicht doen zeg maar dat ik een klep maak aan de bovenkant..

    Van luchtvochtigheidsmeter enzo vind ik nog niet nodig ik wil gewoon eerst testen of het me bevalt..

    Ik heb ook een verwarming op me kamer dus het is altijd lekker warm!

    Wat denke jullie??

    Greetz

    #2
    Mogelijk. Alleen is 'n halve meter hoog wel erg laag.. en 25 watt is ook niet al te veel. Kies bijvoorbeeld 3 spaarlampen van 15 watt, zo is het licht beter verspreid en heb je toch wat meer watt.
    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

    Comment


      #3
      Ik heb besloten dat het me toch wel beter af gaat als ik meteen serieus te werk ga.

      Ik heb alleen nu mijn twijfels..

      Ik wil graag 4 planten dus dat word een mooi vierkant boxje,, hoeveel bij hoeveel moet dit worden? 50-50 cm??

      Ik ben ook aan het twijfelen.. Zal ik een houten box maken? of 1tje met een geraamte en dan van stof een hoes maken.

      Ik twijfel ook over de lampen.

      Hoeveel lampen van hoeveel watt ga ik nodig hebben als ik spaarlampen gebruik? Wat zijn de energy kosten over de totale kweek ongeveer dan en wat kost een spaarlamp?

      of..

      Hoeveel TL lampen heb ik nodig van hoeveel watt en welk soort licht? Wat worden de energy kosten over de totale kweek ongeveer en wat kost een tl lamp?

      De binnekant van me box gaat met folie, is gewoon keukenfolie goed genoeg?

      Ik ga ook gewoon mest halen, waar kan ik het beste mest halen zodat ik voor de eerst komende weken al genoeg voeding erin heb en mijn planten niet meteen om alles te korten krijgen. En moet ik deze mest mengen met aarde of niet?

      Moet ik hydrokorrels op de bodem doen of is dit niet noodzakelijk?

      Heb ik voeding nodig? Zojah zijn er verschillende soorten voeding? en hoe vaak moet ik dit geven?

      Zijn er nog handige spullen die ik kan gebruiken en niet al te duur zijn?

      Zijn er nog spullen die ik echt nodig heb??

      Greeetzz

      Comment


        #4
        Hoe je zo'n kast maakt kun je hier vinden: De Bouw Van Een Micro Kweekkast Ik zou toch wel gaan voor minimaal 1 meter hoog, denk eraan dat de potten en de lampen ook wat ruimte in beslag nemen.

        Het verbruik van een TL en spaarlamp is af te lezen aan het wattage. Echter komt er bij een TL buis nog 10-15% bovenop. Bij het kweken geldt LICHT = GEWICHT, hoe meer licht hoe meer de opbrengst zou zijn. (Wss komt er bij een spaarlamp ook nog wat %'s bij, maar dat merk je nauwelijks). Met 1 spaarlampje kun je niet echt een redelijk resultaat verwachten.

        Wat moet je nu kiezen, een TL of een spaarlamp? Omdat een TL langer is dan een spaarlamp, kunnen zij een groter oppervlakte belichten. Ook hebben TL's meerdere kleurcodes.


        Belangrijke links:
        Hier vind je alle informatie over micro kweken, dus ook over spaarlampen/TL

        Hier een thread waar ik met dezelfde vragen zat, wss helpt het je ook wel met het beter begrijpen.
        Spaarlampen TL Buizen


        Nog iets, de kosten.
        Stel je hebt 1 spaarlamp van 18 watt=:

        Groei
        18 Watt is dus 0,018 KwH.
        0,018 x 18(uren in de groeifase) = 0,324 KwH per dag (in de groei).
        0,324 x aantal dagen in de groei = ????
        ???? x Kosten van 1 KwH = €??,?? tijdens de groei


        Bloei
        18 Watt is dus 0,018 KwH
        0,018 x 12 (uren in de bloeifase) = 0,216 KwH per dag (in de bloei).
        0,216 x aantal dagen in de bloei = ????
        ???? x Kosten van 1 KwH = €??,?? tijdens de bloei

        Kosten groei + bloei optellen = Stroomkosten totale cyclus.


        Stel 1 KwH = €0,18:
        Groei = 6 weken = €2,449 (€2,50)
        Bloei = 9 weken = €2,449 (€2,50)

        Lol, da's toevallig
        Voor €5 kun je dus 6 weken voorgroeien, en 9 weken bloeien. Echter is 18 watt behoorlijk weinig, schaf bijvoorbeeld 3x 18 watt aan. Voor die €15 is dat toch wel goed te doen?

        (En het leuke is, spaarlampen kosten redelijk weinig, een prima philips spaarlamp 18 watt heb je voor zo'n 6-7€. Bij TL buizen moet je ook voor een 'armatuur' zorgen, tegenwoordig kosten TL buizen ook redelijk weinig (iets meer dan spaarlampen). Je kunt je kast dus op ieder moment upgraden, gewoon een spaarlampje erbij steken!




        EDIT: Een microkast kun je prima bekleden met aluminium folie, dat reflecteer ook en alle beetjes helpen.

        Hydro korrels = niet noodzakelijk

        Extra voeding; met mest kun je ook ver komen, gebruik de 'ZOEKFUNCTIE' even daarvoor Misschien moet je later wat vloeibare voeding erbij schudden, maar dat merk je pas als er problemen ontstaan bij je planten.

        En spullen die je nodig hebt;
        - hout voor kast
        - zaadjes/stekjes
        - (pot)grond
        - verlichting
        - potten
        En dan heb je al de basis.
        - Alumiumfolie is ook handig.
        Last edited by Jointjedraaien; 31 May 2011, 02:25.
        [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

        Comment


          #5
          als je 80 watt aan spaarlampen heb dan kost je dat 11 euro per kweek,
          je kan gewonen keuken folie gebruiken het kan toch nog geen hotspots bezorgen
          ik zou als beginner gewoon op aarde beginnen.
          voeding heb je nodig als die van je plant op begint te raken, gebeurt meestal in de bloei fase dus koop je bloei voeding.of pk-13-14 etc etc dat ligt helemaal aan jezelf tot hoever je wilt gaan en je budget dan natuurlijk

          Comment


            #6
            Zonder voorgroeien zou het €11,10 kosten inderdaad.

            1x 18 watt kost €5 voor 6 weken groei + 9 weken bloei bij een bedrag van 0,18€ per KwH.

            18 x 4,44 = 80. €5*4,44= €22,22

            Aldus de bovenstaande berekening.
            [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

            Comment


              #7
              Oke alvast heel bedankt hiervoor!

              hout kan ik makkelijk aan komen,, me vraag was alleen niet hoe groot maar hoe breed (a)

              50 cm - 50 cm is wel mooi denk ik zo? of heeft een plant meer ruimte nodig? want al zet ik alleen 4 planten neer ..

              Zaadjes kan ik makkelijk regelen! een kast van 1 meter hoog lijkt me wel wat.. en ik denk dat ik voor de spaarlampen ga! wat vinden jullie van dit 4 spaarlampen = boven elke plant 1 spaarlamp. en 20 euro over.. 3 maanden merken me ouders niet

              de rest bekleed ik met folie.

              Ik doe denk ik wel hydrokorrels heb ik nog wel wat van liggen en ik haal wel aarde van paar euro bij tuincentrum ofzo. voeding merk ik wel dus

              Ik heb ook een keer wat gelezen over dat de lamp halve meter boven de plant moet hangen, maar als die te hoog hangt dat de stengels gaan reiken..

              Hoe gaat dit te werk met spaarlampen? want die zitten tog in het hout aan de bovenkant vast?

              Moet ik ook nog iets doen met een gat erin maken zodat er constand frisse lucht in en uit gaat?

              En kan ik het met dit allemaal halen? Of heb ik nog andere dingen nodig? die ECHT van belang zijn?

              greetz en bedankt!

              Comment


                #8
                Spaarlampen kan je veel dichterbij hangen tot 5cm vanaf de plant geloof ik.

                Comment


                  #9
                  Inderdaad, een halve meter zou wel over een HPS lamp zijn gegaan.

                  Spaarlampen 3-5 CM, als ze er maar niet tegenaan komen.

                  Dat van dat 'gat' / frisse lucht staat beschreven in de links die ik je heb gegeven,:
                  Hier vind je alle informatie over micro kweken, dus ook over spaarlampen/TL
                  En je kunt de lampen op een plateautje monteren (eerste link die ik heb gegeven), of je verhoogd ze (door bv oude videobanden), een haalt om de zoveel dagen een videoband eronder uit (waardoor hij lager komt te hangen)
                  Last edited by Jointjedraaien; 31 May 2011, 02:25.
                  [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                  Comment


                    #10
                    Ok, maar nu nogmaals de vraag (a)

                    hoeveel bij hoeveel moet de kast zijn? 50 cm bij 50 cm? ik wil er 4 potten in plaatsen..

                    Ik maak hem 1 meter hoog.

                    Folie aan de onderkant.. en zon ventilator ding van een computer moet lukken anders ff naar de sloop een nokia oplader regele moet ook lukken en dan alleen nog de potten en platen maar dat komt wel eerst de kast.

                    Met de kast met folie, goede afmetingen, en luchtdoorvoer heb ik alles wat ik nodig heb?

                    En over die lampen.. maakt t uit of ik ze gewoon meteen aan de bovenkant vastschroef of gaan de stengels dan rijken? moet ik per se dicht bij de planten zitten met spaarlampen of is dit geen probleem hierbij? want meteen aan de bovenkant is wel zo handig anders moet ik weer een constructie bedenken :p

                    greetz

                    Comment


                      #11
                      Zou hem wel wat hoger maken als dat mogelijk is.

                      Comment


                        #12
                        alles is mogelijk ik heb alleen nog de plannen en nog niets in reality waar dacht je dan aan? 1.25? en is 50 bij 50 goed genoeg? kan ik daar me potten in kwijt? en waar moet die ventilator komen? helemaal onderin? of net boven de pot ? of ergens bij 50 cm hoogte? en de rest van mijn ideejen zijn in orde voor een goed resultaat?

                        Comment


                          #13
                          Staat in mn thread waar de ventilators moeten komen, wel goed lezen he.

                          Enneh, het maakt wel uit hoe hoog je de spaarlampen hangt. Je moet ze zowiezo horizontaal hangen. Er moet zo'n 3-5 CM tussen zitten, dat moet goed kunnen met een fannetje in je kast. Zorg dat er niet al te veel CM's tussen gaan zitten, dan heeft 't weinig nut en dan gaat hij 'strechen'.

                          De breedte en diepte moet je zelf weten. Hoeveel liter potten wil je in je kast zetten? 4x ???
                          Bekijken daarvan de afmetingen, en je zult weten hoeveel ruimte je minimaal nodig hebt (zou wel wat meer doen dan die afmetingen x2)
                          [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                          Comment


                            #14
                            Hey mede-beginnende-kweker
                            Ik zou de kast in elk geval iets breder en dieper maken, die van mij is nu 70x70x110 en dit is net groot genoeg.
                            Een hoogte van 1 meter gaat wel,, die van mij is 1,10. En ik heb ruimte over kwa hoogte.
                            Verder is het wel belangrijk dat je maar een kleine afstand houdt tussen spaarlamp en plant, maximaal 5cm hou ik aan.
                            Ik gebruik ook ventilatie, gewoon 2 simpele computerfans. 1 boven aan de kast en 1 onderaan. Als je spaarlampen koopt wel even op de kleurcodes letten, maar dit staat allemaal in de links die al gegeven zijn
                            En als reflectie gewoon simpel alu folie gebruiken, werkt perfect

                            Problemen waar ik tegen aan liep was de juiste hoeveelheid water geven, dit is gewoon wat experimenteren
                            Verder zou ik wel bloeivoeding kopen, terra flores werkt goed.
                            Voor de rest ben ik niet echt ergens tegen aan gelopen, tot nu toe gaat het goed

                            Edit: ik heb nu 2 planten in m'n kast staan, met 70cm breed en 70cm diep gaat dit bij mij perfect
                            En hou je temp een beetje in de gaten, niet teveel temperatuurverschil tussen dag en nacht, en ze houden van een wat warmer klimaatje

                            Comment


                              #15
                              Mooi commentaar Atmo. Hoeveel liter potten heb jij er in staan? En wat zijn daarvan de afmetingen?
                              [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                              Comment

                              Bezig...
                              X