Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

HPS vs LED

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

HPS vs LED

Korting op 420shop
    beste mede growers

ik zit er zelf aan te denken om over te schakelen naar LED verlichting voor mijn plantjes en nou word er op de site van verschillende verkopers dat het allemaal super goed werkt en het 40% electra bespaart en zelf dat te tot 15% meer en betere kwaliteit geeft. nou vraag ik mij heel erg af of dat gladde verkoop praatjes zijn of dat er ook iets van waarheid in zit?? zelf zit ik te denken aan de kind led ( http://www.bestgrowproducts.com/Kind-LED )

wie weet hier meer over ???
    geode en slechte ervaringen zijn welkom

mvg the smoke dude

Re: HPS vs LED

hps wint het nog altijd van LED in opbrengst en de lampen zijn gewoon erg duur in aanschaf... maar je moet maar even paar verslagen lezen want er zijn wel wat mooie verslagen van kwekers met LED te vinden hier op het forum, en nog veel meer mooie met HPS
    https://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/41014-1x-low-dwarf-AF-seedmakerseeds-1x-OG-Kush-zaadje-uit-wietzakje

Comment

Ze worden precies beter. Maar dat je elektriciteit bespaart? Michevan kweekt op 60x60 met 300 watt. Dat kan een hps van 250 ook aan. Welke verbruikt dan minder? Dat je geen afzuiging nodig hebt is ook onzin. Zonder afzuiger geen filter en wel geuroverlast. Daar kan je niet onderuit. En 3/4de van het jaar is het grooste nadeel van HPS (warmte) juist een voordeel. Want je plantjes hebben het graag wat warmer dan kamertemperatuur.
      Het grootste voordeel van leds zal wel de brandveiligheid zijn. Geen voorschakelapparatuur. Maar dan ben je naar mijn mening beter af met een digitale ballast. Scheelt een hoop in de portemonnee.

Comment

Met LED is het op zich al heel anders kweken als onder HPS, met name de opname van het voedingswater gaat wat langzamer ivm minder warmte dus zul je e.e.a. aan moeten passen.
        Het gaat overigens wel goed hoor alleen het is geen HPS!
        Mijn output ligt inderdaad op een kleine 300 watt, verbruik is echter 220 watt.
        Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!

Comment

Zo zijn er nog geen 10 topics met deze discussie.
          Het lijkt wel of we net zo lang topics met de vraag openen tot we allemaal zeggen dat LED beter is dan HPS ?

Lees de verslagen en laat je niet gekmaken door de geclaimde wattages. LED is niet zuiniger dan HPS.
          Zo zijn er bijv. LED Spectra units, die verkocht worden als 110-170 watt. Maar dat is het wattage dat ze verbruikt.
          Er zitten 32 Leds van 3W in, dat maakt 96W. max.
          De rest (van die 110W tot 170W) is extra verbruik.

Dan de Kind-LED (Hoe verzinnen ze zo'n naam ? Een aardige LED?)

De specs die ertoe doen :
          Totaal aantal diodes: 90
          Diode Wattage: 3w
          Input Voltage: 100-240V AC Power Input
          Amperage: 1.83

Riight...90 leds x 3W is dus een 270W lamp.
          Het Amperage = 1.83 (bij welk voltage?)

Voor het gemak gaan we uit van 230V, dat hier uit de muur komt.
          Bij 230V en een opgenomen stroom van 1.83A betekend dat een verbruik van ruim 400W.

Ergens ook logisch, er komt een hoop warmte af op het moment dat-ie brandt, en er zitten nog wat fans in en andere componentjes.
          Last edited by QnQ; 1 December 2014, 10:55.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michevan View Post
            Dat is fysisch niet mogelijk. Als uw verbruik 220 watt is dan is uw output ook 220 watt en geen 300. Die discussie is ook al tientallen keren gepasseerd.

Comment

Het is toch zo gemakkelijk, zelfs ik als niet techneut weet dat een apparaat een hoeveelheid vermogen aan het net onttrekt.
              Dat vermogen is bedoeld om "arbeid" te verrichten.
              Maar het onttrokken vermogen is nooit 100 % van de gewenste arbeid.
              Een stofzuiger gebruikt het onttrokken vermogen om "stof te zuigen", maar een deel wordt ook aangewend om de machine te laten draaien en een deel wordt omgezet in warmte.

Een lamp moet licht leveren, maar het grootste deel van het onttrokken vermogen wordt omgezet in warmte.

En nog zo'n dwaasheid: tl's en cfl's produceren minder warmte dan HPS-lampen: dat is faliekante onzin.

HPS-lampen en HPI-lampen geven het hoogste lichtrendement: wat niet in licht wordt omgezet, bestaat uit warmtestraling.

Sluit eens een 600 watt HPS lamp aan op het net: natuurlijk wordt zo'n lamp warm.

Maar om de zelfde hoeveelheid PAR-licht te verkrijgen moet je meer dan 1200 watt aan tl's aan het net koppelen: die geven gezamenlijk veel meer warmte af dan die enkele HPS-lamp van 600 watt.

Het enige verschil is, dat je je fikken brandt aan die kleine HPS-lamp, terwijl die dertig tl's door hun grote oppervlakte slechts handwarm zijn.

Maar toch zul je een grotere afzuiger nodig hebben om al die warmte van die "koude" tl's af te zuigen dan bij die enkele "warme" HPS-lamp.
              Last edited by Kwasimodo; 1 December 2014, 17:23.
              [COLOR=#000080][I]Wie ik ben, is mijn persoonlijkheid,
              mijn houding richting jou is afhankelijk van hoe jij bent.[/I][/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                Dat is fysisch niet mogelijk. Als uw verbruik 220 watt is dan is uw output ook 220 watt en geen 300. Die discussie is ook al tientallen keren gepasseerd.
                Het gaat erom dat LED lampen vaak worden verkocht als bijv 200 watter maar dat het verbruik lager licht, gewoon omdat de ledjes niet het vermogen geven waarmee geadverteerd wordt, dit is alom bekend met LED.
                Dan is je output idd niet echt 200 watt, alleen je zegt wel dat je een 200 watt lamp hebt omdat deze als 200 watter verkocht wordt.
                Verder wil ik niets vergelijken hoor, dat kan ook niet echt.
                LED is geen HPS en het zal nog wel even duren voordat beide gelijkwaardig presteren maar..................... je kan er gewoon goed wiet onder kweken!
                Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!

Comment

Inderdaad kun je wiet kweken onder geavanceerde leds met het juiste monochromatisch licht in de juiste kleurtemperatuur.
                  Alleen thans is de juiste ledlamp nog niet uitgevonden.
                  Vroeg of laat komt er een omslag, waarbij de leds de HPS-lampen gaan overtreffen.
                  Maar thans is dat nog niet het geval.

Ik heb wel contact gehad met ledproducenten over het antwoord op de volgende vraag: waarom voegen jullie geen groen licht toe in de led-units.
                  Het antwoord luidde: planten hebben geen groen licht nodig, want dat absorberen ze niet en reflecteren het slechts.

Daarmee ben ik het niet eens: sommige planten reflecteren lichtgroen, andere donkergroen, weer andere reflecteren paars.

Elke kleur die door een plant wordt weerkaatst, draagt niet bij aan de synthese.
                  Dat standpunt lijkt me juist.

Maar als iemand Paarse Deense soorten in zijn tuin zet, dan genieten die planten van het groene spectrum.

Mijn conclusie luidt dan ook: planten hebben hoe dan ook groen licht nodig.

Hiermee zal ik wellicht wederom de knuppel in het hoenderhok gooien.

Niet dat me dat veel uitmaakt: als ik als Eugenist, wordt vergeleken met een Nazi, door iemand die Plato en Galton niet gelezen heeft, schenk ik uiteraard slechts die aandacht aan zijn opmerking, die deze verdient.
                  Last edited by Kwasimodo; 1 December 2014, 16:58.

Comment

"monografisch" licht en dan ook nog eens in de juiste "kleurtemperatuur"? Denk dat je wat termen door elkaar haalt?

De nieuwe led armaturen hebben doorgaans ook witte leds aan boord. Groen zit dan dus ook in het spectrum.

Zag laatst overigens een rapport van een vergelijkende test gedaan in 2010 door Wageningen UR met led en HPS op een tomatenkas. Met led hadden ze wel 25% meer electriciteit nodig dan met alleen HPS. Iets goedkoper (dan alleen HPS) was een hybride vorm van leds tussen de planten en HPS erboven.

Inmiddels zijn leds nog wel wat vooruit gegaan in efficientie dus veel verschil zal er niet meer in zitten. Alleen de prijs van de led armaturen is nog wat extreem en de goedkopere Chinese namaak led haalt het weer niet qua efficientie.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michevan View Post
                      Met LED is het op zich al heel anders kweken als onder HPS, met name de opname van het voedingswater gaat wat langzamer ivm minder warmte dus zul je e.e.a. aan moeten passen.
                      Het gaat overigens wel goed hoor alleen het is geen HPS!
                      Even ter duidelijkheid een 300watt lamp noemt 300 omdat dar het maximale verbruik is enkel op 300w zouden die leds nogal snel eens doorbranden na een dagje branden
                      Daarom zijn deze ingesteld op 2 van de 3 w te gebruiken
                      Dus je verbruik is 200w +20 voor driver e.d.
                      Je eff output is 200w
                      En om presies re zijn word 180w omgezet naar licht en 20w naar warmte e.d. Van de leds zelf
                      De driver die voor een nodige spanning zorgt en voor koeling bij sommige modellen verbruikt dan die 20w van de 200 totaal

Ik vind dat we leds eerder moeten zien als verbetering t.o.v. Tl en cfl dan als concurent voor hps
                      Zeker die chinese troep heeft een interessante prijs eraanhangen
                      :beer:
                      Last edited by grinderke; 1 December 2014, 14:56.

Comment

Zo slim ben ik ook weer niet.
                        Maar witte leds bestaan uitsluitend uit een mengsel van RGB.
                        Dat zijn dus drie spectra (rood, geel en blauw), die we met ons menselijk oog als wit licht ervaren.
                        Maar groen zit er nog steeds niet in.

Toevallig heb ik een zwager, die zich gedurende zijn hele loopbaan heeft bezig gehouden met fundamenteel onderzoek naar het licht.
                        Zonder hem zou ik nooit iets vernomen hebben van de Emerson Enhanced Increase, waarbij wetenschappelijk is vastgesteld dat lichtspectra tussen de 670 en 700 nm synergie opleveren.

Op zich vind ik deze discussie wel leuk: wellicht kunnen we over en weer iets van elkaar opsteken.
                        Het reikt volgens mij iets verder dan hang er maar een 23 watt tornado bij.
                        Last edited by Kwasimodo; 1 December 2014, 17:21.

Comment

OK, om het dan te verduidelijken, ik neem aan dat je "monochroom" bedoelde ipv "monografisch". Al gebruiken ze "monochroom" volgens mij ook niet omdat mensen dat zouden verwarren met "zwart/wit". De term "kleurtemperatuur" wordt juist niet voor monochroom licht gebruikt maar voor wit licht.

Dat witte led licht zit echt wel groen in. Die leds werken met fosfor laagjes. Vergelijkbaar wat ze met TL doen.

Ik weet niet wat "Emerson Enhanced Increase" is, maar ik neem aan dat je daarmee het "Emerson effect" bedoelt?

De led armaturen vergaten inderdaad in eerste instantie het spectrum boven de 700nm, want ook dat zouden de planten niet gebruiken. Het Emerson effect leert nou juist dat je ook wat licht met een "ver rood" golflengtes nodig hebt. Gebrek daaraan resulteerde ook in een tragere bloei. Dat hebben de led bouwers inmiddels ook wel aangepast.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Met rood geel en blauw kun je Een bepaald wit maken maar niet groen ja..
                            Maar die witte leds die er als extra bijzitten hebbem een andere temperatuur dan je kunt maken dan met met rood geel blauw
                            Wel met r groen b
                            En iedere verontreiniging met fosfor bekomt een groenspectrum
                            Dus die rgb heeft er niets mee te maken.
                            Last edited by grinderke; 1 December 2014, 18:25.

Comment

Ik denk dat ook jij nog even verder had moeten lezen dan

De fosforcoating zit ook niet in de led maar erop. Het is een fluoriserende laag net zoals bij een TL of spaarlamp.

Heb eerlijk gezegd geen flauw idee welk materiaal het precies is. Het is uiteraard geen pure fosfor, want dat vliegt in de hens. De additieven die de juiste kleuren produceren zijn ook geheim. Iedere fabrikant maakt zelf hun coatings.

Comment

Bezig...
                              X