Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

HPS vs LED

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: HPS vs LED

Ah ok ik dacht dat je de fosforverontreiniging vanbinnen bedoelde bij groene leds en andere kleuren zit ook fosfor binnenin daarmee dat ik verwarde
    Met wat je bedoelde
    Maar een coating kan dus blijkbaar ook

Comment

Ja, die ledjes zelf geven dan blauw of UV licht en de fluoriserende laag zet dat dan om naar het juiste spectrum. Was laatst zelfs nog een Nobel prijs voor.
      De Nobelprijs voor de natuurkunde is toegekend aan twee Japanners en een Amerikaan voor de uitvinding van de blauwe led. De uitvinders zijn geslaagd waar anderen hebben gefaald, volgens de jury, en de blauwe leds hebben tot een nieuw zuinig alternatief voor andere lichtbronnen gezorgd.

:edit: Moet ik zelf ook wel de juiste spelling gebruiken, het is "fluorescerend"
      Last edited by Wietefras; 1 December 2014, 21:01.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Licht zal altijd wel fascinerend blijven.
        De meest natuurlijke kunstlichtbron is nog altijd de ouderwetse wolfram gloeilamp: de grijze wolfram draad wordt zwart, na enige tijd verhit te zijn geweest.
        Zwart absorbeert het volledige spectrum, maar bij verwarming straalt de wolfram gloeidraad ook het volledige spectrum uit.
        De CRI van deze lamp is daarom vastgesteld op 100: ergens moet je een referentiekader vaststellen.

Een bloeilamp heeft een kleurtemperatuur van 2000 tot 2100 Kelvin, de CRI ligt ver beneden de 100.
        Een groeilamp heeft een kleurtemperatuur van ongeveer 6500 Kelvin, wederom met een lage CRI.

Toch bloeien we de hele cyclus af met groeilampen van 2100 Kelvin.
        Het werkt dus, maar of dat optimaal is, is een vraag van geheel ander orde,

Ons mooie zonnetje, heeft bij zonsopgang en zonsondergang een kleurtemperatuur van ongeveer 2000 Kelvin.
        Naarmate het middaguur nadert loopt de kleurtemperatuur op tot wel 8000 Kevin, om daarna weet te dalen tot 2000 Kelvin.

Als ik nog eens kom te zwemmen in mijn vrije tijd zal ik ooit het volgende experiment gaan uitvoeren:
        -de eerste twee uur bloeilicht van 2100 Kelvin;
        -daarna acht uur groeilicht van 6500 Kelvin;
        -en om af te sluiten de laatste twee uur wederom bloeilicht van 2100 Kelvin.

Of het succesvol zal zijn? Dat zal de tijd moeten leren.

Overigens heb ik van nabij een kweek gezien, waarbij uitsluitend groeilampen van 6500 Kelvin werden gebruikt.
        En de planten bloeiden gewoon af.

Dat experiment heeft natuurlijk maar een beperkte waarde.
        Eigenlijk had de kweker twee identieke opstellingen moeten gebruiken, waarbij in de ene ruimte uitsluitend bloeilampen en in de andere ruimte uitsluitend groeilampen.

Het verschil kan alleen worden bepaald door te vergelijken.
        Last edited by Kwasimodo; 2 December 2014, 09:37.
        [COLOR=#000080][I]Wie ik ben, is mijn persoonlijkheid,
        mijn houding richting jou is afhankelijk van hoe jij bent.[/I][/COLOR]

Comment

Ja, die planten groeien en bloeien inderdaad ook wel onder iets minder ideaal licht.

In kweekverslagen uit de VS zie je ze ook nog wel eens zweren bij afbloeien onder MH licht (kleurtemperatuur rond de 4000K)

Met led kunnen ze dat spectrum soms gedurende de dag bijsturen. Iets meer blauw of rood er doorheen is dan makkelijk aan te passen. Of dat nou echt helpt zou ik niet weten.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Over licht, zowel qua kleurtemperatuur als qua rendement wordt veel onzin verkondigd.
            Een paar posts terug beweert iemand -hij schijnt zelfs elektricien te zijn- dat 200 watt opgenomen vermogen bij leds voor 180 watt licht zorgt en voor 20 watt warmte.
            Dat is natuurlijk faliekante onzin: de meest rendabele witte leds (ongeveer 4000 Kelvin) hebben een lichtrendement van 50 % en de andere 50 % is gewoon warmte.
            In ieder geval ben ik blij dat ik niet de zelfde schoolopleiding heb gevolgd.

Comment

Zie je nou eigenlijk verschil tussen LED-wiet en HPS-wiet, als het goed is zou de LED wiet meer hars moeten bevatten...

Comment

Natuurlijk gaan leds ooit het rendement van HPS-lampen overstijgen.
                De HPS-lampen zijn nagenoeg technisch uitverbeterd: veel progressie zit er niet meer in.
                Leds daarentegen staan nog in hun kinderschoenen: qua lichtopbrengst en door voortschrijdend inzicht in de juiste kleurtemperatuur/golflengte zullen er sprongen voorwaarts worden gemaakt.
                Maar dan praten we niet over Ufo's met alleen rood en blauw van 90 euro, maar over twaalf of achttien bands units van boven de 1000 euro.
                En voor 1000 euro kun je nog steeds 10 Philips Sun T's met magneet vsa kopen.
                Last edited by Kwasimodo; 3 December 2014, 08:11.

Comment

Overigens wordt uiteindelijk 100% van de energie die de lamp in gaat omgezet in warmte.

Comment

Licht is inderdaad een "tussenstap", die uiteindelijk in warmte wordt omgezet.
                    Luidt de eerste energiewet niet: uit het niets kan geen energie ontstaan en er kan ook geen energie verloren gaan.
                    Last edited by Kwasimodo; 3 December 2014, 08:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                      Riight...90 leds x 3W is dus een 270W lamp.
                      Het Amperage = 1.83 (bij welk voltage?)

Voor het gemak gaan we uit van 230V, dat hier uit de muur komt.
                      Bij 230V en een opgenomen stroom van 1.83A betekend dat een verbruik van ruim 400W.

Ergens ook logisch, er komt een hoop warmte af op het moment dat-ie brandt, en er zitten nog wat fans in en andere componentjes.
                      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Oorspronkelijk geplaatst door grinderke View Post

Ik vind dat we leds eerder moeten zien als verbetering t.o.v. Tl en cfl dan als concurent voor hps
                      Zeker die chinese troep heeft een interessante prijs eraanhangen
                      :beer:
                      Zo zie ik het ook.

Vooral in lage ruimtes is HPS geen optie. Een LED lamp van bv 1W diodes lijkt mij dan erg interessant: je moet dan toch scroggen dus die verminderde dieptestraling is geen punt en 1W geeft relatief meer lichtrendement dan 3W. Helaas staat er bij die Chinese troep niets van specificaties, zodat je niet echt kan vergelijken of je er beter aan doet zo'n lamp aan te schaffen of toch maar bij je TL armatuur te blijven.

Comment

Dat is precies wat ik bedoel, een 300 watt LED lamp die zeg maar 140 verbruikt kan inderdaad geen 600 watt HPS vervangen, dat is natuurlijk klinkklare onzin.
                        Het is dan echter wel zo dat je als je onder zo'n lamp kweekt het vergeleken moet worden met de 140 watt die verbruikt worden.
                        Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwasimodo View Post
                          Over licht, zowel qua kleurtemperatuur als qua rendement wordt veel onzin verkondigd.
                          Een paar posts terug beweert iemand -hij schijnt zelfs elektricien te zijn- dat 200 watt opgenomen vermogen bij leds voor 180 watt licht zorgt en voor 20 watt warmte.
                          Dat is natuurlijk faliekante onzin: de meest rendabele witte leds (ongeveer 4000 Kelvin) hebben een lichtrendement van 50 % en de andere 50 % is gewoon warmte.
                          In ieder geval ben ik blij dat ik niet de zelfde schoolopleiding heb gevolgd.
                          Welke opleiding hebt u dan wel gevolgt kwakzalverij.
                          Maar mss had ik er beter bijberteld dat het rendement per kleur en uitvoering anders is dus een getal op plakken is zoizo vragen voor discussie, waar ik liever niet in mee ga
                          Last edited by grinderke; 3 December 2014, 16:16.

Comment

Wat de efficientie van led exact is is inderdaad van een aantal factoren afhankelijk en de lichtopbrengst van led neem ook nog steeds vrij rap toe. Dus waar die 50% dan op gebaseerd is is nog maar de vraag, maar de bewering dat 90% wordt omgezet in licht (180W uit 200W) is 100% zeker bullshit.

Volgens mij is zelfs die 50% al niet waar. Voor zover ik weet haalt HPS een efficientie van 22%.

Misschien is dat een kwestie van definities. De theoretische maximum efficientie bij wit licht is 683lm/W. Voor 50% moet je dan rond de 340lm/W zitten. Dat laatste zit dan weer dicht in de buurt van het maximum wat ze met led denken te kunnen halen. Ik dacht dat dat zo rond de 330lm/W zat. Dus een maximaal efficiente led haalt wellicht net de 50%.

Ze zitten nu met witte leds in het laboratorium wel al over de 300lm/W, maar ik geen idee of ze bij dat soort record tests ook een redelijke levensduur hanteren. Een led een paar milliseconden heel fel laten branden is een heel ander verhaal dan dat uren/dagen vol houden.

Bij leds die je gewoon kan kopen zie ik dat soort extreme waardes niet. Die komen nauwelijks boven de 100lm/W. Dus dan wordt hooguit 15% van de toegevoerde energie omgezet in licht.

Comment

Ja nu ik het ook ook dat die 90% effecientie op totaal iets anders slaat
                              Zelfs die 50% klopt niet eens wat dat gaat enkel over een bapaald soort rode leds
                              Troost je kwasimodo we zijn allebij fout :beer:
                              Zo zie je maar ,de spaarlamp is niet altijd evenlang als die eruitziet

Comment

Bezig...
                              X