Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Wit poeder op blad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wit poeder op blad

    Korting op 420shop
    Goededag,

    Ben al een tijd aan het zoeken maar kan het niet vinden, kweek al wat jaren buiten heb dit alleen nog nooit meegemaakt bij mijn planten.

    Het gaat hier om een cbd only plant(dinafem).
    Ze is net in bloei gegaan(verduister de planten), en nu zie ik wat rare plekken op het blad te voorschijn komen.

    Lijken op kleine korreltjes/poeder en het is wit.
    Heb met een microscoop gekeken maar word er niet echt wijzer van ​.

    Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
    Kon de fotos niet uploaden, dus heb ze in een online album gezet.


    alvast bedankt voor de hulp!

    #2
    Ahja, andere sites ga ik niet heen voor foto's dus misschien iemand anders.
    Wit poeder is meestal meeldauw.

    Last edited by QnQ; 27 July 2018, 20:26. Reden: Topic naar de helpdesk verplaatst en titel aangepast.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Ja dat is meeldauw. Uhm komt denk ik door het verduisteren. Vuilnis zakken zeker? Of een vochtige schuur . Je kan er nu nog wat aan doen. Als ik jou was even wat halen bij de Intratuin o.i.d.

      Veel huistuinkeuken middeltjes worden hier ontkracht. Dus zal daar niet aan beginnen. Wat wel goed werkte bij mijn courgettes was Waterstof Peroxide 3% 10x verdunnen met water. Maar nogmaals om het zeker goed te doen even spul halen. Wat je kan doen voordat je het gaat bespuiten is het even met een nat sponsje voorzichtig eraf vegen. En betere manier van verduisteren Misschien?

      Comment


        #4
        Met vuilniszakken kun je niet verduisteren. Die laten gewoon licht door

        Als je om medische redenen een cbd plant kweekt moet je wel goed oppassen met wat je erop spuit voor je het aan iemand geeft met minder weerstand.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


        • Helemaal Top
          Helemaal Top commented
          Editing a comment
          Prachtig. Ik zit te denken hoe kom ik dan op dat idee... Even gegoogeld en jahoor CNNBS artikel uit 2012. "Om te verduisteren trek er vuilniszakken omheen". Vroeger las ik het ook...

        #5
        Aahh meeldauw.. het zou best kunnen dat het komt door het verduisteren, verklaart dat ik het nog niet gezien heb bij me vorige planten ( eerste keer metverduisteren)

        Ik verduister 2 van mijn planten in een tuinhuis, temperatuur 28 graden en luchtvochtigheid is 55%.( mijn andere plant heeft er geen last van )

        Zal even kijken naar de biologische manier, het is idd voor iemand die het medisch gebruikt.. we willen daar geen rotzooi in krijgen uiteraard.

        qnq zal het nog eens proberen.

        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 1 photos.

        Comment


          #6
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 1 photos.

          Comment


            #7
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 1 photos.

            Comment


            • Helemaal Top
              Helemaal Top commented
              Editing a comment
              Edit: nvm best zeker dat het meeldauw is.

            #8
            Verslechterde plantweerstand.

            Die peroxide is een goed idee. Maar dan niet 10x verdunnen, maar slechts 1x. Het hele flesje van 300mL (etos/kruitvat, 3 euro of minder) in een spuitfles doen, en nog eens 300mL water erbij.
            Dat dan spuiten, 2x in de week, in de avond. De hele plant. Dat kost een aantal flesjes.
            Peroxide breekt af in de vorm van waterstofgas (H2) en O2, dus er blijft geen schadelijk residu achter. Maar een belangrijke noot is dat peroxide vooral antibacterieel is. Niet per see schimmeldodend.

            Een andere optie is kopersulfaat. Dat werkt als een tiet. Koper zou niet moeten verbranden, en je spuit nooit iets op de toppen. Dus daar zou je niets van moeten merken.
            Ik heb ooit berekend dat je ongeveer de hoeveelheid koper binnen krijgt die gelijk staat aan de hoeveelheid koper in 2 avocados als je een behandelde plant volledig op zou eten. Ook voor mensen is het een belangrijk element en mensen kunnen er teveel of te weinig van binnenkrijgen. In alle plantaardige voeding zit koper in lage hoeveelheden.
            Een snufje (ter grootte van een speldenknop of twee) per liter is voldoende. 2x behandelen, ook in de avond. Het best kort na elkaar. 2x in een enkele week en daarna niet meer behandelen. Dat zou de boel moeten opschonen.

            Maak je er een olie van, dan heb je sowieso geen residu; koper reageert niet met olie en lost daar ook niet in op.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


            • Frbdw
              Frbdw commented
              Editing a comment
              Bedankt lr2! Heerlijke duidelijke uitleg.
              Dan gaan we maar wat flesjes peroxide halen!
              Kopersulfaat heeft mijn vader nog thuis liggen, wat ik nu verneem is dat jij kopersulfaat voor peroxide plaatst?

              Heb jij mischien ook ervaring met microsulfo van bayer?
              Collega van mij zegt dat het biologisch is en dat zwavel meeldauw aanpakt.

              Nu de meningen overal over verschillen ben ik benieuwd hoe jij hier over denkt? ( heb dit middeltje namelijk al in de kast liggen, alleen of het goed is daar heb ik geen idee van. )

              En klopt het ook dat het hier gaat om valse meeldauw? Dacht ergens vernomen te hebben dat valse meeldauw onder het blad zit en echte meeldauw op het blad.

              Iig bedankt voor uw reactie!

            • LR2
              LR2 commented
              Editing a comment
              Peroxide is de eerste, minst schadelijke die je kunt proberen. De plant kan die stof zelf afbreken (ze gebruikt hem zelfs als verdediging tegen bacterien en schimmels, maar alleen binnen in de cellen). Als dat niet werkt, kun je op kopersulfaat overgaan, als dat niet werkt, dan microsulfo. Microsulfo werkt soms wel, soms niet, en soms zijn er planten die er gewoon niet tegen kunnen. Dat zou je als laatste redmiddel kunnen zien.

              Bayer heeft nog een middeltje, op basis van natriumsilicaat genaamd NATRIA, dat werkt niet kan ik je vertellen. Het doet meer kwaad dan goed. Na het spul gegoogled te hebben, zie ik dat datzelfde middel Microsulfo bevat.. Als het toevallig hetzelfde spul blijkt te zijn, dan zou ik zeggen: gebruik eerst peroxide voor een week of 2, daarna kopersulfaat als de boel door gaat met woekeren. Laat de microsulfo dan maar staan.

              Kopersulfaat is wel een middeltje waar je gewoon verstandig mee om moet gaan: niet de bodem spuiten, niet de toppen raken, enkel de aangetaste delen. Hoewel koper niet gevaarlijk is in deze hoeveelheden en voor onze doeleinden, is het alsnog beter om het niet als extra-tje binnen te krijgen, het is ook beter om de bodem niet teveel te vervuilen. Koper wordt gebruikt door planten, maar in hele kleine hoeveelheden. Als je dan jaarlijks spuit, dan kan de concentratie wel ongezond hoog worden in de bodem, met eventueel de dood, of resistentie tot gevolg (bij zowel planten als schimmels en bacterien, en de rest van het leven).
              Een speldenknopje of twee van kopersulfaat op 1 liter water is echt ruim voldoende, een beetje aan de sterke kant zelfs. Dat lijkt niks; het is zo opgelost en dan zie je er niets van. Maar het is effectief.

              Watvoor meeldauw het is, maakt nu even niet uit. Beide meeldauwsoorten zijn (ongeveer!) even vatbaar voor deze middelen. Het verschil is verwaarloosbaar, "meeldauw" is een verzamelnaam voor schimmels die kenmerkend een wit poeder tonen. Wikipedia zegt dat echte meeldauw zowel boven als onder zit, en valse alleen onder het blad. Maar goed, in een lichte besmetting die niet snel verspreidt kan het dus zowel onder het blad beginnen, als bovenop. Het kan zelfs zo zijn dat je met beide tegelijk te maken hebt. Vooral als je zowel groente als bomen in de buurt hebt staan. Zonder microscopische determinatie is het giswerk.

            #9
            Lr2, ben een stuk wijzer geworden en heb de dame inmiddels al een aantal dagen geleden behandeld met peroxide.

            ze stond er een beetje pips bij de eerste dag, maar nu 3 dagen later is er niks meer te bekennen op het blad!

            bedankt voor de uitleg die vergeten we niet meer!

            Comment


            • LR2
              LR2 commented
              Editing a comment
              Goed om te horen. Het lijkt te werken dus?
              Kun je eens vertellen wat je gedaan hebt en hoe je dat gedaan hebt? Dat kan anderen misschien helpen in de toekomst. Erg bruikbare informatie is dat, omdat het elk jaar terugkeert. Met de herfst in aantocht zijn succesverhalen broodnodig. Dat zou een hele boel misstappen (zoals baksoda) kunnen voorkomen.

            • Ongeldig
              Ongeldig commented
              Editing a comment
              Ik wil ook graag weten wat je precies gedaan.
              Als het voor jouw lijkt te werken ga ik het bij anderen aan raden wanneer ze meeldauw hebben, met een linkje naar dit topic mogelijk. En dan mogen zij nog een paar keer bevestigen/ontkrachten of het werkt. En dan ben ik misschien wel bereid om het zelf ook eens te proberen. Voor nu hou ik het nog even bij de spuitzwavel want dat spul heb ik al in huis.
              Het is sowieso tof dat je nog even een update kwam geven.
          Bezig...
          X