Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Herkennen van toprot, schimmel,... in je potten, mss via proeven?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Herkennen van toprot, schimmel,... in je potten, mss via proeven?

Korting op 420shop
    Ik zou willen vragen aan medekwekers hier hoe zij slechte sporen herkennen in hun wiet.

Enkel visueel heb ik moeite ermee, en vooral bij het uitdrogen , verdwijnt het veelal bij mij. Als ik twijfel gooi ik wel weg, maar wat bang van het geen ik niet opmerk.

Dan zag ik dat je weinig opties had hierin :

-Visueel
    -Onder de loep, trichjes zijn vervormd
    -zelf opkweken bij grinden , petrischaal en sporentellen na wachten.

Er is zoiets als bacterieen die zuurstof aangeven , en bv bij h. Pylori de maagbacterie heb je al een bakje die je adem meet omdat enkel bij bacteriele infectie dat in je adem hebt.

Wat zou het tof zijn om een bakje te hebben die kan meten of er in je weckpot contaminaties zijn.

zie foto , dit spot ik nog net.

Onder de juiste omstandigheden groeien sporen door, of stoppen ze van vermeerderen? Wss niet omdat ze voeding hebben, samen met een lv die past dan.

17603596210762959438647275597546.jpg

Ik zou graag een soort zekerheid opbouwen die verder gaat dan mijn zintuigen want deze takelen af eigenlijk.

Geur en smaak zelfs zicht en gehoor zijn verminderd dus vertrouw ik er minder op. Na lang zoeken denk ik de basis van dat probleem ook gevonden te hebben. Chronisch inflammatie is een probleem, omdat onze geneeskunde en medicijnen jammer genoeg niet gebaseerd zijn op preventie ervan. Er is altijd een trigger , en omkeerbaarheid uit kennis en kracht. Symptoomverlichting maskeert maar brengt veel meer op.

. Om verder te gaan, nat knippen is beter, maar bij moeilijke grote toppen moet je ze helemaan bepotelen, en je kan net te laat geknipt hebben , waardoor je pas in je pot schimmel kweekt.

Ook had ik vragen over hoe wiet zich ontwikkelt hoe suikers omgezet worden en of men weet of het schadelijker is om verse wiet te roken, voor alle processn gebeurd zijn ?

Dank bij voorbaat voor het meedenken!

Ganja always does the trick.

Nou dat is toprot hoor
    God was never on your side..

Comment

Ja op foto zelfs beter zichtbaar , ik heb miserie met sommige vormen nagenoeg onherkenbaar, buitenwiet is nog slechter , weet niet hoe maar buitengroen is doffer, en lichte schimmel word wat grijsgroen next to impossible to see

Comment

• Fenderbender
        Fenderbender commented
        Editing a comment
        Heb je der bij binnenkweek vaak last van? want dan dacht ik probeer eens wat stam tussen het gewas en de pot te zetten want jij groeit super laag hé, toppen staan quasi in de pot.

Er zijn petrischaal kitjes te koop met YPDA (Yeast, potato, dextrose, agar) die gebruikt worden om schimmeltellingen mee te doen, de NVWA heeft daar standaarden voor, maar ook instanties als NASA met hun HACCP standaarden zijn daar open over. Alles is online te vinden. Identificatie van schimmels is echter moeilijk en je moet je afvragen of het een goed idee is om dit soort schimmels zelf op kweek te zetten in je eigen huis.
      Het probleem is niet de sporen zelf, maar eerder de hoeveelheid daarvan; wiet bevat altijd sporen van schimmels en allerlei bacterien. Er is alleen een bepaalde grens waar je niet overheen wilt omdat dan je immuunsysteem begint te zeuren, ook die staan in de HACCP standaarden voor zowat elk organisme, de NVWA deelt die standaarden ook openbaar.
      De vraag is echter of je betrouwbaar kunt meten in een thuissetting, daar is normaliter wel een dagcursusje of twee aan microbiologie (VMT, GMT; veilige/goede microbiologische technieken) voor nodig.

Sporen die kiemen, en geen goede omstandigheden hebben om te overleven, die gaan dood voordat het organisme schadelijk kan worden voor de mens. In de mycologie worden daarom de ingredienten in water gelegd voor een dag of 2 voordat ze gesterilizeerd worden; sporen zijn moeilijk te doden, levende organismen zijn makkelijk te doden.

Als je last hebt van chronische inflammatie dan is het ook goed om naar je omgevingsstandaarden te kijken; badkamerschimmel, slechte lucht, veel kook-dampen in je huis door slechte afzuiging, dieet en roken en alcohol. Als je in een vuilbak leeft, dan gaat je lichaam daar ook naar gedragen. Die HACCP is ook opgesteld voor schoonmaak in de horeca en huizen en kantoren en is altijd een goede om te hanteren: werk van schoon naar vies, dus maak niet eerst je toilet schoon en dan pas je keuken.
      Een HEPA filter in je woonkamer met UV licht kan al veel luchtwegklachten verminderen. Soms heeft je lijf even rust nodig. Ik ben van de school die denkt dat een goede weerstand ontstaat door blootstelling, maar er zijn grenzen. Mijn vorige vriendin had constant eczeem omdat ze een aquarium op haar kamer had en de hele kamer bedekt was in zwarte schimmel. Toen ze verhuisde verdwenen alle klachten.

Voor de hydrolyse van zetmeel tot glucose kun je wikipedia raadplegen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Zetmeel.
      Beide zijn schadelijk bij verbranding, alleen verse wiet heeft vaak een hoger water-deel dan droge en gecurede wiet, dus zal die verbranding minder volledig zijn. Dat heeft als gevolg dat er meer schadelijke stoffen vrijkomen.

Ik druk schimmel zelf te kop in door mijn droogproces te versnellen; een paar dagen op actieve ventilatie op 25 graden, met intervallen zonder ventilatie, zorgt er voor dat mijn wiet sneller droog is dan dat schimmel zich kan ontwikkelen. De smaak gaat daardoor wel sneller verloren (1 jaar ipv 2) maar daar heb ik verder geen boodschap aan.
      Als je effectief wilt curen dan is een thermometer met een hygrometer (LV) wel een handige gadget voor een paar euro. Zodra je vochtpercentage onder de 40% belandt, is er te weinig vocht voor schimmels om te groeien.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Soms vraag ik me af wat uw beroep is omdat je vaak afkomt met wetenschappelijke verklaringen

Comment

Bedankt voor alle info. Net als alles is het een balans van bacterieel leven, maar idd het moet
          haalbaar zijn, maar ook met een goede basis ertegen vechten. De frictie hierin doet leven. Enkel bij een soort dysbiose ,( kgeloof minder en minder in enkel genetische aanleg), zoekt het lichaam omwegen om het op te lossen en deze rekken de overschot wat uit. Zelf wat roken betreft geloof ik in bepaalde momenten in je leven waar een sigaret nagenoeg geen kwaad doet en momenten wanneer je niet verwerkt , dan pas schade doet .

Los daarvan , moet ik er mee rekening houden liever nu dan morgen, dieet pas ik aan , ik probeer tekorten weg te werken, variatie in alles , zorgen voor een goede basis.

Ik kom eigenlijk uit na alles bij chronisch mineralentekort, door malabsorptie en infectie neem je minder op en verbruik je meer. Hoe zink alles bewerkt amai. Samen met een paar tekorten die wel aantonen in het bloed via serum .

En van buitenwiet , of na regen knippen? Potten uitdrogen, dan pas knippen?

Ik zoek ff die hepa filter op ook, uv . En idd best niet thuis schimmels kweken, droogmethodes aanpassen, maken dat er overschot is en bij twijfel sws verwijderen

Comment

Soms vraag ik me af wat uw beroep is omdat je vaak afkomt met wetenschappelijke verklaringen
            Strikt genomen ben ik 'analist' of 'laborant'.
            Specifieker wil ik het niet maken, maar ik heb een achtergrond in (bio)chemie, microbiologie, genetica en plantenbiologie. Als bijbaan heb ik vroeger veel in de horeca en schoonmaak gewerkt, waar hygiene nogal belangrijk zijn.

Die HACCP werkt ook prima in een huis trouwens, de methode is vrij universeel en NASA heeft dat voor de normale mens een beetje als volgt gedistileerd:
            - Grove prullen e.d. eerst: prullenbak in de hand en alles weg doen wat weg kan. Dan rechtsom de ruimte door: droog stof opdoen met een droge doek en/of plumeau. Prullenzak wegdoen.
            - Dan rechtsom de ruimte door, oppervlakken met een klamvochtige doek en schoonmaakmiddel, deuren en klinken als laatste meepakken.
            - Dan rechtsom de ruimte door met een stofzuiger.
            - Dan rechtsom de ruimte door met een dweil of mop met schoonmaakmiddel.

Rechtsom of linksom, dat maakt niet uit.. Zolang je er consistent in bent. Door vanuit een zijde (tegen de klok in, met de klok mee) te werken heb je geen mogelijkheid om iets over te slaan of te vergeten waar je was gebleven als je even naar buiten stapt. Voor mensen met depressieve klachten kan dit een hele opgave zijn om schoon te maken, maar door een 'methode' toe te passen is elke beweging functioneel en maakt het de situatie zo dat men met weinig inspanning best veel gedaan kan krijgen. Ik kon zo hele kantoorpanden met 2 uur tijd per dag functioneel schoon houden. Een appartement met 1,5 uur per week. NASA heeft letterlijk honderden mensen dezelfde ruimte laten poetsen om dit te bepalen, erg geinig hoe ze dit getoetst hebben en opgesteld hebben.
            Zij hebben ook de toetsmethoden bedacht want het leger in de VS had te kampen met veel voedselvergiftigingen en buikloop. Door te toetsen waar bacterien en schimmels vandaan komen, en waar naartoe ze verspreid worden, is er A) een methode bedacht om risico's op te stellen ( type en hoeveelheid bacterien + blootstelling = risico) en B) een methode bedacht hoe men dit kan inperken (van schoon naar vies poetsen, voedsel en toiletten scheiden, type verpakkingsmateriaal, behandeling van voedsel, bewaartemperaturen).

Er was een tijd dat men daar niet bij stilstond, en toen hoorde buikloop en infecties gewoon bij het dagelijks leven. Dat is vrij duur voor een overheid met veel mensen in dienst (tweede-wereldoorlog Amerika) die op hun manier niets bijdragen maar wel salaris ontvangen. Dus zijn er mensen aangesteld om allerlei dingen te onderzoeken en een standaard protocol te maken: als iedereen die protocollen hanteert dan kan voorkombare ziekte minimaal blijven en heb je een veel efficienter leger en een gezondere bevolking. Rob Geus is een bekende Nederlander die zulke protocollen uit zijn hoofd kent (erg moeilijk is het niet) en dat leverde leuke televisie op.

Wat betreft wiet knippen, voor of na de regen, maakt het niet veel uit. Regen brengt weer nieuwe sporen met zich mee die niet kiemen in een 100% water-omgeving, dus al zijn de reeds aanwezige sporen aan het kiemen gegaan, dat wilt niet zeggen dat er geen nieuwe aanwas is. Ik knip het blad direct omdat ik op die manier de ventilatie verbeter en het vocht makkelijker uit de toppen kan verdampen, als daar een blader-dekentje omheen zit dan gaat dat trager. Dat blad veroorzaakt ook een microklimaat wat ik liever niet wil.
            Planten houden soms ook schimmels en bacterien buiten door hun turgordruk dus ik zou geen potten gaan drogen. Maar als je aan het knippen en drogen gaat, dan is overtuiging en doorzetting belangrijk. Als je halverwege stopt, of de aandacht verliest en wat rotte plekken er tussen laat zitten, dan gaan die rotte plek doorgroeien.
            Het liefst oogst ik zelf daarom in etappes: een uur aandacht voor deel 1, en later een uur aandacht voor deel 2, enzovoorts. Zo krijg ik niet de neiging om alles een dagje te laten liggen, wat weer nieuwe problemen kan voortbrengen.
            Het is belangrijk om te beseffen dat men van tienduizend sporen vaak niet ziek wordt, maar van honderdduizend wel. Risico kunnen we niet 100% voorkomen, maar wel beperken. Dus liever teveel weggooien dan jezelf in de nesten werken om een tiental euros te besparen. Een antibiotica kuur kost gauw 40-90 euro tegenwoordig en in het geval van schimmels is er soms zelfs geen antibioticum meer mogelijk (bedankt Nederland! En jullie paardenhouders en de tulpenkwekers en de bollenkwekers!).
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

En met een verlaagde weerstand , of traagwerkend, of traag in actie komend, verlaagt dat niet de drempel wanneer het schadelijk word? Is de
              100.000 een drempel omdat een gezond lichaam veel tegenhoud via onze eerste barrieres, de huid, en tja alles , gebaseerd op herkenning, opsporing en eliminatie? Schimmels zijn niet slim genoeg om gezonde sporen na te bootsen , nee? ons lijf herkent altijd de slechte maar is soms te laat om te reageren erop eerdrr zo? Of een klein aandeel word altijd weggefilterd?

Bacterieel leven weet ik nu al meer over, maar virussen, schimmels, gisten, parasieten, en wss nog meer kunnen samen ferm roet in het eten gooien.

Het rare is met mij dat ik eerst een oorzaak wil weten vooraleer ik ga zeggen kga ermee leren omgaan, terwijl ik nu alles moeilijker maak door net dat niet te doen. Dat is net die verwardheid in mij daarover, met enkel maar heldere momenten.

Maar tja ben niet de properste maar vuil ligt het nooit dat breng ik wel op. Een badkamer die vocht optrekte nu die ik geinjecteerd heb, bloed wat salpeterzuur ,is aan het uitdrogen, zwakke
              longen, en direct , ook met het vallen van blad , nieuwe longinfectie maar dat is iets extra dan bovenop.

Ik was van het principe te proper is ook niet gezond. Maar gecombineerd met energie verlies niet goed idd. Is het echt een fabel dat je als gezond persoon te proper kuist , je geen weerstand opbouwt. Ik weet veel bouw je op als kind, toch een grote basis maar. Allszins beter als je snel ziek komt om meer te poetsen dat is eigenlik de pointe he

Ik ga es proberen toe te passen wat je zegt, dingen structuur geven en meaning , en alle mogelijke haarden aanpakken, en dieet en gewoontes verder aanpassen,

Verder ben ik bij toprot schuw als ik ze minder energie geef, ik minder zicht heb erop, onder een
              lamp, terwijl ze bloeien gaat het best om te
              spotten, al zie je geen 360° ook maar ja. Ik knip
              dan met een tumble trimmer, meestal nat, dus
              dat is ook al minder visuele inspectie, maar ik
              kan doordoen tot klaar altijd, waarna ik nog zou moet inspecteren en dat dan oversla . Hmmm

Ik heb hier nu een pot met toppen kraak ik ze open zijn ze spierwit binnen, thc ? Dat trekt zo goed op dat grijze opgedroogde stuk die wel rot was. Dan begin je te twijfelen bij een goeie volle pot wiet ook

Is minimalisme ook niet herbedacht wat door nasa, ? een kalme omgeving maakt een kalme geest in een kalm lichaam .
              Last edited by Wesley pipes; 27 October 2025, 19:31.

Comment

Is minimalisme ook niet herbedacht wat door nasa, ? een kalme omgeving maakt een kalme geest in een kalm lichaam .
                Ja, maar het is gebleken dat dit niet voor iedereen zo werkt. Een afleidende omgeving is een grotere speler dan een rommelige omgeving.

En met een verlaagde weerstand , of traagwerkend, of traag in actie komend, verlaagt dat niet de drempel wanneer het schadelijk word
                Dat is correct.

Is de 100.000 een drempel omdat een gezond lichaam veel tegenhoud via onze eerste barrieres, de huid, en tja alles , gebaseerd op herkenning, opsporing en eliminatie? Schimmels zijn niet slim genoeg om gezonde sporen na te bootsen , nee? ons lijf herkent altijd de slechte maar is soms te laat om te reageren erop eerdrr zo? Of een klein aandeel word altijd weggefilterd?​
                Schimmels zijn in principe niet slim genoeg om iets na te bootsen, en ons lichaam filtert heel erg goed a-specifiek: zo'n 90% van alle infecties worden gestopt voordat ze een probleem worden door o.a. huid en slijm, de rest door afweercellen. Met hoe meer cellen je begint, hoe groter de kans is dat er een onsteking ontstaat. Zo kan men prima anus likken in de slaapkamer, omdat er dan slechts een miljoen bacterien in de mond belanden. Als iemand met zijn poepvingers aan een stuk vlees zit, en dat stuk vlees ligt 4 uur op kamertemperatuur, dan spreken we over miljarden bacterien. Dat is genoeg om voedselvergiftiging te veroorzaken.
                Bijzonder is ook dat diezelfde bacterien in de darmen geen problemen veroorzaken, maar in de maag wel. De locatie is dus ook van belang.

Ik krijg zelf snel oogontsteking als ik mijn handy mee naar het toilet neem. Terwijl die bacterien mijn handen, neus en longen geen kwaad doen. Mijn keyboard en muis probeer ik elke week schoon te maken met 70% isopropanol, omdat daar wel veel vuiligheid op blijft plakken maar een toetsenbord is niet iets waarbij mijn brein zegt "Handen wassen na gebruik". In tegendeel zelfs.

Ik heb ook wat witte wiet gehad dit jaar, door albinisme (lichtgebrek) in de toppen die te compact waren. Dat is niet per see schimmel.

Is het echt een fabel dat je als gezond persoon te proper kuist , je geen weerstand opbouwt.
                Weerstand is een bijzonder systeem waar ik ook niet alles van begrijp, maar het lijkt na lang onderzoeken eerder een kwestie van de schoonmaakmiddelen die het immuunsysteem ook beinvloeden. Als je proper kuist, maar bijvoorbeeld wel in een gebied leeft met veel microbiologische diversiteit, dan heb je een heel goede weerstand. Als je in een stad leeft, dan is de hoeveelheid van mensen afkomstige bacterien erg hoog, dus de kans op eczeem en dergelijke wordt dan wel groter.
                Als je heel vies leeft, is niet altijd de weerstand erg hoog, deze kan ook dalen omdat men constant aan het vechten is tegen wat er in het huis leeft en het lichaam binnendringt. Ook klimaat speelt een rol, in vochtige en koude gebieden zijn er meer bacterien dan schimmels, en in warmere vochtige gebieden zijn er meer schimmels dan bacterien.

Comment

• Wesley pipes
                  Wesley pipes commented
                  Editing a comment
                  Endotoxemia is zulk een probleem het geraakt op de verkeerde plaats waardoor het lichaam wegen zoekt om het te verwerken, waardoor deels bloedresultaten een verkeerd beeld geven, enkel serum geeft geen beeld , en waarom genetica je mss iets sneller laat triggeren, en waarom je plots problemen krijgt en niks oorzaak is. Dus de notie pas dan geeft het maar problemen hang af van hoe je bent , en hoe je lichaam werkt op dat moment. Hetzelfde proces, maar het moment en de persoon dan geeft resultaat . Net als voeding medicatie, enz. Gaat men voort op een normale situatie .

Daarmee geloof in omkeerbaarheid, in eigen kracht is belangrijkst. Een sigaret roken is lang niet zo ongezond als je zelf kan verwerken , loopt er iets mis il de signalisatie op het moment, gaat dat sigaretje het equivalent zijn van 100 sigaretten.

Korsakov is toch een goed voorbeeld ervan , b1 tekort droogt je hersenen uit , geef je b1 bij op het juiste moment kan de schade herleid worden naar minder dan 1% . Net als suikerziekte na alcoholmisbruik je lever kan aanpakken waardoor de signalisatie van zink 0 word, en je lever suiker metaboliseert , waarvan zink de sleutel is tot het glucose metabool( als ik dat juist gebruik) , zonder zink lukt dat enkel via een omweg, waardoor je tekorten maakt op andere plaatsen. Wat is dan oorzaak en gevolg, en hoe pak je het aan. Zink kan je moeilijk patenteren , zou het enkel dat zijn ? Als het malabsorptie is door dit , dan is insuline niet de oplossing , ook niet betere absorptie, want de oorzaak is tekort.

Neem je dan zink bij kan het jaren duren aleer je lichaam opnieuw aanleert om niet meer die omweg te gebruiken, en men wil direct resultaat. Enkel de oplossing men bied maskeert de gevolgen, waardoor men terug rust creert , op zich niet slecht , maar ...

Ik wijk hier helemaal af van de oorsprong zoals altijd, mijn excuses hiervoor.

Dus een episode van stress , zorgt voor maagzweren , zorgt voor hormonale stoornissen, triggert iets , waarvoor je mss een genetische zwakheid hebt, al dan niet, en dat uit zich in bv. ms, of gelijk wie je bent de uiting is zo breed , waarna men zegt je kon er niks aan doen, en nu kun je r ook niks meer aan doen ? Dat is iets die ik zeer verkeerd vind maar dat is het leven blijkbaar.

Jimmy carr hier net die comedian . Depressie is denken aan het verleden , angstig zijn is denken aan de toekomst. Leven in het nu is de oplossing, want het moment die zich definieert als nu , daar heb je geen probleem. Is ook klassiek opgevoed is wss van een oude filosoof. Maar hoe ie denkt is mooi.

Het zou zeer goed kunnen , dat stel ik me bloot aan nieuwe ziekmakers , terwijl ik oude inwendige vrijmaak, dat alles verstoord en met verdeelde energie ik nog minder (snel ) reageer. Dus deze factor wegnemen kan alleen maar helpen. Ik zag daar nooit kwaad in voorheen. En net dat zie ik ook in mijn opvoeding en dat gebrek aan kennis van wat is er echt no go in voeding en bacterieel leven denk ik.

Ik kan soms niet anders dan mijn gedachten neerpennen. Dit is wederom zulk moment ,waarvoor sorry.
              Bezig...
              X