Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Mozaiekvirus TMV

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Mozaiekvirus (tmv)

    via de grond, owkay vale...maar via zaden? Dat was ik nog niet tegen gekomen maar begin er nu weer sterk aan te twijfelen

    Grtz $iR
    sigpic

    Comment


      #17
      Re: Mozaiekvirus (tmv)

      Ja, is ook mogelijk via de zaden volgens het internet.
      Eigenlijk ook wel logisch denk ik, als je zaad krijgt van een plant waar de ouders of een van de ouders de drager van het TMV is, gaat het mee in de zaden.
      Lijkt net zoals bij mensen bepaalde aandoeningen doorgegeven worden via de genen e.d.

      vale.

      Comment


        #18
        Re: Mozaiekvirus (tmv)

        mja, dat dacht ik al toen ik outdoor mn NLxWW zaden zag ontkiemen... De rest gaat lekker de vuilnisbak in!
        Grtz $iR
        sigpic

        Comment


          #19
          Re: Mozaiekvirus (tmv)

          Was die kruising een eigen zaadkweek?

          Zo weer ff verder gesnuisterd.. hieronder een stukje van een studie/onderzoek.

          Transmission through Seed


          Not transmissible via seed or pollen. However, virus is often present in the seed coat, and there are occasional reports, principally with tomato, of plants consequently becoming infected by wounding of the embryo during germination (Broadbent, 1965).

          bron: http://www.dpvweb.net/dpv/showdpv.php?dpvno=370

          Daarentegen spreken kwekers (van tomaten) wel over overdracht via de zaden op Nederlandse pagina's.
          Dus, jij mag het zeggen, want ik heb nu 2 versies ervan gevonden?
          Een virus als deze die 50 jaar op een droge plant kan overleven duikt steeds weer op en helaas is er niks aan te doen.
          Ja, hygiene en geen tabaksartikelen in de buurt reduceert de kans op het virus.
          Blijkt dat het zelfs in je kleren kan gaan zitten....


          Ff een linkie over de grond:
          http://www.extension.umn.edu/distrib...re/DG1168.html

          vale.

          Deze nog ff:

          Tobacco mosaic virus (TMV) affects all market classes of tobacco and is distributed worldwide. The virus is localized in the nucellar layer of the tobacco seed coat and is recently demonstrated to be seed transmitted.
          http://acs.confex.com/crops/2009am/w...aper53746.html

          http://www.sipav.org/main/jpp/volumes/0299/029906.pdf
          Last edited by ceBep; 18 November 2009, 01:01. Reden: aanvulling info

          Comment


            #20
            Re: Mozaiekvirus (tmv)

            puik werk vale baby...
            Vroeg me zo ook eens af: ik werk in een houten zelfgemaakt hok. Zou het ook kunnen dat de viruskiemen gewoon in het hout aanwezig zijn? Ik dan wat ga boren en gaatjes maken enzo...
            Tlijkt wat ver gezocht maar ik heb al aan alles gedacht. Het zou zelf in mn water kunnen zitten aangezien ik soms water geef uit de regenput, die lager ligt dan de tuin en waar plantenresten vaak in meekomen via de afloopjes...
            Ik denk en bemerk ook dat een plantjes vaak wat gekwetst wordt door het uit het zaadhoesje komen, dus... mogelijk he.
            Mja, eenmaal je erover na gaat denken is er gewoon geen ontsnappen meer aan...

            Grtz $iR
            sigpic

            Comment


              #21
              Re: Mozaiekvirus (tmv)

              Het virus kan overgedragen worden als je met je handen/vingers in tabak gezeten hebt en dan aan je planten komt. Dus dat lijkt me het meest logische eerlijkgezegd. Meestal moet je het niet te ver gaan zoeken al is het duidelijk dat er complexere overdragingen mogelijk zijn...

              Comment


                #22
                Re: Mozaiekvirus (tmv)

                Zou dit inhouden dat je als vaste roker van shag een flesje dettol (desinfecterende zeep) naast je planten moet hebben?
                sigpic
                Kruimel um, draai um, steek um op en paas um door.

                Comment


                  #23
                  Re: Mozaiekvirus (tmv)

                  hm...dettol is antibacterieel als je het mij vraagt en we hebben hier met een virus te maken.
                  Na het afronden van mijn kweekje ga ik naar de apotheker en vraag of die daarvoor niets heeft. Ik maak hem wijs dat 1 van onze poezen besmet is geraakt met een of ander virus en ik graag alles zou willen reinigen om verdere verspreiding in de toekomst te vermijden. We zullen zien wat er uit de bus komt.
                  Ik kreeg van alien een zakje met poeder mee waar net een soort van soda in zat. Buiten het hok heb ik alles ermee behandeld, ook de bloempotjes van vorig kweekje en heb nog niets opgemerkt bij mn groeiende nieuwe ronde. Op hoop van zegen dus...

                  Grtz $iR
                  sigpic

                  Comment


                    #24
                    Re: Mozaiekvirus (tmv)

                    Inactivating TMVhttp://www.hekserij.nl/index.htm

                    Je hok en gereedschap kun je er wel mee ontsmetten, is echter niet geschikt voor de huid.

                    Je handen wassen met magere melk,lijkt me bezwaarlijk...
                    Misschien gewoon je handen wassen voor je bij je plantjes komt, eventueel met handalcohol. Niet roken in de buurt van je plantjes.
                    Dragen van latex-handschoenen bij aanraking plantweefsel, eenmalig gebruik!

                    vale.
                    Last edited by ceBep; 20 November 2009, 10:58.

                    Comment


                      #25
                      Re: Mozaiekvirus (tmv)

                      Arghh..... net geconstateerd dat ik last heb hiervan......

                      Dus als ik het goed begrijp moet ik mijn hok ontsmetten, anders blijf ik altijd last houden van dit virus? Ben daarnaast benieuwd of iemand bij benadering kan aangeven, bv in percentages, hoe heftig het nadelige effect is

                      Greetings van een treurige Fashim

                      Comment


                        #26
                        Re: Mozaiekvirus (tmv)

                        Je hok en gereedschap zou ik ontsmetten, ja.
                        Kan via bovengenoemde wijze of : http://jointjedraaien.nl/wietforum/f...tml#post105799

                        Wat had je staan? Zaad of stekken?

                        Comment


                          #27
                          Re: Mozaiekvirus (tmv)

                          Oorspronkelijk geplaatst door vale View Post
                          Je hok en gereedschap zou ik ontsmetten, ja.
                          Kan via bovengenoemde wijze of : http://jointjedraaien.nl/wietforum/f...tml#post105799

                          Wat had je staan? Zaad of stekken?
                          Stekken...

                          Comment


                            #28
                            Re: Mozaiekvirus (tmv)

                            Okay, komt ook het meeste voor bij stekken.
                            Je opbrengst zal natuurlijk wat lager uitvallen vanwege het virus, hoeveel precies kan ik je niet vertellen.

                            Comment


                              #29
                              Re: Mozaiekvirus (tmv)

                              Werd ongetwijfeld via de moederplant meegegeven, is iets wat enorm veel voorkomt. Het is niet geweten hoeveel effect het precies heeft op de plant maar er wordt aangeraden van de temperatuur relatief hoog te houden. Het groeit er na een tijd uit. Contacteer Alien voor als je een poedertje wil ertegen, hij heeft wel iets

                              Greetzzz

                              Jona

                              Comment


                                #30
                                Re: Mozaiekvirus (tmv)

                                Oorspronkelijk geplaatst door Jona View Post
                                Werd ongetwijfeld via de moederplant meegegeven, is iets wat enorm veel voorkomt. Het is niet geweten hoeveel effect het precies heeft op de plant maar er wordt aangeraden van de temperatuur relatief hoog te houden. Het groeit er na een tijd uit. Contacteer Alien voor als je een poedertje wil ertegen, hij heeft wel iets

                                Greetzzz

                                Jona
                                Dus het advies is om de stekken te laten staan? Ik sta op het punt om ze er allemaal eruit te trekken en maar overnieuw te beginnen. Maar niet doen dus en er vanuit gaan dat het mee gaat vallen?

                                Comment

                                Bezig...
                                X