Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Mozaiekvirus TMV

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Re: Mozaiekvirus (tmv)

    Arghhhh toch weer TMV, ondanks alle ontsmettingen. Begrijp niet hoe het kan, ga volgende keer natriumfosfaat gebruiken en dan hardcore alles spuiten en laaaaaaaaaaaaang laten intrekken

    Comment


      #47
      Re: Mozaiekvirus TMV

      Heb denk ik ook TMV in mn zaadplantjes.. het lijkt er verdacht veel op wel van die kromme vingers maaar nog geen
      verkleuringen in het blad

      Comment


        #48
        Re: Mozaiekvirus TMV

        Welk soortje is het AmnesiaMaikel?

        Comment


          #49
          Re: Mozaiekvirus TMV

          En hoe heb je ze besmet dan ? (is al een kunst binnen)
          TMV wordt niet verspreid door zaad. Wel door verkeerde stekkenboeren.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #50
            Re: Mozaiekvirus TMV

            ik denk dat het geen tmv is mn bladeren blijven nogsteeds groen en zijn wel nogsteeds krom maar geen gebreken en normale groei

            Comment


              #51
              Re: Mozaiekvirus TMV

              Mijn plantjes hebben ook last van TMV.
              Ze staan nu 3 weken in de bloei, maar sommige bladeren aan de onderkant van de plant worden helemaal geel met bruine vlekken.
              Is het nog verstandig om dit door te zetten?
              Als ik ze laat staan moet ik deze bladeren dan verwijderen of gewoon laten zitten ?

              Comment


                #52
                Re: Mozaiekvirus TMV

                Doorzetten ja. Maar ben je zeker dat het TMV is? Het moeten dan stekjes geweest zijn (alee, 99% van de keren vermoed ik). Foto's zijn altijd handig

                Comment


                  #53
                  Re: Mozaiekvirus TMV

                  Ik weet zeker dat ze TMV hebben, maar of die gele bladeren met bruine vlekken dat ook is dat weet ik niet..

                  Zou een gevolg van die tmv kunnen zijn, maar ik ben geen expert...

                  Comment


                    #54
                    Re: Mozaiekvirus TMV

                    Gele bladeren met bruine vlekken kan heel wat anders zijn zoals je wel aanvoelt ja. Misschien wat foto's posten op een eigen thread? Daar zullen mensen jou direct verderhelpen

                    Comment


                      #55
                      Re: Mozaiekvirus TMV

                      Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                      En hoe heb je ze besmet dan ? (is al een kunst binnen)
                      TMV wordt niet verspreid door zaad. Wel door verkeerde stekkenboeren.
                      Helaas is dit achterhaald, het blijkt dat op de schil van het zaadje wel degelijk TMV kan zitten!
                      Dit is wetenschappelijk bewezen.

                      Comment


                        #56
                        Re: Mozaiekvirus TMV

                        U heeft gelijk Vale.

                        (val jij in de groep "rooie en Vale zijn donderstrale")

                        Ik heb nu 3 jaar een Santa Maria moeder die het tweede jaar TMV kreeg. Mijn eerste reactie was weggooien, maar steeds blijft ze de beste opbrenger.
                        Ook blijkt dat TMV vrij traag in de plant is, als de plant n.l. flink in de groei is blijft de TMV achter en lijken de koppen ziekte vrij.

                        Ook heb ik nooit gemerkt dat de planten ernaast worden aangestoken.

                        Ik maak geen zaden van deze plant en ook mag ze niet in m'n zaden hok. Want je weet maar nooit.
                        De stekken zijn ook uitsluitend voor eigen gebruik.

                        Toch geeft dit aan dat TMV geen al te groot probleem hoeft te vormen.

                        Grtz, HJM
                        http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                        Comment


                          #57
                          Re: Mozaiekvirus TMV

                          Mogelijk heb je gelijk HJM en val ik idd in die groep..

                          Doorgaand op TMV;
                          Het " springt" niet over naar een andere plant. De besmetting wordt veroorzaakt door plantensappen en insecten.
                          Dus besmette gereedschappen, insecten zoals thrips en andere plantenzuigers zijn de veroorzakers. Een deel heb je dus zelf in de hand... werk schoon, houdt je temperatuur in bedwang en pas op met stekken
                          en zaden maken van een TMV' er.
                          Maar om een TMV' er direct te verwijderen , daar zie ik geen heil in, je kunt het tot een goed einde brengen met de nodige zorg.





                          Comment


                            #58

                            Comment


                              #59
                              Re: Mozaiekvirus TMV

                              @Monty (en de rest natuurlijk)

                              Ik heb enorme schade gezien in machinaal geoogste tabak in oost europa.
                              Dat ging met een soort lindzaag, blijkbaar zonder ontsmetting.
                              Zulke zagen worden ook in de bollenteelt gebruikt (althans toen ik daar nog woonde, zo'n 100 jaar geleden)
                              Voor het koppen van de bloemen en later om het droge gewas af te snijden.
                              Ook daar kwam wel schade door werktuig besmetting voor, vooral in hyacinten met 'het zwart'. (sclerotinia)

                              Ik de kastuinbouw gebruikten wij voor het enten en stekken een bakje met een spiritus / citroenzuur oplossing.
                              Bij elke plantwissel pakten we een ander mesje of schaartje uit die oplossing en ging het gebruikte er in terug.
                              Met dat spul werden ook de tafels schoon gemaakt.
                              Bij de entmachine werden de mesjes ingespoten met pure methanol.

                              Dat werkt schijnbaar ook, want ik heb nog nooit een besmettig meegemaakt.
                              Als je maar zeer schoon werkt.
                              Bij de buren gebruikten ze veel 30% peroxide (verdund) dat ging ook goed. Het waren vaak ook gebruiken binnen familie's, waar ze ook vaak erg geheimzinnig over deden
                              Mijn vader vond spiritus mooi zat, en dat ging ook goed. En mijn opa deed alles met sterke eikenschors thee (looizuur) met wat kopersulfaat. Zo zie je maar.

                              Er zijn een hoop mannieren de boel zuiver te houden.
                              Belangrijk is het om geen zieke planten te verspreiden, denk ik.

                              Grtz, HJM
                              http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                              Comment


                                #60
                                Re: Mozaiekvirus (tmv)

                                Mooie info, thnks.

                                Comment

                                Bezig...
                                X