Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaden ontkiemen niet, vervolgstappen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zaden ontkiemen niet, vervolgstappen?

    Korting op 420shop
    Beste JD leden,


    Ik ben bezig met het ontkiemen van Master Kush zaden van seed company 'White Label'.
    Het probleem is nu dat de zaden niet ontkiemen. Ik heb zelf eerder zaden ontkiemt in de afgelopen twee jaar, maar nooit eerder deze soort.
    Ik hanteerde de zelfde methode als wat ik altijd doe: via de grond.

    Ik zal een toelichting geven.

    Ik bestelde 5 zaden via Azarius. Bewaarde het pakketje ongeopend anderhalf week tot twee weken op kamertemperatuur.
    Vervolgens legde ik de zaden 20 minuten in een glas lauw water. Hierna deed ik ze niet al te diep (met puntje naar beneden) onder de grond (zaai en stek).
    Na drie dagen ontkiemde er 1 plantje. Deze doet het verder ook prima.
    Na 1 week (vandaag) besloot ik ze op te graven. De zaden hebben geen wortel geschoten, en zijn dus volledig nog in het geheel als zaadje.

    Dit heb ik nooit eerder meegemaakt.

    Ik heb de volgende vragen hierover:

    1: Heb ik iets fouts gedaan alsnog?
    1: Wat nu? moet ik contact opnemen met azarius of White label? Of heb ik gewoon pech, zaden weg en moet ik nieuwe bestellen?

    Alvast bedankt!

    #2
    Re: Zaden ontkiemen niet, vervolgstappen?

    Probeer altijd zo dicht mogelijk bij de zaadboer zelf te bestellen. Dus liefst op de site van de breeder zelf.
    Probeer de zaadjes eens tussen 2 borden tussen vochtig keukenpapier te steken en wacht nog een dagje of 3.

    Je kunt altijd eens proberen mailen, maar ik vrees dat je daar negatief antwoord gaat krijgen.
    Stap voor stap geraken we er wel.

    Comment


      #3
      Re: Zaden ontkiemen niet, vervolgstappen?

      Heb je wel water gegeven? Zaadjes best in de koelkast bewaren trouwens!

      Comment


        #4
        Re: Zaden ontkiemen niet, vervolgstappen?

        Daarom ontkiem ik tussen vochtig keukenpapier. Als ze dan niet openbreken dan ligt het aan de kwaliteit van de zaden. Rechtstreeks in de grond kan te droog zijn of te nat. Of het duurt wat langer.

        Comment


          #5

          Comment


            #6
            Re: Zaden ontkiemen niet, vervolgstappen?

            Zaadjes in de grond met puntje omhoog.

            -> topic over ontkiemen enzo
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7

              Comment


                #8
                Re: Zaden ontkiemen niet, vervolgstappen?

                Oorspronkelijk geplaatst door dooie View Post
                ...tussen keukenpapier of watten heeft voor mij altijd gewerkt...
                Echt altijd ?
                Da's mooi.

                Oorspronkelijk geplaatst door dooie View Post
                ...Dit is mijn tweede kweek ooit...


                Eerst inwateren en dan pas het zaadje erin is wel een goeie opmerking natuurlijk.
                Het lijkt me logisch, maarja, ik kijk nergens meer van op. Wat voor mij logisch is, is voor een ander het nieuws-van-de-dag.

                White label heb ik wel goeie ervaring mee, alleen ik had ze niet via Azarius.
                Zaden zaai je met het puntje omhoog, kun je ook in tientallen topics vinden hier op JD.
                Niet dat het veel uitmaakt. Als je verse zaden hebt dan springen ze met een weekje wel zowat uit de grond of dat puntje nou omhoog, omlaag of opzij zit.
                Maar in de natuur vallen de zaden uit de plant, met de punt omhoog op de grond, de wortel komt uit die punt, maakt een bochtje en verdwijnt in de aarde.
                Tijdens het schieten van de wortel trekken de lobblaadjes zich uit de schil omhoog en laten het zaadhoesje achter in de grond.

                @Mango; Als je al twee weken bezig bent met die zaden kun je gerust vast andere gaan kopen.
                Er lijkt niet heel veel mis met je methode, hopelijk gaat het volgende keer wel lukken.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #9
                  Re: Zaden ontkiemen niet, vervolgstappen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                  Echt altijd ?
                  Da's mooi.


                  [emoji38]
                  Eerst inwateren en dan pas het zaadje erin is wel een goeie opmerking natuurlijk.
                  Het lijkt me logisch, maarja, ik kijk nergens meer van op. Wat voor mij logisch is, is voor een ander het nieuws-van-de-dag.

                  White label heb ik wel goeie ervaring mee, alleen ik had ze niet via Azarius.
                  Zaden zaai je met het puntje omhoog, kun je ook in tientallen topics vinden hier op JD.
                  Niet dat het veel uitmaakt. Als je verse zaden hebt dan springen ze met een weekje wel zowat uit de grond of dat puntje nou omhoog, omlaag of opzij zit.
                  Maar in de natuur vallen de zaden uit de plant, met de punt omhoog op de grond, de wortel komt uit die punt, maakt een bochtje en verdwijnt in de aarde.
                  Tijdens het schieten van de wortel trekken de lobblaadjes zich uit de schil omhoog en laten het zaadhoesje achter in de grond.

                  @Mango; Als je al twee weken bezig bent met die zaden kun je gerust vast andere gaan kopen.
                  Er lijkt niet heel veel mis met je methode, hopelijk gaat het volgende keer wel lukken.
                  Heb vaker zaden ontkiemt [emoji6].

                  Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

                  Comment


                    #10

                    Comment


                      #11
                      Re: Zaden ontkiemen niet, vervolgstappen?

                      Ik water nooit voordat ik ze in de aarde doe en heb met 9 zaden nog 100% gekiemd

                      Comment


                        #12
                        Re: Zaden ontkiemen niet, vervolgstappen?

                        Ik had het aarde ook eerst vochtig gemaakt.

                        Maar goed nieuws, 4 van de 5 zijn toch uitgekomen via de keukenrol methode. Nooit eerder gedaan.

                        Deze methode zal ik dan maar ook aanhouden in de toekomst

                        En ik las van meerdere personen dat zij het puntje omlaag deden. Maakt verder niet uit aangezien ik het toch nooit meer via aarde ga doen. Zo lang het zaadje vers is moet het alsnog geen probleem zijn. Ik heb azarius laten weten dat de zaden zijn uitgenomen. Keukenrolmethode FTW.


                        Het enige verschil was overigens met de vorige keren is dat ik zaai en stekgrond van een ander merk heb gebruikt.

                        Comment


                          #13
                          Re: Zaden ontkiemen niet, vervolgstappen?

                          Ik heb nu een aantal keer ontkiemd tussen watten in een plastic bakje.. vochtig gespoten (niet zeiknat) zaadjes erop en weer een wat erop en ook vochtig spuiten. Afdekken met huishoudfolie en donker wegzetten. 48 uur later kijken en ze zijn mooi open.

                          Een van die zaadjes was niet open en heb ik direct in de grond gestoken in een pot. Dacht na een week nog niets te zien, en wilde hem eigenlijk weer leeggooien. Heb nog twee dagen gewacht en toch kwam ie boven. Nu groeit ie als n malle.

                          Gewoon even geduld hebben. En als ie niet boven komt.. slecht zaadje.

                          Volgende keer gewoon maar ontkiemen voordat je ze plant, is naar mijn weten het beste.


                          Succes!
                          Ik ben ooit gebeten door een haai in me been..
                          Das nie waar! Was wel een keertje haai in de zee

                          Comment


                            #14
                            Re: Zaden ontkiemen niet, vervolgstappen?

                            Als ik al begin aan voorkiemen, is een glas kraanwater met H2O2 de uitkomst.
                            Ik heb het al een aantal keer uitgelegd hier en daar, nu even geen zin om verder te doen. Maar dat was voor mij altijd het laatste redmiddel als er na 16 dagen nog geen leven in zit.
                            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                            Comment


                              #15
                              Re: Zaden ontkiemen niet, vervolgstappen?

                              Omdat ik zelf aardig veel ervaring heb met het ontkiemen van zaden (in aarde) was dit juist een grote verbazing dat er niks gebeurde. Echter, heb ik door de keukenrol methode ze alle 5 kunnen laten ontkiemen! Ik weet nog niet wat de fout was, ongeduld?, ander merk aarde? in ieder geval heb ik hier 1 ding uit kunnen halen, en dat is dat ik het voortaan niet meer via de grond doe. Cannabis dan.

                              Bedankt nog voor de tip van H202, ik las op een ander forum dat sommige mensen ook bleach gebruiken. Weet niet of dit ook voor cannabis toegepast kan worden:

                              Soak the Psychotria viridis seeds for about 15 minutes in a mild bleach solution (2 Tbs bleach in a cup (8 oz) of water). This will help keep them from molding during their long germination period.

                              Comment

                              Bezig...
                              X