Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bewaren van zaden

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: Bewaren van zaden

    is er niet ergens een gigantische zaadbank die bijna alle bestaande zaden heeft en zelfs uitgestorven soorten? ergens in alaska dacht ik? maar hoe kunnen ze die zaden dan zolang bewaren? of zouden ze dode zaden bewaren? maar wat is het nut nu daarvan....
    1 for the money, 2 for the blow, common everybody and grow grow grow....

    Comment


      #32
      Re: Bewaren van zaden

      http://www.dailymail.co.uk/sciencete...te-change.html
      Baas in eigen brein.

      Comment


        #33
        Re: Bewaren van zaden

        ones = enen
        once = eens

        sorry, taalnazi online.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #34
          Re: Bewaren van zaden

          Oorspronkelijk geplaatst door wullox View Post
          is er niet ergens een gigantische zaadbank die bijna alle bestaande zaden heeft en zelfs uitgestorven soorten? ergens in alaska dacht ik? maar hoe kunnen ze die zaden dan zolang bewaren? of zouden ze dode zaden bewaren? maar wat is het nut nu daarvan....
          Bewaren in consumentenkoelkasten gaat maar tot een jaar of 4. Dat komt omdat er bij -15 graden C nog (relatief) veel chemische activiteit in cellen plaats kan vinden. Bij -30 C of lager, staat vrijwel alles stil; er treden geen/nauwelijks chemische reacties meer op. Het zaad vergaat dan over een periode van circa 300-800 jaar.
          Bij planten is het echter zo, dat je slechts een paar cellen nodig hebt om een nieuwe plant op te kweken. Dood zaad kan daarvoor ook gebruikt worden, zolang een klein deel niet volledig kapot is.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #35
            owkej, dan kan ik dus best mijn zaden opt werk bewaren de vriezer is daar -25 =)
            Last edited by QnQ; 1 October 2018, 20:55.
            1 for the money, 2 for the blow, common everybody and grow grow grow....

            Comment


              #36
              Re: Bewaren van zaden

              Als dat mag van je werkgever en je bent er zeker van dat ze niet zomaar verdwijnen, dan kan dat. Maar bedenk ook: buiten de koelkast is de bewaartermijn een jaar. In de koelkast 1-3 jaar. In een normale vriezer al gauw 3-5 jaar, een beetje afhankelijk van hoe vaak je de zaden laat ontdooien.
              Of het dan de moeite waard is om je zaden 5 jaar op je werk te laten.. Voor die twintig/vijfentwintig euro.. Ik zelf zou het glad vergeten, en de zaden nooit meer terugvinden. Daarom bewaar ik ze gewoon thuis in de vriezer. Als ik ze niet binnen zoveel jaar opgebruik, dan was het blijkbaar niet zo'n speciaal soortje.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #37
                Re: Bewaren van zaden

                ja begrijp ik wel maar heb hier zelfgekweekt zaad van een eigen kruising en zou er daar wel ens 100 van invriezen voor binnen een jaar of 10-15 ben ook aan het kijken om nog meer sorties te gaan kruisen dus een plek waar ze goed en lang bewaren ga ik wel nodig hebben. misschien dat er wel kleine vriezertjes bestaan die aan -25/-30 draaien. ga dan subiet eens het internet afzoeken
                1 for the money, 2 for the blow, common everybody and grow grow grow....

                Comment


                  #38
                  Re: Bewaren van zaden

                  Ik zou eerst eens kijken wat er uit komt voordat je daar geld in gaat stoppen. Stel dat het allemaal herma's zijn, of niet de gewenste trekjes, dan heb je een vriezer voor niets aangeschaft. Of stel nu dat het zaad niet helemaal afgerijpt is, dan heeft het bewaren ook weinig effect.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                    #39
                    Re: Bewaren van zaden

                    Oorspronkelijk geplaatst door wullox View Post
                    ja begrijp ik wel maar heb hier zelfgekweekt zaad van een eigen kruising en zou er daar wel ens 100 van invriezen voor binnen een jaar of 10-15 ben ook aan het kijken om nog meer sorties te gaan kruisen dus een plek waar ze goed en lang bewaren ga ik wel nodig hebben. misschien dat er wel kleine vriezertjes bestaan die aan -25/-30 draaien. ga dan subiet eens het internet afzoeken
                    Heb je die soort al compleet dan dat je ze nu wilt invriezen?
                    Het lijkt mij niet handig om zoveel tijd tussen je kruisingen te hebben. Zo ben je straks 25 jaar verder en ligt de markt helemaal open en is alles voor niks geweest.

                    Comment


                      #40
                      Re: Bewaren van zaden

                      Die gigantische zaadbank bestaat idd, zoals in het artikel beschreven is dit in Noorwegen.
                      Kun je absoluut niet binnen, en het dient idd om een plek te hebben waar alle zaden veilig bewaard kunnen worden voor moest er zich ooit iets voordoen.
                      Fototje.

                      Dit is ingegraven in de permafrost, dus zelfs al ontploft er morgen een atoombom, dan nog liggen deze zaden veilig.
                      Meer info vind je ook hier.
                      Stap voor stap geraken we er wel.

                      Comment


                        #41
                        Re: Bewaren van zaden

                        ja ben er behoorlijk tevreden over, heb nu al 15 plantjes gezet, en allemaal hebben ze dezelfde smaak en ongeveer dezelfde ontwikkeling. bovendien waren ze allemaal vrouwelijk waarbij de theorie van een vrouwelijke plant stress geven, zodat ze enkele mannelijke bloemen afgeeft en met dat een andere vrouwelijke plant bevruchten, feminized zaad oplevert, bewezen.... ben gewoon gek op de doordringende smaak die hij geeft en het is bovendien een heel mooi wietje kwa uitzicht en kleur...
                        1 for the money, 2 for the blow, common everybody and grow grow grow....

                        Comment


                          #42
                          Re: Bewaren van zaden

                          Oorspronkelijk geplaatst door wullox View Post
                          ja ben er behoorlijk tevreden over, heb nu al 15 plantjes gezet, en allemaal hebben ze dezelfde smaak en ongeveer dezelfde ontwikkeling. bovendien waren ze allemaal vrouwelijk waarbij de theorie van een vrouwelijke plant stress geven, zodat ze enkele mannelijke bloemen afgeeft en met dat een andere vrouwelijke plant bevruchten, feminized zaad oplevert, bewezen.... ben gewoon gek op de doordringende smaak die hij geeft en het is bovendien een heel mooi wietje kwa uitzicht en kleur...
                          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                          Comment


                            #43
                            Re: Bewaren van zaden

                            ook als de plant die de mannelijke bloemen heeft aangemaakt normaal volledig vrouwelijk is? want zo heb ik het al in vele boeken en op site's gelezen... en het heeft van mij gewerkt...
                            je mag wel geen hermafrodiet gebruiken maar een vrouwelijke plant die je doet stressen door droogte en sjoemelen met de lichturen zodat ze enkele mannelijke bloemen maakt,
                            en dan niet die plant zijn zaden gebruiken, maar met dat stuifmeel een andere, volledig vrouwelijke plant bevruchten.
                            ik mag inderdaad niet zeggen batik dit heb "bewezen" maar bedoel gewoon dat het bij mij tot nu toe heeft gewerkt.
                            1 for the money, 2 for the blow, common everybody and grow grow grow....

                            Comment


                              #44
                              Re: Bewaren van zaden

                              De veiligste femzaden (met de kleinste herma kans) die komen van zuivere vrouwen (XX) die eigenlijk nietSoms
                              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                              Comment


                                #45
                                Re: Bewaren van zaden

                                Nice to know!!

                                Comment

                                Bezig...
                                X