Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vragen mbt CalMag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    vragen mbt CalMag

    Korting op 420shop
    Goedenmiddag Forum vrienden!

    Ik lees nu al een aantal maanden mee op dit forum, voorheen op wietforum totdat wietforum ineens verdwenen was (wie wete het verhaal hier achter?)
    Ik heb echter een vraag mbt Calmag, ik kom voorstanders, tegenstanders en alles wat er tussen in zit mbt Calmag, hoe zit dat precies? Bv. Martin1970 lees ik vaak een beetje afkeer mbt calmag?
    Wanneer gebruik je nou calmag? En kan is die biologisch?

    wie kan mij helpen met het welles nietes verhaal mbt calmag?

    #2
    wacht maar effe op de rest, LR2 misschien alvast wat afsluitende woorden?

    Comment


      #3
      Ik ben benieuwd Misschien kan er eens een mooie discussie ontstaan over waarom wel/niet

      Comment


      • Highrider
        Highrider commented
        Editing a comment
        Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
        Stuur die cal mag maar terug want die heb je niet nodig.
        Dat zit voldoende in je kraanwater.

        Highrider gebruikt ook cal mag

      • luchtfietser
        luchtfietser commented
        Editing a comment
        Ik lees al wat dingen mbt waterontharder en wel of niet nodig.
        Fire! Meer

      • Highrider
        Highrider commented
        Editing a comment
        Moet eerlijk toegeven dat ik mijn meisjes eerst flink heb moeten verzieken door te veel cal mag te geven. Tegenwoordig geef ik van biobizz 0.1ml/l 1x per week mee ipv de voorgeschreven minimale hoeveelheid 0.3..

        Cal mag is in de meeste situaties naar mijn bescheiden mening meer gewenst dan noodzakelijk.

        Heb hier ook wel eens gelezen dat cal mag als zonnebrand dient. Ken helaas niet meer vinden waar dus ik stop met opscheppen verder.

      #4
      Met alle toevoegingen is het erg makkelijk om te veel te geven.
      Ja, calcium is nodig. Ja, magnesium ook. En toevallig zitten in de meeste bodems voldoende van beiden. Kraanwater bevat ook voldoende voor gezonde planten.
      Als je een lagere pH hanteert en een hoge lichtdruk bij bijvoorbeeld LED, dan kan toevoegen handig zijn omdat het uitspoelt door de lage pH, en omdat de plant het meer gebruikt in het geval van hoge lichtdruk.

      Is het absoluut nodig om extra toe te voegen? Nee.
      Calcium en magnesium verhogen de brixwaarde van je wiet. Het suikergehalte. Als je iets NIET wilt verbranden en inademen, dan is het suiker. Dus het is oppassen dat je voldoende beschikbaar hebt (!!) voor de plant om geen tekorten te krijgen, maar lang niet altijd is het goed om ook meer te geven dan de plant kan gebruiken.

      Wat is dan wijsheid? Wijsheid is weten dat de meeste planten het beter doen met een "beetje minder" t.a.v. een "beetje meer". Maar wijsheid is ook dat je tekorten probeert te voorkomen. Dus je houd je ogen open en als je ziet dat met jouw methode tekorten ontstaan, dan kijk je eerst naar de methode (is de pH te laag? Geef ik te weinig water? Geef ik teveel water? Wat zit er in mijn voeding?) en die pas je aan. Dan kom je er achter dat calmag een luxe-dingetje is. Een beetje vergelijkbaar met de luchtvochtigheid: als ALLES in orde is en je wilt dan die 1.5gram/Watt 1.6gram/watt maken, dan kun je er mee gaan toveren. Maar het is geneuk in de marge.

      Als je nu denkt: "Hey man, 1,5gram/Watt is eigenlijk best wel lekker want 1g/W is de standaard en daar zit ik al 50% boven!"
      Dan is dat helemaal geen vreemde gedachte en dan is het goed om na te denken over wat je nou eigenlijk wilt bereiken met je kweek. We willen allemaal het maximale, maar als we gewoon relaxed een beetje hobbyen dan hebben we echt wel voldoende voor eigen gebruik. Na jaren stunten heb ik de omslag gemaakt naar relaxed kweken en ik heb dit jaar ongeveer een uurtje besteed aan voeding. De rest was watergeven en een kwartiertje aarde mengen. Genoeg oogst voor 2 jaar. Dat hadden er 3 kunnen zijn, maar na 2 jaar is de smaak er wel af.. Dus 3 jaarvoorraden zou teveel zijn.

      De kunst van het kweken is vooral weten wat je weet en daar gebruik van maken, en als je vragen moet gaan stellen over de voor- en nadelen van calmag, dan ontbreekt er een sterke fundering in de basiskennis van de plantenbiologie of chemie. Die kennis heeft niemand ECHT nodig om goed te kunnen kweken, totdat ze gaan klooien met supplementen en toevoegingen.
      Ik vind het tof als mensen dat gaan doen! Oprecht! Maar het is vergelijkbaar met het spelen met elektronica; als je zelf niet precies weet wat je aan het doen bent, en je elektrocuteert jezelf.. Dan moet je niet de elektricien de schuld geven dat je met een hamer best wel makkelijk door de ruit van de magnetron kan komen. De hamer is ook niet schuldig. Die elektricien weet wat hij doet en als je daar over mee wilt kletsen, dan is het wel handig om het verschil tussen straling en spanning te weten. En hoe condensatoren werken.. Ik weet zelf niks van elektra dus ik weet niet eens of het een condensator is, maar zoiets heb ik ooit gehoord (zie je, klinkt gek, toch?).
      Ik heb een bericht als dit al vaker willen typen de laatste tijd.. Omdat ik vaker denk "Als je er niks van af weet, en je gaat uit van wat mensen op het internet je vertellen, dan moet je er niet mee bezig willen gaan. Wiet is een makkelijke plant en is erg makkelijk te kweken, als je het moeilijk wilt maken voor jezelf dan vind ik dat je niet op anderen moet leunen om zelf veroorzaakte problemen op te lossen. Dat zul je dan zelf moeten kunnen, je hebt immers de eerste zet gemaakt."
      Dat klinkt misschien wat lompig, wat kort door de bocht en wat venijnig. Maar het is best wel nodig.
      Wie hier heeft eens gegoogled wat calcium en magnesium doen in een plant? Hoe de interactie is met andere voedingsstoffen en op welke pH de ideale opname is? Hoe ziet een calcium of magnesiumtekort er uit en hoe ziet een overdosis er uit?
      Ik verwacht van niemand dat ze ionbindingen en orbitalen kunnen uitleggen, maar een beetje basis is gewoon goed voor jezelf. Daar word je wijzer van en je kunt opeens zelf beargumenteren of je iets wel of niet nodig hebt.
      Heb je last van slappe celwanden? Is je chlorofyl niet goed aan het ontwikkelen? Ja dan kan het zijn dat je stikstof+calmag bij mag geven. Maar als dit als chinees klinkt of je hebt geen idee waar je op moet letten om een antwoord te geven, dan kun je 't beste even rond googlen.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #5
        @RL2 poeh, jij hebt er even de tijd voor genomen

        mooi en duidelijk antwoord, en voel mij niet aangesproken hoor, want ik heb nog nooit calmag nodig gehad.
        de vraag achter de vraag is eigenlijk waarom er een soort hype achter zit.
        niet zozeer of ik het wel gaan kopen en gebruiken.

        Bedankt voor je uitgebreide antwoord, wordt gewaardeerd!

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Vandaar eerst L, en dan de rest.

          Hij heeft al eens vermeld dat bij een toegenomen licht intensiteit de voeding behoefte ook toeneemt.

          Ik gebruik het bij stekken en omdat ik altijd een echte scrog maak, oftewel als de planten langer staan merk ik toch tekorten op, en calmag tekort hersteld de plant wel van maar dat ben ik liever voor.

          Bij de oude tl en hps lampen had ik het nooit nodig gehad.

        #6
        Ik geef het mee om de tekorten voor te zijn. Hou graag van een mooi diepgroene kleur blad en zonder calmag toe te dienen merk ik dat alles wat feller lichtgroen word.

        Wel een mindere dosis dan aanbevolen.
        ronde 3 - ronde 2 - ronde 1 < start

        Comment


          #7
          luchtfietser

          Stel dat je 4 planten gaat growen.
          Doe dan 2 planten met en 2 planten zonder CaMg en zie wat het brengt

          Comment


            #8
            Soms is het probleem ijzer, soms koper, soms kobalt, soms calmag. Ik gebruik zelf dit https://www.pokon.nl/producten/item/groenhersteller/
            Omdat ik dan alles in een potje heb en nergens over na hoef te denken.

            Een of twee keer per kweek volgens de verpakking meegeven. Niks aan het handje.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


            • luchtfietser
              luchtfietser commented
              Editing a comment
              Dat is een Verdomd mooie tip! En past ook in het biologische straatje.

            • LR2
              LR2 commented
              Editing a comment
              Als je helemaal biologisch wilt kweken dan zet dit spul je biologische kweek wel om in een chemische; het is allemaal gechelateerd op een chemische manier met synthetische cheleerders. Maar het werkt, dat is wat telt.

            #9


            Erg interessant filmpjes over CalMag, met mr.growit

            https://youtu.be/6nprcTTNQ8I?si=EiqJzXVMes15QGUw
            Last edited by luchtfietser; 2 December 2023, 00:00. Reden: Linkje erbij

            Comment


            • Ketelhuis
              Ketelhuis commented
              Editing a comment
              Amerikaans water is niet ons water

            • luchtfietser
              luchtfietser commented
              Editing a comment
              Haha gelukkig niet, en in ons water zit al veel verschil of je in het noorden of de randstad Woont (nl) of ontharder hebt of niet

            #10
            Ik heb kalkrijk kraanwater, en ik geef ergens halverwege een kwart theelepel Kieseriet mee.

            Cal en Mag getackeld.

            Comment


              #11
              Calmag is een aanstoot waarover kwekertjes elkaar de tent uitvechten! En ik maar denken dat zijn allemaal hippies, peace and love weet je!
              Horks Fototopic 2.0

              Comment


                #12
                Met kraanwater nrml onnodig tenzij hergebruik vd bodem en ook met regenwater, soeplepeltje (25gr)zeewierkalk (op 30l medium) zou het meest geschikt zijn voor biologisch kweekjes. Met universele kalk verneuk je het met dezelfde hoeveelheid. Je kan ook wel wachten tot je teken ziet wss en dan een flesje bestellen.
                ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

                Comment


                  #13
                  Uw waterprovider opzoeken, en kijken welke hardheid uw water in uw regio heeft.
                  Op basis daarvan is te bepalen of je voldoende magnesium en calcium meegeeft met het kraantjeswater/leidingwater.
                  Apollo 10 LED binnenkweek#1, Cakemaster tryouts; aardse mineralen, niet balen; Waterparadijs ;Kaaswaters
                  Jah, ik hou van planten.

                  Comment


                  • TegridyRandy
                    TegridyRandy commented
                    Editing a comment
                    Alsook andere spoorelementen.

                  #14
                  Bij mijn vorige biogreen voedingslijn verhoogde de calmag ook de ec
                  Nu een ronde plagron
                  de eerste groeiweken heb ik een halve dosis standaard mee gegeven
                  En nu sinds de bloei de volle dosis standaard
                  En ik zie enkel een verbrand bladpuntje
                  En het is 1 prachtig groen gezond veldje
                  dus last hebben ze er in iedergeval niet van
                  You do not have permission to view this gallery.
                  This gallery has 1 photos.

                  Comment


                  • Rreppellsteeltjam
                    Rreppellsteeltjam commented
                    Editing a comment
                    Calmag verhoogt inderdaad de ec, anders blijf je bezig.

                  • PH donner
                    PH donner commented
                    Editing a comment
                    Als er problemen zijn komen ze meestal of bijna altijd in week 5
                Bezig...
                X