Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mycorrhizal Fungi bij overpotten, ja of nee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Mycorrhizal Fungi bij overpotten, ja of nee?

    Korting op 420shop


    Deze week ga ik een aantal jonge plantjes overpotten. Uiteraard wil ik dit doen zonder dat ze hevig in de stress te schieten.
    Het is duidelijk hoe ik dit ga doen, ik vroeg me alleen af; wat zijn jullie ervaringen met Mycorrhizal Fungi?

    Ik lees namelijk ook op meerdere sites dat de bacterie lang niet altijd meer in leven is op het moment van aankoop.
    Als dat waar is, lijkt me dat misschien een miskoop, goedkoop is het niet namelijk.

    Grt, Robin

    #2
    Binnen of buiten? Gaat ook prima zonder.
    Zou er voor een buitenkweekje zeker niet aan beginnen.
    Dat spul is ook flink aan de prijs.

    Verpotten zo stressloos mogelijk doe je gewoon door de wortelkluit helemaal heel te laten, en ze in een goed grondje te zetten.
    Werkt vaak makkelijker als ze aan de droge kant staan.

    Eneuh, tja t is misschien niet echt voeding. Maar wel een soort supplement.

    Heb je topic verplaatst naar voeding - biologisch kweken.
    Daar kom je meer topics tegen over mycorrhizal zoals deze.
    Last edited by Nederhigh; 21 June 2021, 10:52.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      Dat is een goeie vraag, geen ervaring met cocos. Zou t dus niet weten.

    • Conqueringlion
      Conqueringlion commented
      Editing a comment
      Ik weet het niet zeker maar ik denk omdat de kokos redelijk luchtig is de capillaire werking van de grond minder goed is, waardoor de kokos minder snel water zal kunnen opslorpen naar de hogere delen van de grond, bij potgrond is dit nog relatief hoog en kan je ervan uitgaan dat het water veel beter gespreid zal zitten op verschillende hoogtes van de grond, zo kan de grond beter het water vasthouden, althans dat is mijn redenatie

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      zo is het dus precies niet.

    #3
    Bij dit specifieke doel heb ik nog niet zoveel ervaring al zullen ze zeker wel voorkomen in de volle grond, veel bij bomen en meerderjarige struiken, het zit namelijk zo dat de mycorrhiza een symbiose aangaat met de wortels van de plant, in deze symbiose hecht de schimmel zicht vast aan de plantenwortels van de plant en wisselt ze mineralen voor suiker aangemaakt door de plant omdat een schimmel namelijk geen suiker kan produceren met bladgroen(meestal wordt deze afgebroken met enzymen van sacharose ketens in organisch materiaal), door de hechting krijgt de plant meer worteloppervlak en kan ze ook meer voedsel en water opnemen en zo veel meer zetmeel kan produceren en meer kan groeien. Al bij al is het zeker een aanwinst om te hebben, nu weet ik wel niet of dit veel effect zal hebben als je in een beperkt volume werkt(potten) maar het kan zeker helpen op de minder gewortelde delen van je pot rendabeler te maken je moet maar denken aan de hogere delen van de pot waar wortels moeilijker aankunnen. Ook kan het zijn dat je als je je potten nooit verzet en die onder grond staat de schimmel contact maakt met de grond en hieruit extra mineralen zal absorberen om te wissel voor suikers met je plant, ik ken de ratio niet maar zal wel profijtig zijn.
    fpls-12-640379-g001.jpg context; dit gaat over het converteren van arseen verbinding bij de mycorhiza's(m) ten opzichte van niet myco(nm), chlorofyl is de stof(pigment dacht ik) in de chloroplasten van de plant waar fotosynthese plaatsvindt(straling naar chemische energie) en zetmeel gemaakt wordt. Nu is dit voorbeeld enkel bij arseen maar het zal ook wel ongeveer dezelfde resultaten hebben bij andere verbindingen. hier kun je zien dat met de myco er veel meer aanmaak is van dit pigment wat dan weer duidt om meer omzetting naar suikers.
    bron: https://www.frontiersin.org/articles...21.640379/full
    TL;DR: Altijd goed om deze schimmel te hebben door het vergrote worteloppervlak dus meer mineralen die worden opgenomen, plus veel meer chlorofyl wat weer duid op meer fotosynthese.
    Last edited by Conqueringlion; 23 June 2021, 23:14.
    Geduld is een schone deugd.
    Kweekverslag: Eerste binnenkweek 80x80 RQS Purple Queen / Critical

    Comment


      #4
      Mag altijd. Kan weinig kwaad. Helpt wel voor je bodemleven.

      Comment


        #5
        Gebruik ik ook, maar duurt een tijdje tegen dat er sprake is van vermeerderde wortelgroei, had ik gehoord hier, dus hergebruik ik aarde in de hoop er dan iets aan te hebben. Maanden dacht ik gelezen te hebben dusja. En op de koop toe gebruik ik nu mineraal voeding waarbij er al helemaal geen bodemleven hoeft te zijn dacht ik. Heb hier myco+start , zogezegd goed voor bij verplanten in het gat te gooien...
        Ganja always does the trick.

        Comment


          #6
          Myco's kunnen helpen bij lange kweken. Maar over het algemeen heb ik gemerkt dat droge sporen ongeveer 14 dagen doen over hun kieming, daarna moeten ze een weg vinden de plant in, wat ook een week of 4 kan duren. Daarna schieten de schimmels goed door, maar tegen die tijd is je pot ook al volgeworteld.

          De wetenschap is er nog niet over uit of het nu een symbiose is of een parasitaire relatie; de schimmel kan feitelijk een gijzeling uitvoeren, "Jij krijgt geen voeding meer totdat ik meer suiker krijg, en ik wil veel meer suiker! Oh, je wilt zonder mij verder? Veel succes! Ik heb alle voedingsstoffen al te pakken."
          Het lijkt in sommige gevallen echt zo te gaan. Myco's doen het daarnaast goed op arme bodems, waarbij de plant echt afhankelijk is van de myco omdat voedingsstoffen daar snel in wegspoelen. Denk aan bosgrond met een zandlaag eronder, of zandgronden of rotsachtige gebieden.

          Daarnaast kun je je afvragen: als de wereld vrij letterlijk bezaaid is met schimmels - het was het eerste meercellige organisme wat op land leefde en dus ouder dan planten - of je ze handmatig moet toevoegen of dat ze vrijwel onvermijdelijk in je bodem zullen belanden. Ik heb een aantal jaren met celkweken gewerkt, met name in de plantwereld. Het was een pokkewerk om die kweekjes steriel te houden, simpelweg omdat ze lucht zo vol zit met sporen.

          Kan het kwaad? Alleen voor de portemonnee. Een hap bosgrond of heidegrond is net zo rijk aan bodemleven. Je kunt je afvragen of je daar dan voor zou willen betalen, of dat je op de fiets stapt om even wat wild te plukken. Feit blijft dat 99% van alle micro-organismen ter wereld nog nooit in een lab gekweekt zijn. De kans dat je iets geweldigs uit de natuur haalt, is daarom een factor honderd groter dan wat je in een potje zult kunnen kopen.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • GuerrillaGrow
            GuerrillaGrow commented
            Editing a comment
            Thanks voor de info! Ik had al besloten om het nu niet te doen, maar je uitleg wordt gewaardeerd

          • Wesley pipes
            Wesley pipes commented
            Editing a comment
            LR2

          #7
          LR2
          Je weet zowieso niet goed wat je in huis haalt als je het raam open laat staan. Of wat fruit uit Gambia in de fruitschaal legt. De bodem maakt zijn eigen evenwicht, als het een goede bodem is.
          Myco kan alleen overheersen als het een voordeel op de rest heeft. Om dat voordeel te krijgen, zijn er connecties met planten nodig. Ik heb lang geloofd in het hergebruiken van aarde, en ik zie het niet als een slechte techniek hoor! Aarde blijft veel langer bruikbaar dan onze planten nodig hebben. Maar die myco's gaan dood en worden opgevreten zodra de plant ze niet meer voedt. Als ze te goed op zichzelf kunnen leven, dan hebben ze de plant niet meer nodig en de meeste wetenschap laat zien dat ze dan ook geen connectie meer maken. De bodem is een wild westen. De kogels vliegen alle kanten op. Soms raken ze iets en hebben we er voordeel aan. In de meeste gevallen gebeurt dat echter niet. Een plant kan prima zonder myco, een schimmel kan prima zonder plant. Maar ik ben er wel van overtuigd dat hoe diverser een bodem is, hoe veerkrachtiger die zich zal gedragen. Ik heb een paar planten die ik niet kan verzuipen omdat de schimmels in hun bodem zo goed zijn in de aanmaak van antibiotica dat bacterien en gisten gewoon geen kans krijgen om de plant binnen te dringen en daar die typische verzuipschade te veroorzaken. Helaas is die schimmel gebonden aan slechts een enkele planten familie en kan ik die niet makkelijk overzetten. Bijzonder spul allemaal! Ik probeer er elke week wat over bij te leren maar er wordt zoveel onderzocht en ontdekt op het moment dat dat niet bij te houden is.
          Mijn kennis kan best wel al achterhaald zijn, of slechts toepasbaar op een kleine groep.. Toch ben ik er van overtuigd dat de meeste verkopers makkelijk 10 jaar verouderde informatie hebben. Het is vrij lastig om een stabiel product te ontwikkelen in enkele weken, dus ik neem het ze niet kwalijk.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment
            Interessant want dit viel me al op dat ze goed tegen teveel water kunnen zoals het dagen heeft geregend, met zware potten trekken de dames zich der niet veel van aan, ook niet in een jong stadium integendeel.
            De connectie met de plant blijft mss doordat ze blijven teren op de wortels van vorige kweek(jes)? bij hergebruik vd aarde samen met je aanbevolen vreetlaagje compost kannibalisme te voorkomen met een vrlpg top resultaat.

          • Wesley pipes
            Wesley pipes commented
            Editing a comment
            Die veerkracht is belangrijk he, symbiose is er dan idd geen sprake van eens ze in blauw vat zitten, maar ik zie ze wel genieten nu van hun grond, 2x water vragen ze al soms per dag, groeien mooi, en kunnen goed tegen veel of weinig water. Ik denk altijd aan ons gevoel met de natuur, die natuurlijke kennis die vervlogen is met de jaren . Natuurlijk wisten we vroeger niet wat er gebeurde op moleculair niveau, maar we hadden er meer gevoel voor denk ik. Ik ga myco en tricho blijven gebruiken alleszins, het doet ze geen kwaad heb ik het gevoel zo.
        Bezig...
        X